ویژه کنکور

کنکور بعد از چند سال

کنکور بعد از چند سال

چجوری از اول برای تجربی درس بخونیم؟ فارغ التحصیلای دانشگاهها چجوری از الان برای رشته های تاپ علوم پزشکی برنامه ریزی کنن؟ اصول برنامه ریزی برای تازه کارای کنکور تجربی چیه؟ و… .

دوست عزیزی که از امروز تصمیم گرفتی به درس خوندن لطفاً همین امروز دیگه دست به کار شو و بشین درسا رو بخون حتی اگه هر چیزی که همه میگن باید داشته باشی مثل کتابای خوب باید داشته باشی، تو پایه ات ضعیفه، ریاضی هیچی نخوندی و…نداشته باشی و یا هنوز تهیه نکردی…زیاد اهمیت نداره که چه شرایطی داری مهم اینکه میخای همت کنی این شرایطو عوض کنی.

حالا که تصمیم خودت رو گرفتی دوباره برای هدفت شروع کنی، از همین حالا هم یاد بگیر هر مشغله ی ذهنی که داری رو کنار بذاری. در گیر حواشی نشو؛ جوری که یه ماه بخونی و بعد درسو بذاری کنار به خاطر چیزای مختلف. از کنکور سالای قبل و قبل از طرح جدید سازمان سنجش که داوطلبای فارغ التحصیل دانشگاها هم میتونن دوباره تو کنکور رشته ی مورد علاقه شون با رفع محدودیتای قبلی شرکت کنن، داوطلبای زیادی بودن که با همون محدودیتا و سختیای کنکور دوباره تا همین کنکور اخیر تونستن تو رشته های بسیار خوب علوم پزشکی و در دانشگاهای تراز اول کشور پذیرفته شن حتی با وجود متاّهل بودن و فرزند کوچک داشتن و حتی شاغل بودن و … اما مانند داوطلب ۱۷ یا ۱۸ ساله ی کنکور برنامه ریزی داشتن و مثل داوطلبای حرفه ای کنکور درس خوندن.

شرکت در کنکور بعد از سالها

دانشجویی که از فرصتای ابتدایی ترم که برای حذف و اضافه و تعیین کلاسا و … بوده؛ برای درس خوندن مجدد کنکور یه رشته ی بالاتر و مطمئن تر استفاده می کنه و یا پرستاری که با وجود شاغل بودن و شیفتای کاری سخت دوباره برای کنکور مجدد و به قصد قبولی تو پزشکی درس میخونه و نمونه های دیگه این چنینی باید مثل داوطلبای دیگه حرفه ای تلاش کنن و زحمت بکشن و این شعار که کنکور دوی ماراتنه و کم کم پیش برین تا سرعتتون کم کم بیشتر شه برای این گروه از داوطلبا صدق نمیکنه.

چجوری برای رشته های تاپ و پرطرفدار درس بخونیم؟

فارغ التحصیلای دانشگاهها و داوطلبای رشته های دیگه که می خوان امسال تو کنکور تجربی با هدف قبولی تو گروه علوم پزشکی درس بخونن باید توجه داشته باشن که از نظر برنامه ریزی درسی و پیشرفت درصدای درسای تخصصی حتما باید با برنامه ای اصولی و حساب شده شروع کنن. چون که راه های مطالعه ی شما مثلا تو زیست که تا به الان نخواندین با داوطلب رشته ی تجربی که تو دبیرستان همه ی مباحث زیست رو سرکلاس معلم و با کلی امتحان میان ترم و پایان ترم گذروندن، بسیارمتفاوته. البته تو بحث تعیین منبع درسی و تعیین آزمون و دیگر ابزارای کمک درسی بهتر و مفیدتر اینه که با نظر یه کارشناس کنکور صفر تا صد این راه رو مطلع شین تا محکمتر و هدفمند شده به سمت موفقیت گام بردارین. در غیر این صورت آشفتگی مطالعه و برنامه ریزی درسی یکی از موانع اصلی راه تونه.

موانع جلوی راه تازه کارای کنکور تجربی:

داوطلبایی که یه جواریی تو رشته ی تجربی تازه کارن و میخان امسال کنکور تجربی شرکت کنن تو این مسیر موانعی خواهن داشت که الان در آغاز راه این موانع رو به خاطر شوق و هیجان رسیدن به نتیجه به خوبی نمیدونن و اطلاع ندارن. در صورتی که با دونستن روشای میونبر به راحتی میتونن این میونبرا رو سریع دور بزنن و مثل بقیه ی داوطلبای رشته ی تجربی تو مسیر درست کنکور درس بخونن و پیشرفت کنن. اما موانعی که ممکنه یک یا چند تاشون برات تو این مسیر پیش بیان عبارتند از:

اول، انگیزه ی منفی اطرافیان و طرز نگاه کردنشون:

کسایی که خودشون همت نداشتن آینده ی خودشون رو تغییر بدن الان میتونن با انگیزه دادنای منفی، شما رو از ادامه ی مسیر و رسیدن به اهدافتون باز دارن. شاید شما مثل همون اولین باری که کنکور شرکت کردین این بار هیچ حامی و تشویق کننده ای نداشته باشین. به نمیشه و نمیتونی خودتو برسونی به درصدای پزشکی و غیره گوش ندین. اینا حاشیه های منفی مسیرتونن. شما که تصمیم به شروع گرفتین باید تو حد و اندازه موفق شدن تلاش کنین تا نتیجه ی دلخواهتون رو بگیرین.

موانع جلوی راه تازه کارای کنکور تجربی

Image processed by CodeCarvings Piczard ### FREE Community Edition ### on 2018-06-29 09:16:45Z | http://piczard.com | http://codecarvings.com

دوم، کمبودای حسی و روحی روانی:

از من دیگه گذشته، استعدادشو ندارم و چقد دارم کند میرم جلو و چرا هر چی میخونم درصدام بیشتر نمیشه و چقد زیست سخته وغیره همه ی اینا انگیزه های منفین که خودتون به خودتون تزریق می کنین و عین خوره میوفته به جونتون. این دسته از داوطلبا وقتی تو جواب به سوال تخصصی شون که مثلا برای قبولی تو پزشکی یه دانشگاه غیر از تهران درصدام باید چطور باشن، وقتی از درصدا و میانگینا مطلع میشن بیشتر استرس اینو می گیرن که ای وای چقد درس سخت، من تو یه مبحثم نمی تونم درصد بالا بگیرم چه برسه به چند تا کتاب!

عزیز من توجه کن که شما تو ابتدای مسیری و کاملا طبیعیه که این دغدغه و اشکالا رو داشته باشی. همه ی انگیزه های منفی که گفتیم هیچ کدوم نمیتونن مانع موفقیتت باشن و تنها مانع و ویران کننده ی اهدافتون، تخریبت به دست خودته. توجه کن که شما الان تو هر سن و سال و با هر مدرک فارغ التحصیلی از هر رشته و دانشگاهی که هستی، تمرکز بسیار بالایی نسبت به یه کنکوری ۱۷یا ۱۸ ساله داری و تجربه ی محک زدن مطالعه و خیلی از پارامترای خوب دیگه رو بیشتر و بهتر از بچه های کم سن و سال کنکور داری.

موانع جلوی راه تازه کارای کنکور

سوم، محدودیتای سنی و شغلی:

تو داوطلبی که الان یا فارغ التحصیل یه رشته ی دانشگاهی هستی و یا شاغل و یا متأهل و بچه داری، تو رشته های گروه علوم پزشکی باید از الان برای رشته ای هدفگذاری کنی و براساس هدفت برنامه ریزی داشته باشی. مثلاً داوطلبی با سن ۳۵ یا بیشتر، منطقی و درست نیست که برای قبولی تو پزشکی عمومی هدفگذاری کنه؛ بلکه باید برای رشته هایی هدف گذاری کنی که کمی راحتر و روون ترن.

و کلام آخر:

به روز باش و هوشیار. کنکور دهه ی نود به مراتب فنی تر و حرفه ای تر از قبله و هیچ وقت روی نمره ی بالای ریاضی تو دانشگاه زیاد حساب باز نکن! چون که خیلی فرقه بین نمره ی ریاضیت تو دانشگاه با تیپ تستای حرفه ای کنکور پرطرفدار تجربی. همون جوری که خیلی فرقه بین تشریحی خوندن و تستی کار کردن یا نمره ی ۲۰ زیست تو دبیرستان نمی تونه مهر اعتمادی باشه روی درصد بالای زیست تو کنکور. مباحث به مراتب عمیق تر شدن و راه های یادگیری و مطالعه هم تغییر کردن. با نظارت یه کارشناس حتی اگه هم شده برای چند ماه استارت بزنی تا بخوبی توی همین اول راه قلق گیری کنی و اصطلاحا گرم شی. چون که تو هم باید با شرایط کنکور رفتار کنی و کنکور با شرایط تو عوض نمیشه. کسی باید همراهت باشه تا بتونه بین ابزارای کمکی کنکوری ارتباطی موثر برقرار کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *