برنامه ریزی کنکور

امتحانات نهایی سال آخر چقدر مهم است؟

امتحانات نهایی سال آخر چقدر مهم است؟

منظور از امتحانات نهایی چیست و چگونه برگزار می شوند؟

امتحان نهایی شکلی از امتحان است که در آن سوالات توسط مدرسه و معلم خود دانش آموزان طرح نمی‌شود. این امتحان به شکل هماهنگ و سراسری در کشور برگزار می‌شود. اداره آموزش و پرورش هر استان برنامه امتحان نهایی خرداد را مشخص کرده و اعلام می‌کند. سوالات توسط تیمی از مدرسین در اداره آموزش و پرورش طراحی شده و روزامتحان به دست مدرسه برگزار کننده امتحان می‌رساند. برگه‌های امتحانی نیز به صورت پراکنده و اتفاقی بین مدرسین پخش شده و تصحیح می‌شود. در واقع در امتحانات نهایی شرایط برای تمام دانش آموزان یکسان است و همه آنها به یک نوع از سوالات پاسخ می‌دهند.

همین الان اقدام کنید >>>  مشاوره رایگان کنکور

امتحانات نهایی شامل کدام پایه ی تحصیلی می شود؟

امتحان نهایی ۱۴۰۲ تنها برای دو پایه تحصیلی نهم و دوازدهم، آخرین پایه متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. دانش آموزان پایه دوازدهم برای دریافت مدرک دیپلم تلاش می‌کنند و در صورتی که امتحان نهایی دوازدهم را با موفقیت به پایان برسانند می‌توانند مدرک دیپلم خود را دریافت کنند. نمره قبولی در امتحانات نهایی طبق نظر آموزش و پرورش تعیین می‌شود. حداقل نمره قبولی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم ۷ در نظر گرفته شده است. در کنار این نمره دانش آموز باید حداقل نمره سالانه ۱۰ را نیز به دست آورده باشد تا در گروه قبول شدنگان قرار گیرد.

علاوه بر دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم، بزرگسالانی که در حال تحصیل پایه نهم و دوازدهم هم هستند باید در امتحانات نهایی شرکت کنند. سوالات امتحان نهایی برای بزرگسالان و دانش آموزان یکسان است و برنامه امتحانی این دو گروه نیز مشابه هم هست.

آیا  اهمیت امتحانات نهایی از کنکور بیشتر است ؟

تاثیر سوابق تحصیلی و همان معدل امتحانات نهایی سال دوازدهم در کنکور  بدان معناست که اهمیت امتحانات نهایی قرار است از کنکور هم بیشتر شود. از منظر دیگر این بار توپ در زمین آموزش و پرورش است. حالا دانش آموزان به جای کلاس‌های آمادگی کنکور (سوال‌های کنکور تفاوت بسیار چشمگیری با امتحانات نهایی دارد) باید در کلاس‌های آمادگی برای امتحانات نهایی شرکت کنند. این خود یک چالش بزرگ برای آموزش و پرورش نیز خواهد بود چرا که هدف اصلی امتحانات نهایی که قبلا تنها ارائه مدرک دیپلم به دانش آموزان بود حالا مهمتر از آن تاثیر مستقیم بر نتیجه کنکور سراسری است و باید متوسط دانش آموزان در طراحی سوالات در نظر گرفته شود تا عدالت آموزشی زیر سوال نرود .

لازمه ی رسیدن به هر هدفی پیمودن مسیر و مراحل آنست . موفقیت در کنکور سراسری نیز هدف تمامی دانش آموزان است . برای قبولی در رشته ی دانشگاهی مورد علاقه باید ابتدا پیش نیاز های رسیدن به آن را که همان کسب نتایج عالی در امتحانات نهایی است ، با تمام توان اجرا نمایید .

اهمیت تاثیر معدل امتحانات نهایی در نتیجه ی کنکور سراسری

همانطور که اطلاع دارید سازمان سنجش برای نمرات و معدل کتبی دانش آموزان درصدی را تعیین کرده است که در نتیجه ی کنکور هر داوطلب تاثیر بسیاری زیادی می تواند داشته باشد .تاثیر قطعی معدل بر اساس نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم محاسبه می‌شود .یکی از نکاتی که در مورد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 باید به آن اشاره کرد این است که میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد قطعی تعیین شده است. اما این میزان ثابت نیست و برای کنکور سال‌های آینده این تاثیر افزایش می‌یابد. میزان تاثیر معدل برای کنکور سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ ،۵۰ درصد با تاثیر قطعی است و برای کنکور سال ۱۴۰۴-۱۴۰۵ امتحانات پایه یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی ۶۰ درصد خواهد داشت. این موضوع به این معنی است که تا دو سال آینده امتحانات پایه یازدهم نیز مانند پایه دوازدهم بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

چرا یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین گام‌ها برای داشتن نتیجه‌ی مورد نظر در کنکور، امتحانات نهایی است ؟

  1. به این دلیل که شما در امتحانات نهایی فقط درس‌هایی را امتحان می‌دهید که در سال دوازدهم مطالعه کرده‌اید؛ در صورتی که در کنکور درس‌های سال دهم و یازده و دوازدهم و بخشی از درس‌های سال نهم دبیرستان را آزمون می‌دهید.
  2. مطالب حجم کم‌تری نسبت به کنکور دارد.
  3. در امتحان نهایی شما هر درس را به صورت جداگانه در بازه‌ی زمانی تعیین‌شده مطالعه می‌کنید و با فاصله‌ی کمی از زمان مطالعه‌ی درس، آن را آزمون می‌دهید در صورتی که در کنکور یک سال مطالعه می‌کنید و سپس به یک‌باره آزمون می‌دهید.
  4. استرس کلی کنکور در امتحانات نهایی تقسیم می شود و فشار کمتری از بار روانی متحمل دانش آموزان می گردد.

هشدار سخت شدن امتحانات تشریحی

تا دو سال قبل امتحانات نهایی ساده‌تر بود و دانش آموز فقط با حل نمونه امتحانات دوره‌های قبلی به راحتی به نمره ۱۷ و ۱۸ می‌رسید و با کمی تلاش بیشتر می‌توانست به نمره ۱۹ یا حتی بالاتر هم فکر کند.

اما اکنون با توجه به تغییراتی مثل حذف شدن دروس عمومی از کنکور و تاثیر قطعی نمرات نهایی و رقابت شدیدی که بین دانش آموزان برتر وجود دارد به احتمال زیاد شاهد مفهومی شدن سوالات امتحانات نهایی خواهیم بود.

لازم به ذکر است این تغییرات آنقدر چشم‌گیر نیست که جای نگرانی داشته باشد و مفهومی بودن لزوماً به معنای سخت بودن سوالات نیست اما این‌ها دلیل نمی‌شود که خواندن تشریحی را سرسری بگیرید و آن را برای روزهای قبل از امتحان باقی بگذارید

چگونه می توان در امتحانات نهایی بهترین نتیجه را گرفت ؟

با توجه به اینکه امتحانات نهایی به صورت کشوری برگزار می شوند لذا سوالات به صورت استاندارد هستند و شمادانش آموزان باید بدون نگرانی و استرس به سراغ  بهترین منبع مطالعه که همان کتاب درسی  شماست ؛ بروید و تمامی مطالب کتاب درسی را با دقت و موشکافانه بخوانید و تمام مثالها و تمرینات کتاب را خودتان حل کنید .تک تک مطالب را بخوانید و مثال‌های کتاب و تمرینات آن را خودتان حل کنید. به سادگی از نمودارها و شکل‌های کتاب عبور نکنید و برای تمرین بیش‌تر به سراغ سؤالات امتحان نهایی سال‌‌های گذشته بروید که بهترین و جامع‌ترین منبع این سؤالات، کتاب‌های دوسالانه است. امتحان نهایی را فرصتی تکرارنشدنی بدانید و با آرامش و اطمینان از آن پله‌ای برای رسیدن به هدفتان بسازید.

نتیجه گیری

همان طور که می‌دانید سوابق تحصیلی در رتبه نهایی داوطلبان در کنکور تاثیرگذار است. داوطلبان کنکور سراسری باید این نکته را در نظر داشته باشند که نمرات دروس عمومی و اختصاصی که در امتحان نهایی کسب کرده‌اند سابقه تحصیلی آنها را می‌سازد و در میزان موفقیت آنها در کنکور تاثیرگذار است.تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور 1402 این نکته را به داوطلبان گوشزد می‌کند که برای موفقیت بیشتر تاثیر امتحان نهایی در کنکور را جدی بگیرید و برای کسب نمرات خوب در دروس عمومی و اختصاصی برنامه ریزی مشخص و دقیقی داشته باشید.

شاید برایتان مفید باشد : ایا معدل نوبت اول در کنکور تاثیر دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *