ویژه کنکور

کنکور دو مرحله ای چرا بوجود آمد؟

 استارت تغییر در کنکور از چه زمانی آغاز شد؟

تلاش برای حذف کنکور در ایران از همان دوران قبل از پیروزی انقلاب کلید خورد، به طوری که روزنامه اطلاعات در آن زمان اعلام کرده بود وزارت علوم در پی تایید مسئولان ارشد وقت کشور، مشغول مطالعه و بررسی این طرح هستند تا نواقص موجود آن رفع شود و در همین حال وعده داده شده بود که از ابتدای سال تحصیلی ۱۳۵۰، دانش‌آموزان ششم متوسطه به موازات تحصیلات عادی، پیرامون شیوه امتحانات نهایی جایگزین کنکور نیز آموزش خواهند دید، اما این موارد نتوانست به تصویب قانونی در این زمینه منتهی شود.

بنابراین اولین طرح لغو کنکور در ایران که همانطور که گفته شد در سال های دور، وارد مراحل مطالعاتی و برنامه‌ریزی در وزارت علوم وقت شد، اما این طرح هیچ‌گاه به نتیجه نرسید و حتی با تشکیل سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۳۵۴جایگاه کنکور در نظام آموزشی ایران مستحکم‌تر و سازمان‌یافته‌تر از پیش نیز شد.

وقتی در سال ۱۳۸۶ طرح لغو کنکور تبدیل به قانون شد، باز هم در اجرا دچار تغییرات مداوم در نهادهای اجرایی و همچنین مجلس شورای اسلامی شد و در نهایت نتیجه‌ چندان روشنی نداشت به طوری که هنوز هم سال دقیق پایان کنکور مشخص نیست.

کنکور دو مرحله ای چرا و چگونه به وجود آمد؟

بعد از گذشت بیش از نیم قرن از برگزاری کنکور، مسئولان و متولیان به این نتیجه رسیدند که این شیوه جذب و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها علاوه بر آسیب‌های روانی، بعضا مشکلات اجتماعی بر جامعه تحمیل می‌کند و روش مردودی در سیستم‌های آموزشی دنیا محسوب می‌شود؛ بنابراین طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، سال ۱۳۸۶به مجلس رفت و تصویب شد.بر اساس این قانون قرار شد نقش کنکور در پذیرش دانشجو به تدریج کم شده و نهایتاً تا سال 1390 کنکور حذف شود، اتفاقی که تا امروز محقق نشده و فقط در حد بحث دامنه‌دار کارشناسان و مسئولان حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی باقی مانده است.

کوچکتر شدن غول کنکور اما به طور رسمی از تیر ماه سال گذشته کلید خورد،‌ درست زمانی که دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور1402، پنج مصوبه این شورا راتشریح و عنوان کرد

  • مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد خواهد بود.
  • مصوبه دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی خواهد بود.
  • مصوبه سوم این بود که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که فشار و اضطراب از روی دانش آموزان برداشته شود و دانش آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند، نگران نباشند که تا سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.به این ترتیب اعلام شد که کنکور دو بار در سال برگزار خواهد شد.
  • مصوبه چهارم بر اساس این مصوبه شورا، مقرر شد نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار داشته باشد و دانش آموزان بتوانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.
  • مصوبه پنجم نیز درباره پذیرش بود که بر اساس آن دانشگاه‌های کشور می توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را  پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

 

اوایل سال جاری نیز بحث اعمال تغییرات در کنکور به عنوان مهم‌ترین آزمون ورودی به دانشگاه ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهم‌ترین مرکز تصمیم گیر و سیاستگذار آموزشی کشور جدی شد، علی رغم موافقت‌ها و مخالفت‌های زیاد در خصوص تغییرات کنکور، اواخر خرداد ماه سال جاری، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه تغییرات کنکور از سال ۱۴۰۲ را تصویب کرد. در این مصوبه “قطعی بودن اثر سوابق تحصیلی”، “حذف دروس عمومی” و “حذف زیرگروه ها”، به عنوان سه تغییر عمده کنکور از سال آینده عنوان شد.

به طور کلی “حذف دروس عمومی از آزمون”، “تاثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی” و “برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال” سه تغییر و تفاوت کنکور سال ۱۴۰۲ در مقایسه با آزمون امسال خواهد بود. بر این اساس، می‌توان دو بار در سال این آزمون را برای داوطلبان برگزار کرد و نتایجی که داوطلبان دریافت می‌کنند تا دو سال می‌تواند اعتبار داشته باشد.

با ابلاغ مصوبه فوق از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعمال قطعی تغییرات بنیادی از کنکور سال ۱۴۰۲ تکلیف دو بال اصلی اجرای این مصوبه یعنی “آموزش و پرورش” و “سازمان سنجش آموزش کشور” مشخص شد.

 

وظیفه سازمان سنجش و آموزش و پرورش در قبال دو مرحله ای شدن کنکور سراسری

یکی از مهمترین کارهای آموزش و پرورش در راستای اجرای این مصوبه برگزاری آزمون نهایی و استاندارد با نظام تصحیح الکترونیک است. به این ترتیب آزمون نهایی دانش‌آموزان باید با استاندارد لازم برگزار شود، در همین زمینه آموزش و پرورش موظف است آیین‌نامه اجرایی این مصوبه را تهیه و تصویب کرده و به منظور اطلاع داوطلبان از فرایند برگزاری آزمون ابلاغ کند تا آنها در جریان نحوه برگزاری آزمون قرار بگیرند.

سازمان سنجش آموزش کشور نیز دو وظیفه اصلی را برای اجرای مصوبه اخیر شورا بر عهده دارد. یکی از این وظایف برگزاری کنکور به صورت دو بار در سال است و دوم این‌که نتایج این آزمون باید تا دو سال اعتبار داشته باشد و برای این که سازمان سنجش بتواند دوبار در سال آزمون برگزار کند و نتایج آن هم تا دو سال اعتبار داشته باشد، باید آزمون‌ها از یکسری استانداردهای لازم برخوردار باشند و این طور نباشد که یک آزمون سخت و یک آزمون راحت برگزار شود و نمرات داوطلبان در دو آزمون متفاوت باشد.

سخن آخر

هدف ازتائید و اجرای مصوبه دو مرحله ای شدن کنکور از سوی متولیان اجرایی، عملیاتی دست‌یابی به عدالت آموزشی و هموار کردن شرایط برابر برای ورود به رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر برای کلیه ی دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری و همچنین جلوگیری از آسیب‌های روانی و بعضا تحمیل مشکلات اجتماعی بر جامعه است.

با استفاده از مشاوره رایگان گاماس20 میتوانید از فضای فراهم شده برای شما داوطلبین عزیز بهره مند گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *