مصاحبه

مصاحبه با زهرا پیش نظری دانشجوی دندانپزشکی خرم آباد

مصاحبه با زهرا پیش نظری دانشجوی دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی (Dentistry)، یکی از شاخه های پرطرفدار پزشکی است که در سطح عمومی شامل بررسی، تشخیص، پیشگیری و درمان مشکلات و بیماری های دهان و دندان می‌شود و نیاز به مهارت و توانایی های فردی خاصی نیز دارد.

دندانپزشکی در پایه دکترای حرفه‌ای قرار دارد و زیرگروه ۱ رشته تجربی در کنکور سراسری است.

این فیلد تحصیلی از رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی بوده و رقابت بالایی برای قبولی و پذیرش در این رشته حاکم است.دندانپزشکی، یک علم تخصصی برای حفظ سلامت دهان و دندان است. رشته دندانپزشکی از رشته‌های پردرآمد دانشگاهی محسوب می‌شود که رقابت بالایی برای قبولی و پذیرش در آن وجود دارد. این رشته محبوب و پردرآمد مانند رشته پزشکی و رشته داروسازی جزو رشته‌های دکترای عمومی محسوب می‌شود. داوطلبانی که تصمیم راسخ دارند تا آرزوی خود را به واقعیت مبدل کنند باید از همان دوره متوسطه اول تلاش‌های بی وقفه ، جدی و مستمرخود را عملا شروع  کنند.

از مزایای رشته دندانپزشکی یکی اینکه این رشته درآمد بالای قابل توجهی دارد.  دیگری کسب بورسیه تحصیلی است. داوطلبان به راحتی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال بورسیه تحصیلی باشند. این رشته نیازی به شیفت‌های شبانه و اجباری ندارد و دندانپزشک با توجه به شرایط خود می‌توانند زمان مراجعه بیماران را مشخص کنند. معایب دندان پزشکی مقابل این موارد بسیار کمتراست.

با توجه به دو مرحله ای شدن کنکور و به طبع دو کارنامه ای شدن آن ، شرایط جدیدی برای داوطلبان پیش آمده است ولی در هر حال مهم اصل و خود کنکور است که چگونه اجرا می شود.جمع بندی  درسهای پایه در تابستان ، شرکت در آزمونهای آزمایشی در طول سه سال تا کنکور ، تفریح اصولی و به جا تا چند ماه مانده به  کنکور برای  نگه داشتن امید وانگیزه ی تلاش و داشتن دلیلی محکم برای رسیدن به هدف که قبولی رشته ی مورد نظر است و همچنین ساعات کافی برای خواب و رعایت ریتم خواب شبانه از اصول ضروری برای موفقیت در کسب رتبه ی لازم برای دندان پزشکی است.

مصاحبه با زهرا پیش نظری ،رتبه ۹۰۰ منطقه۳

دانشجوی دندانپزشکی خرم اباد

مصاحبه با زهرا پیش نظری دانشجوی دندانپزشکی خرم آباد

مصاحبه با زهرا پیش نظری دانشجوی دندانپزشکی خرم آباد

+ نظر شما راجب صادر شدن ۲تا کارنامه برای کنکور امسال چی بود

_ درواقع شرایط کنکور و ۲ کارنامه ای بودنش برای بچها متفاوت بود اما مسئله ای که هس این شرایط برای همه وجود داشته و البته مقداری هم باعث استرس بچها شده اما چیزی که مهمه اینه که کنکور هرشرایطی هم که داشته باشه هرچقدم سخت باشه اگر بچها تلاش خودشون رو بکنن هر نتیجه ای رو که بخان میتونن بگیرن. و مهم اینه که با وجود شرایط متفاوت بچها روی اصول کنکور توجه کنن.

+ از کی شروع کردی به کنکوری خوندن؟

_ من کلا توی دوران تحصیلم اهل درس بودم و درواقع این روند درس خوندن همیشه جز الویت هام بود منتها از سال یازدهم ازمونارو شرکت کردم و از تابستون یازدهم به دوازدهم شروع کردم به جمع بندی درسای پایه دهم و یازدهم و بطور جدی خوندن برای کنکورو شروع کردم.

+ بنظرت توی تابستون بچها ازمونا رو جدی بگیرن؟ یا فقط درحد این باشه که از برنامه راهبردی ازمونا استفاده کنن و باهاش پیش برن؟

_ خب من خودم ازمونای تابستون رو شرکت نکردم و اومدن ضعف های پایه دهم و یازدهم رو رفع کردم. برای همین خیلی توصیه نمیکنم توی تابستون ازمون شرکت کنن ولی اگر با ازمون آشنایی ندارین هنوز،  میتونین شرکت کنین که صرفا با ازمون دادنه آشنا بشین ولی نباید نسبت به نتیجه وسواس داشته باشن.

+ بزرگترین چالش سال کنکورت چی بوده؟

_ موانع و مشکلات برای همه وجود داره ولی من خودم توی تابستون سردرگم بودم که چقد بخونم تا کجا بخونم چی بخونم و کلا چطوری برنامه ریزی و مرور داشته باشم، و نزدیکای کنکور هم بحث استرس بود که چطوری مدیریتش کنم.

+ از راهکارهای کنترل استرس بگو برامون.

_ بنظرم مهمترین چیزی که به آدم آرامش میده اینه که بدونه تو ی مسیر درست قدم برمیداره و برای خودش برنامه ریزی داشته باشه. تابستون، پایه رو ببنده، درطول سال دوازدهم با بودجه بندی ازمونا جلو بیاد و… و درواقع تعهد داشتن به برنامه استرس آدم رو کم میکنه و جوگیرانه هم شروع نکنن بجاش با ی ساعت مطالعه نرمال و معقول شروع کنن و ی سری تفریحات  مفید هم داشته باشن.

+ بنظرت توی سال کنکور تفریح لازمه؟ یا فقط باید درس خوند؟

_ بچها اگ بخان همه چیو از تابستون کنار بذارن اشتباهه چون آدم درطول مسیر خسته میشع و کلا درس خوندن کار سخت و خسته کننده ایه‌ و حتما باید ی انگیزه کنارش وجود داشته باشع که آدمو به ادامه مسیر امیدوار کنه حالا این تفریحا برای هر شخص متفاوته ولی بنظرم توی یکی دوماه آخر ترجیحا تفریحی نباشه.

+ زمانایی که ناامید میشدی راه های بازیابی انگیزه و انرژیت چی بود؟

_ آدم باید برای هرکاری ی دلیل محکم داشته باشه و چیزی که مهمه اینه که ما انگیزه و دلیل درس خوندنمون رو همون اول مسیر مشخص کنیم و ی انگیزه درونی داشته باشیم که در زمانای خستگی و بی انگیزگی به هدفمون فک کنیم یا حتی ی نصفه روز به خودمون استراحت بدیم.

+ بنظرت فیلمای آموزشی برای کنکور نظام جدید چقد میتونن تاثیر داشته باشن؟

_ کلا برای درس خوندن و کنکور دادن ی سری اصول اولیه وجود داره. در واقع اول باید یادگیری تکمیل بشه وبعد با تست زیاد تمرین بشه تا تسلط بدست بیاد. دبیر خوب و کلاس خوب برای هر فرد میتونه متفاوت باشه و بچها باید از هر استاد ی جلسه فیلم ببینن تا ببینن با کدوم استاد بهتر یاد میگیرن و با همون کلاسا رو بردارن. و باید اصل یادگیری رو با استاد تکمیل کنن، تکالیفشون رو انجام بدن و و درکنارش تست بزنن ازمون بدن و با تست زنی مهارت های خودشون رو تکمیل کنن.

+ بنظرت کسی که میخاد به ۳تا رشته تاپ برسه ازمون زدن چقد میتونه توی موفقیتش و قبولیش تاثیر بذاره؟

_ خب خیلی تاثیر گذاره چون کنکور خودش ی ازمونه برای اینک توش موفق شد باید قبلش شرایطش رو بارها و بارها تمرین کرد، و اگ بخایم اونو به ازمون های جمع بندی و یک ماه آخر محدود کنیم کار اشتباهیه و باید درطول سال توی ازمونا شرکت کنن، سعی کنن به برنامه راهبردی برسن حتی اگر قراره ی کم هم عقب بمونن ولی همون مطالبی رو که میخونن حتمن شرکت کنن و سرجلسه جواب بدن و اصلا از مسیر ازمون جدا نشن تا مدیریت زمان مدیریت جلسه آزمون تحلیل ازمون رو یاد بگیرن و ازش استفاده کنن‌.

+ صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچها داری درخدمتت هستیم.

_ بچهایی که میخان پشت کنکور بمونن الان خستن ناراحتن سعی کنن به مقدار به خودشون زمان بدن به اشتباهات سال گذشته و به موانعشون فک کنن به انگیزه ای که دارن، و سعی کنن موانعشون رو برطرف کنن و تا آخرین روز کم نیارن.بچهایی هم که تازه وارد دانشگاه میشن باز مهمه که اون انگیزشون رو تا روز آخر دانشگاه حفظ کنن.

 

 

نتیجه گیری

رشته ی دندان پزشکی از رشتهای پر متقاضی علوم تجربی است ،که برای کسب رتبه لازم نیاز به تلاشی مستمر پرانگیزه ، درس خواندن اصولی در طی سه سال آخر ، شرکت مستمر در آزمونهای آزمایشی به عنوان تمرینی برای  در شرایط مشابه جلسه کنکور قرار گرفتن، خواب کافی و مناسب ، جمع بندی و رفع  ضعفها در تابستانهای هر سال تا کنکور  داشتن مشاورینی  توانا و متخصص در این زمینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *