ویژه کنکور

کنکور کامپیوتر چگونه است؟

معرفی رشته کامپیوتر یا شبکه و نرم افزار رایانه

قرن ۲۱ را می توان قرن کامپیوتر و اینترنت نامید و به همین دلیل رشته کامپیوتر یکی از محبوب ترین رشته های تحصیلی شده است. امروزه از رایانه ها در همه سازمانها و ادارات شهرهای بزرگ و کوچک استفاده می شود. حجم های بزرگ اطلاعات که شاید قبلاً هزاران هزار کتاب می شدند، امروزه به راحتی در فلش هایی که به اندازه یک بند انگشت هم نیستند جا می شوند و اطلاعات و تصاویر از طریق شبکه اینترنت، در چند ثانیه، به دورترین نقاط دنیا می رسند. نقشه های ترافیک شهری، وضعیت آب و هوا، خرید های کالا همه از طریق اینترنت در دسترس هستند. امروزه کاربرد وسیع رایانه در تمامی بخش های زندگی بر هیچ کس پوشیده نیست وداشتن سواد رایانه ای از الزامات محسوب می شود . پیش بینی ها نشان می دهد تا 30 -40سال آینده بسیاری از مشاغلی که امروزه وجود دارند دیگر به شیوه الان انجام نخواهند و جای خود را به تکنولوژی های پیشرفته می دهند و این تاکیدی بیشتر بر اهمیت رایانه و رشته های مرتبط با آن است . بر همین اساس می توان پرطرفدار بودن رشته شبکه نرم افزار رایانه در بین رشته های هنرستانی را توجیه کرد .این رشته در سال های گذشته با عنوان کامپیوتر در هنرستان ها شناخته می شد ولی با تغییر نظام آموزشی، از سال ۹۵ با عنوان جدید شبکه و نرم افزار رایانه ، یکی از بهترین انتخاب ها برای دانش آموزهای دختر و پسری که قصد رفتن به هنرستان را دارند می باشد.

کنکور کاردانی کامپیوتر چگونه است؟

کنکور فنی و حرفه ای هر سال برای پذیرش دانشجو دو بار ثبت نام می کند، یک‌ بارثبت نام در نیم‌ سال  اول و برای پذیرش ورودی مهر و باردوم ثبت‌ نام در نیم‌ سال دوم، برای پذیرش ورودی بهمن برای رشته‌های بدون کنکور کاردانی فنی‌وحرفه‌ای دانشگاه‌ها انجام می‌شود.سال 1402-1403 ششمین سالی است که دانش‌آموزان هنرستانی پایه دوازدهم از نظام جدید فارغ‌التحصیل می‌شوند. برای‌مثال دانش‌آموز پایه دوازدهم که خرداد ماه سال 1402 فارغ‌التحصیل شد، می‌بایست در مرداد ‌ماه همان‌سال در کنکور کاردانی جهت ورود به دانشگاه فنی و حرفه ای شرکت می‌کرد. درمیان 42 رشته فنی‌و‌حرفه‌ای، رشته‌های الکتروتکنیک، کامپیوتر، مکانیک خودرو، حسابداری و تربیت‌بدنی برای ورود‌ به دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای نیاز‌به کنکور دارند و رشته‌های دیگر فقط برحسب معدل هستند. دانش‌آموزان نظام جدید هنرستان‌ها درصورتی‌که در کنکور سراسری برای یکی‌ از رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان ثبت‌نام کرده باشند، می‌توانند با دانش‌آموزان رشته نظری برای ورود به مقطع کارشناسی کنکور بدهند. دانش آموزان رشته کامپیوتر یا شبکه و دانش‌آموزان نرم‌افزار رایانه سال دوازدهم هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای یا کاردانش می‌توانند هم در کنکور کاردانی کامپیوتر 1403 و هم در کنکور سراسری شرکت کنند.

 از چند طریق می توان کنکور رشته کامپیوتر را امتحان داد؟

رشته  کامپیوتر یا شبکه و نرم افزار رایانه به عنوان رشته ای که خواهان زیادی در هنرستان دارد، از جذابیت های ویژه و مختص برخوردار است تا جایی که در ۵ سال گذشته رشته کامپیوتر در دانشگاه شریف، تهران و امیرکبیر اولین رشته ای است که بین رشته های مهندسی تکمیل ظرفیت می شود. رشته کامپیوتر رشته ای با گرایشهای متنوع، جذاب و کاربردی  با آینده ای عالی در بازار کار است. نکته جالب اینجاست که دانش آموزانی که دیپلم رشته های ریاضی یا تجربی دارند هم می توانند در کنکور رشته کامپیوتر شرکت کنند .دانش آموزان هنرستانی  برای قبولی در دانشگاههای تاپ باید تمام سعی و تلاش خود را برای ورود به این دانشگاه ها انجام دهند و از تمام فرصت ها و امکانات به نحو احسن استفاده کنند. بنابراین در قدم اول داوطلبان باید منابع کنکور را بشناسند و بهترین منابع را به کمک مشاوران با تجربه انتخاب کنند و با برنامه ریزی اصولی تا کنکور آمادگی لازم را برای قبولی پیدا کنند.

منابع کنکور کامپیوتر شامل چهار بخش است :

دروس عمومی و پایه

دروس شایستگی های پایه

دروس شایستگی غیر فنی

دروس شایستگی فنی

سوالات دروس عمومی و پایه شامل 40 سوال است که در این قسمت امتیازی که داوطلبان از این قسمت کسب می کنید ضربدر 3 می شود.

دروس شایستگی پایه شامل 35 سوال است و امتیازی که داوطلبان از این قسمت کسب می کنید ضربدر 6 می شود.

دروس شایستگی غیر فنی شامل 20 سوال است که امتیازی که داوطلبان  از این قسمت کسب می کنند ضربدر 3 می شود.

در نهایت دروس شایستگی فنی شامل 65 سوال است که در این بخش داوطلبان امتیازی که از این قسمت کسب میکنند ضربدر 12 می شود.

نکته قابل توجه:

تحصیل برای داوطلبان در اینجا (مقطع کاردانی) به پایان نمی رسد و امکان ارتقاع مقطع (کارشناسی و حتی بالاتر) به شیوه های مختلف برای آنها وجود دارد ، که از جمله آن شرط معدل و یا آزمون (کنکور کارشناسی و … ) می باشد.

مهمترین مساله در این مرحله انتخاب دانشگاهی است که از هر نظر مطابق با سلیقه ، شرایط و امکانات داوطلبان باشد. ازین رو تحقیق و مطالعه در رابطه با محل قرارگیری دانشگاه ، شرایط عمومی دانشگاه ، ظرفیت پذیرش دانشگاه و سایر نکاتی که برای داوطلب اهمیت دارد بسیار مهم است و آینده تحصیلی آنه را تحت تاثیر قرار می دهد. دادطلبان اطلاعات مذبور را می توانند در مرحله اول از سایت دانشگاه ها و در مرحله بعد  از تجربیات دانشجو های آن دانشگاه به دست آورند .

علاوه بر دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه های علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد از جمله انتخاب های دانش آموزانی است که مدرک دیپلم فنی و حرفه ای خود را اخذ نموده و قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند. لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته های بدون کنکور هر کدام از دانشگاه های مذکور، نیازی به متناسب بودن رشته تحصیلی دیپلم فنی و حرفه ای با رشته دانشگاهی نمی باشد

داوطلبان کامپیوتر متقاضی می توانند درکنکور سراسری  نیز شرکت نموده و شانس خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های روزانه، نوبت دوم (شبانه)،1402 و1403 پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد نیز امتحان کنند. داوطلبان نظام قدیم تنها با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی امکانثبت نام در کنکور ۱۴۰۲ و1403 را خواهند داشت اما متقاضیان دارای دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور ندارند.

سخن آخر

رشته ی کامپیوتر با توجه به اینکه دنیا به سمت تکنولوژی در حرکت است و همچنین به دلیل داشتن تنوع بالا در گرایشهای آن و بازار کاری بالا و متنوع جزء پرطرفدارترین رشته میان دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای و حتی سایر رشته های دیگر می باشد. در این مقاله نحوه ی شرکت درکنکور کامپیوتر به طور کامل و مفید بیان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *