اخبار کنکور

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۳

تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۳

اگه دارین مطالب این صفحه رو می‌خونین، حتما از تغییراتی که قراره تو برگزاری کنکور اعمال بشه خبر دارین. اما شاید واسه فهمیدن جزئیاتش تو سایتای زیادی دنبال مطالب معتبر بگردین تا بدونید که چه درسایی اهمیت بیشتری تو کنکور دارن و یا اصلا تاثیر 60 درصدی  معدل تو کنکور دقیقا چیه؟ تاثیر معدل تو کنکور به بالا رفتن تراز و به دست آوردن رتبه خوب کمک می‌کنه؟ یا معدل پایین تاثیر منفی تو کارنامه آزمون می‌ذاره؟ واسه دریافت جواب تک تک این سوالا ازتون خواهش می‌کنیم تا آخر این مقاله همراه ما بمونید تا بتونیم راهنماییتون کنیم.

تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۳ به چه صورته؟

از سال 1402 کنکور تغییرات زیادی کرده و کاملا متفاوت با سالای دیگه برگزار میشه. به این صورت که بعد از این دیگه نیاز نیست درسای عمومی رو بخونین و فقط باید انرژی و تمرکزتونو رو درسای اختصاصی بذارین. از تغییرات دیگه این کنکور اینه که بالا بودن معدل تاثیر مثبتی رو کارنامه اولیه شما داره. تو این آزمون نمرات امتحانای نهایی دروس عمومی و تخصصی سال دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی شما اعمال می‍‌شه. البته اگه معدل سال آخرتون پایین باشه تاثیر منفی رو کارنامه کنکورتون نمی‌ذاره و از این بابت هیچ نگران نباشین.

تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۳:

مطابق با تصمیمی که با مشارکت سازمان سنجش و آموزش کشور با مشارکت شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفتن از کنکور ۱۴۰۲ به بعد تاثیر معدل بالا میره. روی همین حساب نمره ی مربوط به دروس اختصاصی به وسیله ی آزمون سراسری محاسبه می شه و نمره مربوط به دروس عمومی به وسیله ی امتحانای نهایی محاسبه می شه.

تاثیر سوابق تحصیلی تو کنکور ۱۴۰۳:

طبق تغییراتی که تو کنکور 1402 اعمال شده، معدل 40 درصد و کارنامه آزمون دانش آموزان 60 درصد تو رتبه و ترازشون تاثیر گذاشته. اما آخرین اخبار به دست اومده از کنکور 1403 گویای اینه که این اعداد جا به جا شده و معدل امتحانای نهایی سال آخر اهمیت بیشتری داره. به این صورت که سوابق تحصیلی 60 درصد و رتبه داوطلب تو کنکور 40 درصد تو نتایج کنکور تاثیر گذاره.

تاثیر معدل تو کنکور ۱۴۰۳

چه کسایی مشمول تاثیر سوابق تحصیلی تو کنکور ۱۴۰۳ میشن؟

  • داوطلبای نظام قدیم که مدرک دیپلم خودشون رو از سال ۱۳۸۴ به بعد و تو یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفتن.
  • اون دسته از داوطلبای نظام قدیم که مدرک پیش دانشگاهی خودشون رو از سال ۱۳۹۱ به بعد و تو یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفتن.
  • اون دسته از داوطلبای نظام جدید (۶-۳-۳) که مدرک دیپلم خودشون رو از سال ۱۳۹۸ به بعد و تو یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفتن.

چه کسایی مشمول تاثیر سوابق تحصیلی تو کنکور ۱۴۰۳ نمیشن؟

کسایی که مدرک دیپلم خودشون رو قبل از سال ۸۴ اخذ کردن.

کسایی که مدرک پیش دانشگاهی خودشون رو قبل از سال ۹۱ گرفتن.

کسایی که دیپلم فنی حرفه ای و کار و دانش گرفتن اما اگه تمایل دارن تا سوابق تحصیلیشون تو آزمون اعمال شه، می تونن تو امتحانای نهایی گروه آموزشی مورد نظر شرکت کنن.

جدول تاثیر معدل در کنکور:

جدول تاثیر معدل در کنکور

ترمیم معدل چیست؟

ترمیم معدل به شرایطی گفته میشه که برای داوطلب این فرصت به وجود میاد که بتونه معدل سال آخرشو را با انجام آزمون افزایش بده و تاثیر مثبت اون تو کنکور به بالا رفته ترازش کمک کنه.

چه کسایی می‌تونن تو طرح ترمیم معدل شرکت کنن؟

به فارغ التحصیلای دوره متوسطه از سال ۸۴ به بعد و کسایی که دارای مدرک پیش دانشگاهی از سال ۹۱ به بعد اجازه میدن تا تو زمان مشخصی که بهشون اعلام میشه، تو طرح ترمیم معدل شرکت کنن و معدل خودشون رو بهبود ببخشن.

تاثیر معدل برای داوطلبای ۱۴۰۳ به شکل ۶۰ درصد قطعی و مثبت اتفاق میفته و برای همینه که ترمیم معدل برای داوطلبای نظام قدیم و نظام جدید که معدل پایینی دارن، اهمیت زیادی داره.

بعد از شرکت تو آزمون ترمیم معدل اگه نمره کمتری از امتحانای نهایی بگیرین، همون نمره امتحانات نهایی برای شما اعمال میشه. در حقیقت تو هر شرایط نمره بالاتر برای تاثیر معدل در نظر گرفته میشه.

ترمیم معدل چیست؟

زمان ثبت نام تو طرح ترمیم معدل:

معمولا ثبت نام ترمیم معدل یه ماه قبل از امتحانای نهایی شروع میشه​. ترمیم معدل تو هر سه نوبت امتحانای نهایی خرداد، شهریور و دی برگزار میشه.

هر کسی فقط یه بار مجاز به شرکت تو امتحانای نهاییه و محدودیتی تو انتخاب تعداد دروس تو نوبتی که شرکت می کنه وجود نداره.

دانش آموزا و داوطلبایی که قصد شرکت تو آزمون نهایی ارتقای معدل رو دارن، باید بین ۳۰ تا ۴۵ روز قبل از برگزاری آزمون به مدرسه های بزرگسالای منطقه خودشون مراجعه کنن و تو این آزمون ثبت نام کنن.

تاثیر معدل در کنکور ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان چقدره؟

درصد تاثیر معدل در گروه‌های آموزشی باهم متفاوته. برای محاسبه سهم سوابق تحصیلی رشته‌های نظری همراهمون باشین تا اطلاعاتی رو در رابطه با این موضوع در اختیارتون قرار بدیم.

ضریب سوابق تحصیلی تو گروه‌‌های آموزشی تفاوت‌هایی باهم داره. پس از این نکته غافل نشید که سابقه تحصیلی دانش آموزان فارغ التحصیل نظام جدید (3-3-6) به اندازه 40 درصد تو گروه‌های آموزشی علوم تجربی، علوم انسانی و ریاضی فیزیک تو کنکور 1402 به طور قطعی تاثیر گذاره.

30 درصد از سوابق دیپلم تجربی، ریاضی و انسانی و 10 درصد سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی اعمال میشه.

بیشترین سهم دروس عمومی و تخصصی تو رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی در کنکور 1402، 40 درصد (26 درص عمومی و 14 درصد تخصصی) لحاظ میشه. در سال 1403 این میزان به 50 درصد (28 درصد عمومی و 22 درصد تخصصی) تغییر پیدا می‌‌‎کنه. در سال 1404 هم طبق پیش بینی 30 درصد دروس عمومی و 30 درصد دروس تخصصی برای تاثیرگذاری تو رتبه کنکور در نظر گرفته شده.

نمرات امتحانات نهایی خرداد ماه بعه عنوان ملاک سابقه تحصیلی برای سازمان سنجش در نظر گرفته شده که تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و توسط وزارت آموزش و پرورش باید به سازمان ارسال بشه.

سابقه تحصیلی دروس عمومی تمام فارغ التحصیلان (شامل شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش) باید موجود باشه و در غیر این صورت، برای دریافت کارنامه تحصیلی باید به وزارت آموزش پرورش مراجعه بشه.

طبق بند 2-2 ماده 2 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای محاسبه نمره کل داوطلبان کنکور از میانگین نمرات تراز شده دروس عمومی و تخصصی در ضریب تعیین شده هر سال به دست میاد.

امیدواریم تونسته باشیم تو این صفحه از سایت گاماس 20 اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون بذاریم و به سوالای شما عزیزان جواب بدیم. اگه سوالی دارید که تو این مقاله بهش اشاره نکردیم، حتما برامون کامنت بذارین تا همکارامون راهنماییتون کنن.

سوالات متداول

جدول و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور چیست؟

در متن مقاله فوق توضیحات کاملی از جدول محاسبه آورده ایم.

آیا معدل پایین دارای تاثیر منفی در کنکور سراسری است؟

خیر، تاثیر معدل فقط به صورت مثبت و قطعی است و معدل پایین تاثیر منفی ندارد.

آیا برای معدل دیپلم جهت شرکت در کنکور سراسری و اعمال مثبت و قطعی حداقلی تعریف شده است؟

خیر، محاسبه تاثیر معدل در کنکور با توجه به نمره داوطلب در یک درس و ترازی که در کنکور سراسری در همان درس به دست آورده است، انجام می شود.

6 فکر در مورد “ تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور ۱۴۰۳

  1. ممنون از مقاله خوبتون

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      ممنون دوس عزیز. موفق باشید

  2. Mira گفت:

    سلام وقت بخیر ، بنده در حال حاضر دانشجوی ترم ۷ روزانه دانشگاه تهران رشته مهندسی میباشم ، ورودی ۹۹ بودم رشته تجربی، ودارای دیپلم نظام قدیم ، میخوام بعد از فارغ التحصیلی مجددد در کنکور تجربی ب عشق پزشکی کنکور بدم ، چه اقداماتی باید انجام بدم ! گرفتن دیپلم نظام جدید!یا ترمیم معدل!! بدون تغییر دیپلم وبدون ترمیم معدل باهمون دیپلم نظارمقدیم تجربی ام میتونم شرکت کنم تو کنکور امسال!

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      خب ببینید اگر شما برای همه درساتون ترمیم بزنید بهش میگن گرفتن دیپلم مجدد،
      که خب توصیم به شما اینه که حتما ترمیم انجام بدید چرا؟ چون ترازی که به شما میدن نسبت به تراز سالهای قبل حتی با نمره یکسان بیشتره.
      پس حتی اگه ۲۰ هم دارین چه بهتر که بیاین درساتونو ترمیم کنین تا تراز خیلی خوبی بهتون بده و خدایی نکرده حقتون ضایع نشه.

  3. امیرعباس گفت:

    درصد معدل دهم در کنکور ۱۴۰۵ چقدر هست لطفا فقط درصد

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      سلام
      هنوز اعلام نشده
      توی سایت یا کانال همراه ما باشید در اولین فرصتی که اعلام بشه خبر رو میزاریم.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *