ویژه کنکور

نکات مهم روز کنکور | بایدها و نبایدهای روز کنکور

نکات مهم روز کنکور

سلام بچهااا حالتون چطوره ؟
خب میدونم خیلی هاتون استرس دارین و اونطور که باید آماده نیستین و ….
میخوام بگم اینا همش طبیعیه، منم یه روزی مثل شماها بودم، بالاخره فردا یه آزمونی دارین به اسم کنکور و اصلا خودِ کلمه کنکور یه بار منفی و سنگینی داره.
اما الان میخوام نکات مهمی که برای روزِ کنکور و سرجلسه ازمونتون نیاز دارین رو بهتون بگم…

نکات مهم در روز کنکور

اتفاقات عجیب سر جلسه کنکور :

اول از همه اینو بدونین که سر جلسه کنکورِ اصلی با ازمونای آزمایشی که قبلا شرکت میکردین کمی متفاوته و اتفاقات عجیب غریبی میفته که ممکنه تا حالا سرجلسه ازمونا باهاشون روبرو نشده باشین. مثلا ممکنه شما برین سرجلسه و ببینید یکی گریه میکنه، یکی حالش بد میشه، یکی بیهوش میشه و حتی توی حوزه های کنکوری آمبولانس قرار میدن چون این اتفاقات یجورایی هرساله بطور روتین تکرار میشه. و شما باید اینقدر از قبل آمادگی کسب کرده باشید که بتونید آرامش و تمرکز خودتون رو توی همچین شرایطی حفظ کنین.

مدیریت احساسات سر جلسه آزمون  :

و یه نکته دیگه ای هم که وجود داره اینه که کنکور صرفا بار علمی نیست و خیلی از اوقات طراحا طوری سوالات رو میچین که شمارو بسنجن و ببینن آیا شما اون مدیریت سرجلسه رو از قبل تمرین کردین و براش آمادگی دارین یا نه؟
خب ممکنه که بپرسین چطور اینکار رو انجام بدیم؟
ببینین بچها شما معمولا موقع شروع جواب دادن به سوالات هر درس، استرس بیشتری دارین چون هنوز نمیدونین قراره سوالات به چه صورت باشه، شما میتونین به چند درصد سوالات جواب بدین و…
طراح ها هم معمولا میان از این قضیه سواستفاده میکنن و سوالات اول مربوط به هر درس رو خیلی سخت طراحی میکنن یعنی معمولا توی هر کنکوری بطور روتین یه تعدادی از سوالات سختن، یه تعدادی اسونن و یه تعدادی هم متوسط. یعنی اینطوری نیست که قطعا همه سوالات سخت باشه و طراحا میان از این مسئله استفاده میکنن و کل سوالات سخت رو معمولا پشت سرهم اول هر درس میذارن و بچه ها وقتی این سوالات رو میبینن که پشت سرهم سوالات اول رو بلد نیستن جواب بدن خب استرشون دوچندان میشه. خب یک نفر هست که قبلا این مسئله مدیریت ازمون رو تمرین کرده و از این مسئله آگاهی داره و خودش رو مدیریت میکنه و روحیش رو نمیبازه و میاد همون تکنیک زمان های نقصانی رو رعایت میکنه و این سوالات رو علامت دار میکنه و ازشون رد میشه و بعدا برمیگرده و با ذهن بازتر به سوالات جواب میده‌‌.
ولی یک نفر هم هست که از قبل اینکار رو انجام نداده، خودش رو میبازه و بخاطر این مسئله استرس میگیره و روی حل اون سوالات پافشاری میکنه و از اونجایی هم که اون سوالات سخت طراحی شدن، زمان خیلی زیادی رو میگیرن و دانش آموز هم نمیتونه جواب بده و عملا زمانش رو هم از دست میده. این میتونه ضربه خیلی زیادی بزنه و شاید خیلی از سوالات بعدی رو بلد باشه جواب بده ولی بخاطر این مسئله و وقتی که از دست میده و استرسی که به خودش وارد میکنه، تمرکزش هم بهم میخوره و سوالات آسون بعدی رو هم ممکنه سخت درنظر بگیره چون استرس گرفته و استرس باعث میشه تمرکز و دقت آدم سرجلسه پایین بیاد و نتونه اونطوری که باید سوالات رو توی ذهنش تحلیل کنه و جواب بده.
بنابراین از الان از این مسئله آگاهی داشته باشین…

اگر با سوالات سخت و سوالات پشت سرهمی که دیدید بلد نیستید جواب بدید برخورد کردید، اصلا خودتون رو نبازین، علامت دار کنین، رد شین و برین تا اخر و بعد توی زمان باقی مونده برگردین به اون سوالات علامت دارتون و روش فکر کنین و همونطور که گفتم وقتی که برمیگردین چون یه تعدادی از سوالات رو هم جواب دادین و به یه درصد اطمینانی رسیدین، خیالتون راحت تره و ذهنتون بازتره و با آرامش بیشتری هم میتونین به اون سوالات جواب بدین و یهو میبینین که چقد سوالات براتون راحت تر میشن نسبت به قبل و چقد راجبش سخت فکر میکردید ولی الان خیلی راحت قابل پاسخگویی هست. پس این شد یه مسئله مهم.

روتین خود را سر جلسه بهم نزنید !

مسئله دیگه ای که وجود داره اینه که تا الان هر روتینی رو که برای رعایت زمان سر جلسه، ترتیب زدن سوالات و‌… انجام میدادین رو هم فردا سرجلسه همون کار رو انجام بدین و اصلا تغییرش ندین و کار جدید سرجلسه کنکور ممنوعه یعنی حتی اگر روتینی که تا الان انجام میدادین یا تکنیک هایی که بکار میبردین هم غلط بودن اشکالی نداره همون رو فردا تکرار کنین و کار جدید انجام ندین چون انجام دادن کار جدید وقتی که هنوز تسلطی روش ندارین باعث میشه که تمرکز شما رو پایین بیاره و خیلی اشتباهات رو دچار بشین که قبلا انجام نمی‌دادین و همون نتیجه ای که از روش خودتون میگرفتین رو هم دیگه نتونین بگیرین. برای همین کار جدید انجام ندین و اگه میخواین روشی رو سرجلسه ازمون پیاده کنین حداقل باید ۴ ۵ بار از قبل اون رو تمرین کرده باشین.

صبحانه روز کنکور چی باشه؟ چیکار کنیم؟

خیلی از بچه ها هستن که مثلا فکر میکنن قهوه بخوریم که سرحال بیایم و بریم سرجلسه انرژیمون بالاتر بره. اما یه نکته ای که هست اینه که اولا سعی کنین صبحانه از شیرینی جات استفاده کنین چون شیرینی جات استرس رو کم میکنن. اما راجب قهوه باید بگم خیلی از بچها با خوردن قهوه تپش قلب بدی میگیرن و استرسشون بیشتر میشه، برای همین توصیه نمیکنم صبح روز کنکور قهوه مصرف کنین. بخصوص کسانی که توی مصرف قهوه نسبت به بقیه حساس ترن. برای همین اگر که همیشه قهوه مصرف میکنین و اوکی هستین که خب میتونین روز کنکورتون هم مثل بقیه روزها مصرف کنین. ولی اگر میخوان برای اولین بار مصرف کنین توصیه میکنم به هیچ وجه اینکار رو انجام ندین.
خوراکی هایی هم که میخواین سرجلسه ببرین مهمه و یه سری خوراکی ها هستن که ممکنه دست شما رو کثیف کنن مثل خرماهایی که خیس هستن یا شکلات های کاکائویی که ممکنه آب شده باشن. پس حواستون به این موارد باشه که چه خوراکی قراره با خودتون ببرین. حالا میتونین خرمای خشک یا خوراکی هایی که امکان کثیف کردن برگه و دست شمارو ندارن و درعین حال شیرین هستن و انرژی شمارو بالا نگه میدارن استفاده کنین. و حتما یه بطری آب که توش شکر و نمک هم ریخته باشین ببرین با خودتون که اگر فشارتون یا قندتون سرجلسه افتاد با این بطری آب جبران بشه تاحدودی‌.

به خودتون اطمینان داشته باشید و استرس نداشته باشید !

و موضوع بعدی که میخوایم راجبش صحبت کنیم اینه که استرس نداشته باشین و تا الان هرکاری که کردین مطمئن باشین که توانایی خودتون رو بکار بردین و میتونین نتیجه خوبی هم سرجلسه ازش بدست بیارین. هرچیزی رو که بلدین جواب برین، چیزهایی که به چشمتون آشنا هستن ولی مرور نکردین و دقیق یادتون نمیاد رو جواب ندین بخاطر نمره منفی که داره و همون نمره منفی میتونه کلی روی نتیجه ازمونتون تاثیر منفی بذاره. برای همین حواستون به این موضوع هم باشه. راجع به محاسبات هم سعی کنین مرتب بنویسین و کنار هر سوال محاسبات همون سوال رو انجام بدین که قاطی نشن و دور جواب هایی که بدست میارین خط بکشین که اگر جایی از محاسبات دچار اشکال شدین به راحتی برگردین و یه مرور کنین و پیداش کنین. چون بچها معمولا وقتی استرس میگیرن دوباره میان سوالو از اول حل میکنن و همون اشتباه رو به خاطر استرس زیادی که دارند دوباره تکرار میکنن.

و موضوع دیگه ای هم که هست راجب بی دقتی هاست. حتما سعی کنین امشب بی دقتی هایی که این مدت سر جلسه ازمون ها انجام دادین رو یکبار دیگه با خودتون مرور کنین چون این مسئله باعث میشه که سرجلسه کنکور حالت هشدار داشته باشه براتون و شما کمتر اون بی دقتی هارو دچار بشین. یکی از بی دقتی های زیادی که بچه ها انجام میدن توی سوالات چندموردی هست که میگه چندتاش درسته مثلا. زیر کلمات کلیدی سوالات خط بکشید و سوالات و گزینه ها رو حتما تا اخر بخونین. خیلی از اوقات طراحا طوری گزینه هارو طراحی میکنن که جواب رو باید بین صحیح و صحیح تر انتخاب کنن و حواستون باشه توی دام اینجور سوالات نیفتین‌‌‌.
امیدوارم که بتونید بهترین نتیجه رو از کنکورتون بگیرین و تلاش هایی که تا به الان انجام دادین به نتیجه برسه و بتونین موفق و موید باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *