معرفی رشته های پرطرفدار تجربی

رشته های پرطرفدار تجربی

رشته های پرطرفدار تجربی

آیا رشته های پرطرفدار تجربی رو می شناسین؟ رشته تجربی به عنوان پر متقاضی ترین گروه آزمایشی در بین داوطلبای کنکور، محبوبیت خودش رو بیش تر از هر چیز، به چند رشته خوش آتیه مدیونه. پرطرفدارترین رشته های تجربی مورد انتخاب بیشتر رتبه های کنکور قرار می گیرن که دستیابی به اونا رو دشوار کرده. در ادامه یا معرفی 13 تا از رشته های برتر تجربی بیشتر به این موضوع می پردازیم.

رشته های پرطرفدار تجربی چه ویژگی هایی دارن؟

چندین ساله که رشته ی تجربی، رکورد داره جذب بیشترین داوطلب کنکور در بین همه ی گروه های آزمایشیه. اما دلیل این امر چیه؟ دلیل این امر تقریبا برای  همه روشنه و اونم رسیدن به رشته های برتره. حالا امکان داره بپرسین که رشته های پرطرفدار تجربی کدومن؟ بر اساس آمار قبولیای کنکور، بیشترین انتخاب رتبه های زیر ده هزار به چند رشته خاص که عمدتا پزشکی و پیراپزشکیه، اختصاص پیدا کرده.

رویای پوشیدن لباس سفید پزشکی باعث شده تا رقابت سنگینی در بین داوطلبای این رشته حاکم باشه و برای قبول شدن تو اون نیاز به رتبه های بسیار خوب باشه. مسلما، آینده ی شغلی، تحصیلی و اجتماعی که چنین رشته هایی با خودشون به ارمغان میارن، اشتیاق دستیابی به اونا رو بین جوونا قرار داده.

هر چند که تو سالای گذشته، با افزایش ظرفیت پذیرش تو رشته های برتر تجربی تعداد ورودیا و خروجیای اون بیشتر شده، اما هنوز مسیر دستیابی چندان هموار نیست. اما به کمک یه برنامه ریزی منسجم و اصولی هیچ چیز دور از انتظار نیست.

رشته های پرطرفدار تجربی تو کدوم زیرگروه ها قرار گرفتن؟

به صورت کلی، رشته ی تجربی پنج زیر گروه داره. تو هر کدوم از این زیر گروه ها، اسامی رشته ها همراه با ضریب درسا قید شده. تو جدول زیر، همه رشته های مقطع کارشناسی این گروه به تفکیک گفته شده و تو ادامه با معرفی ۱۳ رشته طلایی تجربی متوجه میشیم که پرطرفدارترینا تو کدوم زیر گروه قرار دارن.

نام زیرگروهزمین شناسیریاضیزیست شناسیفیزیکشیمی
زیرگروه 513222
زیرگروه 414232
زیرگروه 343222
زیرگروه 213424
زیرگروه 102423

زیرگروه 1

زیست شناسی گیاهی، زیست فناوری، ساخت پروتزهای دندانی، شنوایی شناسی، بینایی سنجی، پرستاری، تکنولوژی پرتودرمانی، تکنولوژی پرتوشناسی، روان شناسی، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی دریا، زیست شناسی سلولی و مولکولی، تکنولوژی اتاق عمل، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، علوم آزمایشگاهی، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، آموزش ابتدایی، آموزش زیست شناسی، آموزش کودکان استثنایی، علوم تربیتی، علوم تغذیه، علوم و صنایع غذایی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتار درمانی، مامایی، هوشبری، میکروبیولوژی

زیر گروه 2

شیمی محض، فناوری اطلاعات سلامت، آموزش شیمی، تکنولوژی پزشکی هسته ای، مهندسی بهداشت محیط، شیمی کاربردی، بهداشت عمومی، بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها، مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار

زیر گروه 3

اقیانوس شناسی، زمین شناسی

زیر گروه 4

مدیریت بیمه، مدریت بیمه اکو، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، ، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و عرفان اسلامی، حسابداری، زبان و ادبیات عربی، شیعه شناسی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم انتظامی، علوم قرآن و حدیث، فقه و حقوق اسلامی، اسلامی و تاریخ، معارف اسلامی و علوم تربیتی، معارف اسلامی و اخلاق، معارف اسلامی و ادیان، معارف فقه و حقوق امامی، فقه و حقوق حنفی، فقه و حقوق شافعی، فقه و حقوق مذاهب اسلامیفلسفه و کلام اسلامی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، مدیریت اطلاعات و ارتباطات، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، ادیان و مذاهب، اقتصاد، امنیت اقتصادی، تاریخ اسلام، تاریخ تمدن ملل اسلامی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی،معارف اسلامی، معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطات، معارف اسلامی و علوم قرآنی، معارف اسلامی و کلام، معارف اسلامی و مدیریت، هتلداری

زیر گروه 5

مهندسی طبیعت، مهندسی فضای سبز، اقتصاد کشاورزی علوم دامی، آموزش تربیت بدنی، امنیت اطلاعات، امنیت بین الملل، امنیت نرم، علوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)، پژوهشگری امنیت، تربیت مروج سیاسی، ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، حفاظت اطلاعات، ضد تروریسم، مهندسی صنایع مبلمان، علوم سیاسی، علوم فنی امنیت، علوم ورزشی، علوم و مهندسی باغبانی، علوم و مهندسی جنگل، علوم و مهندسی خاک، علوم و مهندسی شیلات، علوم و مهندسی محیط زیست، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، گیاه پزشکی، مددکاری اجتماعی، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، مربیگری عقیدتی، مطالعات امنیتی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، مهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی،

معرفی 13 رشته طلایی تجربی:

تو پارگرافای قبل ما به صورت کلی به رشته های پزشکی و پیراپزشکی به عنوان رشته های پرطرفدار تجربی اشاره می کنیم. اما همونطور که می دونین این رشته ها گرایشای زیادی دارن، و علاوه بر این، میشه به رشته های غیرپزشکی دیگه ای هم اشاره کرد. برای آشنایی دقیق تر، اسامی این رشته ها را ذکر و به طور خلاصه درباره ی اونا توضیح میدیم.

اول، دندون پزشکی:

انتخاب اغلب نفرات برتر کنکور رشته تجربی، رشته دندونپزشکیه. این رشته که به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریای دهان و دندون می پردازه، به خاطر این که از درآمد نسبتا بالایی برخورداره، از رشته های برتر تجربی به حساب میاد و علاقه مندای زیادی رو هم به خودش جلب کرده. البته تو سالای گذشته، به خاطر پذیرش زیاد تو این رشته، گفته میشه که رو به اشباعه، اما همچنان هدف بسیاری از داوطلباست.

دندون پزشکی

دوم، دارو سازی:

این رشته برای قبول شده به رتبه بسیار خوبی نیاز داره و از جمله رشته های پرطرفدار تجربی به شمار میره. دانش آموختگان و فارغ التحصیلای رشته ی داروسازی به ارائه، تولید و مشاوره دارویی می پردازه و با انجام تحقیقات و پژوهشای زیاد تو این زمینه برای پیشرفت تو زمینه داروهای موثرتر و شناخت مضرات بعضی از درمانای دارویی گام بر می دارن. از اون جا که در حال حاضر، تولید دارو عمدتا تو کشور و به صورت داخل تولید می شه، موقعیتای شغلی خوبی برای داروسازا و رشد علمی اونا فراهم شده.

دارو سازی

سوم، پزشکی از رشته های پرطرفدار تجربی:

اگر بخواهیم از میزان محبوبیت این رشته در بین احاد جامعه حرف بزنیم، توضیحات رو واضح داده ایم. پزشکای موفقی که تو جامعه تونستن، با خدمت به افراد و بازگردوندن سلامتی به اونا از جایگاه خوبی برخوردار باشن، اون رو پرطرفدارترین رشته های تجربی تبدیل کرده است.

پزشکی

کسایی که تو پزشکی عمومی فارغ التحصیل می شن، می تونن تو یکی از گرایشای اون تخصص بگیرن و به موقعیتای شغلی، مالی و اجتماعی بسیار خوبی برسن. در بین تخصصای پول ساز، میشه به متخصص حلق و بینی، زیبایی، گوش، متخصص پوست، مو، متخصص بیماریای گوارشی، متخصص مغز و اعصاب، متخصص بیماریای قلبی و عروقی، متخصص بیماریای عفونی و گرمسیری، متخصص بیماریای عمومی اشاره نمود.

چهارم، رشته بینایی سنجی:

کارشناسی بینایی سنجی رو بیشتر داوطلبان، یکی از رشته های برتر تجربی می دونن. این رشته که با استفاده از تجهیزات و دستگاه های خاصی به تشخیص مشکل و بیماریای احتمالی چشم می پردازه، برای درمان اونا شیوه ها و یا راه حل هایی رو ارائه میده. هر چند که تو این رشته لازم نیست مثل بعضی از گرایشای پیراپزشکی، با خون و مریضیای وخیم بیمارا تو ارتباط مستقیم باشین، اما باید از دقت بالایی برخوردار باشین.

رشته بینایی سنجی

پنجم، پرستاری:

یکی از شریف ترین و پرطرفدارترین رشته های تجربی، پرستاریه. هر چند که خانما علاقه بیشتری به این رشته دارن، اما در بین اقایان هم جایگاه بسیار خوبی برخورداره. بسته به دانشگاه و محل پذیرش، رتبه قبولی متفاوته. تحصیل کردگان باید چهار سال رو به واحدای تئوری و عملی بگذرونن تا بتونن، مدرک کارشناسی پرستاری شون رو بگیرن. میزان حقوق و درآمد اون تو سال قبل به صورت میانگین، سه میلیون تومان بود، اما به تازگی شاهد افزایش های خوبی تو مبالغ پرداختی به این عزیزان بودیم.

پرستاری

ششم، فیزیوتراپی:

فیزیوتراپ ها که وظیفه کمک به بیمار و توابخشی اونا رو تو نواحی مختلف بدن بر عهده دارن، در بین داوطلبای کنکور تجربی بسیار مشهور شدند. محیط کاری تمیز و دور از هیاهوی بیماران و در عین حال، مراجعه زیاد افراد آسیب دیده، سبب شده تا طرفدارای خودشون رو پیدا کنه. همانطور که تو جدول بالا مشاهده می کنین، این رشته تو زیر گروه 1 قرار داره. فیزیوتراپی جزء رشته های ستاره داره، یعنی حداقل ۳۰ درصد از جمعیت اون رو یک جنسیت تشکیل می ده.

فیزیوتراپی

هفتم، دامپزشکی:

رشته دامپزشکی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و ارشده، معمولا با جذب رتبه های بالا، جزء رشته های برتر تجربی محسوب میشن. ظرفیت پذیرش اون هم چندان بالا نیست و حدود ۱۵ دانشگاه تو این رشته دانشجو پذیرش می کنه. دوره ی تحصیل اون شش ساله ست که در مرحله ی اول، تحصیل کردگان ۱۳۰ واحد رو می گذرونن و تو مرحله ی دوم با عبور از یه آزمون جامع، پیش درمانی می گیرن.

دامپزشکی

یکی از دلایلی که سبب شده تا اون رو به پرطرفدارترین رشته های تجربی تبدیل کنه، فرصتای کاری خوب مثل وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشتی درمانی دولتی، انستیتو پاستور، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات کشاورزی، موسسه سرم و واکسن سازی رازی، سازمان دامپزشکیه.

هشتم، رشته ی علوم آزمایشگاهی:

اگر علاقه مند به این رشته این، باید بگوییم که در حین تحصیل باید مهارتای مختلفی مثل خون گیری، خون شناسی (هماتولوژی)، ایمنی شناسی (ایمونولوژی)، بیوشیمی بالینی، ژنتیک، بافت شناسی، قارچ شناسی، باکتری شناسی و انگل شناسی  رو بگیرن. چیزی که باعث شده تا علوم آزمایشگاهی به رشته های پرطرفدار تجربی تبدیل شه، بازار کار نسبتا خوب اونه. اما مشکلاتی مثل دشواری درسا، حقوق پایین، سر و کار داشتن با نمونه های خونی، ادرار و مدفوع از معایب اون به شمار میره.

رشته ی علوم آزمایشگاهی

نهم، اتاق عمل:

ظرفیت پذیرش تو رشته ی اتاق عمل، در مقایسه با رشته های پیراپزشکی دیگه، نسبتا خوبه و حدود ۶۵ دانشگاه دولتی و پردیس خودگردان تو این رشته دانشجو جذب میکنن. کارشناسای اتاق عمل، در کنار پزشک جراح از مراحل آغازین بیهوشی تا آخر اون حضور دارن و علائم حیاتی بیمار رو مورد بررسی قرار میدن. بسته به محل کار، یعنی این که تو بیمارستانا و کلینیکای خصوصی باشین یا دولتی، میزان درآمد هم تفاوت خواهد داشت.

اتاق عمل

دهم، زیست شناسی:

بعد از رشته های پیراپزشکی، زیست شناسی از رشته های برتر تجربیه که علاقه مندان خاص خود رو داره. زیست شناسان به بررسی و شناخت همه موجودات زنده مثل انسانا، گیاهان و جانوران می پردازن. از جمله گرایشای اون میشه از زیست شناسی گیاهی، جانوری، دریا، سلولی و مولکولی، و زیست شناسی عمومی نام برد.

زیست شناسی

بیشترین حوزه ی فعالیت دانش آموختگان این رشته به تحقیق و پژوهش اختصاص پیدا می کنه. اما موقعیتای شغلی مثل تدریس تو مدارس و دانشگاه ها، کارشناسی آزمایشگاه های تحقیقاتی، تکنسین آزمایشگاه، حفاظت از محیط زیست و غیره نیز در انتظار دارندگان مدرک زیست شناسیه.

یازدهم، رادیوتراپی:

رادیوتراپی یا همون پرتو درمانی، یکی از انتخابای داوطلبای رتبه زیر 1000 است. کارشناسای رادیوتراپی با استفاده از اشعه های ایکس، آلفا، بتا و گاما از رشد سلولای سرطانی جلوگیری می کنن. مثل دیگر رشته های پرطرفدار تجربی، کار اصلی رادیوتراپ ها تو بیمارستان و کلینیکای خصوصی و دولتیه. البته اگه کسی قصد داشته باشه این رشته رو تو مقاطع ارشد و دکتری ادامه بده، باید یکی از گرایشای مرتبط با اون رو انتخاب کنه.

رادیوتراپی

دوازدهم، علوم تغذیه:

تعداد دانشگاه هایی که تو رشته ی علوم تغذیه پذیرش دارن، چندان زیاد نیستن، اما در بین لیست پرطرفدارترین رشته های تجربی دیده میشن. کارشناسای علوم تغذیه معمولا در شرکت ها و کارخانه های صنایع غذایی، دارویی، و یا نمایندگی مراکز جهت بازاریابی محصولات خوراکی یا درمانی کار میکنن. البته عمدتا تو کلینیکای پزشکی جذب میشن و در صورت شرایط لازم هم می تونن برای تاسیس دفتر به صورت تیمی مجوز وزارت بهداشت رو بگیرن.

علوم تغذیه

سیزدهم، رشته ی دکتری پیوسته بیوتکنولوژی:

این رشته رو میشه تلفیقی از مهندسی و پزشکی دونست و به نوعی بین رشته ایی محسوب میشه. متقاضیان گروه تجربی و ریاضی در صورت کسب رتبه قبولی می تونن این رشته رو انتخاب کنن. البته قسمت اعظم اون رو زیست شناسی تشکیل می ده و ژنتیک اندامکای سلولی، واکنشای درون سلولی و … می پردازه. هر چند که به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار تجربی شناخته می شه، اما ورود به اون نیازمند رتبه بالاست. همچنین، علاقه مندان باید بتونن تو مرحله مصاحبه نیز با موفقیت عبور کنن.

رشته ی دکتری پیوسته بیوتکنولوژی

کلام آخر:

تو این مطلب به معرفی رشته های پرطرفدار تجربی پرداختیم و دیدیم که پرطرفدارترین رشته های تجربی کدومن. اگه می خواین تو یکی از رشته های برتر تجربی تحصیل کنین، می تونین درباره ی نحوه و شرایط پذیرش، رتبه قبولی، مواد درسی، آینده شغلی، و وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر اطلاعات کامل رو از ما بگیرین. برای این امر کافیه که از طریق شماره های درج شده تو سایت تو همه ی روزای هفته با مشاورین گاماس ۲۰ تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *