مصاحبه

مصاحبه با فاطمه سادات حاتمی رتبه ۳۹۷ منطقه ۳

تعداد زیادی از دانش آموزان از تاثیر دروس عمومی در کنکور غافل هستند و نمی دانند که خیلی در رتبه تاثیر گذار هست و از همه مهم تر ساده بودن دروس عمومی سبب می شود که دانش آموز در زمان کم به شیوه ای عالی یاد بگیرد و مرور بکنند. با این که احتمال کمی دارد دروس عمومی دوباره به کنکورسراسری برگردد اگر دروس عمومی به کنکور برگردد، نیازست به صورت حرفه ای این درس را مطالعه کنید.

فعلا جنگ و جدالی بین شورای عالی انقلاب و مجلس شورای اسلامی بابت بازگشت دروس عمومی به کنکور ۱۴۰۳ یعنی کنکور اردیبهشت و تیرماه وجود دارد.

در کنکور دو مرحله ای امسال دروس عمومی از کنکور حذف شد و تاثیر معدل ۴۰درصد در کنکور نقش داشت. در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۴۰ درصد تاثیر امتحانات نهایی ۲۶ درصد به دروس عمومی می رسد و فقط ۱۴ درصد برای دروس اختصاصی هستند.

در سال ۱۴۰۳ از مجموع ۵۰ درصد تاثیر امتحانات نهایی ۲۸ درصد سهم دروس عمومی و ۲۲ درصد سهم دروس اختصاصی خواهد بود.اما چرا تاثیر دروس عمومی بیشتر از دروس اختصاصی ست؟به دلیل این که دروس عمومی از کنکور حذف شده است. حذف دروس عمومی ضربه زیادی را به دانش آموزان در کنکور خواهد زد چون تمرکز کنکور بیشتر بر دروس اختصاصی گذاشته  می شود و این یعنی دروس اختصاصی در کنکور سخت تر میشوند.

اما از طرفی دروس عمومی در امتحانات نهایی تاثیرگذار ترند.در واقع برای دروس عمومی دانش آموزان باید بیشتر نمونه سوالات امتحانی را حل کنند.ولی برای کنکور باید تست بیشتر کار شود.هر چند اصلا نمی توان حدس زد برای کنکور ۱۴۰۳ چه اتفاقی خواهد افتاد .مجلس به دنبال این است که دروس عمومی را به کنکور برگرداند. و تاثیر قطعی معدل را هم از بین ببرد و به همان صورت تاثیر مثبت ادامه پیدا کند.

اما در کل حواستان باشد که به دروس عمومی باید بیشتر از دروس اختصاصی اهمیت بدهید.

در امتحانات نهایی اگه قصد دارید در رشته و دانشگاه و شهر خوبی قبول بشوید، باید معدل بالای ۱۹ کسب کنید.

اگه معدل شما زیر ۱۹ است و قصد دارید در رشته تاپ و دانشگاه خوبی قبول شوید، پس قطعا به ترمیم معدل نیاز دارید و باید برای آن اقدام بکنید.

دروس عمومی اولین پله کنکور سراسری هستند. بسیاری از داوطلبان اینطور فکر می کنند که دروس تخصصی بسیار مهمتر هستند و دروس عموم نقش زیادی در کنکور ندارند، برای همین تمرکز خود را بر روی مباحث تخصصی گذاشته و از مباحث عمومی غافل می شوند؛ در پی این کار از تعداد زیادی از رقبای خود عقب می مانند و نتیجه خوبی به دست نمی آورند.

خیلی با دروس عمومی راحت اند و فکر می کنند به سادگی از پس آن برخواهند آمد.

اما اصلا این طور نیست.  در حال حاضر رقابت ان قدر زیاد است که شما باید تحت هر شرایطی بهترین عملکرد را در این دروس از خودتان نشان بدهید.دروس عمومی  باید با برنامه ریزی صحیح و اصولی و همگام با مباحث تخصصی مطالعه کنید.

به شکلی برنامه ریزی کنید که بتوانید تا رسیدن به امتحانات نهایی هر درس را حداقل دوبار مرور کنید.

زمان کافی را برای مرور و یادگیری دروس عمومی در نظر بگیرید.از تست زنی و تمرین غافل نشوید.

پس از خواندن درسنامه با تمرین و تکرار مطالب را در ذهن خود تثبیت کنید.در آزمون های آزمایشی استاندارد شرکت کنید.برای یادگیری دروس عمومی شیوه های جدید آموزشی را بکار بگیرید.

از مطالعه خط به خط و تشریحی بپرهیزید.دست به قلم باشید و برای خودتان نکته برداری کنید تا در زمان مرور از آنها نیز استفاده نمایید.

از منابع مختصر، مفید و در عین حال جامع استفاده کنید که محتوای مطلوبی را در اختیار شما قرار می دهند.

مصاحبه با فاطمه سادات حاتمی

رتبه ۳۹۷ منطقه ۳

فاطمه حاتمی

+ روند کنکورتو لطفا برامون توضیح میدی که شرایطت چطوری بود.

_ خب من توی مدرسه عادی درس خوندم، و سال دوازدهم خیلی کم مدرسه میرفتم، بیشتر خودم میخوندم و حتی همه امتحانای مستمرم رو هم خیلی پایین میدادم ولی واقعا برام اهمیتی نداشت و خودم همش توی خونه درس میخوندم ولی باز یه سری ایراداتی داشتم که رتبم سال اول ۷۸۰۰ شد. اینکه مثلا از فضای مجازی زیاد استفاده میکردم یا روش درس خوندن رو زیاد بلد نبودم و اینا باعث شد سال اول رتبم اون چیزی که میخوام نشه. برای همین موندم برای سال دوم و به نسبت تونستم رتبه خوبی کسب کنم.

و توی مدرسه خاص درس خوندن بنظرم پوئن منفی داره حتی، چون بعضا دانش اموز فکر میکنه تیزهوشانیه و دیگه اصلا لازم نیس درس بخونه و…

 

+ نظرت راجب تغییرات کنکور چی بود.

_ خب دو دیدگاه وجود داره، برای منی ک عمومیم ضعیف بود حذف عمومی ها یه پوئن مثبت بود ولی برای کسی که عمومی قوی داشت نه.

ولی با این حال همه ضربه خوردن، چون تراز سوابق تحصیلی من کمتراز کنکور بود. ولی بنظرم اگر امتحان نهایی هارو بهتر برگزار کنن و تقلب هم کمتر بشه به نفع بچه هاست. چون استرس بین روزا تقسیم میشه یک روز میری امتحان زبان میدی چند روز بعد میری امتحان ادبیات میدی و… و از این لحاظ خوبه که نیاز نیست همه امتحان ها رو توی یک روز بدی.

 

+ شما خودت به تراز سوابق تحصیلیت اعتراض زدی؟

_ بله ولی تاثیری نداشت.

 

+ از کی شروع کردی به خوندن برای امتحانات نهایی ویا ترمیم معدلت‌‌؟

_ خب من چون پارسال دوازدهم بودم خودم یه پیش نیازی داشتم بخاطر. همین من از عید برای یک سری درس ها مثل عمومی ها هرشب ۲ ۳ ساعت وقت میذاشتم.

البته چون پیش نیاز داشتم. ولی پیشنهادم به دوازدهمی ها اینه از مهر که میرن مدرسه همون تایم مدرسه رو برای نهایی ها بذارن.

 

+ بنظرت این تغییرات کنکور موندگاره یا حذف میشه؟

_ والا بنظرم میمونه.

 

+ سال گذشته چطور از حواشی دور میشدی و ذهنت رو آروم میکردی؟

_ خب اول باید کاملا از فضای مجازی دور شد و بعدش من همیشه به خودم میگفتم فقط من یه نفر نیستم که، کلی آدم هستن که اونام قراره کنکور بدن پس این تغییرات فقط برای من نیست و این همه آدم هستن یا به نفع همه هست یا به ضرر همه.

و بچه ها باید اینقدر درگیر مسیر بشن که از حواشی دور بشن و واقعا آدمی ک درگیر حواشی میشه نتیجش اصلا خوب نمیشه.

 

+ تفریحات و چیزی که حال و هواتو توی سال کنکورت عوض کنه چی بود؟ باتوجه به اینک مسیر طولانی و خسته کننده و تکراری و… بود.

_ من توی فضای کتابخونه درس میخوندم و اصلا خونه نبودم و من سال اول تفریحاتم زیاد بود مثلا جمعه ها بعداز ازمون قلمچی میرفتیم بیرون و دقیقا یکی از موضوعاتی که باعث شد سال اول قبول نشم این بود که تفریحاتم زیاد بود.

برای همین سال دوم تفریحاتمو خیلی کم کردم چون از سال اولم ضربه خوردم مثلا ماهی یکبار یه بعدازظهری میرفتم بیرون یکم راه میرفتم، ورزش میکردم و…

 

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچه ها داری درخدمتت هستیم.

_ اینکه بچه ها تا آخرین لحظه بجنگن، اهمیتی به حواشی کنکور و سهمیه ها  و… ندن، و فقط کاری که از دست خودشون برمیادو انجام بدن اینکه فقط برای هدفشون بجنگند و ۱۰۰ خودشونو بذارن که کنکورشونو به بهترین نحو ممکن بدن و دیگه نتیجه رو به خدا بسپرن.

سخن آخر

برای رسیدن به  بهترین دانشگاه و بهترین رشته قطعا باید بهترین تلاشها ، بهترین شیوه و مسیر مطالعه و و بیشترین اشتیاق را داشت

به گونه ای که برای رسیدن به این هدف بزرگ قید خیلی از لذتهای دیگر را زد. دروس عمومی اولین پله کنکور سراسری هستند وبنابراین بایدطوری مطالعه شوند که در امتحانات نهایی بهترین نمره را کسب کنید. سعی کنید بر اساس توانایی خود و اهدافی که دارید دروس عمومی را در برنامه خود جای بدهید؛ اگر خود توان برنامه ریزی ندارید و یا از توامندی هایتان آگاه نیستید، کمک گرفتن از مشاورین برتر همچون گاماس20 می تواند مشکل شما را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *