تجربی

معرفی رشته های ناشناخته کنکور تجربی

معرفی رشته های ناشناخته کنکور تجربی

رشته های ناشناخته تجربی را بشناسید:

توی این مطلب هدف اینه که درباره ی یه سری از رشته های زیر گروه تجربی حرف بزنیم که نسبت به رشته های تاپ این زیرگروه مثل دندون، پزشکی، داروسازی و فیزیوتراپی کم تر اسمشون رو شنیدین و خیلی از دانش آموزا و حتی خانواده هاشون اطلاعات خاصی درباره ی این رشته ها و یه سری فاکتورا که برای انتخاب رشته اهمیت دارن مثل میزان درامد، پیشرفت کار، رسالت رشته و غیره ندارن.

از طرف دیگه بعضی از این رشته ها در عین ناشناخته بودن، ارزش زیادی دارن و اگه ما درباره ی این رشته ها به خوبی تحقیق کنیم و همه ی معیارای مهم برای انتخاب رشته رو بررسی و مقایسه کنیم، شاید این رشته ها اولویتمون باشن.

اول، ارتز و پروتز:

اسمای دیگه ی این رشته: اندام مصنوعی، اعضای مصنوعی و ارتوپدی فنی.

ارتز و پروتز زیر مجموعه های رشته های توانبخشین. این رشته برای کسایی که قطع عضو شدن و بطور مثال اندام خاصی رو ندارن، اندام مصنوعی یا پروتز و برای کسایی که دچار اختلال حرکتی یا بدشکلین، وسایل کمکی یا ارتز، طراحی می کنه تا این افراد به هدفشون که همون استقلال فردی  برای انجام کارای شخصیشونه دست پیدا کنن.

رشته های ناشناخته تجربی را بشناسید

دروسی که باید تو این رشته بگذرونن:

دروس عمومی : 22 واحد
فنی مهندسی : 9 واحد
دروس پزشکی و توانبخشی :۲۷ واحد
دروس تخصصی : ۵۴ واحد
کارآموزی در عرصه :۲۷ واحد
مجموع : 130 واحد

 

 

دوم، دکتری پیوسته بیوتکنولوژی یا زیست فناوری:

بیوتکنولوژی یا همون زیست فناوری، از شاخه‌های علم زیست شناسیه که بر پایه ی «استفاده صنعتی از روشا و سوژه‌های زیستی» استواره. این رشته، نوظهوره و خیلی هم جای پیشرفت داره؛ ترکیبی از رشته های شیمی، زیست شناسی، ریاضی و فیزیکه و از ابزارای مختلف رایانه ای هم تو این راستا استفاده میشه. به همین دلیل این رشته، چند وجهیه و فرد علاقمند به این رشته باید تو تعداد زیادی از شاخه های علوم، مهارت و اطلاعات کافی داشته باشه.

بیوتکنولوژی همونجور که گفتیم، یه رشته ی جدید از شاخه‌های زیست شناسیه و بیشتر دانشمندا، اون رو به عنوان پاک‌ترین و سودآورترین میدونن. این رشته، به خاطر ماهیت چند بعدیش،‌ علوم مختلف رو با هم ترکیب و به هم پیوند می‌زنه و به همین خاطر، یه دانش بین رشته‌ایه.

شاخه های بیوتکنولوژی:

  • اول، بیوتکنولوژی میکروبی:
    استفاده از انواع قارچ ها، باکتری ‌ها و ویروس ها  به منزله ی  تهیه و تولید مولکول های آلی مطلوب انسان از محوریت اصلی این رشتس.
  • دوم، بیوتکنولوژی مولکولی:
    به کارگیری مهندسی ژنتیک و دست ورزی مولکولا برای رسیدن به مولکول مطلوب و کمیاب مثل انسولین و انتی بادیه.
  • سوم، بیوتکنولوژی پزشکی:
    یکی از مهم ترین حوزه های بیوتکنولوژیه که توی دو زمینه ی تشخیص درمانه. این شاخه هدفای مختلفی رو دنبال می کنه مثل، تشخیص انواع سرطانا و تومورای بدخیم، تولید انواع واکسن، تعیین نقشه ژنی انسان، تولید انواع واکسن و جانورای دیگه و نوترکیب دارویی.
  • چهارم، بیوتکنولوژی کشاورزی:
    بیشتر تمرکز این شاخه تو تولید گیاهانی مقاوم به آفات و همچنین انواع شرایط نامناسب محیطی مثل کم آبی و نور شدیده. از هدفای دیگه ی این رشته کشت سلول و تولید گیاه ازمایشگاهی، تعیین نقشه ی ژنی گیاهی، تولید کودای زیستی که به محیط آسیب کمتری وارد کنه رو می تونیم نام ببریم.
  • پنجم، بیوتکنولوژی محیطی:
    این شاخه به بحث پاکیزگی محیط زیست توجه می کنه و کارایی مثل تصفیه ی پساب ها و رفع آلاینده‌‌های‌ خطرناک‌ و جامد، استخراج‌ معادن‌ به روشای زیستی، رفع‌ آلودگی‌ دریاها و همینطور بازسازی‌ زیستی محیط، ‌رو انجام میده.

 

سوم، زیست ‌شناسی سلولی و مولکولی:

این رشته  زیست شناسی و فرایندای زنده رو بررسی می کنه. این رشته با علومی مثل شیمی و زیست و بطور خاص تر با بیوشیمی و ژنتیک مرتبطه. این رشته درباره ی ارتباط مولکولای آلی سلول زنده که مهمترینای اونا مثل دنا/رنا و پروتئینا هستش بحث و گفتگو می کنه؛ همینطور اناتومی و فیزیولوژی این مولکولا رو واکاوی میکنه.

رشته های ناشناخته تجربی

زیست‌ شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ پنج گرایش‌ داره:

  • اول، میکروبیولوژی‌.
  • دوم، علوم‌ سلولی‌ و مولکولی.
  • سوم، ژنتیک‌.
  • چهارم، بیوشیمی‌.
  • پنجم، بیوفیزیک.‌

چهارم، پرتودرمانی یا رادیوتراپی:

یکی از مهم‌ترین شاخه‌های فیزیک پزشکیه. پرتودرمانی درمان بیماری رو به کمک پرتوهای نفوذ کننده مثل پرتوهای ایکس یا از دستگاه خاص خودش تابیده می‌شن یا از داروهای حاوی مواد نشاندار شده ساطع می‌شن، انجام میده.

تفاوت این رشته با رشته ی تكنولوژی پرتوشناسی که همون رادیولوژیه، متخصص رادیولوژی به کمک دستگاه های تصویربرداری مثل سی تی اسکن و ام ار ای، از اعضای مختلف بدن تصویر میگیره؛ اما متخصص رادیوتراپی، از اشعه برای درمان بیماریای مختلف استفاده می ‌کنه و اجرای عملیات درمانی رو انجام میده.

واحدای کارشناسی رادیوتراپی:

دروس عمومی : 22 واحد
دروس پایه، اختصاصی : 84 واحد
کارآموزی در عرصه : 24 واحد
تعداد کل واحدها : 130 واحد

پنجم، پرتوشناسی یا رادیولوژی:

اولین نکته ای که باید بدونید اینه که  کارشناس رادیولوژی با رادیولوژیست متفاوته و این دو، دو نیروی متفاوت درمانی، وظایف جداگانه دارن و مکمل همن. این دو تا رشته رو نباید با هم اشتباه بگیرین. کارشناس رادیولوژی یا همون پرتوشناس، به کسی میگن که لیسانس تکنولوژی پرتوشناسی گرفته؛ ولی متخصص رادیولوژیست، اول پزشکی عمومیشو گرفته و بعدش آزمون دستیاری و درنهایت رشته رادیولوژی قبول شده؛ یعنی در حقیقت پزشک متخصص رادیولوژیه که بهش میگن رادیولوژیست. کار کارشناسی رادیولوژی تصویر برداری از اندامای مختلف به کمک دستگاه های مختلف مثل ام ار ای و سی تی اسکن و ظهور تصویر رادیوگرافیه اما پزشک متخصص رادیولوژی کارش تفسیر و بررسی عکسا و تصاویر رادیوگرافیه و بعد اون تشخیص بیماری و شکستگی هاعه.

دروس عمومی 22 : واحد
دروس پایه و اختصاصی 92 : واحد
کارآموزی در عرصه 16: واحد
تعداد کل واحدها 130:  واحد

ششم، اتاق عمل:

بالا رفتن سوانح و حوادث طبیعی و انسانی و در آخر بالا رفتن عملای جراحی، نیاز جامعه ی پزشکی به تکنسین اتاق عمل رو بالا برده. فارغ التحصیلای این رشته می تونن به جراحان در اداره و مدریت اتاق عمل کمک کنن و وسایل جراحی رو تهیه و برای استفاده ی جراح استریل کنن.

رشته های تجربی

هفتم، بینایی سنجی:

سازمان بهداشت جهانی، علم بینایی سنجی رو مراقبت اولیه از بینایی دونسته، به این معنا که هر بیمار چشمی اول باید به وسیله ی بینایی سنج یا اپتومتریست، معاینه شود و اگه نیاز و صلاحدید اپتومتریست به متخصص چشم مراجعه کنه. این رشته زیرمجموعه ی تیم توانبخشیه و به خاطر ظرفیت ورودی کم تو دانشگاه، بازار کار و آینده ی شغلی کم نظیری دارده.

 هشتم، تکنولوژی پزشکی هسته ای:

فارغ التحصیلای این رشته افرادین که زیر نظر متخصصا تو مراکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته ای مشغول به کارن و در رابطه با چگونگی مصرف درست داروهای رادیواکتیو یا رادیوداروها تجویز شده و همینطور حفاظت بیمار در برابر اشعه هایی مثل ایکس فعالیت دارن.

نهم، شنوایی شناسی:

رشته ی شنوایی شناسی هم مثل بینایی سنجی زیرمجموعه ی تیم توانبخشیه. حیطه های شنوایی شناسی:

  • اول، ارزیابی و تشخیص اختلالات شنوایی و تعادلی.
  • دوم، پیشگیری و حفاظت شنوایی.
  • سوم، توانبخشی شنوایی.
  • چهارم، آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا.

لازمه ی اصلی متخصصین این رشته دقته؛ چرا که اگه این متخصص آزمایشای مورد نیاز رو به دقت انجام نداده باشه؛ می تونه حتی باعث یه عمل جراحی بی مورد شه. دانشجوهای این رشته باید به درس فیزیک و آناتومی و فیزیولوژی علاقه داشته باشن.

رشته های کمتر شناخته شده تجربی:

  • اول، علوم تغذیه.
  • دوم، کاردرمانی.
  • سوم، گفتاردرمانی.
  • چهارم، هوشبری.
  • پنجم، دامپزشکی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *