ویژه کنکور

رشته های پردرآمد کنکور

در طی چند سال اخیردانش‌آموزان و والدین به دنبال پیدا کردن رشته های پردرآمد دانشگاهی هستند که بازار کار خوبی برای فعالیت داشته باشند و آینده شغلی آنها را تأمین و تضمین کنند.با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران درآمد  رشته هایی که بازار کار و درامد بهتر و بلایی دارند قطعا در اولویت انتخاب هستند حتی اگر مورد علاقه  دانش آموزان نباشند . البته ممکن است لیست پردرآمدترین رشته ها هر چند سال تغییر کند و رشته‌های جدیدی در بازار به جایگاه مالی و درامدی بالاتر برسند. اما واقعیت این است که درامد را فقط  باید یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب رشته در نظر بگیرید و به نکات مهم دیگری مانند جایگاه اجتماعی، نوع کار، علاقه و استعداد خود در شغل مورد نظر هم توجه کافی داشته باشید.

پردرآمدترین رشته های گروه ریاضی

1.رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر، یعنی رشته همیشه به روز برای آینده . با رشد سریع تکنولوژی مسیر شغلی برای رشته هایی که سر و کار آن ها با کامپیوتر هست بسیار باز می شود. این رشته جزء معدود رشته هایی هست که از نظر من، خیلی مدرک در آن مهم نیست! بلکه مهارت در آن حرف اول را می زند. از جمله جذابیت این شغل، این هست که محدود به زمان و مکان نیستی و تنها چیزی که لازم داری یه سیستم هست. درامد مهندس کامپیوتر در ایرانبه طور میانگین در ماه بین ۱۰ تا ۴۰ میلیون تومان میتواند متغیر باشد.

2. مهندسی برق

این رشته یکی از رشته های سخت در رشته های مهندسی می باشد و سرکار شما با دروسی سنگینی مثل فیزیک و ریاضی بسیار زیاد است. پس برای موفق شدن در این رشته و آینده ی شغلی آن بایستی به این دروس علاقه و در کنار آن تبحر داشته باشید. بازار کار برای این رشته برای افرادی که مهارت دارند بسیار گسترده می باشد و اصلا اشباع نشده است.  ازجمله شاخه های فعالیت در این رشته می توان به:تکنسین برق،برقکار،مهندس کنترل،مهندسی مخابرات،طراح برق، مهندسی برق،مهندسی تجهیزات، مهندسی تست و…اشاره کرد. درآمد مهندس برق در ایران به طور میانگین ۱۵ میلیون تومان در ماه می باشد.

3. مهدنسی مکانیک

رشته ی مکانیک را مادر درس ها نیز می نامند رشته ای بسیار سنگین  در دانشگاه است اما بازار کار آن برای افراد دارای مهارت به شدت مناسب و وسیع است که از پردرآمد ترین رشته های کنکور۱۴۰۳ قلمداد می شود. یک مهندس مکانیک در ایران به طور میانگین ۲۰ میلیون تومان در ماه میتواند درامد داشته باشد. این درامد میتواند زیاد و کم شود.

پردرآمدترین رشته های گروه تجربی

1. دندان پرشکی:

از جمله رشته های پرطرفدار رشته تجربی،رشته دندانپزشکی می باشد، این شغل به دلیل اینکه درآمد خوبی دارد بسیار در بین بچه های تجربی محبوب هست، هرچند به دلیل پذیرش زیاد در این رشته رو به اشباع است اما همچنان اولولیت اول خیلی از بچه های تجربی است.

2. دارو سازی

از آنجا که طی چند سال اخیر ایران به بومی سازی دارو های خارجی بهای زیادی داده است، فرصت های شغلی بسیار مناسبی در این رشته پدید آمده است که میتوان از نقاط قوت این رشته، در بالا بودن بازار کار خوب ان نام برد.

3. پرستاری

این شغل را می توان یکی از شریف ترین شغل ها دانست! این شغل سختی های زیادی را بنا به محیطی که در آن کار می کنید بوجود می اورد، بسته به رتبه ای که کسب می کنید ، دانشگاهی که در ان برای این رشته درس خواهید خواند قطعا متفاوت خواهد بود و تقریبا تمامی دانشگاه ها این رشته را دارند. این رشته اگر چه بیشتر خانم ها به دنبال آن می روند اما می توان یکی از نقاط قوت این شغل را درامد و حقوق خوب ان دانست اگر چه کار در این شغل چالش های بسیار زیادی را به دنبال دارد.

4. فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بر خلاف شغل پرستاری، دارای محیط کاری بسیار ارام می باشد و خیلی از دردسر های شغل پرستاری را ندارد. در کل فیزوتراپی به کمک افراد اسیب دیده می آید تا سلامتی جسمی خود را سریع تر به دست بیاورند.و جدیدا وارد لیست رشته های پردرآمد شده است.

5. علوم آزمایشگاهی

فارغ‌التحصیلان این رشته  می‌توانند در مراکز تحقیقاتی یا آزمایشگاهی کار کنند. کار در ازمایشگاه‌های تشخیص طبی درآمد بسیار خوبی برای فارغ‌التحصیلان این رشته فراهم کرده است .میزان مهارت‌های هر فرد، تجربه و زمینه کار در آزمایشگاه، بر درآمد این رشته اثرگذار هستند.

پردرآمدترین رشته های گروه علوم انسانی

1.حقوق

هر ساله افراد زیادی در رشته انسانی وارد رشته حقوق می شوند، بازار کار این رشته بسیار گسترده و خوب می باشد و میتوان به کارهای از جمله وکالت، محضرداری، حقوق قضایی و… اشاره کرد.داشتن فن بیان قوی، جسارت، قدرت استدلال بالا از جمله مهارت هایی است که این شغل به ان نیاز دارد.

2.حسابداری

رشته ی حسابداری بازار کار بسیار خوبی دارد و اگر در ان مهارتی واقعی کسب کنید به راحتی می توانید در ارگان های مهم دست به کار شوید. شغل های حسابداری شامل کارشناس امور مالیاتی، مدیر مالی، کارشناس گمرک، کارمند بانک و.. می باشد.

3.اقتصاد

لازمه  تحصیل در این رشته داشتن پایه قوی ریاضی می باشد و در این رشته زیاد با درس ریاضی سر و کار است. اگر اقتصاد را درک کنید فکر نکنم در زندگی به مشکلی بر بخورید! و در هر کسب و کاری میتوانید راه درست را ببینید.

پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای و کاردانش

1.نقشه برداری

رشته نقشه‌برداری ارتباط نزدکی با رشته‌های عمران، معدن، کامپیوتر و هوافضا دارد و به همین دلیل طیف وسیعی از علاقه‌مندان می‌توانند در این رشته درس بخوانند. به دلیل وسعت پروژه‌های عمرانی در ایران، استخدام و درآمد مناسب در این رشته امری طبیعی است.

2.طراحی لباس

در سال‌های اخیر تولید پوشاک و لباس در ایران روند رو به رشدی داشته است و بسیاری از افراد بدون داشتن تولیدی یا مراکز دوخت بزرگ، ثبت برند پوشاک، تولید و فروش را انجام می‌دهند که اتفاق مثبتی در صنعت مد و پوشاک است .طراحی لباس می‌تواند یک رشته پولساز باشد. مزیت تحصیل در این رشته آشنایی با بزرگان صنعت مد و طراحی لباس در ایران، آموزش حرفه‌ای، آشنایی با افراد دیگری که می‌توانند در این مسیر همراه باشند و تجارت مشترکی تشکیل دهند، دریافت مدرک تحصیلی معتبر و امکان ادامه تحصیل و تدریس هستند.

3. معماری داخلی

استفاده از المان‌های هنری، توجه به تأثیر ساختارها، رنگ‌پردازی و مواد به کار رفته در سازه بر استفاده بهینه و ایجاد حس مثبت افراد درفضاهای درون خانه اهمیت بسیاری پیدا کرده است. معماری داخلی فضاهای مختلف با هم تفاوت دارند و از طرفی سبک‌های زیادی برای دکوراسیون داخلی وجود دارد که تنوع و کاربرد این رشته را افزایش داده است و عاملی برای درآمد بالای معماری داخلی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *