ویژه کنکور

آیا کنکور زبان سخت است؟

قبولی در کنکور یکی از مهم‌ترین موفقیت ‌هایی است که داوطلبان می‌توانند وارد مسیر جدیدی از زندگی تحصیلی شوند و با کسب اعتماد به نفس بیشتر در عرصه‌های زندگی اجتماعی به هدفهای خود دست پیدا کنند.آزمون زبان از جمله آزمون های معتبر سازمان سنجش به شمار می رود و جزء آزمون های شناوربه حساب می آید به این معنی که علاوه بر داوطلبانی که به صورت تخصصی می‌توانند در کنکور زبان شرکت کنند، داوطلبان کنکور تجربی ، ریاضی ، انسانی و هنر نیز امکان شرکت در این آزمون را دارند.

 متقاضیان کنکور زبان سه دسته هستند :

  1. دستۀ اول متقاضیان کنکور زبان افرادی هستند که به صورت حرفه های وتخصصی برای شرکت در آزمون زبان تلاش می‌کنند و با هدف و برنامه ‌ریزی از پیش تعیین شده برای شرکت در آزمون تلاش می‌کنند. متقاضیان این گروه نیزخود شامل دو گروه هستند:
  • گروه اول:  افرادی که سالهاست در کلاس ‌های آموزش زبان شرکت کرده‌اند و با فنون تخصصی آن آشنا هستند.
  • گروه دوم : افرادی هستند که به دلیل تلاش و پشتکارخودجوش در دوران دبیرستان در درس زبان پیشرفت داشته اند اما مانند گروه اول به صورت حرفه‌ ای بر مباحث و تکنیک‌ های آن مسلط نیستند.
  1. دستۀ دوم داوطلبان کنکور زبان افرادی هستند که نه از روی علاقه و دانش بلکه از روی اجبار در این کنکور شرکت کرده‌اند. این دسته از داوطلبان معمولاًبه دلیل نگران بودن از اینکه نتوانند در رشتۀ درسی خود قبول شوند و به امید قبولی و موفقیت در رشته زبان در آن شرکت می کنند.
  2. دستۀ سوم هم برای آشنایی با چگونگی برگزاری کنکور در این آزمون شرکت می کنند.

آیا کنکور زبان سخت است؟

طبق آمارهای دقیق اعلام شده توسط سازمان سنجش ، در سال های اخیر تعداد داوطلبان گروه زبان به بیشتر از ۶0 هزار نفر میرسد که رقابت را میان داوطلبان ، نسبت به بقیه رشته ها آسان تر میکند. رشته ی زبان نیز مانند تمام رشته های دیگر سختی ها و چالشهای خود را دارد و در این رشته کسی موفق است که یا علاقه ی خاصی به زبان دارد وخود جوش به دنبال یادگیری آن بوده ویا به صورت حرفه ای و تخصصی از قبل زبان کارکرده است

داوطلبانی که متقاضی رشته های زبان و ادبیات انگلیسی و یا سایر زبان های دیگر هستند بایستی در کنکور زبان ثبت نام نمایند تا پس از شرکت در آزمون و حد نصاب نمره لازم بتوانند در رشته های مورد علاقه خود به تحصیل بپردازند.

زیر گروههای زبان

کنکور زبان شامل رشته هایی مانند رشته مترجمی زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان ایتالیایی و … در چهار زیر گروه زبان می باشد که داوطلبان با توجه به علاقه خود می توانند یکی از رشته های این زیر گروه های ارائه شده در دفترچه را برای قبولی به عنوان هدف در نظر داشته باشند.

زمان برگزاری کنکور زبان

کنکور زبان  سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت ماه و تیر ماه برگزار می شود. بنابراین داوطلبان علاقمند به شرکت در کنکور زبان 1403 می بایست در دو بازه زمانی 21 تا 27 آبان ماه سال جاری و همچنین در 6 و 7 اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ جهت ثبت نام در آزمون سراسری اقدام نمایند.

با توجه به تغییرات اخیر در کنکور سراسری  و حذف دروس عمومی و حذف دفترچه ی سوالات عمومی تعداد سوالات اختصاصی کنکور زبان با سایر گروه های آزمایشی متفاوت بوده و در قالب یک دفترچه اختصاصی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد، متقاضیان کنکور زبان باید به دفترچه سوالات  دروس اختصاصی که شامل 70 سوال  است  در مدت زمان 105 دقیقه پاسخ دهند .لازم به ذکر است در صورتی که در تعداد سوالات و جزئیات آن تغییری ایجاد شود این مقاله نیز بروزرسانی می شود

بودجه بندی سوالات کنکور زبان :

ردیف مبحث دفترچه اختصاصی کنکور زبان تعداد سوال
۱ واژگان زبان انگلیسی ۱۵
۲ ردینگ ۲۰
۳ گرامر ۱۰
۴ کاربرد های زبانی ۱۰
۵ کلوز تست ۱۰
۶ ترتیب واژه ها ۵
  جمع کل سوالات ۷۰

منابع کنکور زبان‌های خارجی

کنکور زبان تخصصی هیچ گاه منابع از پیش تعیین شده و دقیقی نداشته است. برای دسترسی به منابع این آزمون یکی راهکار موجود این است که آزمون‌های زبان‌های خارجی سال‌های قبل را مطالعه کرد و بر مباحث تکرار شده در آن‌ها امادگی و تسلط لازم را پیدا کرد.

تهیه و استفاده از منابع درسی نظام جدید یعنی دروس پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم معرفی شده از جانب سازمان سنجش الزامی است چرا که طراحان سوالات کنکور، پایه سوالات خود را با کمک این کتاب ها می سازند.

اما در کل سؤالات دفترچه تخصصی در آزمون زبان‌های خارجی منابعی دقیقی ندارد ولی با توجه به تجربهی داوطلبان موفق در این رشته منابع کنکور زبان زیررا پیشنهاد میکنیم که عبارتند از:

1.کتاب زبان انگلیسی سال اول تا چهارم متوسطه.

2.کتاب انتشار یافته توسط سازمان سنجش تحت عنوان    new bridging the gap.

3.کتاب vocabulary in use.

4.کتاب   English Grammar in Use by Raymond Murphy – Upper Intermediate Level.

5.کتاب ۵۰۴ Absolutely Essential Words.

6.کتاب لغات Vocabulary for the High School Student by Harold Levine.

7.کتاب Anything you can get your hands on.

8.کتاب Longman Dictionary of Contemporary English (LDOCE) for Advanced Learners.

9.کتاب English Idioms in Use by Felicity O’Dell and Michael McCarthy.

10.کتاب گرامر تخصصی انتشارات خیلی سبز تالیف دکتر علیرضا جابری.

11.کتاب درک مطلب به زبان ساده تالیف دکتر شهاب اناری و انتشارات گاج.

 5 راهکار طلایی برای قبولی در کنکور زبان:

 

1.داشتن پیش زمینه ی مناسب از کنکور زبان

اگرمتقاضیان رشته ی زبان با منابع و کتاب هایی که بدین منظور معرفی می شوند اطلاعات بیشتری داشته باشند به راحتی می توانند با  نحوه ارائه سوالات و نحوه پاسخگویی به آنها ارتباط برقرار کنند. یادآورشویم که کسی که می خواهد در کنکور اختصاصی یا منحصرا زبان شرکت کند باید دست کم در حد میانه یا  سطح مقدماتی پیشرفته با این زبان آشنایی لازم داشته باشد.این کار موجب تمرکز و ایجاد زمینه و ذهنیت مناسب متقاضی در این زمینه خواهد شد.

2.نبود منابع رسمی و تغییرات محسوس در نوع طراحی سوالات

برای موفقیت در کنکور زبان توصیه ی ما به داوطلبان  این است که به صورت مفهومی حوزه مطالعات تشان  را در این زمینه گسترش دهند. اگر داوطلبان در گرامر و تسلط بر واژگان مشکل چندانی نداشته باشند می توانند در زمینه مفاهیم کنکور زبان در سوالات هر دوره موفقیت بیشتری کسب کنند. هرچند ما منابعی را در اینجا معرفی کردیم اما فراموش نکنیم که سوالات هر سال جدید و متفاوت با سال گذشته خواهند بود.

3.از متدهای جدید آموزشی برای قبولی در کنکور زبان بهره بگیرید

داوطلبان می توانند به راحتی از طریق فیلم و فایل های شنیداری به صورت زیرنویس که توسط اساتید این رشته توصیه می شود دامنه لغات و واژه گانشان را افزایش دهند. همچنین استفاده از پادکست ها یا حتی بازی هایی که به صورت آنلاین به منظور تقویت شما در زمینه حفظ بیشتر واژگان زبان انگلیسی به شما یاری برساند.

4.جدی گرفتن دروس تخصصی

کسانی که فکر می کنند می توانند با تکیه بر اطلاعات و شناخت اولیه خود در زمینه منابع و دروس عمومی در کنکور زبان موفق شوند شاید بتوانند به چنین چیزی دست پیدا کنند. با این همه در دراز مدت و به خصوص ترم های میانه به بعد در دانشگاه ها با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

بنابراین باید حتما میزان مطالعات خودتان را در این زمینه افزایش دهید تا دچار مشکل نشوید.

سخن آخر

آزمون زبان‌های خارجی یکی از آزمون‌هایی شناور است که علاوه بر داوطلبان تخصصی خود این رشته، داوطلبان سایر کنکورهای آزمایشی نیز می‌توانند در آن شرکت کنند. قبولی در این رشته نیز مانند تمام رشته های دیگر سختی های خود را دارد و برای کسب نتایج خوب و موفقیت‌آمیز در آزمون زبان لازم است تا داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون همه چیز را باید درباره کنکور زبان بدانند. کنکور زبان شامل  دفترچه سؤال تخصصی است که در این دفترچه سؤالات تخصصی از یک درس زبان تخصصی سؤال مطرح می‌شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *