آموزش های کنکور

تفاوت تراز و رتبه

تفاوت تراز و رتبه

فرق  تراز و رتبه تو کنکور سراسری چیه؟

بسیاری از داوطلبای کنکور معنی و مفهوم اعدادی که تو کارنامه شون می ‌بینن رو نمی‌ دونن. اونا نیاز دارن که با مفاهیمی مثل تراز و رتبه آشنا شن تا بدونن قراره جواب زحمات و تلاشاشون رو تو چه قالبی بگیرن. مهم‌ ترین عوامل موجود تو کارنامه کنکور، تراز و رتبه داوطلباست؛ اما چیزی که برای بیشتر داوطلبا سوال شده تفاوت تراز و رتبه در کنکور سراسریه! اگه یکی از کنکوریای امسال باشید به احتمال زیاد اطلاع از فرق رتبه با تراز تو کنکور ۱۴۰۲ برای شما هم مفید باشه. پس تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا جزئیات مربوط به تراز و رتبه تو کنکور رو با هم مورد بررسی قرار میدیم. اطلاع داشتن از تفاوت تراز و رتبه تو کنکور سراسری هم داوطلبا رو از سردرگمی در بین اعدا مختلف موجود تو کارنامه خلاص می ‌کنه و هم انتخاب رشته رو برای اونا ساده ‌تر و درست ‌تر از قبل می ‌کنه. این که شما به تراز یا رتبه عالی می ‌رسین یا نه تا حد زیادی به قدرت رقیباتونم بستگی داره.

مفهوم تراز و رتبه تو کارنامه ی کنکور ۱۴۰۲:

برای این که بتونیم تفاوت تراز و رتبه تو کنکور سراسری رو درست متوجه شیم، باید اول معنی درست هر کدوم از اونا رو بدونیم.

تراز کنکور چیه؟

تراز کنکور در واقع همون نمره‌ایه که سطح دانشتون را در مقایسه با همه ی داوطلبای کنکور همون سال نشون می‌ده. با توجه به امتیازی که برای هر سوال کنکور در نظر گرفته شده، کسایی که تعداد جوابای درست بیشتری داشته باشن، تراز بهتری هم کسب می‌ کنن. اما نکته ی مهم درباره ی تراز همون مقایسه ‌ایه که با داوطلبای دیگه که رقیب تونن دارین. با یه مثال این مسئله رو برای شما بیشتر توضیح می دیم. فرض کنین داوطلب کنکور ریاضی سال ۱۴۰۰ بودین و تونستین با ۲۰ سوال درست از درس فیزیک، برترین رتبه رو بگیرین. شما همه ی سوالای این درس رو درست جواب ندادین، اما چون هیچکس نتونسته تعداد سوالای بیشتری در مقایسه با شما جواب بده؛ پس شما تو این درس بالاترین تراز رو گرفتین.

تراز کنکور چیست؟

اما حالا تو سال ۱۴۰۲ اگه همون ۲۰ سوال رو درست جواب بدین و یکی از رقیبای شما موفق بشه ۲۳ سوال رو درست جواب بده، دیگه بالاترین تراز رو نخواهین داشت! پس فرق رتبه با تراز تو کنکور ۱۴۰۲ اینه که تراز با توجه به میزان دانش داوطلبای کنکور هر سال، اونا رو با هم مقایسه خواهد کرد.

رتبه کنکور چیه؟

رتبه ترتیب بین داوطلبای کنکوره. تو یه مسابقه دو که مثلاً ۱۰ تا شرکت ‌کننده وجود داره، بعد از پایان مسابقه نفرای اول تا دهم مشخص می‌ شن؛ شرکت ‌کنندگای کنکور هم با این روش رتبه ‌بندی می‌ شن. پس رتبه نمی ‌تونه بیان ‌کننده ی سطح علمی داوطلب باشه اما برتری اون رو تو این مسابقه بزرگ اعلام می ‌کنه.

عوامل موثر در تراز و رتبه کنکور:

موارد زیادی هستن که می ‌تونن تو تراز یا رتبه ی نهایی شما از کنکور تاثیر گذار باشن. تعدادی از اونا رو در ادامه با شما در میون می ذاریم:

  • اول، تعداد داوطلبای کنکور: به صورت کلی اگه تعداد داوطلبای شرکت‌ کننده تو رشته ی مورد نظرتون بیشتر باشه، عدد تراز هم بالاتر می‌ره. برعکس این ماجرا هم صدق می کنه؛ یعنی اگه تعداد داوطلبا تو رشته شما کمتر باشه، اعدادی که به عنوان تراز تو کارنامه تون می بینین کوچک ‌تره.
  • دوم، سطح علمی رقبا: همون‌طور که تو توضیحای مربوط به تراز گفتیم، مقایسه ی شما با داوطلبای دیگه هم رشته که رقیب‌ تون محسوب می‌شن، رقم تراز رو شکل می ‌ده. پس آمادگی داوطلبای دیگه تاثیر زیادی تو تراز هر شخصه؛ این همون نکته‌ ایه که تفاوت رتبه و تراز تو کنکور سراسری رو ایجاد می ‌کنه.
  • سوم، ساعت و کیفیت مطالعه شما: حتی اگه هیچ چیز درباره ی تراز و رتبه ندونین، این رو به خوبی می‌ دونین که مطالعه درست و مفهومی برای کنکور می ‌تونه شما رو به نتایج بهتری برسونه. پس در قدم اول سعی کنین بین کمیت و کیفیت مطالعه تون تعادل ایجاد کنین. بعد از اون به صورت تدریجی ساعت مطالعه تون رو هم بیشتر کنین تا تو گروه داوطلبای پرقدرت کنکور قرار بگیرین.
  • چهارم، تست زدن به روشای درست: دونستن روشای مختلف تست زدن و یادگیری روشای مختلف تست ‌زنی سریع می ‌تونه مطالعه شما رو به ثمر برسونه. تصور کنین همه ی مطالب رو بلد باشین اما سر جلسه کنکور با کمبود زمان مواجه شین! این یه فاجعه ی بزرگ برای کنکوری‌ ها محسوب میشه! پس از قبل خودتون رو برای این لحظات آماده کنین.
  • پنجم، پیشروی با برنامه‌ ریزی مناسب: تو مقاله ‌های مربوط به برنامه ‌ریزی کنکور برای داوطلبای هر رشته به طور مفصل توضیح دادیم که چطور باید برای درس خوندن تو روزای قبل کنکور برنامه ‌ریزی کنن.
  • ششم، استفاده از منابع کمکی مفید: یه منبع کمک آموزشی مناسب که درسنامه‌ای جامع و کامل داشته باشه، سرعت درس خوندن تون رو بیشتر می‌ کنه. استفاده از بسته ‌های آموزش کنکور پرش یا کلاسای آنلاین پرش لایو می ‌تونه شما رو برای قدم برداشتن تو مسیر موفقیتای تحصیلی راهنمایی کنه.
  • هفتم، شرکت تو آزمونای شبیه ‌ساز کنکور: برای این که با حال و هوای روز کنکور آشنا باشین و به زمان بندی کنکور عادت کنین، تو آزمونای آزمایشی و شبیه ‌ساز کنکور شرکت کنین.

برای موفقیت تو کنکور تراز مهم ‌تره یا رتبه؟

تا این قسمت از مقاله این موضوع رو به خوبی درک کر‌دین که رتبه جایگاه شما رو بین داوطلبای کنکور نشون می‌ ده و تراز سطح عملی شما رو با داوطلبای دیگه مقایسه می ‌کنه. اما رتبه و تراز برتری نسبت به هم ندارن؛ در واقع هر چقدر تراز شما بالاتر باشه، رتبه کمتر و بهتری می گیرین. پس هم تراز برای موفقیت تو کنکور موثره و هم رتبه.

تراز مهم ‌تره یا رتبه؟

چرا باید تفاوت تراز و رتبه تو کنکور سراسری رو بدونیم؟

اطلاع از تفاوت رتبه با تراز تو کنکور ۱۴۰۲ به شما کمک می ‌کنه تا تو روز انتخاب رشته بتونین اولویت‌ بندی بهتری داشته باشین. خیلی از داوطلبا فقط یه جدول درست می‌ کنن و رشته ‌های مورد علاقه تون رو به ترتیب تو اون وارد می ‌کنن. این روش انتخاب رشته نمی ‌تونه شما رو به نتیجه ی درست برسونه! حتماً می ‌پرسین چرا؟

چون به زیرگروه‌ها و ترازای مربوط به هر زیر گروه توجهی نشده؛ درسته که علاقه ی هر فرد نقش بزرگی تو انتخاب رشته اون داره اما باید به تراز و زیر گروه‌ها هم توجه ویژه‌ای کنین تا دانشگاه‌های خوب و رشته‌های پرطرفدار رو بدست بیارین.

تو انتخاب رشته، نقش کدوم یکی پر رنگ ‌تره؟! تراز یا رتبه؟

حتماً می ‌دونین که برای شروع درس خوندن و برنامه ‌ریزی برای کنکور، قبل از هر کاری اول باید هدف ‌گذاری کنین. یعنی رشته یا رشته‌های تحصیلی مورد علاقه تون رو انتخاب کرده و چک می‌ کنین که تو کدوم زیر گروه قرار دارن.

حالا وقتی که کنکور رو پشت سر گذاشتین و کارنامه به دست ‌تون رسید، با ترازای مختلفی بر اساس زیر گروه ‌های رشته تون رو به ‌رو میشین. همون‌ طور که گفتیم تراز تاثیر مستقیم روی رتبه داوطلبای کنکور میذاره؛ پس نمی شه اولویتی بین تراز یا رتبه تو کنکور قائل شد. اما به شکل کلی برای انتخاب رشته کردن تو دانشگاه ‌های سراسری به رتبه تو سهمیه و برای دانشگاه‌های آزاد به رتبه کشوری اهمیت بیشتری بدین.

کنکور و تراز و رتبه

کلام آخر:

اطلاع از تفاوت تراز و رتبه تو کنکور سراسری می ‌تونه تو انتخاب رشته کردن داوطلبا تاثیر زیادی بذاره. بد نیست قبل از شرکت تو کنکور بدونین که قراره برای رسیدن به چه نتایجی تلاش کنین. برای رسیدن به تراز یا رتبه خوب تو کنکور نیاز دارین که از قبل حسابی تمرین کنین و خودتون رو برای این آزمون آماده کنین. تو دوران آمادگی برای این آزمون باید به استفاده از منابع خوب و کلاسای مفید و موثر توجه کنین، کلاس آنلاین کنکور می ‌تونه گزینه ی خوبی برای آمادگی تو پایه دوازدهم به شمار می ‌ره. یه سال قبل از کنکور رو برای درس خوندن صرف کنین تا بعد از اون ۴ سال تو رشته و دانشگاه مورد علاقه تون بگذرونین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *