ویژه کنکور

روش مطالعه کنکور برای عید نوروز 1403

تعطیلات عید نوروز سکوی پرشی برای کنکوری ها

بازه‌ی زمانی نوروز کنکوری‌ها حدودا از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین است و تقریبا می توان گفت که 20 روز مفید برای پیشروی یک کنکوری است. هم برای فارغ التحصیلانی که تاکنون نتوانسته‌اند طبق برنامه‌ی خود پیش بروند و در درس‌هایشان پیشرفت چشمگیری نداشته‌اند و هم برای دانش‌آموزانی که زمان زیادی را صرف مدرسه رفتن و مطالعه‌ی دروس مدرسه‌شان کرده‌اند، اکنون می‌توانند با وقت آزادی که دارند به برنامه‌‌ریزی بپردازند و از مدت زمانی که در عید نوروز 1403 در اختیار دارند، برای مطالعه و جبران عقب ماندگی ها استفاده کنند. با فرا رسیدن فصل بهار و طولانی‌تر شدن روز، مدت زمانی که در طول روز در اختیار کنکوری‌ها قرار می‌گیرد، بیشتر می‌شود بنابراین می‌توانند با اجرا کردن یک برنامه‌ریزی صحیح تعداد ساعات مطالعه‌ی خود را در ایام عید نوروز افزایش دهند.یاد آور شویم که کنکوری‌ها نباید تمام روزهای تعطیلی عید نوروز 1403 را به مطالعه‌ اختصاص دهند، چرا که باعث خستگی داوطلبان کنکور خواهد شد. بنابراین توصیه می شود که کنکوری ها در تعطیلات عید دو سه روزی را صرف تفریح، استراحت و دید و بازدیدهای عید کنند و بقیه‌ی روزها را به برنامه مطالعه اختصاصی خود بپردازند تا هم برنامه‌ی یکنواختی نداشته‌ باشند و هم احساس خستگی نکنند.

چه زمان برای مطالعه کنکور در عید 1403 برنامه ریزی کنیم ؟

متاسفانه بسیاری ازکنکوری ها با نحوه‌ی برنامه‌ریزی  برای این زمان آشنا نیستند و حتی زمان مناسبی را برای برنامه‌ریزی انتخاب نمی‌کنند. بهترین  و کارامد ترین زمان برای شروع برنامه‌ریزی نوروز 1403 چند روز پیش از شروع تعطیلات است. یعنی نه این طور باشد که داوطلبان روز عید یا یک روز پیش از عید برنامه ریزی کنند و نه حتی پس از گذشت چند روزی از تعطیلات عید، برنامه‌ریزی نوروز را انجام دهند. بلکه؛ داوطلبان باید قبل از اینکه ایام تعطیلات عید 1403 شروع شود و وارد تعطیلات شوند، برنامه‌ریزی فشرده‌ای را برای نوروز تدارک ببینند. ولی داوطلبان بایستی واقع بین باشند و نباید توقع داشته باشند که بتوانند در مدت‌زمان کوتاه 20 روزه ی عید نوروز، تمام دروس عقب افتاده‌ی خود را پوشش دهند، بلکه باید به جمع‌‌بندی و مرور بعضی از درس‌ها پرداخته و یا مباحثی را برای جبران عقب افتادگی‌ها و تقویت نقاط ضعف خود انتخاب کنند.

اهمیت برنامه ریزی عید 1403 برای کنکوری‌ها

برنامه‌ریزی عید 1403 برای داوطلبان کنکور از چند جهت دارای اهمیت ویژه است:

  1. داوطلبان در این ایام می‌توانند شروع به مطالعه‌ی دروسی بکنند که تا به حال فرصت خواندن آن‌ها را پیدا نکرده‌اند و بتوانند در آن دروس خود را تقویت کنند.
  2. داوطلبان از این فرصت طلایی عید نوروز برای جبران عقب افتادگی‌ها در دروس خاصی استفاده بکنند که شاید بعد از عید نیز فرصت پرداختن به آن‌ها نباشد.
  3. جمع‌بندی و مرور درس‌هایی که داوطلبان قبلاً خوانده‌اند اما موفق به جمع‌بندی و مرور نشده‌اند. بنابراین از فرصت طلایی نوروز 1403 برای مرور و جمع بندی مطالب خوانده شده استفاده می‌کنند.
  4. استفاده از این فرصت زمانی برای تجدید قوا و رفع خستگی و تقویت روحیه خود.هر چند نباید به گونه‌ای باشد که به مطالعه‌ی آن‌ها لطمه بزند و بتوانند با یک برنامه‌‌ریزی صحیح هم به استراحت بپردازند و هم مطالعه کنند. اگر برنامه‌ریزی صحیح نداشته باشند نمی‌توانند زمان بین مطالعه و استراحت خود را تفکیک کنند.
  5. برنامه‌ریزی صحیح به تمام داوطلبان با پایه‌ی علمی قوی ، ضعیف یا متوسط  به میزان مطالعه کمک می‌کند که از این فرصت طلایی به نفع خود استفاده کنند و بتوانند پیشرفت چشمگیری در درس‌هایشان حاصل کنند. مطالعه بدون برنامه‌ریزی صحیح،  و اصولی باعث اتلاف وقت داوطلبان در عید نوروز 1403 می‌شود و متاسفانه این فرصت قابل بازگشت و جبران نخواهد بود.

شیوه ی مطالعه‌ در ایام تعطیلات عید برای کنکور1403

برنامه‌ریزی نوروز کنکوری‌ها باید شامل 5 آیتم باشد:

  • مطالعه
  • تست زنی
  • جمع‌بندی
  • مرور
  • خلاصه‌نویسی

ساعات مطالعه باید مشخص باشند و با افزایش طول روز در فصل بهار داوطلبان باید ساعات مطالعه خود را در این ایام نسبت به پیش از عید نوروز افزایش دهند. نحوه درس خواندن داوطلبان در نوروز با نحوه درس خواندن آن‌ها برای کنکور در تابستان، کاملا متفاوت است. این تفاوت شامل تعداد ساعات مطالعه نیز می‌شود. اولویت بندی در برنامه‌ریزی برای نوروز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یعنی داوطلب بایستی بداند که اولویت او برای مطالعه چیست؟ اگر داوطلبی در دروسی ضعف دارد، باید اول آن‌ها را پوشش دهد و اگر داوطلبی به دنبال تقویت بعضی مباحث مهم است، باید آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. داوطلبانی که مشکل خاصی ندارند و تا زمان نوروز مطالعه خوبی داشته‌اند، می‌توانند جمع‌بندی و مرور را در اولویت کار خود قرار دهند. توصیه می شود که تمام دانش‌آموزان کنکوری و داوطلبان کنکور یک جدول زمان‌بندی برای مطالعه‌ی خود طراحی کنند. به این صورت که تمام کارهایی را که می‌خواهند در مدت زمان عید 1403 انجام دهند، در آن جدول یادداشت کرده و برای هر کدام از کارها زمان مشخصی را تعیین کنند و همچنین داوطلبان می‌توانند یک دفتر برنامه ریزی مناسب تهیه کرده و تمام برنامه‌های مطالعاتی خود را در آن یادداشت کنند. مدت زمان مطالعه‌ی روزانه پیشنهادی در نوروز 1403 کنکوری‌ها باید بین ۸ تا ۱۰ ساعت مطالعه همراه با تست باشد.اگر داوطلبان پیش از فرارسیدن عید به خلاصه‌برداری و نکته‌برداری پرداخته باشند، می‌توانند در ایام نوروز آن‌ها را مطالعه و مرور کنند، اما اگر تا کنون این کار را انجام نداده‌اند هنوز هم فرصت هست و دیر نیست.حتی توصیه می کنیم که داوطلبان کنکور هنگام مطالعه‌ی عید خلاصه ‌برداری کنند و از آن به عنوان منبعی برای مرور و جمع‌بندی در هفته‌های پایانی کنکور، استفاده کنند.

داشتن برنامه‌ریزی اصولی منعطف و قابل اجرا برای ایام نوروز کنکوری‌ها

همان‌طور که میدانید هرداوطلب یک برنامه‌ریزی صحیح  واصولی مختص به خود را باید داشته باشد و برنامه هر داوطلب با داوطلب دیگر کاملا متفاوت خواهد بود. تعداد ساعات مطالعه، زمان‌های استراحت و نحوه‌ی مطالعه در هر داوطلب با بقیه فرق دارد. داوطلبان باید برنامه‌ریزی منعطفی و واقع بینانه ای برای خود داشته باشند. به این صورت که ساعات استراحت و مطالعه آن‌ها مشخص باشد و بیشتر از روزی ۱٠ ساعت به مطالعه نپردازند.البته دراین میان داوطلبانی را هم داریم که پتانسیل مطالعه تا ۱۲ساعت و بیشتر در ایام عید را نیز دارند و حساب آن‌ها از بقیه جداست. یک برنامه ریزی اوصولی برنامه‌ریزی است که عملا قابل اجرا باشد. برنامه‌های بسیار سنگین و غیراصولی به هیچ عنوان قابل اجرا نیستند و داوطلبان را خسته و ناامید می‌کنند. منظور از برنامه‌ریزی منعطف این نیست که داوطلبان زمان زیادی را به استراحت و بطالت بگذرانند بلکه به این معناست که داوطلبان بتوانند برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند تا هم تجدید قوا کنند وهم بتوانند عقب‌افتادگی‌های خود در طی سال تحصیلی را جبران کنند.

راهکارهای مهم برای مطالعه کنکور و موفقیت در ایام نوروز 1403

1.برنامه ریزی

با برنامه ریزی صحیح می توان از فرصت طلایی ایام عید در جهت آمادگی برای کنکور و قبولی دررشته دلخواه نهایت استفاده را کرد. با داشتن یک برنامه درسی می توان باعث تنظیم زمان و نظم و تعادل در مطالعه دروس شد. بعد از برنامه ریزی باید با توجه به نقاط قوت و ضعف داوطلب در دروس مختلف، مطالعه آن ها را اولویت بندی کرد.

2.اختصاص دادن 8 تا 10 ساعت مطالعه در روز

در برنامه ریزی که انجام می دهید باید 60 درصد زمان برای دروس مهم و 40 درصد زمان جهت مطالعه دروس با اهمیت کمتر اختصاص داده ‌شود. برای اینکه مطالعه کنکور در ایام نوروز با بازدهی بیشتری همراه باشد می توانید 45 دقیقه تا یک ساعت درس بخوانید و حدود 15 دقیقه استراحت کنید. برای اینکه در پایان هفته میزان پیشرفت تحصیلی خود را بسنجید می توانید دروسی که در طول هفته مطالعه کرده اید را بازبینی کنید تا روحیه بیشتری برای مطالعه در هفته آینده به دست آورید.

3..تست زنی پس از مطالعه

تست زنی پس از مطالعه می تواند تاثیر زیادی در یادگیری مطالب داشته باشد؛ برای این کار بهتر است ابتدا سوالات تشریحی و سپس تست های آن مبحث درسی را حل نمایید. با تست زنی دروس اختصاصی در همان روز که آن درس مطالعه ‌شده می تواند روی یادگیری درست و عمیقتر دروس بسیار اثربخش و حتی ماندگارتر در حافظه باشد.

4.مرور مطالب مطالعه شده

در پایان یک روز و پس از مطالعه 8 تا 10 ساعته در روز بهتر است به مرور نکات و خلاصه ها و تست های دروس مطالعه‌ شده پرداخت. همچنین آخر هر هفته زمان مناسبی برای مرور خلاصه های دروس و تثبیت آن ها در ذهن است.

5.تغذیه مناسب هنگام مطالعه

یکی از نکات مهم برای مطالعه کنکور درایام نوروز، اهمیت تغذیه صحیح است. دانش آموزان باید سعی کنند در ساعات مطالعه دروس از خوردن آجیل و غذاهای سنگین و تنقلات پرهیز نمایند.به جای این خوراکی ها می توان مواد غذایی که هضم آسان تری را دارند مصرف کرد؛ زیرا تغذیه مناسب روی تمرکز و یادگیری بسیار تاثیرگذار است.

6.انتخاب مکان مناسب مطالعه

در ایام نوروز به دلیل رفت و آمدهای زیاد و مهمانهای ناخوانده ، پیدا کردن یک مکان مناسب و آرام برای مطالعه کمی دشوار است. بنابراین می توان برای مطالعه کنکور در ایام نوروز از کتابخانه استفاده کنید یا اینکه مکانی را که سکوت و آرامش آن در این ایام بیشتر از اتاق خودتان است به صورت موقت انتخاب کنید و در آنجا طبق برنامه پیش بروید.

دو مزیت مهم مطالعه در دوران عید نوروز

  • عدم افت آمادگی مطالعاتی داوطلبان

دونده ای را تصور کنید که خود را برای شرکت در مسابقات آماده می کند و به صورت شبانه روزی تلاش می کند ؛ اما اگر 10روز و یا بیشتر، تمرینات خود را رها کند، آمادگی او پایین می آید. این حالت برای داوطلبان کنکور نیز کاملا صدق می کند با مطالعه ی اصولی و برنامه ریزی شده در این ایام نه تنها مانع از افت آمادگی درسی خواهید شد بلکه پیشرفت هم خواهید کرد.

  • حفظ و یا کاهش فاصله داوطلب با رقبای خود

در دوران عید برخی از داوطلبان درس می خوانند وبرخی دیگر درس نمی خوانند ، در این صورت اگر شمای داوطلب خوب مطالعه کنید از کسانی که درس نخوانده اند ، سبقت گرفته و در ضمن فاصله خود را نسبت به  سایر داوطلبانی  که درس خوانده اند نیز حفظ کرده ای و در هر دو صورت شما موفقید.

برای مطالعه در نوروز از چه منابعی استفاده کنیم؟

داوطلبان می‌توانند از کتاب‌هایی که نکات مهم و خلاصه دروس را در خود جای داده است و تست‌های موضوعی و طبقه‌بندی شده دارند استفاده کنند. سوالات کنکور سال‌های اخیر نیز منبع خیلی خوبی می‌تواند باشد.

در تعطیلات نوروزی چه چیزهایی را در برنامه ی درسی خود بگنجانیم؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید این است که اگر خانه‌تان شلوغ و پر از رفت و آمد است، جایی خلوت را پیدا کنید تا تمرکزتان را بالا ببرید و حواس‌پرتی‌ها را کاهش دهید.
همچنین می‌توانید در ایام نوروز به:

  • مرور دروس پایه
  • مطالعه دروس دوازدهم
  • جمع‌بندی و شرکت در آزمون جامع
  • بررسی سوالات کنکور سال های اخیر
  • پیدا کردن نقاط ضعف و تسلط روی آنها
  • مرور سوالات آزمون های آزمایشی که در طول سال شرکت کردید
  • و مرور نکات تحلیل آزمون های آزمایشی بپردازید.

اهمیت حفظ شرایط روحی و و تقویت آن در ایام تعطیلات نوروز

قبل از هرچیز بحث روحیه و شرایط روانی در اولویت درس خواندن قرار دارد.یادآوری هدفی که برای آن تلاش میکنید و ایجاد شور و نشاط و انگیزه دراین زمان خود آیتمی خیلی مهم و حیاتی است که بر کیفیت و میزان مطالعه داوطلب تاثیر مستقیم خواهد داشت.داوطلبان بایستی هم از یک مشاوره ی روانشناسی و هم از یک مشاوره ی تحصیلی در این دوران کمک بگیرند تا بتوانند بهترین استفاده را در این دوران داشته باشند و این فرصت طلایی را از دست ندهند.

سخن پایانی

ایام تعطیلات عید نوروز یکی از مهمترین بازه های زمانی برای مطالعه کنکور سراسری، تسلط در مباحث و رفع برخی اشکالات درسی ، تقویت نقاط ضعف است . با داشتن آگاهی و برنامه ریزی هدفمند و اصولی  می توان از این دوران به عنوان یک فرصت ویژه برای پیشرفت استفاده کرد. ما دراین مقاله به اهمیت و چگونگی مطالعه درعید و روش برنامه‌ریزی و مطالعه دراین ایام پرداختیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *