تجربی, تحلیل سوالات کنکور

تحلیل سوالات شیمی دی ماه کنکور تجربی 1402

کنکور-دی-شیمی

۱.مقدمه ای بر تحلیل سوالات شیمی کنکور دی ماه

سلام عرض میکنم خدمت همه گاماسی های عزیز ، کنکوری های گل. امیدوارم حالتون خوب باشه و کنکور خوبی رو پشت سر گذاشته باشید. بعد از یه تلاش جانانه و زحمتی که کشیدین خسته نباشید میگم به همتون. کنکورتون هم بالاخره برگذار شد و یکی از دو کنکور رو پشت سر گذاشتین و امیدوارم نتیجه تلاشاتونو گرفته باشین و حس خوبی از کنکوری که دادین داشته باشین.

2.دیدگاه کلی و رویکرد ها:

کنکور دی ماه فرمت جدیدی از کنکور بود. اکثر بچه ها ، حالا به انتهای مباحث رسیده بودن یا نه ، اضطراب بیشتری نسبت به کنکور های دیگه داشتن چون اصلا نمیدونستن سر جلسه قراره با چه چیزی مواجه بشن . به هر حال کنکور سه دفترچه ای بود و درسا از هم جدا شده بودن و این خودش یه چالش جدیدی برای بچه ها بود اما تو درس شیمی که همیشه درس آخر دفترچه بود و دانش آموزا معمولا با خستگی زیاد میرفتن سراغش و انرژیشون کم شده بود و شاید روحیه دانش آموزا تحت تاثیر وضعیتشون توی درسای قبلی قرار میگرفت ، اینبار این اتفاق نیفتاد و شیمی در دفترچه دوم و به همراه فیزیک ارائه میشد که به هر حال میتونست خوبی ها و بدی های خودشو داشته باشه چون اگر که دانش آموزا میخواستن تایمی رو از درس دیگه ای به شیمی بدن ، اون درس فقط فیزیک بود و سوالات فیزیک هم به اندازه ای آسون نبود که بچه ها بتونن تایم زیادی ازش ذخیره کنن.

3.مقایسه سوالات کنکور دی ماه با کنکور های اخیر:

سوالات شیمی خیلی مارو سورپرایز نکردن و همچنان حال و هوای سال قبل رو داشتن . از نظر سبک سوالات و سختی سوالات بسیار شبیه به کنکور قبل بود و واقعا تفاوت آنچنانی نداشت حالا شاید یه تعداد از داوطلبان بگن یک مقدار از سال قبل سختتر بود یا به نظرشون ساده تر میومد ولی در واقع ما تفاوت زیادیو احساس نمیکردیم . نکته ای که همچنان میتونه این اخطار رو به ما بده که کنکور روند مفهومی شدن و عمیق شدن نکات رو ادامه میده و حتی در درس شیمی هم با سطحی خوندن و حفظ کردن نمیتونیم به سوالات پاسخ بدیم و جواب درستی بگیریم.

5.تعداد سوالات هر پایه:

تفکیک سوالات از سه پایه به نسبت مساوی بود . ما از دوازدهم تقریبا 12 سوال داشتیم حالا یکی دو تا سوال ترکیبی هم این وسط بود . از یازدهم حدودا 13 سوال اومده بود و باقی سوالات هم از سال دهم .

6.تفکیک مباحث در درس شیمی:

میتونیم بگیم فصل های مهمی که داشتیم شامل سوالات استوکیومتری فصل 1 دهم میشه ؛ همینطور از محلول های فصل 3 دهم سوالات خوبی داشتیم . نکته مهمی که وجود داره اینه که باید به مبحث استوکیومتری توجه ویژه ای کنین و اگه داوطلب مسلط نباشه در کل به مشکل میخوره چون علاوه بر سوالات مستقل ، برای جواب دادن به سوالات محلول ها و همینطور یه تعداد از سوالات شمارشی هم نیاز داشتیم که از دانش استوکیومتریمون استفاده کنیم. از بخش هایی از فصل 2 یازدهم هم خیلی استفاده شده بود و یه تعداد سوال پشت سر هم داشتیم . همچنین فصل 1 دوازدهم هم سوالات جذابی داشت البته که این فصل رو به عنوان یه فصل سخت میشناسیم و به دانش آموزانی که تو شیمی سطح قوی ندارن خیلی پیشنهاد نمیدیم که دور اول به این سوالات پاسخ بدن ولی اینبار سوالات مربوط بهش نکته پیچیده ای نداشتن و آنچنان دشوار نبودن.

7.تیپ و سبک سوالات درس شیمی کنکور دی ماه:

در قسمت مسائل ما مسائل عجیب و غریبی نداشتیم ؛ یعنی ایده های پیچیده ای پشت مسائل نبود ولی معمولا دو قسمتی بودن و این خودش باعث میشد زمان زیادی ازتون گرفته بشه. پس نکته ای که میتونیم مدنظر قرار بدیم اینه که اگر بتونیم روی همون مسائل متوسط کتاب های کمک آموزشی مسلط بشیم و بتونیم با سرعت بیشتری پاسخ بدیم از پس مسائل کنکور بر میایم چون مسائل خاصی نمیدن و راه حلشون مشخصه . یکسری سوالات مشابه پارسال بود ؛ مثلا سوال 78 که دارای جدول بود و در واقع نسبت کاتیون به آنیون رو خواسته بود ، مشابه اش رو کنکور های قبل هم داشتیم؛ یا سوال 92 مربوط به آنتالپی ، سبکی بود که تو کنکور های اخیر خیلی دیدیم و همیشه یه همچین سوالی رو داریم.
سوال
سوال

همچنین سوال 109، که در کنکور ها بسیار تکرار شده و تنها کاری که لازم بود انجام بدین ، چیدن اعداد در یک فرمول بود و تمام و شاید تنها پیچیدگی که داشت از لحاظ محاسباتی بود و ممکن بود از نظر زمانی داوطلب رو آزار بده وگرنه نکته عجیبی نداشت .

سبک سوالات شمارشی زیاد و عجیب بود و گاهی پشت سر هم و بعضا سه چهار سوال در یک صفحه.

نقدی که به این کنکور وارده این هست که وقتی کنکور قراره تا این حد متفاوت باشه ، درس ها از هم جدا بشن ، تست ها وقتگیر باشن و سوالات شمارشی با تعداد بالا بیان ، آیا نمیشد زمان شیمی رو هم همانطور که زمان زیست تغییر کرد ، تغییر بدین و زمان بیشتری براش در نظر بگیرین !؟ به نظرتون شیمی امسال با کنکور های گذشته به طور مثال 98 سطح برابری داشت که همون 35 دقیقه رو در نظر گرفتید؟؟

و این نقدیه که واقعا به این کنکور و همچنین کنکور سال قبل وارده چرا که نمیشه در این زمان کم با آرامش و اطمینان کامل به سوالات جواب داد. به طور مثال سوال 84 مورد شماری بود که از 5 گزینه استفاده شده بود و جواب دادن بهش بسیار پر ریسک بود چون علاوه بر تسلط فوق العاده ، نیاز به زمان زیادی داشت تا با خیال راحت به این تست جواب بدین.

8.درصد مناسب برای قبولی :

در مورد درصد مناسبی که میتونین از این درس داشته باشین حالا با توجه به زمان کم و وقتگیر بودن سوالات ، باید بگم درصد 70 میتونه درصد مناسبی برای رشته های تاپ باشه . از 50-70 به شرطی که اوضاع درس های دیگه هم خوب باشه ، میتونه درصد قابل قبولی برای رشته های خوب باشه و درصد 50 به پایین هم متوسط هست. البته نکته ای که وجود داره اینه که دانش آموزان ضعیف تر هم میتونستن سوالات آسون رو پیدا کنن و درصد خوبی کسب کنن ؛ اگر که آزمونشونو مدیریت میکردن و از تکنیک های مربوط بهش مثل تقسیم زمانی بین دو درس فیزیک و شیمی و همچنین جواب دادن به سوالات در بیش از یک دور استفاده میکردن.

 

سوال
سوال

9.توصیه و سخن پایانی:

اگر برای کنکور دی ادامه میدین شکل مفهومی خوندنتون رو حفظ کنین یا اگر مفهومی نمیخوندین تغییر بدین چون بسیار با مفاهیم سروکار داریم .

به علاوه روی مبحث استوکیومتری خیلی دقیق بشین ، فصل 2 یازدهم و قسمت شیمی آلی رو به شدت جدی بگیرین و در قسمت مسائل هم تا جایی که میتونین سرعت محاسباتتون رو بالا ببرین چون احتمال اینکه کنکور تیر هم با همین سبک و سطح برگزار بشه هست.

آرزوی موفقیت دارم برای همتون و امیدوارم کنکور خوبی رو پشت سر گذاشته باشین؛ یه استراحت خوبی داشته باشین و دوباره با انرژی شروع کنین برای کنکور تیر ؛ ما فقط یکی از دو کنکور رو گذروندیم و امیدوارم کنکور تیر رو با دید بهتری بدین چون الان یه تجربه ای از کنکور سه دفترچه ای پیدا کردین و قطعا استرسی که تا الان بوده کاهش پیدا میکنه.

آرزوی بهترین هارو براتون دارم.

نویسندگان تحلیل سوالات درس شیمی
مصاحبه
دکتر محمد جزائری- داروسازی آمل
مصاحبه
دکتر حدیث نریمانی-پزشکی کرمانشاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *