ویژه کنکور

چرا کنکور تجربی سخته ؟

چرا کنکور تجربی سخته؟

کنکور تجربی واقعا سخته؟ این سختی دلایلی داره؟ راهکارهایی هست که توی رشته های دلخواه کنکور تجربی وجود قبول شد؟ سختی کنکور تجربی یعنی چی؟ ما توی این مطلب شما رو با واقعیتای مهم کنکور تجربی آشنا می کنیم که شما هنگامی که قدم تو مسیر موفقیت تو کنکور تجربی بر می دارین با راستیا و واقعیتای کنکور تجربی رو به رو شید و بتونین به خوبی از عهده ی کنکور تجربی بر بیاین و به نتیجه ی دلخواهتون برسین.

رشته ی تجربی

رشته تجربی و انسانی از جمله رشته‌های پر متقاضی هستن که امروزه دانش آموزان زیادی به آن‌ها ورود می‌کنن.( طبق آمارها رشته انسانی و تجربی دو رشته محبوب کنکوری‌ها می‌باشد، سالانه بالایی 500 هزار نفر داوطلب کنکور سراسری هستن) با این وجود می‌توان از اهمیت کنکور باخبر شد. ابتدا باید عرض شود که تمامی موارد را اراده و تلاش دانش آموز مشخص می منه؛ سخت بودن کنکور و سؤالات و… به طور واقع بینانه بهانه ست؛ البته که شما با تلاش مستمر و روزانه به‌راحتی می‌تونید در کنکور شرکت کنید و البته که رتبه خوبی هم به دست بیارید.کنکور تجربی شامل دروس‌ زیست شناسی، شیمی، ریاضی و فیزیک و زمین شناسی ست که چهار کتاب تخصصی آن با کتابای تخصصی رشتهی انسانی متفاوته. سخت‌ترین کتاب، زیست شناسیه و البته پر اهمیت‌ترین کتاب که دارای ضریب 12 هستش، قابل توجه ست که بعضی از دانش آموزان این سؤال رو مطرح می‌کنن که چرا درصد زیست شناسی دانش آموزان نسبت به دروس دیگه بالاتره؟ قطعاً که دانش آموزان از اهمیت این دروس خبر دارن و البته که ساعت مشخصی در روز به ‌صورت پیوسته این درس رو مطالعه می‌کنن.

مزایای رشته تجربی

رشته تجربی، با توجه به طرفدارانی که داره مسلما شامل مزایای خوب و زیادیه که تعدادی از آنها به شرح زیر می باشن :

1.رشته های ایده آل:

یکی از رشته های دانشگاهی زیر گروه تجربی، رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی هستن که خب مسلما داوطلبان با آرزوی تحصیل در این رشته ها وارد گروه تجربی می شن. از جمله این رشته ها می توان به پزشکی، دندان پزشکی، داروساز ، مامایی، پرستاری، اتاق عمل، هوشبری و … اشاره کرد.

2.امکان ادامه تحصیل:

داوطلبان اگر بخوان، امکان ادامه تحصیل در اکثر رشته های دانشگاهی رشته تجربی در کشورمان وجود داره.

3.بازار کار:

با ورود به دانشگاه از طریق کنکور تجربی، می توان به بازار کار ایده آلی دست یافت و فرصت های شغلی زیادی برای رشته های آن فراهمه که جزو مشاغل پر درآمد به حساب میان.

معایب رشته تجربی

رشته تجربی در کنار تمام مزایایی که داره یکسری معایب هم داره که به شرح زیره:

1.اکتفا به مدرک دیپلم :

به دلیل آمار بالای شرکت کننده ها و ظرفیت کم دانشگاه ها در رشته های خوب، بسیاری از داوطلبان در رشته تجربی در همان مقطع دیپلم می مانن.

2.سختی قبولی در دانشگاه:

داوطلبان رشته تجربی نباید گمان کنن که با ورود به این رشته، حتما وارد یکی از رشته های پزشکی و یا پیراپزشکی می شن با توجه به دلایل گفته شده در مطالب مقاله، قبولی در رشته و دانشگاه خوب در زیرگروه تجربی کار نسبتا دشواریه. برای قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قطعا باید رتبه زیر 7 هزار کشوری رو داشته باشید تا قبول بشید و در رشته های پیرا پزشکی هم برای پذیرش در دانشگاه های برتر، رتبه زیر 20 هزار کشوری لازمه.

3.تنوع در منابع کنکوری :

برای شرکت در کنکور تجربی باید برای خودتون منابع خوب تهیه کنید اما با توجه به تنوع زیادی که منابع دارن، شاید انتخاب بهترین کتاب کمی برای شما سخت باشه و قطعا نیاز به کمک گرفتن از مشاوران باتجربه دارین که خودشون این مسیر رو با موفقیت و قبولی در رشته های تاپ طی کرده باشن.

دلایل سختی کنکور تجربی:

اولین دلیل؛ درسای تخصصی رشته تجربی:

توی کنکور تجربی اگه از کلمه ی خیلی سخت استفاده نکنیم، کنکور آسونی نداریم؛ درسای تخصصی کنکور تجربی به نسبت درسای تخصصی گروه های دیگه یعنی ریاضی و انسانی با دشواریا و پیچیدگیای بیشتری رو به روعه. البته این به اون معنا نیست که درسای تخصصی گروه ریاضی و انسانی سادن! منظور ما توی این مقاله جزئیات درسای کنکور تجربیه.

سخت ترین درسای کنکور تجربی رو بشناسین:

شاید این نگاه از نظر خیلیا یعنی کارشناسا و مشاورای برتر تحصیلی نگاه درستی نباشه که به یه درس یا حتی چند درس صفت سخت بودن بدیم؛ اما ما تو این مقاله بر اساس نظرسنجی از داوطلبای زیادی از کنکور تجربی اعلام می کنیم که:

زیست، سخت ترین درس رشته ی تجربی تو کنکوره:

زیست شناسی یکی از درسای شیرین کنکور تجربیه ولی دارای دشواریای خاص خودشه! زیست شناسی کنکور، با اینکه یه درس حفظ کردنیه و حل مسئله تو این درس جایگاه کمتری داره؛ اما به خاطر دو تا دلیل، یکی از سخت ترین درسای گروه کنکور تجربیه.

دلایل سختی کنکور تجربی

  • اول: زیست شناسی فراره!

همونجوری که تو قسمت بالا گفتیم، زیست شناسی یه درس حفظ کردنیه؛ اما نه حفظ کردنی خیلی ساده و راحت! مطالب این درس، فرارن و به سادگی توی ذهن باقی نمیمونن.

  • دوم: ترکیبی خوندن زیست:

خوندن درس زیست شناسی کنکور یه سبک عادیه مطالعه نیست و تو این درس یکی از شروط لازم برای مطالعه ترکیبی خوندنه و این مدل خوندن به این معنیه که برای مثال ممکنه فصل اول زیست سال دهم رو به فصل سه زیست دوازدهم ارتباط بدن و تو کنکور مورد سوال قرار بگیرن.

دومین درس سخت کنکور تجربی، ریاضیه:

نکته ی قابل توجه اینه که ریاضیات کنکور تجربی تفاوت خاصی با ریاضیات رشته ی ریاضی فیزیک نداره و داوطلبای این رشته باید تقریباً علم ریاضیات خوبی داشته باشن که بتونن ازعهده ی سوالای این درس تو کنکور بربیان.

ریاضی درسیه که خیلی از دانش آموزا و داوطلبای کنکور تو کسب نمره و درصد مطلوب توی این درس مشکل دارن؛ اما واقعیت اینه که اگه روش درست، علمی و اصولی یادگیریشو بدونین، این درس به درس لذت بخشی تبدیل میشه.

· دومین دلیل؛ تعداد بالای داوطلبا:

تعداد بالای داوطلبای کنکور تجربی، به طور کل توی یه دهه ی گذشته تعداد بیشترین داوطلبای کنکور رو در کل کشور و همه ی رشته ها داشته.

هر ساله تقریبا حدوداً یه میلیون داوطلب تو بزرگترین آزمون سراسری کشور رقابت می کنن که این یک میلیون نفر تو همه ی گروه های کنکورن:

  • اول، گروه کنکور ریاضی و فیزیک.
  • دوم، گروه کنکور انسانی.
  • سوم، گروه کنکور هنر.
  • چهارم، ‌گروه کنکور زبان.

اما نکته ی مهم اینجاست که حدوداً ۵۰ تا ۶۰ درصد این تعداد، داوطلبای کنکور تجربین. توجه کنین که این ۵۰ تا ۶۰ درصد از نظر تعدادی یعنی کنکور تجربی به طور میانگین هر ساله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر داوطلب داره. همونطور که میبینین رقابت تو کنکور گروه تجربی بسیار بسیار بیشتره؛ در نتیجه قبولی تو رشته های پرطرفدار کنکور تجربی مثل رشته های پزشکی، دندونپزشکی و داروسازی خیلی سخت تره و نیازمنده که داوطلب زمان و هزینه بیشتری رو برای موفقیت تو این رقابت بزرگ اختصاص بده.

چرا تعداد داوطلبای تجربی زیاده؟

چرا تعداد داوطلبای تجربی زیاده؟

قطعاً با بررسی تعداد داوطلبای شرکت کننده تو کنکور سراسری به راحتی به غیر عادی بودن داوطلبای کنکور تجربی پی می برین؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا همه ی این داوطلبا کنکور داوطلبای سال دوازدهمه؛ یعنی کسایی که برای اولین بار تصمیم به شرکت تو کنکور سراسری رو دارن، جواب منفیه.

سومین دلیل؛ قبولی سخت:

سومین دلیل سخت بودن کنکور تجربی، قبولی سخت تو رشته های درجه یک کنکور تجربیه. واقعیت اینه که تعداد خیلی زیادیه داوطلبا شرکت کننده تو کنکور تجربی به دنبال قبول شدن تو رشته های تاپ کنکور گروه تجربیه که در بالا گفتیم، با توجه به تعداد زیاد داوطلبای هر ساله ی کنکور تجربی قبولی توی این رشته ها کار مهم و ارزش مندیه. نکته ی قابل توجه اینجاست که تعداد خیلی زیادی از داوطلبای کنکور و حتی کسایی که تو کنکور تجربی رتبه های خیلی بدی رو هم کسب میکنن؛ بازم به دنبال قبولی تو رشته های پرطرفدار این گروه آزمایشین.

رشته های پرطرفدار کنکور تجربی:

اول، رشته پزشکی.

دوم، رشته دندانپزشکی.

سوم، رشته داروسازی.

چهارم، قطعاً شاید کسی که تو کنکور تجربی نباشه که به یکی از رشته های بالا علاقه ی خیلی زیادی نداشته باشه؛ همواره تو گذشته، حال و آینده پزشک شدن تو خانواده و جامعه تو کشور ما ارزش و احترام ویژه ای داشتن و دارن.

پنجم، علاوه بر رشته های بالا رشته های دکترای حرفه‌این، رشته های پیراپزشکی هم در میان داوطلبای گروه کنکور تجربی ارزش، جایگاه و اهمیت ویژه  دارن.

رشته های پیراپزشکی:

تو فاز دوم علاقه ی داوطلبای گروه کنکور تجربی بعد از رشته های تاپ این گروه رشته های پیراپزشکیه؛ رشته های پیراپزشکی مثل رشته های دیگرن و امکان قبولی دکترای حرفه ای یه ضرب برای این رشته ها وجود نداره.

رشته های پیراپزشکی رو بشناسین:

  • اول، پرستاری.
  • دوم، فیزیوتراپی.
  • سوم، مامایی.
  • چهارم، اتاق عمل.
  • پنجم، بینایی سنجی.
  • ششم، شنوایی سنجی.
  • ششم، علوم آزمایشگاهی.
  • هفتم، گفتار درمانی.
  • هشتم، رشته دندانسازی.

چهارمین دلیل؛ ظرفیت پایین قبولی تو دانشگاه ها:

این حجم زیاد داوطلبای کنکور تو گروه تجربی متاسفانه ظرفیت پایینی تو دانشگاه های سراسر کشور دارن. مخصوصاً قبولی تو سه رشته ی تاپ کنکور تجربی ظرفیت های پایینی دارن؛ به همین خاطر باعث سخت شدن کنکور تجربی و در آخر قبولی داوطلبی تو دانشگاه هاعه.

محاسبه ی ساده و البته تقریبی تعداد داوطلبای همه ی گروه کنکور تجربی تعداد قبول شدگان تو رشته های پزشکی و پیراپزشکی تقریباً دشواره؛ به عنوان مثال ما تو همه ی کنکور تجربی دانشگاه های سراسری و پردیس تو رشته پزشکی تعداد ۵۸۶۱ نفر میتونن تو دانشگاه های سراسر کشور قبول شن؛ این تعداد برای رشته ی داروسازی ۱۱۸۵ نفره و برای رشته دندانپزشکی ۱۳۷۱ نفره.

آیا سطح سؤالات در کنکور تجربی سخته؟

برخی از دانش آموزان مدعی ان که سؤالات کنکور تجربی سخت‌تره و برخی‌ها مدعی هستن که سؤالات کنکورانسانی سخت‌تره؛ قطعاً هر دوی آن‌ها به یک میزان سختی دارن و البته که باید به دید طراحان کنکور توجه کنید تا سخت سؤالات. اگر شما داوطلب کنکور سراسری هستی در قدم اول باید کنکور سال‌های قبل رو مشاهده و سؤالای اونا رو مطالعه کنی. با این وجود می‌تونید بفهمیدکه دید طراحان کنکور به هر دروس چگونه ست( برخی از دانش آموزان نمی‌دونند که چگونه دید طراح کنکور به مسائل را در یابن)؛ در قدم اول شما باید سؤال کنکور رو بررسی کرده و پاسخنامه سؤال را بررسی کرده و متوجه نکات سؤال بشید.برای درک بهتر شما از دید طراحان کنکور بهتره مثالی رو شح بدیم؛ در سؤالاتی که تعریفی می‌باشن قطعاً که طراح می‌گه کدام یک از گزینه‌های زیر درست می‌باشد؛ قطعاً در بین گزینه‌ها ممکنه که طراح به گزینه ای رنگ و لعاب بیشتری داده باشه در صورتی که آن گزینه اشتباهه و با این وجود دانش آموز فریب خورده و سبب می‌شه که گزینه اشتباه رو انتخاب کنه؛ شما اگر پیش زمینه‌هایی از دید طراحان کنکور داشته باشین حتما که سطح سؤالات برای شما آسان به نمایش در خواهد اومد.

برای سخت‌ترین کنکورها باید چند منبعی باشین

استفاده از کتاب‌های کمک درسی و جزوات و… بسیار در نتیجه کنکور شما مؤثر خواهد بود؛ اما نکته مهم اینه که شما کتاب درسی رو فراموش نکنید؛ مطالعه کتاب درسی از نان شب هم برای شما واجب‌تره، به این دلیل که باید به‌تمامی خط‌های کتاب مسلط باشین و نکات آن‌ها رو دریابید.استفاده از چند منبع سبب می‌شه که شما دید طراحان مختلف به یک مبحث را به‌خوبی درک کنین و این موضوع هم بسیار به نفع شما خواهد بود؛ البته که اگر شما یک موضوعی رو در یک درس‌نامه کمک درسی متوجه نشید می‌تونید به کتاب دیگر رجوع کنید و شاید با درس‌نامه دیگر به اون مسلط بشید و این موضوع سخت‌ترین کنکور را برای شما آسان می‌کنه.

قبولی تو پزشکی سخته یا دندون یا دارو؟

تو این مقاله بارها تاکید کردیم که قبول شدن تو رشته های تاپ گروه کنکور تجربی با توجه به چیزایی که گفتیم، سخت بودن درسا و بالا بودن تعداد داوطلبا و گروه کنکور تجربی مشکله؛ اما با توجه به تعداد ظرفیت رشته های خاص گروه تجربی یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قبول شدن تو این رشته ها کمی دشواره.

سوالات متداول

1.ایا رشته تجربی سخت است؟

بله رشته تجربی در مقایسه با سایر رشته دروس بیشتر و سنگین تری داره و اگر می خواید وارد این رشته شوید باید دانش آموز درسخوانی باشید.

2.آیا کنکور رشته تجربی سخت است؟

کنکور رشته تجربی از آن جهت که تعداد داوطلبان زیادی داره، سخت تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *