مصاحبه

مصاحبه با حمید صادقی دانشجو پزشکی شهید بهشتی تهران

دکتر صادقی

قبولی در کنکور به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای دانش‌آموزان و داوطلبان در طول دوران تحصیلی تبدیل شده است. تمامی داوطلبان قبل از کنکور ساعات زیادی را مشغول مطالعه هستند تا در رشته مورد نظر خود قبول شوند. هر رشته تحصیلی در دانشگاه شرایط خاص خود را برای پذیرش دارد و داوطلبان باید با توجه به این شرایط برای پذیرش در رشته مورد نظر خود آماده شوند. یکی از محبوب‌ترین گروه‌های آموزشی در کنکور سراسری، گروه تجربی است. کنکور تجربی رشته‌های پرطرفدار زیادی دارد و اکثر داوطلبان به دنبال قبولی در رشته‌های گروه تجربی هستند. یکی از رشته‌های گروه تجربی که محبوبیت بسیار زیادی مابین داوطلبان گروه تجربی دارد، رشته پزشکی است. بدون شک رشته پزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی است که دشواری‌های بسیار زیادی برای قبولی دارد. این بدین معنی است که قبولی در رشته پزشکی به سادگی نبوده و داوطلبان را با چالش‌های روحی ، افسردگی ، ناامیدی ، افت انگیزه و اشتیاق و…روبه‌رو می‌کند.

به منظور دستیابی به وضع اقتصادی مساعدتر، اکثر جوانان به دنبال رشته ای هستند که آینده شغلی و زندگی آن ها را تضمین کند و درآمد زایی خوبی نیز داشته باشد. به همین دلیل تعداد شرکت کنندگان در گروه علوم تجربی بسیار بیشتر از سایر گروه ها می باشد. با توجه به سنگین شدن رقابت در کنکور سراسری بین رشته های پرمتقاضی مثل پزشکی  ورود به این رشته بسیار سخت تر شده است. به طوری که هر سال داوطلبان بسیاری هستند که برای چندین سال پیاپی درکنکور پزشکی شرکت می کنند اما موفق به قبولی در این رشته نمی شوند. تحصیل در رشته پزشکی و بودن در جایگاهی که بتوان جان آدم ها را نجات داد، آرزوی بسیاری از دانش آموزان است. اما به دلیل اینکه پزشکی رشته حساسی است، تحصیل در این رشته نیز دشواری های مختص خود را داراست.

اگر قصد دارید تا در رشته پزشکی تحصیل کنید، بهتر است تا بی گدار به آب نزنید و در نظر داشته باشید که بدون برنامه ریزی و بدون شناخت منابع مناسب تنها با توانایی های خودتان نمی توانید در این رشته موفق شوید.

 

medical student001

مصاحبه با حمید صادقی

دانشجو پزشکی شهید بهشتی تهران، رتبه ۱۳۳ منطقه۲

 

+ از کی بطور جدی برای کنکور شروع به درس خوندن کردی؟

_از زمانی که توی ازمونا شرکت کردم و بصورت آزمونی شروع به خوندن کردم که مربوط میشه به تابستون دهم به یازدهمم

 

+بنظرت توی یک سال هم میشه به رتبه خوبی رسید؟

_بله کاملا بخصوص اگ بچها از همین تابستون یازدهم به دوازدهم شروع کنن ‌و اشکالات پایه دهم و یازدهمشون رو برطرف کنن قطعا میتونن سال دوازدهم رو خیلی خوب شروع و تموم کنن.

 

+بزرگترین چالشت تو سال کنکورت چی بوده؟

_من از لحاظ درسی مشکل آنچنان زیادی نداشتم، بزرگترین چالش من مربوط به چالش های روحی بود، من از عید دوازدهم به بعد دچار ی افسردگی شدیدی شدم و بعداز اون خیلی از دوستامو از دست دادم، و درواقع میتونم بگم اون استمرار و پیوستگی لازم تا روز کنکور رو نداشتم.

 

+از تفریحات سال کنکورت برامون بگو.

_خب من قبل عید سال دوازدهم اوضاعم خیلی خوب پیش میرفت، و بعداز عید بود که دچار افت شدم

و قبلا درکنار درسم ی سری کارها مثل ورزش، بیرون رفتن رو انجام می‌دادم حتی گاهی اوقات تنهایی هم حال آدمو خوب میکنه

و بعد عید من همه تفریحاتمو حذف کردم که وقت بیشتری برای درس خوندن داشته باشم ولی نه تنها بیشتر نشد بلکه من کامل ۱۰ روز اول عیدم رو از دست دادم و ساعت مطالعه من صفر بود و خیلی به من ضربه زد.

 

+در طول روز چند ساعت از گوشی استفاده میکردی؟

_راستش من استفاده خیلی زیادی از گوشی نداشتم ولی برای ارتباط با مشاورم استفاده میکردم و کلا استفاده من بیشتراز ۱ ساعت در طول روز نبود.

 

+بنظرت مشاور چند درصد روی نتیجه ای که بدست آوردی تاثیر داشت؟

_من فک نمیکنم مشاور خیلی ضروری باشه ولی وجودش خیلی میتونه کمک کنه دقیقا مثل کاتالیزگر در واکنش های شیمی، سرعت پیشرفت مارو بیشتر میکنه، هم انگیزه میده، هم اینک وقتی مسیرت رو به مشاورت میسپاری دیگ دغدغه اینو نداری که الان باید چیکار کنم بهمن چیکار کنم بعد عید چیکار کنم و میدونی همه اون راهنمایی های لازم رو مشاور بهت میگه.

 

+شما که از تابستون دهم شروع کردی به کنکوری خوندن، از کی آزمون ثبت نام کردی؟

_از تابستون دهم به یازدهم آزمون ثبت نام کردم

 

+میانگین ترازت توی سال دوازدهم چند بود؟

_میانگین ترازم ۷۱۰۰

 

+از اهمیت تحلیل آزمون برامون بگو؟ از ۱۰۰ بخوای درنظر بگیریم چند درصد آزمون به تحلیل ازمونه؟

_بنظرم آزمون دادن بدون تحلیل هیچ فایده ای نداره و میتونم بگم ۱۰۰ درصد اهمیتی که یک دانش آموز میتونه برای آزمونش قائل شه به تحلیل کردنه، تا وقتی تحلیل نکنن آزمون دادن هیچ فایده ای نداره و اینک صرفا ببینن چه تراز و درصدی آوردن عملا هیچ کمکی بهشون نمیکنه.

و هدف ازشرکت توی آزمون ها اینه که درصدمون رو افزایش بدیم، رشد داشته باشیم و آزمون زدن رو یاد بگیریم و به این منظور ما باید اشتباهاتمون رو پیدا کنیم که این هم بواسطه تحلیل ازمون میسره.

 

+توی سال کنکورت از فیلمای اموزشی استفاده میکردی؟

_بله چون زمان ما دوازدهم مجازی بود و من میخاستم خودم غیرحضوری درس بخونم توی کلاسای آنلاین شرکت میکردم

 

+بنظرت فیلمای اموزشی و پک های آموزشی چقد میتونه کمک کنه؟ و برای چه دانش اموزایی کمک کنندس؟

_بنظرم بسته به تیپ دانش آموز داره

بعضیا توی کلاسای حضوری بیشتر یاد میگیرن

بعضیا هم با شرکت توی کلاسای مجازی بازدهی بیشتری دارن و مثلا من تو ی شهر کوچیکی بودم که دوس داشتم توی کلاس هایی شرکت کنم که اساتیدشون در کشور مطرحن.

 

+درطول تحصیلت توی مباحث یا درس خاصی ضعف داشتی؟

_بله با فارسی خیلی مشکل داشتم و هم دیر برای این درس کلاس ثبت نام کردم هم با برنامش پیش نمیرفتم وبرای همین نتیجه خیلی خوبی هم توی این درس نگرفتم.

حمید صادقیدکتر حمید صادقی

+بنظرت کمیت مطالعه بهتره یا کیفیت؟

_بنظرم جفتش مهمه و اون تناسبی که باید بین این ۲تا باشع مهمتره

اگ کمیت از یک حدی بیشتر یا کمتر باشه اون کیفیته هم میاد پایین

اگر کمیت از ی حدی کمتر باشه طبیعتا باقی تایم اینقد مارو درگیر خودش میکنه که اون ۳ ۴ ساعتی هم که میخایم بخونیم واقعا تمرکز زیادی نداریم.

و اگرم از ی حدی بیشترباشع قطعا خسته میشیم.

و ما ربات نیستیم قطعا با تلاش کردن خسته میشیم برای همین ی حد نرمالی برای هرفرد وجود داره که هم کمیتو حفظ کنه هم کیفیتو.

من خودم میانگین ساعت مطالعم ۱۱ ۱۲ ساعت بود.

+اگ صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچها داری درخدمتت هستیم.

_دانش اموزا نباید در به در دنبال انگیزه باشن، دنبال اینک چیکار کنن حوصله و انگیزه درس خوندن داشته باشم نرن چون انگیزه یک چیز کاملا بیرونیه و در کنترل ما نیست و چیزی که مهمتره تعهد هست، اینک وقتی اراده انجام کاری رو بدست میاری تا مدتها بتونی اونو ادامه بدی

و بهتره که روی این تعهده و شخصیت خودشون کار کنن.

 

نتیجه گیری

انگیزه اگرچه آیتم مهمی در مسیر موفقیت است ولی مهمتر و قویتر از آن ،داشتن تعهد در رسیدن به هدف والایی است که دارید و ساختن یک شخصیت متعهد و هدفمند با اراده که تاثیرگذارتر است.

باید بین کمیت و کیفت یک تناسب درستی برقرار کرد تا بتوانید هم خسته نشوید و هم عمق وتمرکز مطالعه ی خود را بالا ببرید. قوی کردن پایه ی تحصیلی مثل این است که نصف مسیر راه را رفته باشید. حضور مشاور مثل کاتالیزور عمل میکند که باعث تسریع در روند پیشرفت مطالعه و رسیدن به آن نقطه  دلخواه هدف میشود و به علاوه آرامش فکری و برنامه ریزی بدون دغدغه خواهید داشت.

آزمون آموزشی نیز باید با تحلیل اینکه چه نقاط ضعفی دارید و در کجا باید تغییر روش بدهید ویا میزان مطالعه تان را بالا ببرید خیلی مهم ست. هدف از آزمون رشد و بالابردن درصدها و تقویت نقاط ضعیف و تثبیت نقاط قوت است .آزمون بدون تحلیل هیچ تاثیری در روند پیشرفت شما نخواهد داشت.

در نتیجه مشخص کردن مسیری که تا کسب نتیجه دلخواه که همان موفقیت در کنکور پزشکی و فارغ التحصیلی از این رشته است، میبایست طی شود، فرد را برای برنامه ریزی و رسیدن به این مهم مهیا میسازد. مسیر پر چالش پزشکی، گرچه دشوار است اما غیرممکن نیست. با برنامه ریزی صحیح و متناسب در هر مرحله، قدم به قدم به موفقیت نزدیک تر خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *