ویژه کنکور

روش های تندخوانی برای کنکور + آموزش تکنیک های ساده

روش های تندخوانی برای کنکور + آموزش تکنیک های ساده

یکی از بهترین مهارتا برای جلو افتادن از رقبای کنکوری، استفاده از تکنیک تندخوانیه. با خوندن سریع یه متن، به شکل کلی متوجه میشین که اون مطلب درباره ی چیه و ذهنتون آماده یادگیری اون می شه. ما در این متن قصد داریم تا شما رو به طور کلی و اجمالی، با فواید و مهارتای تندخونی آشنا کنیم. پس با ما همراه بمونین.

لزوم تندخونی دروس:

مهم‌ترین عامل تو رسیدن به موفقیت، کسب دانش بیشتره. ولی سرعت زندگی مدرن امروزی اون ‌قدر زیاده که به‌ محض یادگیری یه موضوع جدید، می بینین که منسوخ ‌شده. بنابراین باید سرعت یادگیری خودتون رو بالا ببریم که موثرترین راه برای انجام این کار، بهبود سرعت خوندن و یادگیری تکنیکای تندخونیه. اگرچه این موضوع نیاز به تمرین و تکرار داره، اما با توسعه این مهارتا تو خودتون می‌ تونین از بقیه پیشی بگیرین. بسیاری از منابع نشون می‌ده که میانگین سرعت خوندن بیشتر بزرگ ‌سالان حدودا ۲۰۰ تا ۲۵۰ کلمه تو دقیقه است. دانش آموزا بیشتر برای یادگیری تو مدت ‌زمان کم تلاش می‌ کنن تا میانگین سرعت مطالعه رو بالا برده و به حدود ۳۰۰ کلمه تو دقیقه برسونن. به همین خاطر از تکنیکای تندخونی برای بالا بردن سرعت مطالعه استفاده می‌ کنن.

لزوم تندخونی دروس

  • بیاین اول از همه بررسی کنیم معمولا چجوری یه متن رو می خونیم و درک می کنیم.
  • معمولا تو زمان خوندن به یک یا چند کلمه نگاه می‌ کنین. این عمل «تثبیت» نام داره که به‌ طور متوسط حدود ۰٫۲۵ ثانیه زمان می‌ گیره.
  • زمانی که چشم تون رو به کلمه بعدی یا گروهی از کلمات انتقال می‌ دین، این عمل «حرکت چشم» نام داره که حدود ۱ ثانیه طول می‌ کشه.
  • زمانی که این روال یک یا دو بار تکرار شد، شما برای درک مطلب و فهمیدن اون متوقف می‌ شین که این مرحله حدود ۰٫۳ تا ۰٫۵ ثانیه طول می‌ کشه.
  • در آخر با جمع‌ کردن مدت‌ زمان تثبیت و حرکت چشم و مکث برای درک مطلب، شما می تونین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخونین.

تحقیقات نشون می‌ دن که مغز انسان قادره گروه کلمات و یا شبه کلمات رو به ‌خوبی تک کلمه‌ ها درک کنه. بنابراین می‌تونه تو مدت ‌زمان کم، مطالبی که خوانده است رو پردازش کرده و مفهوم اون رو درک کنه. زمانی که یه فرد تو حالت عادی به مطالعه مطلبی مشغوله، ناچاره برای درک مطلب توقف‌ های زیادی داشته باشه. از این ‌رو عدم پیشرفت تو مطالعه ممکنه اون رو بی‌ حوصله کنه و تمرکز حواس رو ازش بگیره. در این صورت حضور ذهنی کم می شه‌ و درک مطلب برای اون دشوار میشه. ولی کسی که از تکنیکای تندخونی بهره می‌ بره عادت می‌ کنه تا شبه جمله ها رو ببینه و به ‌طور طبیعی مفهوم شون رو درک کنه.

آیا همه می تونن تندخونی کنن؟

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام گرفته، مغز انسان می تونه گروه کلمات یا شبه جمله ها رو به همان خوبی تک کلمه ها بپذیره و این عمل، از هر جهت آسون تره. ما زمان مطالعه جمله رو هرگز به خاطر درک تک تک کلماتش نمی خونیم؛ بلکه اون رو برای درک شبه جمله هایی که کلمات هم تو اونا هستن، می خونیم. برای مثال، خوندن جمله « من می تونم تندخونی کنم »، خیلی دشوارتر از خوندن این جمله است « من می تونم تندخونی کنم .» کسی که سرعت مطالعه پایینی داره باید کار مغزی بیشتری نسبت به یه فرد تندخون انجام بده؛ چون که باید بعد از تشخیص هر کلمه، معنای اون رو به معنی کلمه بعدی بیشتر کنه. ولی فردی که سرعت مطالعه ش بالاست، هر بار شبه جمله ها رو می بینه و فقط یه اتصال ساده رو بین دو بخش انجام می ده. بنابراین کار کمتری انجام داده و انرژی کمتری مصرف می کنه.

بنابراین یکی از فواید اصلی تند خونی کردن، کار فیزیکی کمتر توسط چشم ها روی هر صفحه ست که باعث می شه شما زمان مطالعه و درس خوندن کمتر احساس خستگی کنی. در این صورت به جای اینکه خواننده حدود ۵۰۰ توقف توأم با تمرکز دید بر روی هر صفحه انجام بده، فرد تندخون نزدیک به ۱۰۰ توقف تو صفحه خواهد داشت که عضلات چشم رو کمتر خسته می کنه.

باورای غلط درباره ی تندخونی:

اول، فرد تندخون مفاهیم رو درک نمی کنه.

یکی از باورای غلط درباره تند خونی اینه که فرد تندخون مفاهیم رو به شکل عمیق درک نمی کنه. ولی در حقیقت عکس این مطلب درسته؛ یعنی کسی که زمان مطالعه توقف و شروع های مکرری داشته باشه و آهسته مطالعه کنه، ممکنه که بی حوصله شه، تمرکز حواسش رو از دست بده، حضور ذهنش کم می شه و نتونه مفهوم و معنی مطلبی که می خونه رو به درستی درک کنه. ولی فرد تندخون به خاطر این که عادت داره شبه جمله ها را با هم ببینه و اونا رو به هم وصل کنه، مفهوم اونا رو هم به همراه همدیگه درک می کنه. علاوه بر این، تندخونی طمان درس خوندن سبب می شه مطالب کم اهمیت درسی زودتر شناخته شن و دانش آموز روی مطالب مهم تر تمرکز کنه.

باورای غلط درباره ی تندخونی

دوم، حداکثر سرعت مطالعه ۵۰۰ کلمه در دقیقه است!

این باور هم اشتباهه! بر اساس بررسی های انجام گرفته شما در هر توقف می تونین تا حد شش کلمه رو زیر دید قرار بدین، همچنین شما می تونین تو هر ثانیه تا چهار توقف رو انجام بدین. درنهایت به راحتی می شه سرعت مطالعه رو تا حد ۱۰۰۰ کلمه در دقیقه بالا برد؛ البته این کار با انجام تمرینات تندخونی و استفاده از روش درست تندخونی که در ادامه به شما آموزش می دیم امکان پذیره.

سوم، با افزایش سرعت مطالعه تمرکز حواس کم میشه.

در حقیقت اینطور نیست! سرعت مطالعه متوسط، طبیعی نیست! ولی آموزشای ابتدایی غلط در مورد خوندن از یک سمت و اطلاعات غیر کافی درباره طرز کار چشم و مغز زمان مطالعه از سمت دیگه باعث ایجاد این سرعت مطالعه های متوسط شده. این تصور عمومی که آهسته خوندن به معنی درک کردن کامل مطلبه، غلطه؛ برای این که بدونین شما مطلبی را خوب یادگرفتین یا نه، راه‌ های دیگه ای هم وجود داره؛ برای مثال می تونین از خودتون سوال کنین، تمرینای کتاب یا جزوه رو حل کنین، تست بزنین و یا مطالبی رو که خوندین به شکل خلاصه ارائه کنین. در این صورت متوجه می شین که مطالب را تا چه اندازه یاد گرفتین.

آموزش تندخونی دروس:

تو تندخونی باید از انگشتاتون یا یه راهنما (مثل مداد) کمک بگیرین و به چشماتون یاد بدین که حرکت اونا رو تعقیب کنن. به تدریج و با بالا رفتن سرعت حرکت انگشت یا راهنما، می تونین سریع تر بخونین. ابتدا یه کتاب معمولی رو بردارین و اون رو وارونه بذارین و انگشت یا مداد تون رو زیر خط اول بذارین. با حرکت دادن انگشت، مطلب رو بخونین. این کار رو حداقل ۱۰ مرتبه تکرار کنین. بعد از اون سرعت حرکت انگشت تون یا راهنما رو بالا ببرین. کتاب هنوز باید به حالت وارونه باشه. با بالا بردن هر چه بیشتر سرعت، متوجه می شین که دیگه نیازی به حرکت دادن انگشت تون روی خط ندارین. بلکه می تونین راهنما یا انگشت رو وسط خط بذارین و اون خط رو سریع بخونین.

آموزش تندخونی دروس

حالا اگه کتاب رو به شکل عادی در دست بگیرین و بازم از انگشت یا مداد خود برای خوندن استفاده کنین، می تونین تا ۵۰% سریع تر متن رو بخونین. این تمرین رو به مدت ۲۰ دقیقه تو طول روز و برای یه هفته تکرار کنین. در ابتدا ممکنه مغز شما به راحتی این کار رو انجام نده؛ ولی به زودی به اون عادت می کنه.

بعدش می تونین مقدار مشخصی از متن یه کتاب، مثلا ۱۰ خط، رو انتخاب کنین و تعداد کلماتش رو بشمارین و با تقسیم کردن تعداد کلمات بر مدت زمانی که طول کشیده تا متن رو بخونین، سرعت مطالعه تون رو محاسبه کنین. ۶۰۰ کلمه تو دقیقه سرعت خوبیه و میشه با سعی و کوشش اون رو بالا ببرین. برای دستیابی به سرعت مطالعه بالاتر، سعی کنین همون متن رو تو مدت زمان کوتاه تری بخونین.

2 فکر در مورد “ روش های تندخوانی برای کنکور + آموزش تکنیک های ساده

  1. شهریار جبری گفت:

    بسیارعالی

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *