ویژه کنکور

کنکور چند بار در سال برگزار می شود ؟

از سال ۱۳۴۸ کنکور هر سال در ایران برگزار شده است .اینکه این آزمون تنها یک بار در سال اجرا می شد بار سنگینی از اضطراب و استرس بر دوش داوطلبان بود و در صورت نتیجه نگرفتن از کنکور یک سال از عمر آنها  بدون نتیجه سپری می شد.  اینکه 12 سال نتیجه ی زحمات و تلاش دانش آموزان در یک جلسه ی 4 ساعته رقم بخورد و سرنوشت آنها را تحت تاثیر خود قراردهد اصلا عادلانه و منصفانه نبود.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پنج مصوبه تغییر درکنکور را زنده کردن و از سال 1402 اعمال کردند این مصوبه ها از این قرار بودند:

مصوبه اول مبنی بر این بود که در آزمون سراسری سهم آموزش و پرورش به لحاظ سابقه تحصیلی داوطلبان 60 درصد و سهم کنکور سراسری 40 درصد خواهد بود. مصوبه ی دوم این بود که کنکور سراسری مختص دروس تخصصی هر رشته باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی قرار گیرد و در کنکور دروس عمومی حذف گردند، مصوبه سوم این بود که آزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود تا فشار و اضطراب از روی دانش آموزان و داوطلبان برداشته شود و دانش آموزان وقتی در این آزمون شرکت می‌کنند نگران نباشند که تا یک سال دیگر فرصت دیگری نخواهند داشت.به این ترتیب کنکور دو باردر سال برگزار خواهد شد. مصوبه چهارم این است که نتایج آزمونی که دانش آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار خواهد داشت و دانش آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند.مصوبه پنجم درباره پذیرش دانشجو در دانشگاه بود که دانشگاه‌های کشور می توانند یک حد نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.

با اعمال این تغییرات هم اضطراب زدایی از جامعه داوطلبان کنکور مخصوصا در رشته‌های پر متقاضی  که رقابت در آنها بالاست انجام می شود و هم اینکه سنجش با عمق بیشتری صورت می گیرد و فرد با سوالات کیفی که در طی دوره تحصیل در آموزش و پرورش با آنها رو به رو می‌شود مورد سنجش قرار می‌گیرد.

دانش آموز ۱۲ سال تحصیل می‌کند و باید این ۱۲ سال تحصیل در موفقیت او در دانشگاه دخیل باشد. با طرح تاثیر ۶۰ درصد سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد آزمون این امکان فراهم می‌شود تا عمق یادگیری دانش آموز سنجش شود.

مرکز سنجش آموزش و پرورش این امکان را فراهم کرده که دانش آموزان توسط سوالات استاندارد در قالب امتحانات نهایی در سراسر کشور مورد آزمون قرار بگیرند و تا از این طریق شرایطی فراهم شود که داوطلبان به صورت عادلانه‌تر به دانشگاه وارد شوند و رشته‌هایی که پر داوطلب نیست بدون کنکور برای دانشگاه‌های مقصد خود اقدام کنند. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه ها بدون کنکور پر می شود .

سال هاست زمزمه حذف کنکور سراسری به گوش می رسد؛ اما این موضوع به یکباره امکان پذیر نیست؛ ولی در راستای حذف تدریجی کنکور سراسری شاهد تغییرات بسیاری در کنکور 1402 و همینطور 1403 خواهیم بود.

هدف از این تغییرات در برگزاری کنکور سراسری،این است که سرنوشت دانش آموزان فقط بر اساس یک آزمون تعیین نشود و سال ها زحمات آنها نیز در نظر گرفته شود و در موفقیت آنها دخیل شود.

زمان ثبت نام کنکور سراسری 1403

براساس تقویم زمانی سازمان سنجش، ثبت نام برای نوبت اول کنکور 1403، 21 تا 27 آبان و ثبت نام نوبت دوم کنکور 1403 از 7 تا 12 فروردین ۱۴۰۳ انجام می شود .

زمان برگزاری کنکور سراسری 1403

تاریخ برگزاری نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ ، 6 و 7 اردیبهشت 1403 بوده و برگزاری نوبت دوم کنکور، 7 و 8 تیر 1403 برگزار می شود. شرکت در آزمون سراسری مهم ترین مرحله ورود به دانشگاه محسوب می شود.

برگزاری دو کنکور رسمی و چندین آزمون آزمایشی در سال 1403

بر اساس گفته های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در سال 1403 شاهد برگزاری دو کنکور رسمی در طول سال خواهیم بود؛ ضمنا اینکه ممکن است به صورت ماهیانه و یا هر دو ماه یکبار نیز این آزمون به صورت آزمایشی برگزار شود تا داوطلبان با نحوه طراحی سوالات آشنا شوند و هم با شبیه سازی جلسه ی آزمون کنکور ا باعث اضطراب زدایی داوطلبان شو ندو اگر با یکبار شرکت در این آزمون موفق به کسب نتیجه قبولی نشدند، در آزمون بعدی که نهایتا چند ماه دیگر برگزار می شود، شرکت کنند.از مزیت های برگزاری کنکور سراسری 1403 برای چند بار در سال این است که داوطلبان می توانند وابسته به اختیار خود، در هر چند آزمون آزمایشی و رسمی که در سال برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره واقعی خود اعلام کنند.

اعتبار داشتن نتیجه کنکور برای دو سال

وقتی داوطلبان در یک یا چند آزمونی که در طول سال 1403 برگزار می شود، شرکت کنند و در نهایت نمره یکی از آزمون ها را به عنوان نمره نهایی خود اعلام کنند، می توانند تا دوسال از آن برای ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استفاده نمایند.بنابراین یکی دیگر از تغییراتی که در کنکور 1403 نیز شاهد آن خواهیم بود، اعتبار داشتن نتیجه آزمون برای دو سال است.

سخن آخر

طبق آخرین تغییرات در کنکور برخلاف سالهای قبل از 1402 که کنکور سراسری فقط یک بار در تیرماه و در یک جلسه ی 4 ساعته برگزارمی شد ،از سال 1402 کنکور دو بار در سال برگزاری شد، مرحله اول در تاریخ 29 و 30 دی ماه بود و نوبت دوم  کنکور، در تیر ماه 1402 برگزار شد. در سال1403 نیر کنکور دو بار به صورت رسمی و چند بار به صورت آزمایشی برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *