ویژه کنکور

مزایا و معایب ماندن پشت کنکور

مزایا و معایب ماندن پشت کنکور

هر ساله چندین هزار داوطلب تو کنکور شرکت می کنن که تعدادی شون به هدف می ‌رسن و بقیه یک یا چند سال دیگه هم برای هدف شون می جنگن. تعدادی این سری موفق می شن و عده ای بعد از گذروندن چند سال از عمرشون بازم به خواسته شون نمی رسن و به رشته هایی که شاید تو همان سال اول هم پذیرفته می شدن، تن می دن. ولی دلیل این تفاوت چیه؟

جدیت تو رسیدن به هدف برای پشت کنکوریا:

این که چرا بعضی از پشت کنکوریا به هدفشون می رسن و چرا بعضیا نه رو باید تو جدیت شون برای هدفشون جستجو کنیم. به عبارت دیگه، پشت کنکوریای موفق از هیچ تلاشی برای تحقق رویاهاشون دریغ نمی کنن.

پیش شروط پشت کنکور موندن:

اول، تنبل نباشیم.

شاید بپرسین تنبلی چیه؟ اگه تو انجام کاری، تمام توان مون رو به کار نگیریم، یعنی اون زمان تنبلی به ما غالب شده.

آخرین باری که تنبلی کردین رو به یاد بیارین. آیا نهایت تلاشتون رو کردین؟ مطمئنا نه. حالا که همین تعریف رو میدونیم، حتما قسمت اعظمی از مشکلمون حل شده. پس اگه می خواین تنبل نباشین، باید تو انجام هر کاری تمام توانتون رو به کار بگیرین.

بیایین قبول کنیم که درس خوندن کار خیلی سختیه. هر کسی بگه درس خوندن آسونه ( بجزعده ای اندک) بنظر من دروغ می گن. درس خوندن نیاز به استقامت، تلاش و البته اراده داره.

دوم، اراده داشته باشیم.

اراده، چیزیه که تحلیل میره. ما سه تا مغز داریم: عاطفی، خزنده و منطقی. اراده ی ما به خاطر مغز منطقی ماست و مغز منطقی ما اراده رو می سازه. اراده یعنی تو مسیر سخت همچنان استوار جلو بریم.

پیش شروط پشت کنکور موندن

مسیر سخت یعنی چی؟ اصلا مگه میشه مسیری سخت باشه؟ به نظر من این جمله بی معنیه. مسیر سخت یعنی مسیری که ترسناکه و این ترس مغز رو تحریک میکنه. حالا که میترسه، همه ی تلاشش اینه ما رو منصرف کنه.

یا این که مسیر خسته کننده است. هیچ جذابیتی نداره. مثل نشستن سر کلاس کنکور میمونه که حالا مغز عاطفی مون تحریک میشه و ما رو از ادامه دادن به مسیر منع میکنه و مغز منطقی فقط تا اندازه ی مشخصی می تونه این بار رو تحمل کنه و سپس تسلیم میشه

نکته اینجاست. ما میخوایم تو مسیر سخت کوش بودن قدم بذاریم. باید حواسمون به نیازای هر سه مغزمون باشه. من فرد منطقی ای هستم. خیلی وقتا سریع تر رسیدن به اهدافم مهم تره. تا این که در راه رسیدن به اونا لذت ببرم. اما با این وجود برای هدفی مانند کنکور چه سال اول چه سال دوم ترجیح میدم با مدیریت پیش بروم و به تمام کارهایم برسم! شما هم همین کار را کنین چون که در غیر این صورت پس از مدتی دیگه نمی تونین به سفر پرپیچ و خم پشت کنکور ادامه بدین و بالاخره پشیمون می شین.

کارهایی برای سخت کوش بودن:

اراده کنیم. برای شروع مغز منطقی کمک می گیریم، اما بسیار کم تا خسته نشیم. انگیزه داشته باشیم تا مغز عاطفی به ما نیرو بده. مدیریت زمان بلد باشیم. چون که ما باید کارای خوب زیادی انجام بدیم. حالا کم و بیش با مفهوم سخت کوشی، جدی بودن و تنبلی آشنا شدین. اگه می خواین پشت کنکور بمونین باید مطمئن شین انسان سخت‌ کوشی هستین یا حداقل میشین و از اشتباهای گذشته تون درس می گیرین.

سوم، در پشت کنکور سخت کوش باشیم:

قدم اول را با اراده برداریم، پنجاه درصد کار تمام گردد.

در آغاز کار باید کمی اراده داشته باشیم. اصلا مهم نیست مسیر چقدر طولانی و سخت باشد. این جمله معروف حتما به گوش تان خورده است: طولانی ترین مسیرا (و سخت ترین کارا) با اولین گام آغاز می شن و برداشتن اولین قدم در تنبلی بسیار ساده است و در عین سادگی معجزه میکنه. وقتی میگیم معجزه میکنه یعنی واقعا معجزه میکنه. برداشتن این قدم به قانون ۵ دقیقه معروفه. هر کاری را که میخوایم انجام دهیم، چه دوست داشته باشیم چه دوست نداشته باشیم فقط ۵ دقیقه انجام بدیم. پس از پنج دقیقه اگر دوست نداشتیم ادامه ندیم.

چند سال میشه پشت کنکور موند؟

پشت کنکور موندن برای دخترا: دخترا می تونن هر چند سال که می خوان پشت کنکور بمونن.

پشت کنکور موندن برای پسرا: پسرا به خاطر خدمت سربازی محدودیت هایی دارن، می تونن دو کنکور رو شرکت کنن، اما بعد از اون باید به خدمت سربازی اعزام شن. البته راه کارهایی مثل ثبت نام تو بعضی کد رشته های دانشگاه آزاد و بعد از قبولی، انصراف از اونه.

آیا در صورت قبولی تو رشته های روزانه می تونیم پشت کنکور بمونیم؟

درباره کد رشته های سراسری اینکار رو نمی تونیم انجام بدیم، بعد از ثبت نام تو کد رشته های سراسری و قبولی تون از انتخاب کدرشته های روزانه از کنکور سال بعد محروم میشین.

برای کنکور امسال بخونم یا سال بعد؟

هیچ تصمیمی بی نقص نیست. پس پشت کنکور موندن تو شرایطی تصمیم درستیه که مزایای اون از معایبش برای شما بیشتر باشه. تو برهه ی زمانی تا کنکور که احتمالا حدود یک یا دو ماهه، قطع مطالعه به امید کنکور سال بعد اشتباه ترین تصمیمیه که یه دانش آموز میگیره.

برای کنکور امسال بخونم یا سال بعد؟

چرا باید امسال هم کنکور شرکت کنیم؟

حتی اگه برای این کنکور امیدی ندارین، تلاش تون رو قطع نکنین؛ ادامه بدین با تمام قوا و هرگز نا امید نشین، حتی اگه به هدف تون نرسین، سرمایه گذاری فوق العاده ای برای کنکور سال بعد تون کردین. پس این فرصت طلایی رو از دست ندین.

حتی اگه تصمیم گرفتین که حتماً پشت کنکور بمونین، کنکور امسال رو شرکت کنین و دانسته هاتون رو بسنجین. شرایط کنکور رو تجربه کنین. حالا می ‌تونین با اعتماد به نفس بیشتری برای سال بعد آماده شین. تجربه شرکت تو کنکور و رفتن به جلسه کنکور و حالات روانی روز کنکور رو دارین و مواجهه دوباره با اون آسونتره.

مزایای پشت کنکور موندن:

  • اول، زمان بیشتر مطالعه برای پشت کنکوریا:

شما یه فرصت خیلی بزرگ نسبت به بچه های کنکوری اون سال دارین و اونم زمان بیشتر برای مطالعه است.

  • دوم، نداشتن امتحان نهایی:

امتحانای نهایی ندارین و مدرسه نمیرین. پس زمانی برای مطالعه ی تشریحی از شما نمیگیره. البته این نکته رو فراموش نکنین که کنکوریا هم رقبای تازه نفسن و باید جدی باشین تا بتونین تو دور رقابت بمونین. پس از فرصت هاتون به بهترین نحو استفاده کنین.

  • سوم، فرصت تمرین و تکرار بیشتر:

شما فرصت تمرین و تکرار بیشتر برای کنکور آینده دارین. می ‌تونین کتابای تست بیشتری بزنین. نواقص تون رو برطرف کنین. نخونده ها رو بخونین. نقاط ضعف رو به نقاظ قوت تبدیل کنین و در مجموع فرصت مطالعه ی بیشتری دارین.

  • چهارم، تجربه بیشتر پشت کنکوریا:

تجربه ی بیشتری دارین. شما تو سال دوم هم آزمونای بیشتری دادین پس مشکلات احتمالی تون برای جلسه کنکور کمتر شده.

  • پنجم، شناخت خطاها عادتای مطالعاتی:

بیشتر خطاها و اشتباهات تون رو شناختین پس مشکلات کمتری دارین. (به این شرط که واقعا از اشتباهای گذشته درس بگیرین). از سمت دیگه عادتای مطالعاتی تون رو فهمیدین و برنامه ریزی بهتری خواهین داشت.

  • ششم، نیاز کمتر به کلاسای تقویتی:

اگه از کلاسای تقویتی استفاده کردین، تو سال دوم نیاز کمتری دارین و جزوه ها و مطالب برای شما حاضرن. پس از نظر شرکت تو کلاس و رفت و آمد، زمان زیادی ذخیره کردین.

مزایای پشت کنکور موندن

معایب پشت کنکور موندن و سختیای اون :

خب مسلما همونطور که پشت کنکور موندن دارای راحتی و مزایای خودشه، معایب و مشکلات خاص خودش رو هم داره که باید بهش توجه کرد:

  • اول، حرفای دیگران:

عده ای دوستانتون به دانشگاه رفتن و عده ای شرایط مشابه شما رو دارن. باید یاد بگیرین که حرفا و کارای دیگران تاثیری روی شما نذاره.

  • دوم، ممکنه شکست بخورین:

ممکنه سال دوم پیشرفتی تو رتبه شما  به وجود نیاد و حتی افت هم داشته باشین. مثلا ممکنه تعداد شرکت کنندگان بیشتر شه و رتبه بدتری به دست بیارین.

  • سوم، مشکلات پیش بینی نشده برای پشت کنکوریا:

مشکلات پیش بینی نشده ای تو این سال براتون پیش میاد. باید آمادگی همه اینا رو داشته باشین. برای مثال تو کنکور ۹۹ که کنکور به تعویق افتاد. کلاسای آموزشی حضوری تعطیل شد. آزمونا به شکل مجازی برگزار شد. امکان تفریحات خارج از خونه گرفته شد و شاید برای یه سریا مشکلات جدی تر هم بوده و خودشون یا خانواده شون بیمار شده باشن و متاسفانه عزیزی رو از دست داده باشن.

  • چهارم، استرس و بحران های عاطفی برای پشت کنکوریا:

به طور کلی شرایطی در جامعه و حتی در دنیا حاکم شه که استرس به خودتون و خانواده تون غالب شده و حالتای روانی  معمولی و آرامش از جامعه گرفته شده باشه. مشکلات شخصی مانند بحران عاطفی، موقعیت ازدواج، بیماری و… پیش بیاد. تو این شرایط شما توان استفاده از زمان پیش بینی شده برای درس خوندن رو نخواهین داشت. بنابراین ممکنه اوضاع مطابق خواست شما پیش نره.

  • پنجم، تغییر تو ظرفیت رشته ها و سهمیه ها:

ظرفیت پذیرش رشته های مورد نظرتون تغییر کنه. کم یا زیاد شه. یا سهمیه های موجود کم یا زیاد شن.

>>>>>     کنکور دو مرحله ای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *