ویژه کنکور

کنکور حسابداری چگونه است؟

رشته ی حسابداری و کنکور آن:

حسابداری از رشته های شناور است که از داوطلبان گروههای ریاضی و تجربی و انسانی ومحصلان فنی حرفه ای و هنرستان می ‌توانند برای قبولی در کنکور حسابداری تلاش کنند.لازم به ذکر است که  به دلیل اینکه رشته ی حسابداری دائما با اعداد و ارقام ریاضی و حساب و کتاب سرو کار دارد بنابراین فردی که می خواهد حسابدار شود باید به این نکته توجه داشته باشد که علاقه داشتن به درس ریاضی و قوی بودن در آن لازمه این رشته است.

حسابداری از رشته های پرطرفدار و درامدزا در چند سال گذشته بوده است که به بررسی اقتصاد و امور مالی سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌پردازد. در رشته حسابداری، حسابداران به تهیه گزارش‌های مالی جمع‌آوری و گروه بندی اطلاعات اقتصادی و مالی می پردازد. از آنجا که رشته حسابداری در میان متقاضیان بسیار پر طرفدار می باشد، اکثر داوطلبان بدون آگاهی لازم و داشتن اطلاعات کافی و حتی توانایی در آن  به سمت انتخاب رشته حسابداری و شرکت در کنکور حسابداری جذب شده و در ادامه مسیر با چالش های زیادی مواجه می شوند. در واقع برای موفق شدن در کنکور حسابداری داوطلب باید از دانش ریاضی خوبی برخوردار باشد.

انتخاب رشته ی حسابداری از طریق رشته های فنی و حرفه های

امکان انتخاب رشته حسابداری در میان رشته های فنی حرفه ای نیز برای دانش آموزان وجود دارد. از این رو داوطلبان می توانند با شرکت در کنکور فنی حرفه ای، رشته حسابداری را تا مقطع فوق دیپلم حسابداری ادامه داده و وارد بازار کار شوند. به طور کلی داوطلبان می توانند با ثبت نام در دو مرحله از کنکور سراسری 1403 در تمامی رشته های نظری نسبت به انتخاب رشته حسابداری در زمان انتخاب رشته کنکور، اقدام کنند.

انتخاب رشته ی حسابداری برای دانش آموزان هنرستانی

امکان شرکت در کنکور حسابداری برای دانش آموزانی که در هنرستان رشته حسابداری را انتخاب کرده اند نیز وجود دارد. در واقع یکی از رشته ‌های تحصیلی در هنرستان و فنی و حرفه‌ای، رشته حسابداری می باشد و بسیاری از داوطلبان در ابتدای پایه دهم تحصیلی خود این رشته را در هنرستان یا فنی و حرفه‌ ای به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می ‌کنند. رشته حسابداری در هنرستان از دروس عمومی و تخصصی تشکیل شده است.

معرفی کنکور حسابداری ۱۴۰۳

رشته حسابداری دارای کنکور مجزایی از کنکور سراسری نمی باشد و تمامی دانش آموزان در رشته های انسانی، تجربی و ریاضی  و فنی و حرفه ای و هنرستانی می توانند از طریق ثبت نام کنکور سراسری این رشته را برای تحصیل در دانشگاه مورد نظر انتخاب کنند. با توجه به اینکه رشته حسابداری دارای بازار کار نسبتا خوبی می باشد، متقاضیان زیادی نسبت به انتخاب این رشته برای ادامه تحصیل اقدام می کنند.

راههای قبولی در رشته ی حسابداری

قبولی در کنکور سراسری و در رشته حسابداری با استفاده از دو روش برای داوطلبان امکان پذیر است :

  1. شرکت درکنکور حسابداری
  2. استفاده از سوابق تحصیلی

از آنجا که رشته حسابداری در دسته بندی رشته ‌های دانشگاهی بدون کنکور نیز قرار دارد، داوطلبان می ‌توانند در دانشگاه ‌های دولتی، پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی بدون کنکور و با توجه به سوابق تحصیلی برای این رشته ثبت‌ نام کنند. با توجه به اینکه پذیرش در هر رشته‌ ای بدون قبولی در کنکور شرایط خاص خود را دارد، داوطلبان باید دارای نمرات و سوابق تحصیلی خوبی باشند تا بتوانند بدون شرکت در کنکور حسابداری در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند.

 شرایط ثبت نام کنکور حسابداری

مطابق شرایط ثبت نام کنکور حسابداری ۱۴۰۳ که در دفترچه ی ثبت نام کنکور سراسری  منتشر شده است، کلیه دانش آموزان رشته های نظری پس از اتمام دوره متوسطه دوم می توانند نسبت به ثبت نام آزمون سراسری اقدام کنند. در واقع یکی از اصلی ترین شرایط ثبت نام کنکور حسابداری برای تمامی داوطلبان، داشتن مدرک دیپلم در رشته تحصیلی مربوطه می باشد.

دیگر شرایط ثبت نام کنکور سراسری به شرح زیر می باشد:

تابعیت جمهوری اسلامی و اعتقاد به یکی از اديان رسمی مصرح در قانون اساسی

  • عدم عضويت در سازمان های غير قانونی
  • عدم اعتياد به هر گونه مواد مخدر و روان گردان
  • داشتن مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید

از آنجا که داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور سراسری از نظر وضعیت تحصیلی در شرایط و موقعیت های متفاوتی قرار دارند، لازم است مدارک هویتی و تحصیلی لازم برای هر گروه از متقاضیان که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1403 ذکر شده است، در زمان ثبت نام کنکور حسابداری بارگذاری شوند. به طور کلی داوطلبان مجاز به ثبت نام کنکور سراسری باید دارای یکی از مدارک دیپلم چهار ساله نظام قدیم، مدرک پیش دانشگاهی و مدرک کاردانی یا فوق دیپلم باشند.

زمان ثبت نام کنکور حسابداری 1403

زمان ثبت نام کنکور حسابداری 1403 برای نوبت اول در تاریخ 21 تا 27 آبان در سایت سازمان سنجش اعلام شد. ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای دانشگاه های سراسری و آزاد هم زمان با هم توسط سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و سایت دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org انجام می گیرد.از این رو داوطلبان شرکت در کنکور حسابداری یا متقاضیان انتخاب این رشته باید نسبت به جدیدترین اطلاعیه های سایت سازمان سنجش آگاه باشند.

زمان برگزاری کنکور حسابداری 1403

در واقع کنکور حسابداری یا همان کنکور سراسری برای اولین بار در سال ۱۴۰۳ به صورت دو مرحله ای برگزار می شود. با توجه به جدول زمانی منتشر شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون، زمان برگزاری کنکور حسابداری ۱۴۰۳ برای مرحله اول در اردیبهشت ماه سال 1403 می باشد و زمان برگزاری مرحله دوم کنکور سراسری در در روز های پنج شنبه و جمعه مورخ 7 و 8 تیر ماه برگزار خواهد شد.

بودجه بندی و ضرایب دروس کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری ۱۴۰۲

کنکور کاردانی فنی و حرفه ای 1402 مجموعا، دارای 160 سوال می باشد که تعداد سوالات هر بخش با بخش دیگر متفاوت است. این ضرایب و بودجه بندی ها نیز در دفترچه ذکر می شود که داوطلب بتواند براساس اهمیت هر کدام برای خود برنامه ریزی کند.

در جدول زیر تعداد سوالات و ضرایبی هر بخش از دروس بیان شده است.

 

دروس

 

ضریب

 

تعداد سوالات

 

دروس عمومی

3 40
 

دروس شایستگی پایه

6 35
 

دروس شایستگی غیر فنی

3 20
دروس شایستگی فنی 12 65

منابع کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری 1402

داوطلبانی که خود را برای شرکت در کنکور کاردانی فنی و حرفه ای حسابداری آماده می کنند، می بایست از منابع مطالعاتی قابل استفاده اطلاع کسب کرده و نسبت به فراهم کردن آن ها اقدام نمایند. این منابع به همراه مواد آزمون و ضرایب هر یک از مجموعه دروس در دفترچه ی ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای ۱۴۰۲ ذکر می گردند. مباحث این آزمون را دو دسته سوالات عمومی و تخصصی تشکیل می دهند که در جدول زیر به صورت دقیق تفکیک شده به آن ها اشاره کردیم.

منابع درسی کنکور کاردانی فنی و حرفه ای رشته حسابداری ۱۴۰۲

منابع دروس عمومی منابع دروس شایستگی پایه منابع دروس شایستگی غیرفنی منابع دروس شایستگی فنی
تعلیمات دینی 3 فیزیک الزامات محیط کار دانش فنی پایه
دانش فنی تخصصی
فارسی 3 ریاضی 1 و 2 مدیریت تولید حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی
حسابداری خرید و فروش

 

عربی 3 شیمی کارگاه نوآوری و کارآفرینی حسابداری حقوق و دستمزد

 

حسابداری اموال و انبار

 

زبان 1 و 2   اخلاق حرفه ای  

حسابداری بهای تمام شده و مالیاتی

حسابداری تهیه و تنظیم صورت های مالی

ظرفیت پذیرش رشته ی حسابداری

لازم به ذکر است که رشته حسابداری تنها در دانشگاه های سراسری در دوره روزانه و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه های آزاد در ظرفیت عادی و مازاد ارائه می شود. تحصیل در رشته حسابداری در پردیس های خودگردان و دانشگاه آزاد تنها با پرداخت هزینه ممکن می باشد.

داوطلبان برای اطلاع از ظرفیت پذیرش رشته حسابداری هر دانشگاه می توانند به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مراجعه کرده و اطلاعاتی همچون نحوه پذیرش، ظرفیت پذیرش هر دانشگاه مطلع شوند.

بازارکار و فرصت های شغلی رشته حسابداری

فرصت های شغلی رشته ی حسابدار بسیار گسترده است و از پایین ترین سطح تا بالاترین سطح را در بر میگیرد. به همین دلیل با این که در دانشگاه های مختلف کشور اعم از دولتی، غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان بسیاری در رشته حسابداری تحصیل میکنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر رشته ها کمتر است. چون از یک مؤسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه های کشور حداقل برای تهیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند هستند.

دانش آموخته گان رشته حسابداری می توانند در شغل های زیر استخدام شوند:

۱)حسابدار ۲) حسابرس ۳) مدیر مالی ۴) کارشناس امور مالیاتی ۵) کارمند بانک ۶)رئیس بانک ۷)کارشناس پشتیبانی نرم افزار ۶) تحلیل گر مالی

ویژگی های لازم  که یک حسابدار باید داشته باشد

۱.دارای ذهنیتی منظم باشد.

۲.با پشتکار باشد.

۳.منظم و دقیق باشد.

۴.علاقه مند به کار و با حوصله باشد

۵.روحیه درستکاری داشته باشد

۶. اعتماد به نفس داشته باشد.

رتبه بندی حسابداری بین مشاغل

دربین رتبه بندی مشاغل، حسابداری در رتبه پنجم مشاغل سخت قرار دارد این به این معنی است که در این شغل باید حساسیت زیادی به خرج داد . از طرفی دیگر رشته حسابداری یکی از رشته های پرطرفدارو پردرآمد به شمار می رود کسی که در رشته حسابداری به صورت متخصص آموزش دیده باشد می‌تواند در آینده به عنوان مدیر یک سازمان و یا یک شرکت مشغول به کار شود و به آن شرکت ایده ای بدهد که منابع را چگونه ارزیابی و سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند بهترین نتیجه را داشته باشد.

طول مدت تحصیل در رشته ی حسابداری

طول مدت تحصیل در این رشته برای کارشناسی حسابداری 4 سال می باشد که معادل 8 نیمسال تحصیلی است. همچنین تعداد واحد های درسی این رشته 135 واحد می باشد که دانشجویان موظف اند در مدت تحصیل خود، این واحد های درسی را پشت سر بگذارند وبرای کاردانی 2 سال معدل 4 ترم دانشگاهی می باشد.

مزایای شغل و رشته ی حسابداری:

1.مشخص بودن مسیر کاری

2.یک مسیر شغلی پایدار

3.مناسب بودن زمینه برای رشد حرفه‌ای

4.کسب درآمد مطلوب

5.فعالیت در تمام رشته‌ها

معایب شغل حسابداری

1.احتمال افزایش نسبت عرضه به تقاضا در شغل حسابداری

2.خستگی زیاد

3.کمردرد

4.نیاز به گواهینامه معتبر

5.استرس و اضطراب زیاد

6.احتمال عدم ارتقاء شغلی

7.نیاز به یادگیری

آینده حرفه حسابداری در ایران

افق شغلی رشته حسابداری نشان می‌دهند که آینده این رشته در ایران بسیار خوب است. امروزه از کوچکترین سازمان‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کارخانجات، همگی به یک حسابدار و یا یک گروه حسابداری  و حسابرسی نیازمندند. در واقع حسابداری مانند قلب یک مجموعه‌ی کاری است و اگر خللی در کارکرد آن به وجود بیاید، بقیه ی گروه‌های کاری هم با مشکل مواجه خواهند شد.

سخن آخر

رشته ی حسابداری از رشته های شناور کنکور به حساب می آید که داوطلبان گروههای ریاضی و تجربی و انسانی ومحصلان فنی حرفه ای و هنرستان می ‌توانند برای قبولی در کنکور حسابداری تلاش و رقابت خود رابکنند. قبولی در کنکور سراسری و در رشته حسابداری با استفاده از دو روش، شرکت در کنکور حسابداری و یا استفاده از سوابق تحصیلی برای داوطلبان امکان پذیر است .داوطلبان هم از طریق قبولی در دانشگاه سراسری و هم قبولی از طریق دانشگاه آزاد می توانند ادامه تحصیل بدهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *