مصاحبه

مصاحبه مصطفی نیکوعقیده رتبه ۱۰۵ منطقه ۲

مقدمه

امروزه که نتایج کنکور در حال اعلام شدن هستند برخی از دانش آموزان از نتایج خود راضی و برخی دیگر هم در حال آماده سازی خود برای شرکت در آزمون سال آینده هستند.

برای بیشتر دانش آموزان سوال مهمی وجود دارد و آن هم در رابطه با شروع زمان مطالعه برای کنکور و ساعت مطالعه دروس است؛ این که شما برای هر درسی چه مقدار زمانی را اختصاص دهید بستگی به خود شما و توانایی‌های شما دارد ولی استفاده از تجربه دیگران در رابطه با تنظیم کردن ساعت مطالعه می‌تواند کمک بسیار بزرگی به شما کند.

برای شروع مطالعه کنکور نیز هرکدام از افراد از سال‌های متفاوتی شروع کرده اند، اما افرادی که نتیجه بهتری دریافت کرده اند در سال‌های اولیه دبیرستان شروع به مطالعه دقیق برای کنکور کرده اند.

در ادامه مصاحبه ای با مصطفی نیکوعقیده رتبه ۱۰۵ منطقه ۲ خواهیم داشت و در مورد ساعت مطالعه، نحوه کنترل فشارهای روانی، کارهای مثبت و منفی در سال کنکور خواهیم پرداخت و دلیل موفقیت و شکست دانش آموزان را با هم بررسی خواهیم کرد. شما با استفاده از تجربه‌های رتبه‌های برتر می‌توانید برای سال‌های آینده خود برنامه ریزی دقیق‌تری داشته باشید و مسیر موفقیت خود را هموارتر کنید.

 

مصاحبه مصطفی نیکوعقیده

رتبه ۱۰۵ منطقه ۲

مصطفی نیکوعقیده

 

+ از کی شروع کروی به کنکوری خوندن؟

_ از اواخر سال یازدهم یا به عبارتی همون تابستون یازدهم به دوازدهم.

 

+ از تابستونت راضی بودی؟

_ خب من توی پایه دهم ضعف داشتم و یازدهم رو بهتر بسته بودم. و توی تابستون قشنگ پوشش دادم همه رو و پایم رو خوب بستم.

 

+ بنظرت تغییرات کنکور خوب بود یا بد؟

_ بنظرم بستگی به شخصش داشت. مثلا من آدمی بودم که عمومیام ضعیف بود مثلا تو ازمونای گزینه۲ تراز اختصاصیم ۱۰ هزار بود و تراز عمومیم ۷ هزار. پس بااین وجود به سود من شد. اما بنظرم بیشتر ظلم بود و بی عدالتی رخ داد و کلا اثرش منفی بود‌.

 

+ ساعت مطالعت چقدر بود؟

_ سعی می‌کردم به ۷ ۸ ۹ برسونمش.

 

+ از کی شروع کردی برای امتحان نهایی ها و چقدر براش تایم میذاشتی؟

_ خب من تراز امتحان نهاییم هم پایین بود چون جدیش نگرفتم واقعا و اسیب بدی بهم زد. و من تقریبا از اواسط و اواخر اردیبهشت شروع کردم.

 

+ توصیه میکنی بچها از کی شروع کنن به خوندن برای امتحانای نهایی؟

_ بنظرم بچه ها همه کلاسای عمومی مدرسه رو شرکت کنن و روزی حتما یه دونه تایم عمومی داشته باشن که بتونن حداقل هفته ای یکبار یه تایم برای هر درس داشته باشن.

 

+ حالا اگر کسی مثل خودت هوشیاریش بالا باشه و خیلی حوصله درس خوندن نداشته باشه و بخواد همون ۸ ۹ ساعت بخونه یعنی یک تایم مطالعه متوسط روبه بالا، چقدر از تایم روزشو به عمومیا اختصاص بده؟

_ بنظرم روزی ۱ساعت ونیم کافیه. چون عمومیا حفظین درنهایت باز اون ماه آخر شما قراره اذیت بشین.

 

+ چطوری با حواشی کنکور کنار میومدی؟

_ سعی می‌کردم از فضای مجازی فاصله داشته باشم، روابطمو با دوستام تقویت کنم چون از لحاظ روحی فشار زیادی به ادم وارد میشه.

 

+ بزرگترین چالش سال کنکورت چی بود که روی روندت هم تاثیر داشت؟

_ همین تنبلیم بود که زیاد آدم سخت کوشی نبودم. وگرنه مشکلات دیگه ایم بود مثلا مشکلات عاطفی داشتم و مشکلات دیگه ای که توی سال کنکور پیش میاد و باید کنترلشون کرد.

 

+ اگر برگردی به سال کنکورت اشتباهی هست که دیگه انجامش ندی؟

_ قطعا هدفمو قوی تر میگرفتم. من بیشتر تنبلی می‌کردم و هدفم زیاد بالا نبود. هدفم زیر ۵۰۰ کشوری بود و مثلا هدفم این نبود دو رقمی بشم تک رقمی بشم ولی اگر برگردم قطعا هدفمو خیلی تقویت میکنم، روی روحیات خودم خیلی کار می‌کردم، کتابای غیردرسی میخوندم، روی خودم و شخصیت خودم خیلی بیشتر کار می‌کردم.

 

+ راه های بازیابی انگیزت چی بود وقتایی ک ناامید میشدی شکست میخوردی و…؟

_ بعضی وقت ها انگیزم خیلی پایین میومد و خونه نمیتونستم درس بخونم مثلا میرفتم کتابخونه مدرسمون با دوستام اونجا درس میخوندیم و یه فضای رقابتی ایجاد میکردیم‌. و دوستای زیادی هم داشتم که تو سال کنکورم واقعا هولم میدادن جلو از لحاظ انگیزه و روحیه و…

 

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچه ها داری درخدمتت هستیم.

_ فقط سال کنکورو برای خودتون بزرگ نکنین و ازش غول نسازین چون باعث میشه تو این سال عذاب بکشین و مشکلات روانی زیادی هم ایجاد بشه. حتما هوای خودتونو داشته باشین. اگر نتجیتون بد شد توی ازمونا فدای سرتون اینا آزمایشین تا روز کنکور، و خود منم با همین دیدگاه میرفتم سرجلسه ازمونا. و من خودم از ازمونا دنبال نتیجه نبودم سعی می‌کردم نقاط ضعف و اشکالتمو پیدا کنم و کلا سعی می‌کردم از سال کنکورم از مسیرم از درس خوندنم لذت ببرم. دنبال رقابت الکی و حسادتم نبودم و سعی می‌کردم سال کنکورو جز بخشای زندگیم بدونم براهمین اذیتم نشدم تفریحات زیاد خوبی هم داشتم، حال خوبی هم داشتم نسبت به بقیه سالای عمرم و کلا سال خیلی خوبی بود.

 

سخن پایانی

همانطور که از مصاحبه خواندید؛ مصطفی نیکوعقیده از ابتدای تابستان کلاس یازدهم خود شروع به مطالعه دقیق برای کنکور سراسری کردند و ضعف در پایه دهم برایش وجود داشت و او توانست در تابستان یازدهم خود بخش پایه کنکور خود را به طور کامل پوشش دهد و مطالعه‌ی کاملی در این بخش‌ها داشته باشد.ایشان برای ساعت مطالعه در روز حدوداً 8 یا 9 ساعت زمان صرف می‌کرد و گاهی اوقات به 7 ساعت هم می‌رسید؛ تنبلی کردن به گفته خود او موجب این روند در ساعت‌های مطالعاتی او می‌شد. یکی از اشتباهات وی عدم توجه به دروس عمومی در امتحانات نهایی بود که موجب شده بود تراز او کم شود بنابراین صرف 1 ساعت در روز برای دروس نهایی راه حلی است تا دانش آموزان دیگر به این مشکل برخورد نکنند.

در پایان با توجه به صحبت های صورت گرفته باید دقت داشته باشید که ساعت مطالعه یک بخش ضروری در کنکور سراری است و برای این که بتوانید بهترین نتیجه را از کنکور بگیرید باید کیفیت مطالعه و زمان مطالعه خود را تا حد زیادی افزایش دهید؛ شما می‌توانید از راهنمایی‌های رتبه های برتر استفاده کنید و برنامه ریزی‌های خود براساس تجربیات شان و به نسبت توانمندی های خودتان تنظیم کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. دقت داشته باشید که کپی کردن مطلق از برنامه افراد رتبه برتر کنکور، اشتباه است و به هیچ عنوان توصیه نمیشود. در نظر داشته باشید که توانایی و ویژگی های فردی هرشخص متفاوت از دیگری است بنابراین بجای تقلید مسیر افراد موفق، با الهام و الگوگیری از نکاتی که رتبه های برتر در مصاحبه ها مطرح میکنند به منظور برنامه ریزی صحیح و شخصی خودتان بهره گیرید. در این مسیر همواره میتوانید از راهنمایی مشاوران برتر گاماس20 بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *