شیوه مطالعه دروس

کنکور و ماه رمضان

مشاوره درباره کنکور و ماه رمضان توسط دکتر نوری مشاور گروه مشاوره کنکور گاماس۲۰  دانشجو داروسازی همدان

چگونه در ماه رمضان برای کنکور بهتر درس بخونیم

 

کنکور و ماه رمضان

در مورد نحوه مطالعه در ماه مبارک رمضان می‌خوام براتون بگم. باید از هر شرایطی بهره ببرید و نکات مثبتش رو در نظر بگیرید و نکات منفی رو خنثی کنید.

نقاط قوت چیه؟

یکی استفاده از ساعات اولیه روز هست. مطالعه در صبح از بهترین و پربازده‌ترین ساعات مطالعه هست و کلیه و متناسب با هر شخص ممکنه فرق کنه. گرسنگی طولانی مدت از بهترین نقاط قوت هستش. در روزای عادی حداقل سه بار غذا می‌خوریم. نزدیک زمان وعده‌های غذایی بر اثر گرسنگی یا سیری تایم از دست می‌دیم. ولی دو وعده غذایی باعث می‌شه ۵-۶ ساعت به غذا اختصاص نمی‌ده.

یکی از مشکلات، ضعف و بی‌حالی نزدیک افطاره و تغییر سبک و روش زندگی. خیلیا شب رو بیدار و روز خوابن. و مفید نیست. بهتره تغییر در ساعت بیولوژی بدن روایجاد نکنید. از یازده تا پنج صبح. سعی کنید از نیم الی یک ساعت بعد از صرف غذا مطالعه نکنید که مشکلاتی به همراه داره. خواب نیم‌روزی بعد از تایم ظهر رو بخوابید تا هم گرسنگی کم بشه و هم خوابتون تامین بشه.

بعد تا افطار به انتخاب خودتون یه سری درس عمومی سبک یا درسایی که قبلاً کار کردید تست بزنید که انرژِی کمتر بگیره.

سحری کامل میل کنید. تسریع در غذا خوردن اثرش بعد از چند روز توی سیستم گوارش دیده می‌شه. در سحری به جای استفاده از قندهای ساده مثل حلوا و شکر و شیرینی و مربا از قندهای مرکب مثل نون و برنج و ماکارونی استفاده کنید. در رابطه با افطار هم سعی کنید غذا رو آروم و در یه وعده صرف کنید. و تنقلات زیاد نخونید. کلسیم و فسفر مهمه. شیر و ماست. شیر گرم در وعده‌ها خوبه صرف بشه.

پس از سحر تا ظهر بهتره درس بخونید و بعد بخوابید و مطالعه سبک داشته باشید.

با مطالعه سطحی در حد نیم ساعت شروع و بعد مطالعات رو سنگین کنید. بعد از نیم ساعت بعد از سحری درس سنگین رو بهش بپردازید.

اگه بی حوصله و گرسنه بودین در حین مطالعه، فلش کارت و خلاصه بخونید.

یه راه برای تقویت حافظه تلاوت قرآن کریمه. از نظر معنوی هم بهتون کمک می‌کنه.

من سال ۹۸ در ماه رمضون، به برنامه درست و حسابی داشتم. شب بازدهی خوبی داشتم همیشه پس تصمیم گرفتم از افطار تا سحری و ساعاتی بعد از اون رو مطالعه کنم و روز رو استراحت کنم. گرچه دوستم مشکلات این روش رو گفتن بهتون. فکرم این بود که بعد از ماه رمضون، در یک ماه باقی مانده این مشکل رو برطرف می‌کنم و نتیجه خوب می‌گیرم ولی نتونستم این کارو کنم. از افطار تا نزدیک سحری و بعد از اون به مدت نیم ساعت بعدش، دوباره به اندازه ۲-۳ ساعت درس می‌خوندم وبعد استراحت می‌کردم و مدتی قبل از افطار رو هم مطالعه می‌کردم.

من تا شب قبل از کنکور هم سر تایم خواب مشکل داشتم. تا سه و نیم بیدار بودم و بعد خوابیدم و شیش و نیم بیدار شدم. بعد از ده روز در ماه رمضون بدنم خسته شد. مطالعه مفید نداشتم. خواب روز جای خواب شب رو نمی‌گیره. خواستم برنامه رو عوض کنم. متاسفانه ۴-۵ روز این طوری سپری شد. ساعت مطالعه من به ۳-۴ ساعت رسید در ادامه نیمه دوم ماه. یک افت و بی نظمی شدید. و روحیم خراب شد. از برنامه‌‌هام عقب افتادم.

درست ترین برنامه برای این ایام اینه که از حدود ۵:۴۵ صبح تا ۱۲:۴۵ مطالعه کنید و بستگی به خودتون داره که تقسیم بندی ۳۰-۴۵-۶۰ دقیقه ای باشه. خواب و استراحت کنید بعدش. ساعت نزدیک به افطار رو دروسی که بهش خیلی علاقه داشتم مثل ریاضی و فیزیک، دروس سبک مثل دینی و تست زنی رو انجام می‌دادم. از این سه تا قبل از افطار در دو تایم ۴۰-۵۰ دقیقه‌ای استفاده کنید. بعد از افطار هم حدود ۹-۱۱ مطالعه کنید. بعد تا سحری استراحت کنید. و سحری خوب میل کنید. اولویت مطالعه در روز باشه ولی اگه اصلاً نمی‌شه، برنامه خودتون رو پیش برید و عوض نکنید.

ممکنه برنامه جذاب پخش بشه در این ایام. نباید زمانی رو از دست بدید. و پای تلویزیون کشیده نشید که رقابت زیاد هم هستش.

امیدتون رو از دست ندید. موفق باشید.

کنکور و ماه رمضان ، کنکور سراسری ، مشاور کنکور ، مشاوره کنکور ، کنکور سراسری تجربی ، کنکور تجربی ، کنکور ریاضی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *