مصاحبه

مصاحبه با محمدحسین محمدزاده رتبه ۷۹۹ منطقه۲

هر سال داوطلبان کنکور در رقابت سنگینی در حال زور آزمایی مابین رقبای خود هستند .آمارها نشان می دهند که بیشتر داوطلبانی که دربهترین رشته و بهترین دانشگاهها قبول می شوند دانش آموزان مدارس تیزهوشان هستند. قبولی در مدارس تیزهوشان کار چندان راحت و ساده ای نیست و به پایه تحصیلی قوی احتیاج دارد، این دانش اموزان از سطح علمی بالایی برخوردار هستند و دانش آموزان مدارس تیزهوشان از همان ابتدا به دلیل آنکه توانسته اند در این مدارس قبول شوند، موفقیت خود را برای کنکور یک عامل قطعی و حتمی می دانند و به این باور دارند که موفقیت آنها در کنکور صددر صد است ،درنتیجه انگیزه و امید بالای آنها باعث میشود نسبت به دانش آموزان مدارس عادی تلاش و کوشش بیشتری داشته باشند. رقابت،اعتماد به نفس و انگیزه ،نیروهای محرک دانش آموزان تیزهوش برای افزایش ساعت مطالعه و درس خواندن بی وقفه است. معلمان مدارس تیزهوشان نیز جز معلمان برتر هستندکه انتخاب شده اند و به دلیل شور و اشتیاق و تلاش فراوانی که دانش آموزان دارند این معلمها نیز رغبت و علاقه بیشتری برای بیان مطالب درسی و کمک درسی خواهند داشت و مباحث بیشتر و حتی مطلبی که از سطح کتاب درسی بالاتر است را به دانش آموزان خود آموزش می دهند. به طور کلی منابع درسی برای دانش آموزان در تمامی مدارس اعم از مدارس عادی، تیزهوشان و نمونه دولتی یکسان است. تفاوت اصلی که بین مدارس خاص با مدارس عادی وجود دارد این است که نوع تدریس  و یا شیوه آموزش، سبک برنامه ریزی و مشاوره های درسی در این مدارس متفاوت است. با توجه به اینکه در مدارس تیزهوشان از کتاب های کار و تکمیلی استفاده می شود و دانش آموزان ملزم به تمرین و یادگیری با این کتاب های کار هستند، در نتیجه سطح دانش علمی آن ها  همیشه در حال ارتقا پیدا کردن است.

تاثیر مدارس تیزهوشان در قبولی رشته های عالی و پر مخاطب کنکور سراسری غیرقابل انکار است. دانش آموزان سمپادی  هر روزه کلاس های فوق برنامه زیادی را پشت سر می گذارنند. رقابت بین دانش آموزان سمپادی به گونه ای است که باعث افزایش ساعت مطالعه عمیق می شود، در نتیجه این امر موجب کسب رتبه ی درخشان در کنکور خواهد شد. درس خواندن در مدارس تیزهوشان خیلی سخت و فشرده است و دانش آموزان بارفشاری و استرسی بالاتری را نسبت به دانش آموزان مدارس عادی تحمل می کنند.البته باید یاداور شویم که هرچند درس خواندن در مدارس تیزهوشان مزیت های چشمگیری دارد ولی آنچه در نهایت باعث موفقیت داوطلبان در کنکور می شود تلاش مستمر و خستگی ناپذیر آنها در جهت یادگیری درست و اصولی است. مدرسه  تنها 10 درصد ماجراست و 90 درصد برمی گردد به داشتن یک برنامه ریزی دقیق ، منابع درسی و کمک درسی خوب ، تستهای آموزشی وتشریحی ، روحیه و انگیزه ی زنده و پر نشاط که همچون یک کاتالیزر در مسیر موفقیت عمل می کند.

مصاحبه با محمدحسین محمدزاده رتبه ۷۹۹ منطقه۲

+ سلام امیدوارم حالت خوب باشه. خودت رو معرفی میکنی برای بچه هایی که این مصاحبه رو میخونن

ـ سلام، محمد حسین محمدزاده هستم. رتبه 799 منطقه۲ کنکور تجربی امسال

+ شما سال دوازدهم قبول شدی یا پشت کنکور؟

_ من سال دوازدهمم قبول شدم‌.

+ سال دوازدهم مدرسه شرکت میکردی یا نه؟

_ بله تمام جلسات مدرسه رو من شرکت میکردم.

+ خب چطوری تایم بین مدرسه و درس خوندنت رو مدیریت میکردی؟

_ خب اینکه میگن مدرسه مانع تایم درس خوندن میشه یه بهونست. چون مدرسه مکمله مخصوصا اگه سطح مدرسه بالا باشه و من خودم اگه مدرسه نمیرفتم افت رو توی تراز و معدلم احساس می‌کردم و این باعث می‌شد یه پشتوانه ای باشه برای مدرسه رفتنم و غیبت نکنم.

+ مدرست تیزهوشان بود یا عادی؟

_ من تیزهوشانی بودم.

+ بنظرت کیفیت و سطح مدارس عادی و تیزهوشان چقد تفاوت داره؟

_ شاید باورتون نشه ولی از کلاس ۲۰ نفره ما فقط ۸ نفر مدرسه میومدن. مدرسه ای که تیزهوشانه و سطح خیلی خوبی داره معلماش خیلی عالین.

ولی حتی بچه‌های تیزهوشان هم با اینکه همه فکر می کنن مدرسه فوق العادست و بچه‌ها میان مدرسه، بازم نمیومدن و معلمام شاکی بودن.

ولی خب بطور کلی تیزهوشان نسبت به بقیه مدارس کمک کنندست چون معلمای خیلی خوبی داره ولی کلا مدرسه ۱۰٪ ماجراست. ۹۰٪ تلاش دانش آموزه که مهمه. و من امسال اینو خودم به چشم دیدم که هرکی خودش واقعا تلاش کرد قبول شد، نه اونی که معلما پشتش بودن.

+ شما توی سال کنکورت از چندتا منبع استفاده میکردی؟

_ من توی درسای اختصاصی فیزیک و ریاضی فقط یک منبع استفاده میکردم چون واقعا درون مایه کتاب کارها یکیه مخصوصا توی فیزیک که یک کتاب حرف همه کتابارو میزنه.

اما توی شیمی و زیست چون مبحث گسترده ای هست و از بحث فرمول خارج میشه مجبور بودم با طرز فکرهای مختلفی آشنا شم چون دیگه از زبان فرمول وارد زبان عامیانه و مفاهیم شدیم. و طراحا هر دفعه حرف‌های جدیدی میزنن و توی این ۲درس یک منبعم رو به ۲منبع رسوندم ولی بیشتر نشد دیگه.

+ کنکور دی رو چطور دادی؟

_ خب نتیجم امیدبخش بود ولی واقعا هدفم و تمرکزمو گذاشته بودم روی کنکور تیر هرچند میتونستم با همون کنکور دی رتبه ۱۵۰۰ ۱۶۰۰ی بیارم باتوجه به درصدام. ولی خب نمیشد بهش اعتماد کرد برای همین من واسه تیرماه خیلی خوب خوندم‌.

+ از کی شروع کردی برای خوندن امتحان نهایی ها‌.

_ خب ما یه جو بدی توی مدرسمون راجب نهایی ها بود که این امتحانا خیلی مهم نیستن و… و مدرسمون هم که تیزهوشان بود خیلی کم به این قضیه پرداخت و ما از اونجا ضربه خوردیم و من خودم ۱ ماه قبل نهایی ها این درسارو میخوندم ولی واقعا کافی نبود کاش زودتر شروع میکردم.

+ توصیت به بچه‌های دوازدهمی امسال برای خوندن نهایی ها چیه؟

_ بنظرم از اواسط سال شروع کنن و هرهفته برای هر درس ۲ ۳ ساعت وقت بذارن و بااین روند تا آخرسال قطعا بسته میشه حتی اگه توی مدرسه کار نکرده باشن.

+ بنظرت تغییرات کنکور مثبت بود یا منفی؟

_ بنظرم به ضرر بچه‌ها بود. خب ما یه سری مدارس مثل تیزهوشان داریم که مدارس براساس تست و کنکور کار میکنن و به ضررشون بود حذف عمومیا مخصوصا برای کسایی که عمومیارو خوب خونده بودن و روشون حساب باز کرده بودن.

من خودم زبان و دینی رو خیلی عالی کار کرده بودم از دهم. و یه سری ها امتحان های نهایی باعث شد تراز کلشون پایین بیاد. یعنی ترازهای کنکورشون خیلی بالا و عالی بود ولی بخاطر تراز معدلشون اون نتیجه ای که باید رو نتونستن بگیرن و واقعا ظلم بود.

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچه‌ها داری درخدمتت هستیم.

_ بچه‌ها رتبه زیر ۱۰۰۰ آوردن واقعا کار راحتی نیست ولی واقعا کار سختی هم نیست. اگر شما توی یک مسیر درستی پیش برین و ادامه بدین قطعا موفق میشین.

و حتما حتما پیوسته تلاش کنین و ادامه بدین و جا نزنین چون رمز موفقیت توی پیوستگیه. و از حواشی هم حتما دوری کنین تا بتونین در ارامش درس بخونین.

سخن آخر

منابع درسی در تمامی مدارس چه عادی چه نمونه دولتی و چه تیزهوشان یکی است و تفاوت در نوع تدریس  و یا شیوه آموزش، سبک برنامه ریزی و مشاوره های درسی در این مدارس است . تاثیر مدارس تیزهوشان در قبولی رشته های عالی و پر مخاطب کنکور سراسری غیرقابل انکار است و هر سال بیشترین آمار قبولی رشته های تاپ دانشگاهی از داوطلبان این مدارس است ولی مدارس تعیین کنندهی صددرصد نیستند آنچه درنهایت باعث قبولی و موفقیت می شود تلاش مستمر همراه با انگیره ی داو طلبان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *