مشاوره

کنکور تا مهاجرت

کنکور تا مهاجرت

در سالای قبل موضوع مهاجرت تحصیلی به کشورای خارجی در بین بیشتر دانش آموزا و دانشجوها به یه مسئله و دغدغه مهم تبدیل شده. بعضی از افراد، مهاجرت و استفاده از امکانات کشورای پیشرفته و مراکز تحقیقاتی اونا را به عنوان هدفی برای ادامه تحصیل خود تلقی می کنن. یکی از راه های تحصیل نسبتا رایگان تو کشورای دیگه، دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکوره.

شاید برای بعضی افراد این سوال پیش بیاد که آیا میشه با استفاده از رتبه کنکور اقدام به دریافت بورسیه های تحصیلی کرد؟ بله! قطعا این مسئله شرایط خاص خودش رو می طلبه و هر کسی با هر رتبه کنکوری نمی تونه واجد شرایط باشه و یا درخواست بورسیه تحصیلی کنه. توی این مطلب قصد داریم اول از همه به بررسی بورسیه های تحصیلی بپردازیم و تو ادامه شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور و تاثیر این رتبه در روند اخذ بورسیه رو بررسی کنیم.

بورسیه تحصیلی:

بی شک یکی از دغدغه های اصلی هر فرد برای مهاجرت به کشورای خارجی و تحصیل تو دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی پیشرفته این کشورا، تامین هزینه های تحصیلی تو کشور مقصده. اگه از افراد باتجربه پرس و جو کنین، قطعا از مهاجرت تحصیلی به عنوان یکی از ساده ترین روشا برای مهاجرت یاد می کنن، اما مثل روشای مهاجرتی مختلف دیگه، مهاجرت تحصیلی هم قوانین و شرایط خاص خودشون رو دارن. دانشجوها و دانش آموزای مختلف بسته به شرایط و علایق شون ممکنه لیستی از کشورای مقصد مورد نظر خودشون تهیه کرده و فاکتورای مهمی رو تو انتخاب خودشون لحاظ کرده باشن. یکی از مهم ترین فاکتورای انتخاب کشور مقصد، هزینه های زندگی و هزینه تحصیل تو خارج از کشوره.

از اون جایی که شهریه بیشتر دانشگاه ها و خوابگاه های خارج از کشور بسیار زیاده، دانشجوها هزینه و تامین این هزینه های تحصیلی تو کشور مقصد رو یکی از چالش برانگیزترین مسائل برای مهاجرت تحصیلی می دونن. این جاست که بورسیه های تحصیلی به عنوان کمکی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نقش بسیار مهمی رو بازی می کنه و دانشجوها می تونن با خیال راحت تری اقدام به مهاجرت تحصیلی کنن. این بورسیه ها به معنای اینه که از سمت ارگانا و یا سازمانای مختلفی، قسمتی از هزینه های تحصیل دانشجو و در بعضی موارد هم همه ی هزینه های اون رو تامین میکنن. برای مثال بورسیه تحصیلی تو کانادا با توجه به این موضوع، به متقاضیای بورسیه، شرایط ویژه ای ارائه میکنن.

این هزینه ها شامل شهریه تحصیلی، شهریه خوابگاه، کمک هزینه های خرید مواد درسی، هزینه شرکت در سمینارا و کنفرانسای مرتبط با زمینه تحصیلی و غیره میشه. بورسیه های تحصیلی که دانشگاه ها برای دانشجوهای خودشون در نظر می گیرن رو میشه به عنوان یکی از بهترین بورسیه های تحصیلی نام برد. بعضی شرکتا و سازمانای خصوصی هم دانشجوها رو از نظر مالی از ابتدا تا آخر تحصیل شون حمایت کرده و حتی بعد از تموم شدن تحصیل هم نسبت به اشتغال اونا اقدام می کنن. دانشجوهایی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورای دیگه رو دارن با یه بررسی اجمالی می تونن به این حقیقت پی ببرن که بدون داشتن بورسیه تحصیلی، هزینه های گزافی رو باید صرف زندگی و تحصیل تو کشور دیگه کنن.

بورسیه تحصیلی

از سمت دیگه برای گرفتن ویزا هم باید تمکن مالی خودتون رو برای پرداخت این هزینه های سنگین اثبات کنن. بورسیه تحصیلی بعضی از دانشگاه ها حتی هزینه های زندگی اعم از خوراک، سفر، بلیط رفت و برگشت و غیره رو هم برای دانشجوهای برتر در بر می گیره.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور:

کشورا و دانشگاه های مختلف برای بورسیه کردن متقاضیان دریافت بورسیه، شرایط متفاوتی رو در نظر می گیرن. این شرایط کاملا به برنامه تحصیلی، رشته و سطح علمی دانشگاه ها بستگی داره. طبیعتا رشته های پرمتقاضی مثل پزشکی شرایط ویژه ای رو دارن.

از جمله شروط دریافت بورسیه تحصیلی میشه به رتبه کنکور و معدل اشاره کرد. بعضی افراد میخوان تا با مطالعه باکیفیت و کافی درساشون، رتبه خودشون رو تو کنکور بهبود ببخشن و از این راه بتونن از دانشگاه های خارج از کشور نامه پذیرش و بورسیه تحصیلی بگیرن. این یکی از راه های موجود برای مهاجرت نخبه ها و رتبه های برتر کنکور سراسری تو ایرانه.

هر چقدر تعداد متقاضیای بیشتری برای یه رشته یا دانشگاه وجود داشته باشه، طبیعتا رتبه و معدل بهتری مورد نیازه. هر چقدر ورود به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تو کشورای دیگه تا حد زیادی به سوابق تحصیلی و پژوهشای مرتبط دانشجو بستگی داره، اما رتبه عالی کنکور سراسری برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد، که عمدتا محدودیتای بیشتری برای پذیرش داره، می تونه یه امتیاز ویژه باشه. بعضی افراد فکر میکنن بورسیه های تحصیلی که از سمت دانشگاه و یا ارگان ها و شرکتای دیگه به دانشجوها اعطا میشه نیاز به بازپرداخت قسطی دارن، در صورتی که این تصور اشتباهه و بورسیه تحصیلی با وامایی که دانشجوها بسته به نیاز و شرایط شون تو دوره های متفاوت می گیرن، فرق داره.

برای گرفتن بورسیه ی تحصیلی با رتبه کنکور باید فرد متقاضی تو کنکور سراسری جزو نفرات برتر و رتبه های کشوری یک یا دو رقمی باشه. این افراد شانس بالاتری برای گرفتن بورسیه از کشورای دیگه دارن. علاوه بر رتبه کشوری فرد، معدل نمرات درسای گذرانده شون هم بسیار موثره.

داشتن مدرک زبان برای ورود به همه ی مقاطع تحصیلی دانشگاه های خارجی کمک بزرگی تو امتیاز بندی بورسیه تحصیلی داوطلبه. از جمله مهم ترین مدارک زبان برای متقاضیان دریافت بورسیه تحصیلی، به مدرک آزمون تافل یا آزمون آیتلس میشه اشاره کرد که متقاضی در صورت داشتن یکی از این مدارک، شانس بالایی برای گرفتن بورسیه تحصیلی داره.

بعضی دانشگاه ها به طور کلی ممکنه از طریق سایت رسمی خود اعلام کنن که شرایط اعطای هیچ گونه پشتیبانی مالی و یا بورسیه تحصیلی رو ندارن. بنابراین دانشجوهای متقاضی باید از این مسئله اطلاع داشته باشن که وظیفه پرداخت همه ی هزینه های تحصیل و زندگی بر عهده ی خودشونه.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور

در عوض بیشتر دانشگاه ها و اساتید هم متقاضیان رو از بورسیه ها و شرایط موجود برای دریافت بورسیه تحصیلی از طریق رتبه کنکور آگاه می کنن. علاوه بر بورسیه های تحصیلی، نوعی دیگر از بورسیه ها هم به پیشرفت و شایستگی دانشجوهایی که به اونا اعطا میشه بستگی داره. از این موارد در حقیقت به عنوان کمک هزینه هایی یاد میشه که تو تامین خرج و مخارج دانشجوها کمک زیادی به اونا میشه.

عمده این بورسیه ها برای دانشجوهایی با خانواده های کم درآمد در نظر گرفته میشه و در ازای ارائه مقاله، کارای پژوهشی برجسته، اختراع و یا پیشرفت تحصیلی و غیره به دانشجوهای واجد شرایط اعطا میشه.

شیوه ی دریافت بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور:

در ابتدا و قبل از هر اقدامی بهتره تا هر دانشجو شرایطش رو برای شرکت تو رقابت گرفتن بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور بسنجه. همونطور که در بخشای قبل هم گفته شد، اصلی ترین معیارا و شرایط و یا به عبارت دیگه کلیدی ترین امتیازاتی که فرد می تونه از طریق اون تو رقابت گرفتن بورسیه موفق باشه رتبه کنکور عالی، معدل دیپلم و معدل دانشگاه بالا، داشتن مقاله های برتر و بین المللی، نمره زبان معقول، رزومه مناسب و … غیره ن.

باید دقت کنید که بورسیه های تحصیلی تو زمانای خاصی از سال به دانشجوها اطلاع رسانی میشه. بعد از این که دانشجو تصمیم جدی برای مهاجرت تحصیلی می گیره باید با مراجعه به سایت دانشگاه های مورد نظر زمان، شرایط و نحوه دریافت بورسیه تحصیلی رو بررسی کنه.

از این راه میشه بررسی کرد که آیا شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از راه رتبه کنکور رو داره یا نه. بعد از این که فرد از واجد شرایط بودن خودش اطمینان حاصل کند، باید مدارک لازم گفته شده رو در وب سایت دانشگاه برای گرفتن هر نوع بورسیه و یا کمک هزینه تحصیلی مهیا کنه. بیشتر دانشگاه ها مدارک ترجمه شده و رزومه افراد رو به زبان انگلیسی دریافت میکنن و مبلغی رو هم به عنوان هزینه ی بررسی مدارک از اون می گیرن.

بعد از بررسی مدارک همه ی متقاضیا، نتیجه این رقابت بعد از مدت زمان مشخصی به افراد اعلام میشه. هر چند درصد کسانی که از بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور بهره مند میشن اونقدر زیاد نیست؛ اما این افراد در صورت پذیرفته شدن تو این رقابت قادر به تحصیل نسبتا رایگان تو دانشگاه مورد نظرشون رو دارن.

گرفتن پذیرش از بعضی دانشگاه های مطرح و پیشرفته دنیا با استفاده از رتبه کنکور کار سختیه و ممکنه بعضی از اونا به طور کلی از این روش تبعیت نکنن. یکی از مدارک اصلی ترجمه شده مورد نیاز کسایی که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورای خارجی و یا ثبت نام در دانشگاه رو دارن، ارائه ی گواهی قبولی کنکور ترجمه شده برای دانشگاه مورد نظره.

تاثیر رتبه کنکور در دریافت بورسیه تحصیلی:

همانطور که می دونین بیشتر کشورای دنیا از قانون برگزاری کنکور برای ورود به دانشگاه ها تبعیت نمی کنن. بنابراین این موضوع طبیعیه که تعداد زیادی از دانشگاه های کشورای خارجی توجه خاصی به رتبه کسب شده ی فرد تو کنکور سراسری نداشته باشن.

تو مسئله اعطای بورسیه های تحصیلی که به ویژه تو سالای قبل استقبال زیادی از اونا شده، ممکنه رتبه کنکور افراد چندان به عنوان مسئله مهمی لحاظ نشه و شرایط دیگه ای الزامیه. در این بین داوطلبا باید به لیست دانشگاه های مورد تائید وزارت علوم هم برای انتخاب دانشگاه دقت داشته باشن.

ملاکایی که برای ورود به بیشتر دانشگاه های دنیا جزو اصلی ترین شرایط برای موفقیت تو رقابت گرفتن بورسیه تحصیلین، همون معدل متقاضی، نمره بالای مدرک زبان برای مثال تو آزمون آیتلس و یا موارد دیگه ای مثل دستاوردای علمی پژوهشی اونه. این مسئله نشان می ده که حتی کسایی که تو کنکور بنا بر شرایط خاص خود موفق به گرفتن رتبه عالی نشدن اما معدل و سابقه علمی برجسته ای دارن هم شانس پذیرش دارن. با اشاره به موارد گفته شده، این مسئله دریافت میشه که رتبه کنکور رو نمیشه به عنوان یه عامل اصلی و پررنگ تو گرفتن بورسیه تحصیلی در نظر گرفت اما تو بعضی شرایط یه عامل کمک دهنده برای موفقیت می تونه باشه. به خصوص نخبگان و رتبه های تک رقمی و دو رقمی می تونن از این رتبه شون برای جابجایی و تبادل دانشجو بین دانشگاه ها استفاده کنن.

تاثیر رتبه کنکور در دریافت بورسیه تحصیلی

به طور کلی تو دنیا دانشگاه های بسیار محدودی هستن که رتبه کنکور افراد رو هم برای اعطای بورسیه تحصیلی در نظر می گیرن. علاوه بر این مسئله، فرد باید اطلاع داشته باشه که جدای از داشتن رتبه عالی در کنکور باید رزومه و انگیزه نامه قابل توجهی هم نسبت به رقیبای دیگه داشته باشه.

در آخر میشه اخذ بورسیه تحصیلی با رتبه کنکور رو به عنوان یه بسته جامع در نظر گرفت که علاوه بر رتبه کنکور، مسائل مهم دیگه ای مثل رتبه های علمی دیگه تو المپیادا، آزمونای بین المللی، آزمونای زبان و غیره هم تو این روند دخیلن.

سوالات متداول:

اول، بورسیه تحصیلی چه هزینه هایی داره؟

با توجه به متن بالا این هزینه ها شامل شهریه تحصیلی، شهریه خوابگاه، کمک هزینه های خرید مواد درسی، هزینه شرکت توی سمینار و کنفرانسای مرتبط با زمینه تحصیلی و غیره است.

دوم، بورسیه های تحصیلی بدون کنکور چگونه اطلاع رسانی میشن؟

دانشجوها با مراجعه به سایت دانشگاه های مورد نظر می تونن بورسیه تحصیلی اعلام شده رو بررسی کنن. توضیحات بیشتر توی متن بالا گفته شده.

سوم، تاثیر رتبه کنکور توی گرفتن بورسیه تحصیلی چقدره؟

با توجه به متن بالا، رتبه ی کنور سراسری هم میتونه یکی از عوامل موفقیت تو دریافت بورسیه تحصیلی خارج از کشور باشه. توضیحات بیشتر تو متن بالا گفته شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *