ویژه کنکور

کنکور انسانی سخت است یا راحت؟

یک دوره ای این تفکر وجود داشت که کسانی که در درس های خودشان ضعیف هستند می‌روند سراغ رشته انسانی و به نوعی از سر ناچاری در این مسیر قدم می گذارند و این رشته را انتخاب می کنند. در حالی که این تصور به کل از ریشه اشتباه است و داوطلبان گروه انسانی این نکته را باید بدانند که یک سری توانایی ها و پیش نیازهایی را بایستی از قبل داشته باشند که از جمله باید به داشتن حافظه قوی و فن بیان و روابط عمومی بالا و قوی و سخنوری اشاره کرد.چون متخصصین این رشته به نوعی در عرصه هایی فعالیت می کنند که نیاز مبرمی به موارد ذکر شده دارند.رشته انسانی با داشتن پنج زیرگروه در مقایسه با بقیه رشته یکی از پرجمعیت ترین گروه ها است و در سال‌های اخیر توجه زیاد و ویژه‌ای نسبت به این گروه شده است.تعداد داوطلبان در این گروه آزمایشی افزایش قابل توجهی داشته است ولی نکته قابل توجه این جا است که مثل سایر گروه‌های آزمایشی بیشترین رقابت در این گروه آزمایشی بر روی ۳ رشته پرطرفدا روانشناسی، حقوق،حسابداری  است.

آیا کنکور انسانی و دروس اختصاصی کنکور انسانی سخت است؟

کنکور سراسری رشته انسانی بعضی ویژگی ها و خصوصیاتی را که دارد یک امتیازی برای کنکور انسانی می باشد که تقریبا این کنکور را راحت کرده است که این امتیاز شامل موارد زیر می باشد:

1.درس اقتصاد و درس روانشناسی فقط یک کتاب دارد که می توانید این کتاب را مطالعه کنید و طراح کنکور می تواند از این یک کتاب سوال طرح کند.

2.تغییراتی هستند که در کتاب های کنکور ۱۴۰۲ اعمال شده است و آن هم این است که تقریباً ۴۰ درصد از صفحات کتاب اختصاصی ادبیات کم شده است.

3.نکته سوم این است که دقیقا این کم شدن صفحات کتاب برای کتاب تاریخ و جغرافیا هم اعمال شده است.

در کل باید این را بدانید که شرایط برای همه داوطلبین یکسان است اگر چیزی که برای شما سخت هست بدانید که برای بقیه داوطلبین هم سخت است و یا برعکس اگر آسان است بدانید که برای بقیه داوطلبین هم آسان است.

4.کنکور انسانی نظام جدید، تازه و نوپاست. یعنی تا چند سال آینده سوالات کنکور نزدیکی زیادی به مطالب کتاب درسی دارند.

5.تعداد داوطلبان کنکور علوم انسانی به نسبت رشته تجربی بسیار کمتر است؛ چیزی نزدیک به نصف داوطلبان تجربی!

اما همه این ها به معنای راحت شدن قبولی نیست. همچنان رشته های پرطرفداری مانند دانشگاه فرهنگیان هستند که برای قبول شدن در آن ها نیاز به تلاش زیاد دارید.گاماس 20 توصیه  می کند که حتماً دروس رتبه ساز و رتبه آور این رشته را بشناسید تا بتوانید به بهترین درصد ها در این رشته برسید.

آیا موفقیت در کنکور و رشته انسانی آسان است؟

بزرگترین تفکر اشتباه در ارتباط با داوطلبین گروه انسانی ، تفکر آسان بودن موفقیت می باشد.البته شاید این دیدگاه در گذشته ها دیدگاه درستی باشد اما در حال حاضر با بررسی دو فاکتور این دیدگاه قبولی آسان در گروه کنکور انسانی به طور کامل رد میشود.

دیدگاه اول :

در ارتباط با کتاب شرکت کنندگان می باشد کاملا طبیعی می باشد که در گذشته تعداد داوطلبین گروه کنکور انسانی در مقایسه با گروه های دیگر آزمایشی بسیار کمتر بود و با توجه به این تعداد کم داوطلبین در گذشته موفقیت شاید در این گروه آزمایشی به نسبت راحت تر بود اما حال با توجه به افزایش چشمگیر و غیرقابل انتظار داوطلبین این گروه آزمایشی ، تفکر آسان بودن قبولی در این گروه به شدت بی منطق می باشد.

دیدگاه دوم :

در ارتباط با موفقیت آسان در گروه کنکور انسانی بحث ساده بودن دروس مطالعاتی برای کنکور است که بسیاری از کارشناسان و داوطلبین البته در دیگر گروه های آزمایشی گمان میکنند که موفقیت در گروه کنکور انسانی در مقایسه با دیگر گروه های آزمایشی ساده تر می باشد زیرا که دروس ساده‌تری مطالعه می کنند.برای پاسخ دادن به این دسته از عزیزان همین نکته کافی می باشد که با بررسی دقیق تعداد داوطلبین شرکت کننده در این گروه آزمایشی و بررسی نحوه درست پاسخگویی آنها به کنکور سراسری و مقایسه کردن دروس تخصصی گروه کنکور انسانی با دیگر گروه های تخصصی متوجه خواهید شد که در ارتباط با این گروه آزمایشی تفکر اشتباه نداشته باشید.

5 اصل اساسی برای موفقیت در کنکور انسانی

پنج گام اساسی برای رتبه شدن در این گروه آزمایشی را خدمت داوطلبین ارائه خواهیم داد و خواهشمندیم تمامی این نکات را در برنامه ریزی خود اعمال کنند.

1.منبع آموزشی خوب

انتخاب منبع یکی از ویژگی های اصلی موفقیت در هر آزمون میباشد داوطلبین باید توجه داشته باشند که هر منبعی را در آغاز مطالعه خود انتخاب میکنند باید بر اساس سطح علمی داوطلب باشد و نم نم با افزایش توانمندی‌های علمی منبع آموزشی خود را تغییر دهند.

2. برنامه ریزی

در اصل برنامه ریزی دارای سه قسمت مهم می باشد که این قسمت ها شامل :

کوتاه مدت : برنامه روزانه

میان مدت : هفتگی و دوهفته ای

بلند مدت : استراتژی کنکور

یک داوطلب گروه کنکور انسانی باید در تمامی موارد بالا از علمی ترین راهکارهای ممکن روز دنیا در برنامه‌ریزی خود استفاده کند.

3. مرور علمی و شخصی

شلیک اصلی برای هدف قرار دادن موفقیت در کنکور بحث مرور های علمی و شخصی سازی شده میباشد ، باید یک داوطلب کنکوری تمامی انواع مرورها را در گام اول بشناسد و در گام دوم از آن ها استفاده کند.

4. شرکت در آزمون

بعد از انتخاب منبع و برنامه ریزی درست و اصولی و مرور های علمی زمان آزمون دادن و آزمایش می باشد.تمامی داوطلبی باید بعد از رعایت مراحل قبل هر ماه حداقل دو آزمون از خود بگیرند.

5. تحلیل آزمون

هدف اصلی از آزمون دادن در مرحله قبل ، پی بردن به نواقص آموزشی می باشد حال باید یک روز پس از دادن هر آزمونی ، را به تحلیل آن آزمون اختصاص دهیم.تحلیل آزمون به گفته بسیاری از رتبه های تک رقمی و دو رقمی کنکور شرط اصلی موفقیت می‌باشد.

سوالات متداول

1.رقابت در بین رشته های تجربی بیشتر است یا رشته ی انسانی؟
تعداد داوطلبان کنکور علوم انسانی به نسبت رشته تجربی بسیار کمتر است؛ چیزی نزدیک به نصف داوطلبان تجربی.

2.از کدام کتاب ها برای خواندن کنکور انسانی شروع کنیم ؟ کتابهای مهم کدام هستند؟

کتاب های رتبه ساز کنکور انسانی که باید از آنها شروع کنید: اقتصاد، روان، فلسفه ….

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *