زیست شناسی

تحلیل سوالهای چالشی زیست «کنکور دی 1401»

تحلیل سوالهای چالشی زیست «کنکور دی 1401»

کنکور دی ماه ۱۴۰۱ اولین کنکوری بود که با تغییرات جدید برگزار شد. توی این کنکور با توجه به حذف درسای عمومی و حذف زیر گروه ها و تاثیر مستقیم معدل چالشای زیادی برای داوطلبا به وجود اومد. این تغییرات تا اندازه ای به نفع داوطلبا بود و بیشتر داوطلبا بعد از کنکور از سطح سوالا و نحوه برگزاری کنکور دی نسبت به کنکورای قبل از این راضی بودن.

بررسی سوالای دی ماه کنکور ۱۴۰۱ می تونه به دانش آموزایی که هدف گذاری شون رو برای کنکور تیر ماه سال ۱۴۰۲ گذاشتن دید خوبی بده؛ به همین خاطر تو این مقاله قصد داریم به بررسی سوالای زیست کنکور دی ۱۴۰۱ که یکی از مهم ترین درسا تو رشته تجربیه بپردازیم.

برای مقدمه ای روی تحلیل زیست کنکور دی ماه باید بگیم که این سوالا تو دفترچه اول بین داوطلبا پخش شد. بررسی اجمالی دفترچه سوالای زیست تو کنکور دی ۱۴۰۱ نشون می ده که این سوالا نسبت به زیست کنکور ۱۴۰۱ و زیست ۱۴۰۰ متوسط بوده.

بررسی دقیق زیست کنکور دی ۱۴۰۱ با مشاوره کنکور

تو دفترچه سوالای کنکور دی ماه ۱۴۰۱ با ۴۵ سوال زیست شناسی مواجه بودیم که از این نظر نسبت به کنکور پارسال خیلی بهتر و تعداد ۵ سوال کمتر بود. علاوه بر کم شدن تعداد سوالای زیست تو کنکور تجربی، زمان مناسب تری برای پاسخگویی وجود داشت. این زمان واقعا برای داوطلبایی که تمرین تست زنی زمان دار انجام داده بودن، زمان خوبیه و برای هدف گذاری پاسخگویی به سوالای ساده تر می تونه فرصت طلایی باشه. بودجه بندی زیست کنکور دی به شرح زیر بوده:

۱۹ سوال از کتاب زیست شناسی دوازدهم و مابقی سوالا از زیست شناسی سال دهم و یازدهم مطرح شده بود یعنی ۱۳ سوال از دهم و ۱۳ سوال از یازدهم که میشه گفت تو هیچ کدوم از این سوالا به مبحث عجیب و غریبی  بر نخوردیم. تنها مسئله ی مهمی که شاید باعث آشفتگی ذهنی داوطلبا و سخت شدن پاسخگویی به همه ی سوالا شد، طولانی تر شدن صورت سوالا بود. خب برای تست زنی علاوه بر تکنیکای پاسخگویی به سوالای زیست شناسی، صورت سوال هم اهمیت داشته و نمیشه زمانی که برای خوندن صورت سوال گذاشته میشه رو نادیده گرفت.

بررسی دقیق زیست کنکور دی ۱۴۰۱ با مشاوره کنکور

ولی به صورت کلی سطح سوالا متوسط بودن و فقط ۵ درصد دانش آموزا معتقد بودن که سوالای زیست شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ سخت بودن. این سطح از سوالا تو زیست کنکور ۱۳۹۸ مشاهده شد. البته تو سوالای کنکور تجربی دی ۱۴۰۱ درس ریاضی برخلاف زیست تو سخت ترین حالت خودش قرار داشت. با توجه به نظرسنجی های انجام گرفته تو سالای مختلف بعد از برگزاری کنکور دیماه سال ۱۴۰۱ بسیاری از داوطلبا معتقد بودن که ۴۸ درصد از سوالای زیست کنکور دی ماه ۱۴۰۱ در حد انتظار مطرح شده بودن و فقط ۴ درصد از سوالا خیلی سخت بودن. در کل  داوطلبا با ۶ یا ۷ سوال چالشی رو به رو شدن که دانش آموزایی که از دانش بالایی تو این درس برخوردار نبودن یا روش مطالعه زیست رو نمی دونستن، باید از این ۶ تا ۷ سوال عبور کنن و زمان خودشون رو برای حل سوالای دیگه بذارن.

نوع سوالات مبحث و تعداد سوالات
۳۳ سوال سنجشی بدن انسان:۱۸ سوال
فصل ۵ و ۶ دوازدهم: ۴ سوال
گیاهی: ۷ سوال
جانوری: ۴ تست
فصل ۱ تا ۳ زیست دوازدهم:۷ سوال
سوالات ترکیبی ۵ تست
سوالات شمارشی ۱۰ تست

سوالای سنجشی زیست شناسی کنکور دی ۱۴۰۱

با بررسی دقیق سوالای زیست شناسی کنکور دی ماه متوجه میشیم که سنجش به هیچ عنوان از حذفیات کنکور سال دهم سوال مطرح نکرده بود. همینطور هیچ کدوم از سوالای مربوط به محاسبات ژنتیکی که تو پایه دوازدهم و در بسیاری از کتابای تست وجود داره؛ نبود‌. تو کنکور دی ماه سه سوال از فصل ۳ دوازدهم که مربوط به مبحث ژنتیکه مطرح شده بود که هیچ کدوم از اونا محاسباتی نبود و فقط سوالای مفهومی و روتین بود که تو سالای گذشته ژنتیک کنکور را به خود اختصاص داده است. حدود ۱۰ سوال از چهار فصل اول زیست شناسی پایه دوازدهم مطرح شده بود! این از عجیب ترین اتفاقایی بود که تو زیست کنکور دی ۱۴۰۱ رخ داد. یعنی یک چهارم از سوالات زیست از زیست شناسی ترم اول دوازدهم مطرح شده بود.

سوالای سنجشی زیست شناسی کنکور دی ۱۴۰۱

این مسئله اهمیت ترم اول دوازدهم را بیش از پیش نمایان کرد که از بین این سوالای زیست دوازدهم شاهد تستایی با تیپای جدید بودیم! این نشون دهنده ی اینه که دانش آموزا باید در زمان مناسبی برای مطالعه این فصلا بذارن. سوالای مطرح شده از مبحث رفتار شناسی (فصل هشت زیست شناسی سال دوازدهم) در سه تیپ چن موردی، ترکیبی و یه سوال معمولی و روتین بود. داوطلبا باید توجه داشته باشن که نام حیواناتی که در فصل ۸ دوازدهم اومده  قابلیت ترکیب با ویژگیای دیگه ی اونا داره و یادگیری باید به شکل ترکیبی با زیست جانوری سال دهم و یازدهم باشه.

فصل ۴ زیست سال دهم که مربوط به بخش قلبه هم هر سال مورد توجه طراحان سوال کنکور قرار می گیره؛ امسال هم توی این کنکور با طرح سوال از مبحث مواجه بودیم که دو سوال چند موردی از این مبحث بود.

از مبحث زیست شناسی گیاهی دهم و یازدهم چهار تست اومده بود که از بین ۴ تا تست فقط یه تست با تیپ جدید مطرح شده بود و بقیه ی سوالا مثل سوالایی بودن که هر سال از مبحث گیاهی در کنکور میشن.

مبحث زیست کنکور دی ۱۴۰۱
نویسنده دکتر سید علی شاهرخی
نوع فایل پی دی اف

سوالای ترکیبی زیست کنکور دی ماه ۱۴۰۱

یکی از مباحث بسیار بسیار قابل توجه که میشه گفت یکی از مباحث سخت زیست شناسی سال یازدهمه از فصل ۵ زیست شناسی یازدهم فصل ایمنیه که قابلیت طرح سوالای ترکیبی بسیار زیادی داره. در زیست کنکور دی ۱۴۰۱ فصل ایمنی سوالای تیپ جدید داشت و فقط داوطلبایی با منبع تست زنی درست می تونستن پاسخ درست به این سوالا بدن.

در سال یازدهم فصل تولید مثل با طرح سه سوال همچنان پرچم دار سوالات مطرح شده از زیست شناسی یازدهم تو زیست کنکور دی ماه ۱۴۰۱ بود. هر چند این سوالا رو نمیشه سوالای ترکیبی دونست ولی مطالعه درست این مبحث نکته کلیدی برای پاسخ درست تو کنکور بود. یکی از مواردی که در زیست کنکور دی ۱۴۰۱ به چشم خورد طرح چهار سوال کاملا ترکیبی در درس زیست شناسی بود. یعنی میشه گفت سوال به شیوه ‌ای مطرح شده بود که هر کدوم از گزینه ها مربوط به یکی از قسمتای زیست شناسی سه سال دبیرستانه.

سوالای ترکیبی زیست کنکور دی ماه ۱۴۰۱

بودجه بندی زیست کنکور دی را با مشاور کنکور بررسی کنید

در کل همونطور که قبل تر اشاره کردیم سوالای زیست شناسی کنکور دی ماه ۱۴۰۱ از سطح متوسط رو به بالا برخوردار بودن اما دانش آموزایی که در زمان آماده سازی برای کنکور برنامه مطالعاتی مناسبی برای درس زیست شناسی داشتن می‌ تونستن حداقل به ۳۰ تست پاسخ دهن و درصد بالای ۵۰ برای قبولی در رشته مورد نظر خود داشته باشن.

داوطلبایی که قصد شرکت تو کنکور تیرماه ۱۴۰۲ رو دارن می تونن با بررسی تستای زیست کنکور دی ۱۴۰۱ و تحلیل اونا نحوه ی مطالعه درس زیست شناسی خودتون رو تغییر بدین و با برنامه ریزی دقیق و اصولی خودتون رو برای کسب درصد بالا تو کنکور تیر ماه آماده کنین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *