مصاحبه

مصاحبه با فاطمه سرداری رتبه ۱۶۰۰ منطقه۲

براساس تغییراتی که در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به وجود آمده، مثل تاثیر قطعی معدل، حذف زیرگروه ها، حذف دروس عمومی و… خیلی از داوطلبها دچار سردرگمی شدند و نمی دانند که چه زمانی به چه نحوی می توانند درکنکور  شرکت کنند و چه کار کنند که در این آزمون قبول بشوند.

با تصویب طرح دو مرحله‌ای کنکور از حجم فشار ذهنی و استرسی که به دانش آموزان وارد می‌آید، کاسته می‌شود. در این شرایط داوطلبان برای هر آزمون زمان کمتری در اختیار دارند، اما در صورت قبول نشدن در مرحله اول، می‌توانند برای مرحله دوم بیشتر تلاش کنند

طبق آخرین اخبار به دست آمده از کنکور 1403 ، معدل امتحانای نهایی سال آخر اهمیت بیشتری دارد ، به این صورت که سوابق تحصیلی 60 درصد و رتبه داوطلب در کنکور 40 درصد در نتایج کنکور تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل ترمیم معدل برای داوطلبای نظام قدیم و نظام جدید که معدل پایینی دارن، اهمیت زیادی دارد. حذف درسهای عمومی تایم داوطلبان را  برای خواندن دروس اختصاصی بیشتر کرده است و برای درسهای عمومی دیگر نیازی نیست که دانش آموز تست بزند، ازمون بدهد و خودش را برای کنکور آماده کند و همان ۲هفته ای که برای امتحانات نهایی میخواند کافی ست .در واقع در خرداد ماه ، هر امتحان تشریحی دانش آموزان  یک کنکور است و دانش آموزان کنکور ۴۰۳ هم باید این را خیلی جدی بگیرند و برای هردرس تشریحی مثل کنکور کاملا اماده باشند.

طی زمانی که شما برای شرکت در ازمون کنکور سراسری خود را اماده می کنید ، با دام ها و چالش هایی چون: چالش ثبت نام کلاس های تقویتی برای شروع کنکور، چالش شرکت آزمون های آزمایشی و شبیه سازی کنکور

،انتخاب بهترین مشاور کنکوری، ساعات مطالعه ، کتابها و منابع کمک اموزشی و… رو به رو خواهید شد . نحوه مواجه شدن با چالش کنکور بسیار مهم است. چرا که کوچک ترین خطا در این بازه زمانی ، باعث می شود که از رقبای کنکوری خود جا بمانید و فرصت کسب رتبه مناسب برای قبولی در رشته مورد علاقه خود را نیز از دست دهید.

استفاده از کتاب های کمک آموزشی در کنار منابع کنکور سراسری باعث میشود، نکات ریز و مهم و همینطور نحوه طراحی سوالات کنکور آشنا شوید و آمادگی بالاتری برای آزمون کنکور سراسری به دست بیاورید.

استفاده کردن از عواملی مثل: کلاس کنکور ، آموزش کنکوری ، کتاب های کمک آموزشی و… برای به دست آوردن نتیجه بهتر در کنکور نیاز است. تمام افرادی که تصمیم دارند در کنکور شرکت کنند، قطعا از تاثیری که برنامه ریزی درست و اصولی روی نتیجه این آزمون دارد، مطلع هستند. برنامه ریزی، یک موضوع کاملا فردیست و امکان ندارد که دو داوطلب برنامه یکسان و بازدهی برابر داشته باشند. به خاطر تفاوت در نحوه یادگیری، هوش، استعداد و میزان تسلط در هر درس اگر برای داوطلبان متقاضی این آزمون، برنامه یکسانی در نظر گرفته شود قطعا در اجرای ان و بازدهی با مشکل مواجه میشوند.

علاوه بر برنامه ریزی اصولی ، شرکت کردن در آزمونهای آزمایشی باعث میشود که در طول سال چندین بار خود را در شرایطی مشابه شرایط کنکور سراسری قرار دهید و سطح اطلاعات علمی خود را در مقایسه با داوطلبهای دیگر بسنجید و بتوانید نقاط ضعف خود را در طی سال برطرف کرده و به هدف خودتان که قبولی در کنکور ودست یابی به رتبه ی دلخواه ست برسید.

شب خوانی را کنار بگزارید و در طول روز درس بخوانید . چرا که کنکور سراسری در صبح برگزار می شود و نه در شب! اینگونه مغز شما برای دسترسی به اطلاعات در روز کنکور آماده تر خواهد بود.

نتایج کنکور سراسری برای تمامی شرکت کنندگان در این آزمون در دو مرحله منتشر می گردد. سازمان سنجش پس از انتشار نتایج، مهلت چند روزه‌ای برای ثبت اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ قرار می دهد و داوطلبان فقط در این بازه زمانی می توانند با مراجعه به سایت sanjesh.org اعتراض خود را ثبت کنند. توجه داشته باشید پس از گذشت این بازه زمانی نمی توان اعتراض خود را ثبت کرد.

مصاحبه با فاطمه سرداری

رتبه ۱۶۰۰ منطقه۲

+ نظرت درباره کنکوری که برگزار شد چی بود ( دو نوبت کنکور، دوتا کارنامه و…) ؟

_ من هم مثل خیلی‌های دیگه ذهنم درگیر کنکور امسال بود تقریبا تا همین زمانی هم که کارنامه ها اومد ابهاماتی وجود داشت و دررابطه با عدالتش، کنکور کلا یک رقابت ناعادلانست با وجود سهمیه هایی که وجود داره و راه هایی که برای دور زدن کنکور وجود داره. و همین امسالم که ترازهای سوابق یه عده از بچه ها واقعا ناعادلانه بود بااین حال خداروشکر من امسال نتیجه دلخواهمو گرفتم.

+ بنظرت حذف عمومی ها از کنکور قدم مثبتی بود یا خیر؟

_ خب حذف عمومی ها تایم بچه هارو برای خوندن اختصاصیا بیشتر کرده بود و برای عمومی ها نیاز نبود که دانش آموز تست بزنه ازمون بده و خودشو برای کنکور آماده کنه و همون ۲هفته ای که برای امتحانات نهایی میخوند کافی بود. و درواقع توی خرداد هر امتحان تشریحی بچه ها  خودش انگار یک کنکور بود و بچه های ۴۰۳ هم باید اینو جدی بگیرن و برای هردرس تشریحی مثل کنکور اماده بشن.

+ به نظرت اعتراض زدن بچه ها تاثیری هم توی نتیجشون داشت؟

_ من شنیدم که تراز یه عده از بچه هارو بیشتر کردن  ولی خب تراز یه عده زیادی رو هم تغییر ندادن.

+ شما در سال کنکورت چطور با استرس تغییرات کنکور کنار میومدی؟

_ خب منم اخبار کنکور رو چک میکردم درباره افزایش ظرفیت ها کاهششون، شیوه کنکور، کارنامه ها و… ولی بنظرم بهتره بچه ها خیلی خودشونو درگیرش نکنن و همینکه بیان از طریق مشاورشون پیگیری کنن کافیه.

+ بطور جدی از کی شروع کردی به کنکوری خوندن؟ و ساعت مطالعت میانگین چقدر بود؟

_ تقریبا از شهریور ۱۴۰۱ شروع کردم

و از شهریور که شروع کردم ساعت مطالعتم 6-7 ساعت بود و بعد مشاور گرفتم و ساعت مطالعم رو به ۹ رسوندم و تا کنکور دی به 10-11  ساعتم رسوندم.و بعداز کنکور دی یه چند روزی ساعت مطالعم اومد پایین و دو روز هم اصلا درس نخوندم بعدش دوباره شروع کردم و تا کنکور تیرماه به ۱۱ ساعت رسوندم.

+ توی کنکور دی هم نتیجه خوبی گرفتی؟

_ بله راضی کننده بود ولی خب ما خیلی وقت داشتیم تا کنکور تیر که برناممون رو کامل کنیم ولی بچه ها در هر صورت باید برای هردوتاش خودشونو آماده کنن‌.

+ بزرگترین چالش سال کنکورت که روی کیفیت مطالعت هم تاثیر گذاشت چی بود؟

_ درواقع همین تغییرات کنکور و اخبار و حواشی بود که توی فضای مجازی بود. و به جز این، من آدم خوش خوابی بودم و سعی کردم کنترلش کنم و یه مدت ساعت خوابم رو کم کردم و به ۶ ساعت رسوندم و دیدم خیلی داره لطمه میزنه و همش وسط درس داره خوابم میگیره و بعد دوباره ساعت خوابمو به همون ساعت قبلی رسوندم ولی درعوض کیفیت مطالعمو بیشتر کردم‌.

+ توی سال کنکورت از گوشی موبایل چقدر استفاده میکردی؟

_ من چون مشاور داشتم باید هر شب گزارش کار می‌فرستادم ولی اینطوریم نبود که درطول روز گوشی کنارم باشه چون بهرحال گوشی آدمو وسوسه میکنه و دیگه درگیرش که بشی بیرون اومدن ازش مشکل میشه.

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچه ها داری درخدمتت هستیم.

_ بهتره بچه ها سعی کنن خودشون رو خیلی درگیر تغییرات کنکور نکنن، یه حالت انعطاف پذیری داشته باشن و سعی کنن خودشون رو با شرایط وفق بدن.

سخن آخر

باتوجه به دومرحله ای شدن کنکور سراسری امتحانات نهایی حکم کنکور درسهای عمومی را دارند پس جدی گرفتن و نتیجه ی عالی گرفتن از آنها خود 50% موفقیت در کنکور را شامل می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *