ویژه کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری

ارتقای تحصیلی

همان‌طور که می‌دانید انتخاب رشته کنکور به اندازه انجام آزمون آن مهم و تاثیر گذار است. بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور وقت آن است که اقدام به انتخاب رشته کنید. اگر قصد قبولی در دانشگاه‌های سراسری را دارید، می‌توانید به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کنید. در صورتی که می‌خواهید در دانشگاه‌های آزاد به تحصیلات خود ادامه دهید، وارد وب سایت azmoon.org شوید.

شاید از دوستان یا اطرافیانتان شنیده باشید افرادی به خاطر اشتباهی که در انتخاب رشته انجام داده‌اند، با مشکلاتی روبه رو شده شده‌اند. در چنین شرایطی بعضی از دانشجویان در رشته مورد نظر خود قبول نشده‌‌اند، قصد انصراف از دانشگاه را دارند یا در هنگام انتخاب رشته کد دانشگاه خود را اشتباهی وارد کرده‌اند و به دلیل عدم مطالبقت رشته محل مورد علاقه با رشته محل قبول شده،  مشغول کار‌های انتقالی هستند. از طرفی طبق قوانین، درخواست اولویت بعدی کنکور از عهده سازمان سنجش خارج شده و به دانشگاه‌ها واگذار شده است. در این صورت اقدام به انصراف یا انتقالی برای دانشجویان آسان نخواهد بود. پس داوطلبانی که در آزمون کنکور شرکت کرده‌اند، در هنگام انتخاب رشته نیز باید دقت و توجه بیشتری داشته باشند.

شما داوطلبان عزیز در زمان انتخاب رشته کنکور 1402 می‌توانید 150 رشته محل را از میان موارد ارائه شده انتخاب کنید. در این مرحله ترتیب انتخاب رشته محل و اولویت بندی اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت انتخاب اشتباه، ممکن است شانس قبولی در رشته مورد علاقه‌تان را از دست دهید.

زمان انتخاب رشته کنکور 1402 چه موقع است و چه شرایطی دارد؟

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، زمان انتخاب رشته فرا می‌رسد. دفترچه انتخاب رشته تمام گروه‌های آزمایشی (ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان) در نیمه دوم مرداد ماه به داوطلبان ارائه شده و مهلت زمان انتخاب رشته اعلام می‌شود. برای اطلاع از زمان دقیق اعلام نتایج می‌توانید وارد سایت سازمان سنجش شوید. پس از انجام این مرحله، نوبت به نتایج نهایی کنکور می‌رسد. نتایج مجدد کنکور سال 1401 در تاریخ 15 الی 17 شهریور (در مدت 2 روز) اعلام شد. سایت سنجش طبق روال سابق انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به کنکور را بر عهده دارد. علاوه بر آن می‌توانید از مقالات و آموزش هایی که توسط گروه مشاوران گاماس20 ارائه میگردد نیز استفاده کنید.

به این نکته توجه کنید : داوطلبانی مجاز به انتخاب رشته هستند که مراحل زیر را انجام داده باشند:

ا. ثبت نام در آزمون سراسری 1402

2. دریافت کارت ورود به جلسه کنکور 1402

3. حضور در جلسه کنکور 1402

4. مجاز به انتخاب رشته در یکی از نوبت‌های روزانه، شبانه یا دوره‌های دیگر (پردیس خودگران، غیر انتفاعی، آزاد و پیام نور)

شاید برایتان مفید باشد : بهترین منابع تخصصی کنکور انسانی

 

قبل از انتخاب رشته، تمامی مطالب مربوط به مراحل آن را در دفترچه راهنما مطالعه کنید تا هیچ ابهامی باقی نماند. سایت سازمان سنجش دفترچه راهنما را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد که برای دسترسی به آن کافی است وارد صفحه شده و اقدام به دریافت فایل کنید.

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 به چه صورت است؟

ابتدا وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org شوید سپس از منوی سمت راست وارد گزینه انتخاب رشته شوید. در این قسمت منویی باز می‌شود که از بین گزینه‌ها کلمه سراسری را انتخاب کنید. پس از مطالعه نکات مهم مربوط به انتخاب رشته کنکور سراسری 1402، بر روی پیام تایید “اطلاعیه‌های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری را مطالعه نموده‌ام” کلیک کنید. در ادامه صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که دارای فرم انتخاب رشته به سه روش زیر است:

  1. سریال ثبت نام و شماره شناسنامه
  2. شماره پرونده، کد ملی و سریال شناسنامه
  3. شماره رهگیری و کد ملی

پس از پر کردن و تایید یکی از فرم‌ها، معدل کتبی دیپلم را عینا وارد کرده و تکرار کنید و بعد از آن کد سوابق تحصیلی را وارد نمایید. در صورتی که فارغ التحصیل نظام قدیم هستید، مدرک پیش دانشگاهی، کد سوابق و عنوان رشته تحصیلی پیش دانشگاهی را در کادر‌های مشخص شده بنویسد سپس گزینه تایید و ادامه را کلیک کنید.

در قسمت فرم انتخاب رشته کنکور سراسری، کد رشته محل‌های مورد نظر را که از روی دفترچه راهنما مشخص کرده‌اید، به ترتیب اولویت اضافه کنید. همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، در این فرم مجاز به انتخاب 150 کد رشته محل هستید. پس از تکمیل فرم، اطلاعات وارد شده در اختیارتان قرار می‌گیرد. آگاه باشید که در این مرحله کد‌ها را با دقت بیشتری وارد جدول کنید چرا که در صورت درج کد اشتباهی دچار دردسر خواهید شد. در مرحله آخر با دریافت کد رهگیری 16 رقمی انتخاب رشته شما به پایان می‌رسد.

سازمان سنجش پس از نتایج اولیه کنکور، درصد دروس امتحانی، تراز، رتبه و وضعیت مجاز برای انتخاب رشته را در اختیار شما داوطلبان عزیز قرار می‌دهد. همه شما شرکت کنندگان عزیز پس از بررسی وضعیت خود و اطمینان از مجاز بودن به انتخاب رشته در یکی از رشته محل‌هایی چون روزانه، شبانه، غیر انتفاعی، آزاد، پیام نور، خودگردان و دانشگاه فرهنگیان، می‌توانید اقدامات لازم را در جهت تکمیل فرم انتخاب رشته بر اساس اولویت‌هایی که دارید، انجام دهید.

متقاضیان عزیز چنانچه در کنکور سراسری 1402 مجاز به انتخاب رشته شده‌اید، در هنگام انتخاب رشته باید کمال دقت را داشته باشید و با آگاهی جدول مربوط به رشته محل‌ها را پرکنید. برای این کار ابتدا باید با توجه به رتبه و تراز خود در سهمیه شامل (سهمیه مناطق، ایثارگران و رزمندگان) و دوره‌هایی که مجاز به انتخاب رشته در آن‌ها هستید را در کارنامه اولیه تان در کنکور ارزیابی کنید.

در قدم دوم باید معیار‌های خودتان را با توجه به فاکتور‌هایی که در نظر دارید، هماهنگ کنید. علاقه، رنک علمی دانشگاه‌ها، شهریه و مسافت جزء مهم‌ترین معیار‌هایی است که در انتخاب رشته باید مورد بررسی قرار گیرد.

در قدم سوم با توجه به مطالبی که دفترچه راهنمای کنکور قید شده، شما مجاز به حداکثر 150 رشته محل هستید. برای انتخاب رشته محل‌های مورد علاقه، توصیه ما این است که 20 درصد اول جدول خوشبینانه ، 60 درصد منطقی و 20 درصد آخر بدبینانه باشد.

سازمان سنجش فرصتی را برای داوطلبان فراهم کرده که بتوانند پس از تکمیل فرم انتخاب رشته خود، در همان تاریخ و به طور هم زمان ویرایش انتخاب رشته 1402 را انجام دهند. هدف از ایجاد چنین فرصتی برای شما عزیزان انجام تغییراتی چون :

جابه‌جایی اولویت در انتخاب‌ها و یا حذف و اضافه رشته محل در صورت نیاز است.

اگر قصد انتخاب رشته در دانشگاه آزاد را دارید، به این نکته توجه کنید که باید طبق مهلت تعیین شده از سوی مرکز سنجش دانشگاه آزاد و با دسترسی به رشته‌های این دانشگاه، مراحل ثبت نام را در رشته مورد علاقه خود انجام دهید.

شاید برایتان مفید باشد : منابع کنکور تجربی رتبه های برتر

اعلام نتایج نهایی کنکور چه موقع است؟

انتشار نتایج نهایی کنکور سراسری 1402 در اواخر شهریور ماه است که سازمان سنجش در چند روز مشخص امکان مشاهده نتایج را به داوطلبان می‌دهد. متقاضیانی که در رشته مورد نظر خود قبول شده‌اند، طبق زمان تعیین شده باید به سایت دانشگاه مراجعه کرده و به صورت اینترنتی ثبت نام خود را انجام دهند و پس از آن حضورا به دانشگاه رفته و مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند.

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 چقدر است؟

سهمیه‌های مختلفی که سازمان سنجش برای داوطلبان کنکور سراسری در نظر گرفته، در زمان انتخاب رشته در کارنامه کنکور اعمال می‌شود. این سهمیه‌ها شامل :

سهمیه مناطق، ایثارگران 25 درصد و 5 درصد ظرفیت، خانواده شهدا، رزمندگان، کارمندان و سهمیه بهیار است.

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور 1402 چقدر است؟

بومی گزینی یکی از موارد مهم در کنکور سراسری بوده و بر رتبه و تراز داوطلبان تاثیر زیادی دارد. با توجه به مطالب ذکر شده در دفترچه راهنما پذیرش برخی رشته‌ها به صورت بومی گزینی انجام می‌شود.

در چنین شرایطی شهر‌ها بر اساس ناحیه طبقه بندی می‌شوند و ظرفیت کد رشته محل‌ها به دو گروه سهمیه بومی و آزاد تقسیم بندی می‌شوند.

جدول زیر شهر‌ها را بر اساس ناحیه دسته بندی کرده که 60 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها متعلق به داوطلبان بومی بوده و 40 درصد به داوطلبان غیر بومی ارائه شده است.

ناحیه یک البرز، تهران، زنجان، سمنان،قم، قزوین و مرکزی
ناحیه دو آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل
ناحیه سه اصفهان، چهار محال بخیاری و یزد
ناحیه چهار سیستان و بلوچستان و کرمان
ناحیه پنج بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، هرمزگان
ناحیه شش کردستان، کرمانشاه و همدان
ناحیه هفت ایلام، خوزستان و لرستان
ناحیه هشت خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی
ناحیه نه گیلان، مازندران و گلستان

 

پذیرش بومی استانی به این صورت است که 80 درصد از ظرفیت‌های ارائه شده یک استان به متقاضیان بومی و مابقی به داوطلبان سهمیه آزاد تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که پذیرش بومی قطبی با نسبت 60 به 40 مشخص می‌شود که در جدول زیر به طبقه بندی بر اساس قطب‌ها پرداخته‌ایم.

قطب یک البرز، تهران، زنجان، سمنان، قم، گلستان، گیلان، مازندران و مرکزی
قطب دو خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان
قطب سه آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه و همدان
قطب چهار اصفهان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خوزستان، لرستان، یزد
قطب پنج بوشهر، فارس، کهکیلویه و بویر احمد و هرمزگان

 

انتخاب رشته درست و اصولی و چینش مناسب رشته محل‌ها در میزان موفقیت شما نقش مهمی ایفا می‌کند. برای این منظور اطلاع از نحوه انتخاب رشته داوطلبان سال‌های گذشته می‌تواند کمک زیاد به شما عزیزان کند. مرکز مشاوران گاماس20 نیز در این زمینه فعالیت دارد و فرصتی را فراهم کرده تا بتوانید از مشاوره انتخاب رشته کنکور گاماس20 توسط برترین رتبه های قبولی کنکور بهره برده و درصد موفقیت تان را افزایش دهید.

>>>>>     کنکور دو مرحله ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *