دین و زندگی, مشاوره

مشاوره مطالعه دینی

سبک برنامه ریزی و مطالعه دینی کنکور | گاماس 20

مشاور کنکور خانم مهری دانشجوی داروسازی تبریز و رتبه برتر کنکور تجربی

سلام و خسته نباشید خدمت همه ی کنکوریای عزیز

راستش به نظر من، به اندازه ی آدمایی که کنکور دادن و کنکور خواهند داد، روش مطالعه وجود داره که هر روش در نوع خودش عالیه.

گاها بچه ها شیوه های خاصی برای مطالعه ی دروس خاص دارن که میشه اونارو نشر داد تا بقیه هم ازشون استفاده کنن. اینجا میخوام روش خودمو برای خوندن دینی، بهتون بگم چون میدیدم که خیلی از بچه ها از پیام آیات و ارتباطشون با متن تروس، لایه میکنن. امیدوارم که به دردتون بخوره.

مشاوره مطالعه دینی

سبک چیدمان کتب دینی دبیرستان، اینطوره که اول مقدمه ی درسه، بعد چند تا آیه میاره بعدش چندتا پاراگراف تو هر درس داره اما اگه یکم دقیقتر نگاه کنیم میبینیم که هر کدوم ازین پاراگراف ها که توسط یه شکل وسط صفحه یا به تمرین و کار در کلاس و… از هم جدا شدن تفسیر و توضیح یکی از آیات اول درس هستن؛ پنی متن پاراگراف، نظر نویسنده نیست، بلکه تفسیر آیه ی مربوط به خودشه حالا با توجه به این چیدمان، یک روش اینه که اول بیایم از کتاب درسی، مقدمه ای که قبل آیه ها آورده شده بخونیم و ببینیم که این درس میخواد درمورد چی بکه و اصلا میخواد به کدوم سوال که ممکنه به ذهن برسه، پاسخ بده.

بعدش فوری نریم سراغ آیه ها چون هیچ ذهنیت خاصی نداریم ازش و هیج تفسیری نمیدونیم ازین آیه ها و اگه اول آیه ها و پیامشونو بخونیم، صرفا داریم حفظشون میکنیم و درک نکردیم که موضوع از چه قراره این مورد، خیلی وقتا باعث خسته کننده شدن دینی خوندن میشه

متن و پاراگراف

بعد از  مقدمه بریم سراغ متن و پاراگراف اول. اولین متن رو که خوندیم، به زبان سلیسی که به فارسی نوشته شده، مطلبو دریافت میکنیم اما بعد تموم شدن اون پاراگراف، قبل اینکه بریم سراغ متن دوم، باید برگردیم به آیات اول درس و بگردیم دنبال آیه ای که با اون متن، متناسبه مطمئنا چیزی که آدم خودش دنبال اون بره و خودش پیدا کنه، هم راحت تر به ذهن سپرده میشه و هم لذت بیشتری داره پیدا کنیم آیه ی مرتبط با متن رو و با ترجمه بخونیم و دوباره بیایم متنو بخونیم و با آیه تطبیق بدیم می بینیم که از جاهایی از متن، دقیقا پیام آیه استنباط میشه .

اما در مورد سوالات آزمونا و کنکور؛ اکثرا میبینیم که بین سوالا، بخشی از آیات رو به ما دادن و خواسته ی سوال درمورد کلماتیه که در قسمت حذف شده وجود داره راه حلی که برای پاسخگویی به این نوع سوالات وجود داره، اینه که ما هربار که با روش گفته شده، متن کتاب درسی رو با آیه ی مربوطه، انطباق میدیم، یه کلیدواژه هم انتخاب کنیم یا اگه چندین آیه ی مشابه با اون، تو درسای مختلف هست، بیایم کلمات متفاوت و در واقع کلیدواژه ی اصلی آیات رو پیدا کنیم.

درین صورت، لازم نیست که متن عربی با ترجمه ی آیه رو حفظ کنیم، بلکه خودمون میتونیم هم متن عربی رو تحلیل کنیم و به ذهن بسپاریم و هم بقیه ی آیه رو بتونیم از کلمات ابتدایی، استنباط کنیم این بهترین روشی بود که دوران کنکور به ذهنم رسید و من تونستم فقط با این روش + بررسی سوالات آزمون، تو کنکور به درصد ۹۰ ، برسم.

مشاوره کنکور ,مشاور کنکور, مطالعه دینی کنکور ,مطالعه دروس, نحوه مطالعه کنکور ,رتبه برتر کنکور ,کنکور تجربی,  رتبه برتر کنکور تجربی,مشاوره مطالعه دینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *