اخبار کنکور

توضیحات کارنامه کنکور 1401

توضیحات کارنامه کنکور 1401

پس از گذشت یک ماه از برگزاری کنکور سراسری، نتایج اولیه کنکور به شکل کارنامه انتشار یافته است و در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت. داوطلبانی که در این آزمون شرکت نموده اند و با هم به رقابت پرداختند، باید در مهلت قانونی به سایت sanjesh.org مراجعه نموده و پس از دریافت کارنامه اولیه، وضعیت علمی خود را بررسی کنند. این کارنامه، در خود اطلاعاتی دارد که داوطلبان بر اساس آن می توانند در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۱ و انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت نمایند. جالب است بدانید که بررسی دقیق و صحیح کارنامه اولیه کنکور سراسری تاثیر زیادی در مرحله انتخاب رشته دارد. در این مطلب سعی در بررسی قسمت های مختلف آن داریم.

کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۱:

کارنامه اولیه کنکور سراسری برای تمامی دانشگاه های سراسری مانند روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد روی سایت سنجش منتشر می شود. در این کارنامه اطلاعاتی مانند مشخصات ثبت نامی، وضعیت علمی داوطلب در هر زیر گروه، اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی، وضعیت مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری در دوره (روزانه، غیر روزانه، دانشگاه فرهنگیان)، گروه آزمایشی امتحانی از میان همه ی افراد حاضر در جلسه کنکور رشته امتحانی ذکر شده که در ادامه ی این مقاله به بررسی قسمت های مختلف کارنامه خواهیم پرداخت.

قسمت مشخصات ثبت نامی:

این بخش از کارنامه شامل سه سطر می باشد که در آن اطلاعات شماره پرونده، جنسیت،  نام و نام خانوادگی، معلولیت،  سال تولد و سهمیه ثبت نامی متقاضی, اطلاعات مدرک تحصیلی ذکر شده است. سهمیه هر داوطلب در زمان ثبت نام در فرم اینترنتی مشخص شده و یکی از سهمیه های مناطق، سهمیه ایثارگران 5 درصدی یا سهمیه ایثارگران 25 درصدی و سهمیه خانواده شهدا است.

قسمت اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه:

علاقه مند پیام نور و غیرانتفاعی: در این ردیف برای متقاضیانی که در هنگام ثبت نام کنکور سراسری نسبت به شرکت در گزینش رشته های پیام نور و غیر انتفاعی اعلام علاقه مندی نموده و کارت اعتباری مجزا خریداری کرده باشند کلمه بلی و برای دیگر داوطلبان خیر درج شده است.

قسمت اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

واژه ی خیر بدین معناست که متقاضیان در مرحله ی انتخاب رشته، مجاز به انتخاب رشته مکان های دوره پیام نور و غیر انتفاعی نخواهد بود. البته متقاضیانی که در هنگام ثبت نام برای انتخاب این رشته محل ها اعلام علاقه مندی نکرده اما حداقل نمره علمی لازم به جهت انتخاب رشته های این دانشگاه ها را کسب نمایند، در این مرحله نیز فرصت دارند با خرید کارت اعتباری نسبت به اعلام علاقه مندی به انتخاب این دانشگاه ها و موسسات اقدام کنند.

سهمیه بهیار، کارمند:

در این قسمت اطلاعات فرد درباره ی سهمیه کارمند یا سهمیه بهیار در کنکور سراسری مشخص گشته است.

وضعیت انتخاب رشته متقاضی:

در صورتی که داوطلب با توجه به رتبه و تراز اکتسابی در هر زیر گروه و دیگر ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، مجاز به شرکت در مرحله انتخاب رشته باشد، عبارت مجاز می باشید و در غیر این صورت عبارت غیر مجاز درج می گردد.

قسمت وضعیت داوطلب در هر زیر گروه امتحانی:

این قسمت از کارنامه کنکور سراسری به متقاضی برای داشتن انتخاب رشته ای دقیق و حساب شده کمک می نماید.

زیر گروه:

رشته های هر گروه آزمایشی با توجه به تاثیر ضرایب و اهمیت آن ها به چند گروه تقسیم می گردند که به هر یک از این گروه ها، یک زیر گروه گفته می شود.

نمره کل:

نمره کل یا تراز، تابعی است که از اختلاف نمره داوطلب با میانگین جامعه آماری بدست می آید. محاسبه ی این نمره بر اساس ضرایب دروس در هر زیر گروه و همچنین تاثیر سی درصد سوابق تحصیلی مثبت داوطلب انجام می گیرد. هر چه تراز بالاتر رود، احتمال بیشتری برای قبولی متقاضی در رشته های زیر گروه مربوط وجود دارد.

رتبه در سهمیه:

به جهت محاسبه این رتبه، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با هم مقایسه نموده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه اول داده می شود. پس از آن و با توجه به تراز هر داوطلب، رتبه دیگر داوطلبان محاسبه خواهد شد.

دیگر توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۱:

تاثیر مثبت سوابق:

متقاضیانی که دارای دیپلم نظام جدید (6 – 3 – 3) آموزش متوسطه علوم انسانی، ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم و معارف اسلامی و همچنین داوطلبانی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد دریافت نموده اند و داوطلبانی که مدرک پیش دانشگاهی حود را از سال 91 به بعد دریافت نموده اند مشمول تاثیر معدل در کنکور می باشند برای آن ها در این قسمت میزان تاثیر سوابق در هر زیر گروه بیان گشته است.

نمرات اکتسابی:

در این بخش از کارنامه اولیه ی کنکور سراسری 1401 خواهید توانست نمره هر درس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی امتحانی خود را به شکل درصد دیده که با فرمول محاسبه نمرات مثبت و منفی، نمره خام داوطلب در هر درس محاسبه گشته و به شکل درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. در حقیقت داوطلب با مشاهده این قسمت مطلع می شود چند درصد از نمره یک درس را بعد از کسر نمرات منفی پاسخ های غلط کسب نموده است. با توجه به این که لینک دریافت پاسخنامه متقاضیان در این قسمت از کارنامه اولیه کنکور سراسری قرار می گیرد متقاضیان با بررسی آن خواهند توانست نمرات خود را محاسبه و صحت آن ها را کنترل کنند.

نمره هم ترازی:

سال قبل این قسمت به کارنامه اولیه کنکور سراسری اضافه شد و هدف آن برقراری عدالت میان متقاضیان نظام قدیم و نظام جدید بوده که هر نظامی که سوالات کنکور آن نسبت به نظام دیگر سخت تر باشد، سازمان سنجش به نمره خام این دسته از داوطلبان متناسب با آن سختی درصدی اضافه نمود که به این نمره اضافه شده نمره هم ترازی گفته می شود.

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه و نوبت دوم:

در این ستون آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه و شبانه، در هر زیر گروه با توجه به سهمیه درج شده می باشد.

رتبه داوطلب در سهمیه:

برای محاسبه این رتبه، تراز متقاضیان دارای سهمیه یکسان را با هم مقایسه نموده و به داوطلبی که بالاترین تراز را بدست آورده رتبه 1 اختصاص داده می شود. سپس با توجه به تراز هر فرد، رتبه دیگر داوطلبان محاسبه خواهد شد.

رتبه کشوری:

رتبه کشوری نشانگر فرد در گروه آزمایشی امتحانی خود در میان داوطلبان کشور چه جايگاهی دارد.

قسمت کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد:

آخرین قسمت کارنامه اولیه به کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد تعلق گرفته است. متقاضیانی که با توجه به رتبه و تراز اکتسابی مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد شده باشند، در این قسمت یک کد تحت عنوان کد دسترسی انتخاب رشته دانشگاه آزاد قرار گرفته و افراد می توانند در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۱ که به وسیله ی سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اعلام می شود نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته مربوطه اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *