شیوه مطالعه دروس

نکات مهم برای قبولی در امتحانات نهایی

روش درس خواندن برای امتحان نهایی به دلیل خصوصیات بارز آن و تفاوتی که با امتحانات معمول دوران تحصیلی دارند همواره یکی از دغدغه های دانش آموزان به شمار می آیند. امتحانات نهایی ارزش بسیار زیادی دارند چه در تکمیل آمادگی برای کنکور پیش رو و یا اینکه نمرات آن می تواند سوابق تحصیلی کنکور هم نقش موثری داشته باشد.پس باید به نحوی خود را آماده کنید که استرس امتحانات نهایی نداشته باشید و بتوانید نمره ای عالی  را در امتحانات نهایی کسب کنیدبه همین دلیل، پیدا کردن راز موفقیت در امتحانات نهایی، می تواند دستاورد بزرگی محسوب شود.

قبولی و کسب نمره های بالا در امتحانات نهایی با نگرانی های مخصوص به خود همراه است. همانطور که می دانید در طول دوره تحصیلی دانش آموزان دو بار در امتحانات نهایی شرکت می کنند. یک بار در پایه نهم و بار دیگر پایه دوازدهم. البته روش درس خواندن برای امتحان نهایی به دلیل تاثیر آن در نتایج کنکور بارز تر به نظر می رسد.

راز موفقیت در امتحانات نهایی و کسب معدل خوب می تواند به امتحانات سایر پایه های نیز تعمیم داده شود. البته تفاوت عمده این نوع امتحانات با بقیه در این است که سوالات به صورت هماهنگ کشوری طراحی و برگزار می شوند. به همین دلیل دانش آموزان عمدتا دچار استرس می شوند و در مورد اعلام نتایج امتحانات نهایی احساس نگرانی دارند.

دانش آموزان قبل از هر چیز بایستی در طول دوران مدرسه و حضور در کلاس با شیوه صحیح درس خواندن، خود را برای امتحانات آماده کنند.

شیوه مطالعه دروس مختلف اعم از حفظی و فرمولی، و نحوه پاسخگویی تشریحی و تستی دارای تفاوت هایی است. اما تقریبا می توان گفت که ایجاد آمادگی و راز موفقیت در امتحانات نهایی برای دروس مختلف دارای روندی مشابه است. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

12 تکنیک افزایش درس خواندن و قبولی درامتحان نهایی

مهمترین مسئله ای که همیشه دانش آموزان با آن درگیر هستند، عدم مکان مناسب برای مطالعه و درس خواندن است. اگر آنها بتوانند از سالن مطالعه و کتابخانه برای مطالعه استفاده کنند، می توانند به بهترین نتیجه در امتحانات نهایی خود دست یابند. شاید برخی تصور کنند که چه فرقی دارد در چه حالت و در کجا مطالعه کنیم؟

اما باید بگوییم دقیقا پاسخ این سوال می تواند در تعیین نتیجه امتحان نهایی موثر باشد. زیرا انتخاب مکان مطالعه می تواند یک کلید مهم در کسب موفقیت آزمون های نهایی باشد. پس بهترین تکنیکی که می تواند به افزایش درس خواندن در دانش آموزان کمک کند، انتخاب یک مکان مطالعه مناسب است.

از جمله بهترین شیوه های مطالعه درست برای امتحان نهایی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

1.برای دیگران بخوانید

یک روش درس خواندن برای امتحان نهایی این است که بعد از اینکه مبحث یا درس مورد نظر را مطالعه کردید، آن را با صدای بلند برای یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخوانید. اگر چنین کسی را نداشتید می توانید با صدای بلند و از حفظ برای خودتان توضیح دهید. نوشتن هم می تواند چنین عملکردی داشته باشد.

وقتی آنچه را که مطالعه کرده اید برای کسی می خوانید، در حقیقت شما دارید آنچه را که یاد گرفته اید تمرین می کنید. بعلاوه با این کار متوجه خواهید شد که تا چه حد درس را خوب متوجه شده اید، به تقویت آن کمک می کنید و در نهایت بر روی درس کاملا مسلط می شوید. از جمله راز موفقیت در امتحانات نهایی این مورد می باشد.

2.شب امتحانی نباشد

آمادگی برای امتحان دو گونه است: آمادگی در طول سال تحصیلی و آمادگی شب قبل از امتحان. بسیاری از دانش آموزان در اوایل سال تحصیلی تصمیم می گیرند که با جدیت درس بخوانند و به شب امتحان موکول نکنند. اما در عمل چیز دیگری اتفاق می افتد. برنامه ریزی درست و هدفمند یکی از 12 روش طلایی درس خواندن برای امتحان نهایی است.

علاوه بر برنامه ریزی، انگیزه و پشتکار نیز  به تقویت نیاز دارد. عوامل سستی در درس خواندن را شناسایی کنید و اگر راهکار رفع آن ها را بلد نبودید، می توانید با مشاوران ایران تحصیل تماس بگیرید. کارشناسان این سامانه از طریق یک فضای دوستانه به شما کمک خواهند کرد تا راز موفقیت در امتحانات نهایی را کشف کنید.

3.خودتان را معلم طراح سوالات تصور کنید

مزیت بزرگ طرح سوال در این است که علاوه بر کنجکاو کردن برای یافتن پاسخ، شما را به محتوای درسی مسلط می کند و در تکنیک های مطالعه بسیار توصیه می شود. علاوه بر این، این کار باعث می شود تا تمرکز بالایی داشته باشید و زمان طولانی تری را به مطالعه بپردازید. از سوالاتی که معلم در طول سال نیز طرح کرده و پرسیده نیز می توانید الگو بگیرید.

4.برنامه ریزی کنید

سعی کنید برای مطالعه خود برنامه ریزی داشته باشید و برنامه مطالعه ای مناسب با خودتان تهیه نمایید.

5.هدفمند باشید به اهداف و امتحانات واقع بینانه بنگرید

شما برای مطالعه باید هدفی داشته باشید که به شما انگیزه ای بهتر برای مطالعه نماید. به طور مثال هدف این را قرار دهید که باید امسال معدل بالای 18 داشته باشم تا بتوانم برای کنکور رشته های خود انتخاب کرده و آینده شغلی خود را تامین کنم.

6.در کلاس های درس فعال باشید

سعی کنید در زمان مدرسه در سر کلاس به خوبی به دروس گوش دهید و در آن فعال باشید.

7. جزوه برداری کنید

سعی کنید برای خودتان همیشه جزوه داشته باشید و در زمان مطالعه و یا در زمان حل تمارین خود جزوات خود را تکمیل نمایید تا بتوانید در زمان امتحانات به خوبی از آن ها استفاده کرده و به کمک این جزوات خلاصه دروس را بخوانید.

8.تمرین زیاد کنید

هرچه بیشتر تمرین حل کنید ذهن شما برای امتحانات نهایی آماده تر خواهد شد و این راز موفقیت در امتحانات نهایی میباشد.

9.سوالات امتحان نهایی سال های قبل را فراموش نکنید

حتما سوالات امتحانی سالهای قبل را حل کنید تا با نحوه طرح سوالهای امتحان نهایی آشنا باشید.

10.عوامل حواسپرتی را از خودتان دور کنید

یکی از مهم ترین عوامل حواسپرتی و عدم تمرکز در هنگام درس خواندن چک کردن زود به زود گوشی و تلفن همراه است. شاید فکر کنید که یک نگاه و بازدید کوتاه از صفحه، کانال ها و یا گروه های مجازی تان تاثیری در کیفیت مطالعه شما ندارد. اما حقیقت این است که اثر منفی این عمل فراتر از چیزی است که می پندارید.

11.زمان خود را برای مطالعه مدیریت کنید

اگر متوجه شديد که بر روي يک درس خاص ميزان تسلط‌تان کم است و بايد زمان بيش‌تري را صرف کنيد از زمان درس‌هايي که تسلط‌تان بيش‌تر است کمي براي جبران و کار کردن بيش‌تر اين مباحث استفاده کنيد.

12.سالن های مطالعه و کتابخانه ها

از سالن های مطالعاتی و کتابخانه ها ویا اتاق های مناسب برای درس خواندن استفاده کنید.

سخن آخر

راز موفقیت در امتحانات نهایی و کسب معدل خوب می تواند به امتحانات سایر پایه های نیز تعمیم داده شود. روش درس خواندن برای امتحان نهایی به دلیل خصوصیات بارز آن و تفاوتی که با امتحانات معمول دوران تحصیلی دارند همواره یکی از دغدغه های دانش آموزان به شمار می آیند. امتحانات نهایی ارزش بسیار زیادی دارند چه در تکمیل آمادگی برای کنکور پیش رو و یا اینکه نمرات آن می تواند سوابق تحصیلی کنکور هم نقش موثری داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *