ویژه کنکور

کنکور هنر چگونه است؟

کنکور هنر چگونه است؟

رشته ی هنر به دلیل  اینکه داوطلبان گروه های آزمایشی دیگر نیز می توانند در این کنکور شرکت نمایند جزوه رشته های شناور به حساب می آید.برای شرکت در کنکور هنرمانند دیگر گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و زبان می توان با داشتن مدرک پیش دانشگاهی (نظام قدیم و یا جدید) ویا فوق دیپلم(مدرک کاردانی) در این آزمون شرکت کرد. برخی از رشته های گروه هنر آزمون عملی دارند و لازم است داوطلبان علاوه بر شرکت در کنکور سراسری هنر و کسب رتبه لازم برای قبولی، در آزمون عملی هنر نیز شرکت کرده و نمره لازم را کسب کنند. علاوه بر داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم هنر هستند، تمامی متقاضیانی که دارای دیپلم تجربی و یا انسانی هستند نیز می توانند در کنکور هنر شرکت نموده و شانس خود را برای ورود به رشته های گروه هنر امتحان کنند.

هر سال کنکور هنرنیز مانند سایر آزمون های بزرگ سراسری از سوی سازمان سنجش برگزارشده و داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور هنر ۱۴۰۳ را دارند می توانند از طریق سایت سازمان سنجش جهت ثبت نام اقدام کنند. زمان برگزاری کنکور 1403 در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیرماه برگزار می شود و داوطلبان علاقمند به ثبت نام در کنکور هنر می بایست در این دو بازه زمانی یعنی 21 تا 27 آبان ماه برای ثبت نام نوبت اول کنکور سراسری و همچنین در 7 تا 12 فروردین ماه برای ثبت نام در نوبت دوم این آزمون اقدام نمایند.، زمان ثبت نام کنکورهای عملی مانند کنکور عملی مجسمه سازی در سال گذشته از تاریخ 8 تا 14 آبان تعیین شده بودلذا داوطلبان باید در مرحله ی عملی آن نیزاقدام به ثبت نام کنند.

آیا بدون شرکت در امتحانات تغییر رشته می توان در پیش دانشگاهی هنرثبت نام کرد؟

براساس قانون مصوبه وزارت آموزش و پرورش امکان ثبت نام در پیش دانشگاهی هنر برای دیپلمه ها بدون شرکت در امتحانات تغییر رشته وجود دارد! هر چند که این شرایط برای پسران به دلیل معافیت تحصیلی برای خدمت سربازی کمی متفاوت است و با سال وماه تولد ایشان ارتباط مستقیم دارد. اما داوطلبان به راحتی می توانند با ثبت نام در پیش دانشگاهی های معرفی شده ی مجاز در بهمن ماه، مدرک پیش دانشگاهی هنرخود را به صورت داوطلب آزاد در خرداد سالِ کنکور خود اخذ نمایند.

تغییرات مهم اعمال شده در کنکور هنر1403

۱.حذف سوالات دروس عمومی (ادبیات، عربی، زبان و دینی پایه دهم تا دروازدهم) که از سال ۱۴۰۲ در همه کنکورهای سراسری اعمال گردید، همچنان به همان رویه پا برجاست.

نمرات این دورس از طریق سوابق تحصیلی بر روی نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ اعمال خواهد شد.

دروس عمومی که در نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیرگذار هستند همگی از پایه  سال دروازدهم است. این دروس به‌صورت امتحان نهایی در خردادماه ۱۴۰۳ برگزار و معدل آنها با توجه به ضرایبی که دارند، نمره کل سابقه تحصیلی داوطلب را تشکیل می‌دهد.

2.معدل نهایی سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت ۲۸ درصد قطعی در رتبه کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیرگذار است. به عبارت دیگر رتبه نهایی داوطلب در کنکور هنر ۱۴۰۳، از مجموع نمره دروس تخصصی در کنکور هنر، با سهم ۷۲ درصد و معدل سوابق تحصیلی با سهم ۲۸ درصد محاسبه میگردد.

کنکور سراسری هنر ۱۴۰۳ یا همان آزمون تئوری دروس تخصصی، در ۲ نوبت برگزار خواهد شد. این تغییر بزرگ به داوطلبان کنکور سراسری هنر ۱۴۰۳ این فرصت را می‌دهد که در صورت عدم کسب نتیجه مطلوب در آزمون نخست، به جای سرمایه‌گذاری وقت و تلاش خود برای آزمون سال بعد، شانس خود را برای کنکور دوم همان سال امتحان کنند.

3.تنها تغییر کنکور هنر ۱۴۰۳ در بخش آزمون عملی، اضافه شدن رشته سینما به لیست رشته‌های دارای آزمون عملی است. آزمون عملی هنر برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ تنها یکباردرسال برگزارخواهد شد و هر داوطلب می‌تواند بر اساس علاقه خود در ۲ آزمون عملی شرکت کند. نمرهداوطلب در آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۳ با داشتن ضریب ۱۲، تا ۴ برابر بیشتر ا سال‌های قبل در نمره نهایی کنکور هنر ۱۴۰۳ تاثیر دارد.

شانس قبولی درکنکور رشته ی هنر

تعداد داوطلبان کنکورهنردرمقایسه با سایر گروه های آزمایشی دیگر مانند تجربی، ریاضی و … کمتر می باشد، به این دلیل شانس قبولی در رشته های کنکورهنر نسبت به تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشترپیش بینی می شود؛اما به دلیل تعداد سوالات دروس اختصاصی در کنکور هنر  متقاضیانی هنرممکن است با توجه به زمان محدود کنکور سراسری نتوانند در زمان تعیین شده به سوالات دفترچه آزمون هنر پاسخ دهند.

نکته مهم

توصیه می شود که  داوطلبان شرکت در کلاس‌های ازمون عملی را به بعد از اعلام نتایج کنکور واگذار نکنند. از همین امروز در کلاس‌های ازمون عملی شاخه مورد علاقه خود شرکت کرده و تمرین روزانه را در برنامه خود بگنجانند. چرا که بعد از اعلام نتایج فرصت کمی تا آزمون عملی باقی است و عملا امکان تمرین کافی وجود ندارد.

کنکور هنر چند سوال و چند ساعت است؟

طبق اطلاعیه منتشر شده  توسط سازمان سنجش سوالات دروس عمومی از کنکور هنر 1403 حذف شده و داوطلبان تنها به دفترچه سوالات اختصاصی کنکور پاسخ می دهند.

آزمون  هنرحاوی 100 سوال اختصاصی است که 115 دقیقه زمان برای پاسخگویی آن در نظر گرفته شده است. داوطلبان در نظر داشته باشند که طبق اطلاعیه منتشر شده سوالات دروس عمومی از کنکور هنر 1403 حذف شده و داوطلبان تنها می توانند به سوالات اختصاصی کنکور پاسخ دهند.مدت زمان کنکور هنر محدوداست داوطلبان بایستی طبق بازه زمانی تعیین شده جهت پاسخ به دفترچه سوالات کنکور هنر اقدام نمایند. بنابراین، مدیریت زمان صحیح و تسلط بر تکنیک های تست زنی برای پاسخ دهی سریع به سوالات طرح شده در کنکور سراسری هنر،رمز موفقیت در این کنکور است که با رعایت کردن آن می توان به بیشتر سوالات آزمون هنر در کمترین زمان پاسخ دهند.

سخن آخر

رشته هنر یکی از رشته های شناور بین داوطلبان کنکور است.کنکور هنر دو بار در سال برگزار می شود ودو مرحله ی تئوری و عملی دارد . دراین مقاله به طور کامل در مورد چگونگی کنکور هنر آشنا می شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *