اخبار کنکور

سرنوشت برگزاری کنکور ۱۴۰۲ چیست؟

در دنیای امروز، آزمون سراسری با مشکلاتی مواجه شده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور رفع این مشکلات، تغییراتی در نظر است که با انتقاد جمعی از کارشناسان و دانش‌آموزان رو به رو شد. در این عصر چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۲، پرسش بیشتر دانش‌آموزان می باشد.

کنکور جمعیت زیادی از جوانان را به منظور کسب پیشرفت و رسیدن به اهداف خود تحت تأثیر قرار داد و عملاً سرنوشت و آینده جوانان را مشخص خواهد کرد. این آزمون از مهم‌ترین مراحل زندگی جوانان محسوب می‌ گردد و سبب شده اغلب انتشاراتی‌ها و شرکت‌های سودجو از این بستر ایجاد شده نهایت سوءاستفاده کنند.

در این سال ها آزمون سراسری با مشکلاتی مواجه شده و شورای عالی انقلاب فرهنگی به جهت رفع این مشکلات، تغییراتی مانند بالا رفتن تأثیر معدل و حذف دروس عمومی تصویب نمود که البته از دید دانش‌آموزان، دانشجویان و کارشناسان، این تغییرات نیز مشکلات خاص خود را به بار خواهد آورد.

درباره ی تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چه می دانید؟

بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ی کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد رتبه بر طبق سابقه تحصیلی سال دوازدهم بر مبنای ۱۰ درسی بوده که آزمون آن به شکل استاندارد کشوری برگزار می‌ شود و تنها ۶۰ درصد رتبه بر مبنای آزمون سراسری می باشد.

درباره ی تغییرات کنکور ۱۴۰۲ چه می دانید؟

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، عبدالرسول پورعباس در ارتباط با تغییرات کنکور ۱۴۰۲ می‌گوید: (( در کنکور سال آینده تحولات اساسی آغاز می‌شود. دروس عمومی در کنکور سال آینده حذف و به سوابق تحصیلی منتقل می‌شود که از سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا سال ۱۴۰۵ ادامه دارد.))

او ادامه داد: (( آزمون اختصاصی برای دروس اختصاصی پنج گروه آزمایشی دو بار در سال برگزار می‌شود و نتیجه آن برای دو سال معتبر است.))

آیا تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد؟

بر اساس سخنان رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، بر طبق قانون، سازمان سنجش وظیفه دارد یک سال قبل از برگزاری کنکور سراسری، نحوه ی برگزاری را بر اساس داوطلبان تشریح نمود؛ درنتیجه مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید در این بازه زمانی ابلاغ گردد و در غیر این صورت کنکور ۱۴۰۲ به نحوه ی کنکور امسال برگزار خواهد شد.

بر اساس این امر سه‌شنبه _ بیست‌ و یکم تیرماه ۱۴۰۱_ مهرداد ویس‌کرمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در صفحه ی توئیتر خود منتشر کرد: «به گفته آقای دکتر حسینی #معاون_پارلمانی_رئیس_جمهور معنای عدم ابلاغ مصوبه کنکوری جدید شورای انقلاب فرهنگی تا تاریخ ۱۴۰۱٫۴٫۱۵ توسط رئیس جمهور محترم این است که: ‏ «#مصوبه_جدید_کنکوری در کنکور ۱۴۰۲ اجرایی نخواهد شد.»

با این تفاسیر چهارشنبه _بیست‌ و دوم تیرماه ۱۴۰۱_ مدیرکل سیاست ‌گذاری حوزه ی آموزش و پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه مصوبه این شورا درباره ی تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ تصویب گشت و به زودی ابلاغ می‌ گردد، گفت: ((بازه زمانی برای ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور تا سال تحصیلی است و اینکه گفته می‌شود برای ابلاغ کردن مصوبه تنها تا اواسط تیرماه وقت داشتیم صحیح نیست، بلکه طبق قانون تا مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید زمان برای ابلاغ وجود دارد و زمانی که این مصوبه ابلاغ شود سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای آن است.))

درباره ی آخرین اخبار سنجش از تغییرات کنکور ۱۴۰۲ بیشتر بدانید:

چهارشنبه _بیست ‌و دوم تیرماه ۱۴۰۱_ اداره کل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور با صادر کردن اطلاعیه ‌ای اعلام نمود: (( آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ همانند مقررات آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.))

در قسمتی از این اطلاعیه آمده است: «با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان عزیز می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برمبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس محترم شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود.»

 

در این اطلاعیه تصریح شد: «تغییرات جزئی مورد نیاز و مصوب شورای سنجش و پذیرش برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت ابلاغ هرگونه قانون یا مصوبه جدید، تغییرات برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و به بعد اعمال خواهد شد.»

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ فقط در ظاهر مناسب می باشد:

کنکور ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ تغییرات زیادی ندارد. بر اساس اطلاعیه‌های منتشر شده امکان دارد تغییرات کنکور طی چهار سال آینده به ‌طور کلی اعمال گردد که این امر مستلزم برگزاری هماهنگ امتحانات پایانی از سال دهم در سطح منطقه‌ای و حتی کشوری می باشد. تغییرات اگر سازنده شود، تأثیر مطلوبی دارد، اما به دلیل مافیایی که پشت صحنه کنکور قرار گرفته؛ به طور معمول تغییرات به نفع این اشخاص بوده و به منظور شرکت ‌کنندگان سود زیادی نخواهد داشت. بالا رفتن شرط معدل و تأثیر آن در رتبه به ظاهر تغییر خوبی می باشد، اما متأسفانه به علت زیرساخت‌های آموزشی کشور این تغییر اصلاً قابل توجه نمی باشد. برگزاری کنکور در دو نوبت نیز اصلاً تغییر مطلوبی نمی باشد؛ چرا که شرکت ‌کنندگان زمان کافی به منظور مطالعه ندارد و عملاً باید زمان و هزینه بیشتری را صرف کنکور نمایند و در آخر نیز ناامید می شود.

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ روند ورود به دانشگاه را دشوار خواهد کرد:

در تغییراتی که به منظور کنکور ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده به علت اینکه دروس عمومی حذف می‌ گردد و مسلماً سطح دروس تخصصی نیز بالاتر خواهد رفت، روند ورود داوطلب به دانشگاه دشوارتر می شود. تغییراتی که به جهت کنکور در نظر گرفته شده مناسب نبوده و احتمال اعمال شدن این تغییرات نیز کم می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *