ویژه کنکور

کنکور خارج از کشور

منظور از کنکور خارج از کشور چیست؟

افرادی که در خارج از ایران زندگی می کنند و دارای اقامت قانونی جمهوری اسلامی ایران هستند، اگرقصد ادامه تحصیل در دانشگاه های ایران را دارند، به شرط دارا بودن شرایط ثبت نام کنکور سراسری خارج از کشور می توانند در زمان تعیین شده با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. لازم به ذکر است که طبق قوانین تعیین شده کنکور خارج از کشور، داوطلبان اتباع غیر ایرانی مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه استان هایی هستند که تردد در آن استان ها، برای آنان مجاز باشد. بنابراین ثبت نام داوطلبان در دانشگاه های غیر مجاز، لغو خواهد شد زیرا این افراد مجاز به ورود به این دانشگاه ها نمی باشند. لیست استان های مجاز و غیر مجاز برای تردد اتباع غیر ایرانی، در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد.

زمان ثبت نام کنکور خارج از کشور سال1403

ثبت نام برای نوبت اول کنکور از 21 تا 27 آبان انجام شده و ثبت نام دومین کنکور در روزهای 7 تا 12 فروردین صورت می گیرد. مراحل مربوط به ثبت نام در این آزمون، همانند مراحل مربوط به ثبت نام کنکور سراسری داخل کشور است. داوطلبان پس از پرداخت هزینه ثبت نام در این آزمون، می توانند مراحل مربوط به تکمیل فرم شرکت در کنکور خارج از کشور را نیزتکمیل نمایند.

کنکور خارج ازکشور چه زمان و در کجا برگزار می شود؟

کنکور خارج از کشور برای 5 گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، زبان، هنر و انسانی برگزار خواهد شد داوطلبان می توانند با شرکت در کنکور خارج از کشور در یکی از رشته های داخلی کشور پذیرفته شوند. به همین منظور متقاضیان علاقه مند می توانند همزمان با زمان ثبت نام کنکور سراسری در این رقابت بزرگ شرکت کنند. زمان برگزاری آن همزمان با کنکور سراسری داخل ایران می باشد با  این تفاوت که سوالات دو کنکور متفاوت است . این کنکور هر سال در بعضی از کشورها ازجمله کشورهای آلمان، لبنان، ترکیه، کویت، پاکستان، امارات متحده عربی و قطر که تقاضا برای شرکت در کنکور سراسری ایران را دارند، برگزار می شود.

شرایط کنکور خارج از کشور برای داوطلبان

متقاضیان در صورت دارا بودن شرایط زیر با مراجعه به سایت سنجش در زمان مقرر می توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند:

  • متقاضیان لازم است مقیم جمهوری اسلامی ایران باشند واقامت قانونی داشته باشند.
  • پذیرفته شدگان موظف به رعایت قوانین ومقررات دانشگاه همانند داوطلبان ایرانی می باشند.
  • داوطلبان اتباع،مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی نمی باشند.
  • داوطلبان اتباع برای پذیرش دردوره های با آزمون و بدون آزمون باید دارای مدرک تحصیلی دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران یا مدارس بین المللی داخل ایران باشند.

مدارک لازم برای ثبت نام کنکور خارج از کشور

  1. گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت.
  2. دفترچه پناهندگی سياسی صادره از سوی نيروی انتظامی جمهوری اسلامی
  3. كارت هویت ويژه اتباع غيرايرانی دارای اعتبار در همان سال
  4. آخرین کارت آمایش معتبر بر اساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور

انتخاب رشته کنکور خارج از کشور 1403

نتایج کنکور سراسری در دو مرحله نتایج اولیه و نهایی منتشر خواهد شد، اولین مرحله مربوط به انتشارکارنامه ی اولیه کنکور سراسری خارج از کشور داوطلبان کنکور می باشد. تمامی افرادی که در کنکور سراسری داخل و خارج از کشور شرکت کردند، پس از اتمام این آزمون باید منتظر اعلام نتایج اولیه کنکور باشند تا بر اساس رتبه کسب شده خودشان در این مرحله، نسبت به انتخاب رشته کنکور خارج از کشور اقدام نمایند.

آن دسته ازداوطلبان  اتباع غیر ایرانی که می خواهند انتخاب رشته کنکور خارج از کشور را بکنند، تنها مجاز به انتخاب رشته در مناطقی که مجاز به تردد در ایران می باشند، هستند. به طور کلی مناطقی در کشور ایران، برای اتباع خارجی مجاز نیستند و اتباع خارجی نمی توانند در این مناطق رفت و آمد داشته باشند. در صورتی که اتباع خارجی دانشگاه هایی را در فرم انتخاب رشته ی خود انتخاب کنند که در محدوده مجاز تردد اتباع خارجی نباشد، امکان ثبت نام در آن دانشگاه برای اتباع وجود نخواهد داشت وبرای آنها لغو خواهد شد.لذا،داوطلبان اتباع خارجی کنکور سراسری، می توانند به انتخاب خود دریکی از دانشگاه های سراسری داخل کشور ایران که شامل دانشگاه های پیام نور، دانشگاه های دولتی در دوره شبانه و روزانه، دانشگاه های آزاد و … قبول شوند و ادامه تحصیل بدهند. لیست مربوط به رشته های مختلف در دانشگاه های مختلف ایران، پس از اعلام نتایج اولیه در سایت سازمان سنجش به نشانی نشانی sanjesh.org قرار داده می شود.

 اهمیت نحوه ی انتخاب رشته ی کنکورخارج از کشور برای داوطلبان آن

نحوه ی انتخاب رشته ی خارج از کشور بسیار مهم و با اهمیت است لذا داوطلبان باید ابتدا اولویت بندی های اصلی خود را برای ورود به دانشگاه های مجاز داخل کشور ایران تعیین کنند و سپس اولویت های انتخابی خود را در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری قرار دهند. زیرا که انتخاب های داوطلبان بر اساس اولویت است و از انتخاب اول بررسی می شود در صورت قبولی در هر یک از انتخاب ها اولویت های بعدی داوطلب حذف خواهد شد.

سخن آخر

کنکور خارج از کشور، زیر مجموعه ای از کنکور سراسری می باشد که برخی داوطلبان ساکن خارج از کشور در صورتی که شرایط ثبت نام در کنکور سراسری را داشته باشند می توانند وارد سایت سنجش شده و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. زمان برگزاری آن همزمان با کنکور سراسری داخل ایران می باشد با  این تفاوت که سوالات دو کنکور متفاوت خواهد بود. این کنکور هر سال در بعضی از کشورها که تقاضا برای شرکت در کنکور سراسری ایران را دارند، برگزار می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *