آموزش های کنکور, کنکور سراسری, ویژه کنکور

آموزش انتخاب رشته کنکور

مشاوره کنکور

انتخاب رشته برای داوطلبان به عنوان مرحله چالش برانگیز تلقی می‌شود. ممکن است پس از انجام آزمون بی صبرانه منتظر اعلام نتایج کنکور باشید و دچار اضطراب شوید. البته استرس و بی‌قراری شما تا حدی طبیعی است به این دلیل که نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید و چگونه مراحل انتخاب رشته را انجام دهید که بعدا دچار پشیانی نشوید. ما در این صفحه قصد داریم مطالبی را در رابطه با آموزش انتخاب رشته در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. خواهشمندیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

انتخاب‌رشته چند روز پس از اعلام نتایج اولیه کنکور آغاز می شود. داوطلبان ابتدا باید دفترچه راهنما را دانلود نمایند. پس از مطالعه دفترچه و استخراج کدرشته محل های انتخابی با مراجعه به سایت سنجش مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ را آغاز نمایند.

  1. مراجعه به سایت انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به نشانی sanjesh.org
  2. دریافت کارنامه اولیه کنکور
  3. مجاز بودن در حداقل یکی از دوره ها
  4. دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 و مطالعه دقیق آن
  5. استخراج کدرشته محل های انتخابی مرتبط با گروه آزمایشی داوطلب
  6. اولویت بندی انتخاب ها بر اساس علاقه داوطلب و دیگر پارامترهای اصلی
  7. تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور
  8. دریافت کد رهگیری انتخاب‌رشته

 

بررسی قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری

پس از دریافت کارنامه ممکن است در نگاه اول نتوانید بخش‌های مختلف آن را ارزیابی و از هم تفکیک کنید. در وهله اول مشخصات کارنامه را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید که اشتباهی در هنگام ثبت نام رخ نداده است. در صورت مشاهده اشتباه به سازمان سنجش اطلاعات دهید تا اطلاعات مربوط به آن بخش ویرایش شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم رسیدگی به این موضوع ممکن است در شرایط پذیرش و ثبت نام دانشگاه با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد. در ادامه به بررسی بخش‌های دیگر کارنامه را می‌پردازیم:

  1. اعلام علاقه‌مندی بر اساس تقاضانامه

مواردی که قصد بررسی آن را داریم تحت عنوان راهنمای انتخاب رشته در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد تا در زمان اعلام شده سازمان سنجش اطلاعات کافی در مورد بخش‌های مختلف کارنامه را داشته باشید.

 

  غیر انتفاعی_ پیام نور

اگر در زمان ثبت نام کنکور دانشگاه‌های پیام نور و غیر انتفاعی در لیست انتخاب رشته شما باشد، باید در زمان مشخص کارت اعتباری برای آن‌ها تهیه کرده باشید تا در قسمت تقاضانامه و در کادر مربوط به پیام نور_غیر انتفاعی “بله” نوشته شود و در غیر این صورت “خیر” است. البته این امکان وجود دارد اگر پس از اعلام نتایج کنکور حد نصاب نمره را کسب کرده باشید، می‌توانید کارت اعتباری تهیه کرده و در این دانشگاه‌ها ثبت نام کنید.

 

  سهمیه بهیار

یکی از مواردی که در دفترچه انتخاب رشته به آن پرداخته شده، سهمیه بهیار است. بهیار به فردی گفته می‌شود که شرایط ذکر شده زیر را داشته باشد:

در مرکز دولتی یا غیر دولتی مشغول به خدمت باشد.

حداقل دارای سه سال سابقه کار باشد.

در استان محل کار خود به عنوان بهیار مشغول به خدمت باشد.

دارای تحصیلات دیپلم بهیاری باشد.

لازم به ذکر است که 10 درصد ظرفیت پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه‌های دولتی، به افرادی که دارای سهمیه بهیار هستند، اختصاص داده شده است.

 

  سهمیه کارمند

سهمیه این بخش به دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کارمندان رسمی این وزارتخانه تعلق دارد که شرایط برخورداری آن به شرح زیر است:

این افراد باید در شهر محل خدمت خود از سهمیه کارمندی استفاده کرده باشند.

حداکثر سن افراد در هنگام ثبت نام جهت استفاده از این سهمیه 35 سال است.

10 درصد از ظرفیت دانشگاه‌های شبانه دانشگاه‌های دولتی به افرادی که مشمول استفاده از این سهمیه هستند، اختصاص دارد.

اگر شرایط استفاده از سهمیه کارمندی و بهیاری را ندارید، در کارنامه شما داخل کادر‌های مربوط به این قسمت “خیر” نوشته شده است.

شاید برایتان مفید باشد : بهترین منابع تخصصی کنکور انسانی

 

  1. وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی

در این بخش اگر حداقل نمره شما برای پذیرش به دانشگاه‌ها قابل قبول باشد، در کادر مربوطه کلمه “مجاز” نوشته خواهد شد. در صورتی که حداقل نمره را کسب نکرده باشید، نمی‌توانید اقدام به انتخاب رشته در این دانشگاه‌ها کنید. این نکته را مد نظر داشته باشید که مجاز بودن در یک گروه آزمایشی به معنای قبولی در آن نیست و صرفا اجازه انتخاب رشته به شما داده می‌شود. اگر پس از انتخاب رشته، ظرفیت رشته مورد علاقه شما در دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید خالی باشد، قبول خواهید شد.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید در گروه آموزشی روزانه/ نوبت دوم پذیرفته شده‌اید. اما به این معنا نیست که در هر رشته روزانه‌ای که انتخاب کنید، قبول می‌شوید و پذیرش تنها بستگی به ظرفیت رشته و دانشگاه انتخابی شما دارد.

  1. پذیرش رشته ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

این بند نیز مشابه مورد قبلی است و نمره‌ کسب شده شما در کنکور مد نظر نیست و فقط بر اساس معدل مقطع تحصیلی مجاز به انتخاب رشته خواهید بود. برای انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی، باید در زمان مشخصی که سازمان سنجش تعیین می‌کند به سایت این سازمان مراجعه کنید و دفترچه انتخاب رشته پذیرش بدون آزمون را دریافت کنید و مراحل بعدی را انجام دهید.

 

  1. تاثیر سوابق تحصیلی

در این بخش میزان تاثیر گذاری معدل دیپلم و پیش دانشگاهی نظام قدیم و مقطع دوازدهم نظام جدید نشان داده می‌شود. میزان تاثیر پایه دوازدهم 30 درصد، سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی نظام قدیم هر کدام به ترتیب 25 و 5 درصد است. همان‌طور که می‌دانید تاثیر سوابق تحصیلی بر کارنامه کنکور به صورت مثبت بوده و در صورت پایین بودن معدلتان، باعث افت رتبه‌تان نخواهد شد.

 

  1. مشاهده پاسخنامه

در این قسمت می‌توانید پاسخنامه خود را در کنکور دریافت کرده و با کلید آزمون مقایسه نمایید.

 

  1. رتبه و نمره کل در زیرگروه

این قسمت مهم ترین بخش کارنامه محسوب شده و دارای جدول بوده و ارقام داخل آن نمایش داده می‌شود. این جدول دارای 5 ستون است و رتبه هر ستون را در زیرگروه مربوطه مشخص می‌کند.

منظور از زیرگروه در کارنامه کنکور چیست؟

ضرایب بعضی از دروس برای هر گروه در کنکور مهم بوده و تاثیر بیشتری دارد.  در این حالت دروسی که ضریب یکسانی در آزمون دارند، در یک زیر گروه قرار می‌گیرند. پس قبل از انتخاب رشته، رتبه رشته را در زیرگروه مربوطه بسنجید. چرا که اگر رتبه شما در یک زیرگروه بهتر باشد، شانس قبولی شما در رشته‌های موجود در آن زیرگروه نیز بیشتر خواهد بود.

شاید برایتان مفید باشد : منابع کنکور تجربی رتبه های برتر

رتبه اصلی کدام است؟

در کارنامه یک رتبه کشوری و یک رتبه سهمیه مشخص می‌شود. رتبه کشوری به این صورت محاسبه می‌شود که همه شرکت کنندگان در کنکور را بر حسب نمره رتبه بندی کنیم. به دلیل یکسان نبودن امکانات افراد در شهر‌های مختلف،رتبه سهمیه به عنوان رتبه نهایی شناخته می‌شود. هدف از محاسبه این رتبه قرار دادن افراد در شرایط برابر است تا با هم‌سطحان خودشان رقابت کنند.

رتبه سهمیه به عنوان رتبه اصلی شما تلقی می‌شود و معیار مناسبی برای مقایسه قبولی‌های سال‌های گذشته با رتبه خودتان است. لازم به ذکر این مورد است که توضیح بیشتر در رابطه با رتبه تاثیری در انتخاب رشته ندارد .

  1. نمرات خام دروس امتحانی

درصد‌هایی که در آزمون کنکور به دست آورده‌اید، در این بخش نمایش داده می‌شود.

 

  1. آخرین رتبه های مجاز شده

آخرین رتبه‌ای که در زیرگروه‌ها یا سهمیه نهایی مجاز به انتخاب رشته هستند، در این بخش نشان داده می‌شود. این قسمت اطلاعاتی در اختیار شرکت کنندگان کنکور قرار می‌دهد تا افراد بتوانند آماری از رتبه‌ها در دست داشته باشند.

 

متمرکز یا غیر متمرکز بودن یک رشته در دانشگاه یعنی چه؟

روش متمرکز: پذیرش شرکت کنندگان در یک مرحله و بدون مصاحبه انجام می‌شود. در این روش فقط نمرات کسب شده داوطلبان در آزمون مبنای پذیرش قرار می‌گیرد.

روش غیر متمرکز: ارزیابی این مرحله در دو یا چند روش صورت می‌گیرد و شامل مصاحبه، معاینه، آزمون علمی و عملی است. اگر در مرحله اولیه کنکور در یک رشته نیمه متمرکز روزانه پذیرفته شدید ولی قصد تحصیل در آن رشته را نداشتید، نیاز به انصراف نیست و شما از شرکت در مرحله بعدی کنکور محروم نخواهید شد.

 

بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور به چه صورت است؟

اقدام به تحصیل دانشجویان در محلی غیر از محل سکونت، آن‌ها را با مشکلاتی چون دوری از خانواده، رفت و آمد و… مواجه می‌کند. به همین دلیل درصدی از ظرفیت دانشگاه‌ها را به داوطلبان بومی اختصاص داده‌اند و مابقی متعلق به سایر سهمیه‌ها است. به عنوان مثال اگر یکی از رشته‌های مورد علاقه داوطلب پذیرش استانی داشته باشد، افراد ساکن آن استان شانس قبولی بیشتری در کنکور دارند پس از اهمیت این موضوع غافل نشوید. گزینش بومی انواع مختلقی دارد که در مورد هر کدام از آن‌ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

  • گزینش بومی استانی

اگر امکان تحصیل یک رشته در استان‌های مختلف وجود داشته باشد، از لحاظ کاربردی به متخصصان بومی نیاز دارد و داوطلبان بومی در اولویت پذیرش آن رشته هستند.

  • گزینش بومی ناحیه ای

در صورت که پذیرش رشته‌ای در دانشگاه یک استان و استان‌های هم‌جوار وجود داشته باشد، گزینش آن رشته در شرایط بومی ناحیه‌ای خواهد بود. پس در هنگام انتخاب رشته، پذیرش دانشگاه‌های استان‌های هم ناحیه را بسنجید تا شانس قبولی خود را در کنکور افزایش دهید.

  • گزینش بومی قطبی

به عنوان مثال اگر رشته مورد علاقه شما در یکی از دانشگاه‌های ناحیه‌های هم‌جوار باشد، گزینش قطبی انجام می‌گیرد. در این صورت افرادی که در قطب یکسانی با رشته محل مورد نظر باشند، شانس بیشتری در قبولی کنکور دارند.

  • گزینش کشوری

اگر رشته مورد علاقه شما در دانشگاه‌های هم قطب وجود نداشته باشد و فقط توسط بعضی از دانشگاه‌ها ارائه شود، در این شرایط شانس افراد ساکن در مناطق مختلف یکسان بوده و فرقی بین آن‌ها وجود ندارد.

 

شرایط بومی بودن داوطلب چگونه سنجیده می شود؟

بومی بودن  داوطلب در یک استان بر اساس محل تحصیل سه سال آخر در نظر گرفته می‌شود. اگر داوطلب سه سال آخر تحصیل خود را در استان‌های مختلف گذرانده باشد، محل تولد او به عنوان استان بومی در نظر گرفته خواهد شد. منظور از سه سال آخر در نظام جدید پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و در نظام قدیم دوم و سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی است.

 

فرم پیش نویس برای انتخاب رشته کنکور سراسری

تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور به صورت رایگان انجام می‌شود. داوطلبان می‌توانند با توجه به کارنامه و درصدهای کسب شده، بررسی کنند که در کدام رشته مجاز به انتخاب هستند. در فرم انتخاب رشته، که چند روز پس از اعلام نتایج کنکور در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد، می‌توانید ۱۵۰ کد رشته را به ترتیب اولویت و بر اساس علاقه خود وارد کنید.

بعد از تکمیل فرم، سیستم سازمان سنجش یک کد رهگیری ۱۵ رقمی برای شما ایجاد می‌کند. این کد بیانگر اتمام انتخاب رشته شماست و باید آن را تا روز اعلام نتایج نهایی کنکور نگهداری کنید. در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، یک فرم پیش نویس وجود دارد که حاوی ۵ ستون (ردیف، دوره تحصیلی، کد رشته محل، نام رشته، گرایش و نام دانشگاه) می‌باشد. پیش از انتخاب نهایی، بهتر است این فرم را تکمیل کنید تا در زمان انتخاب رشته اصلی دچار مشکل نشوید.

مشاوره نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری در انتخاب رشته‌ کنکور خود اشتباه می‌کنند که ممکن است به نتیجه‌ی نامطلوبی منجر شود. برای انتخاب رشته‌ی مناسب، بهتر است از مشاوران مجرب کمک بگیرید. انتخاب رشته‌ی مناسب از اصول و قوانین خاصی پیروی می‌کند. با توجه به رتبه و تراز کسب شده، می‌توانید تخمینی از رشته‌ای که شانس قبولی بالاتری دارید، بدست آورید. همچنین، پیش از تکمیل فرم انتخاب رشته، بهتر است مطالعه‌ی کافی انجام دهید. در صورتی که به هر دلیلی در رشته‌ی انتخابی خود قبول نشدید، می‌توانید در تکمیل ظرفیت کنکور شرکت کنید . تیم مشاوره گاماس20 آماده پاسخ به سوالات و ارائه توضیحات مربوط به انتخاب رشته 1402 و نحوه اولویت بندی کدرشته های مورد انتخاب و یا مناسب شما میباشد.

>>>>>     کنکور دو مرحله ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *