ویژه کنکور

فرق کنکور اردیبهشت و تیر ماه

با تغییراتی که از سال ۱۴۰۱در کنکور سراسری اعمال شد کنکور از یک بار برگزار شدن به دو بار در سال تغییر یافت . داوطلبان می توانند در دو مرحله تیر و اردیبهشت در کنکور شرکت کنند .دانش‌آموزان نیازی به تلف کردن عمر یک ساله جهت شرکت مجدد در کنکور سراسری را ندارند و می‌توانند در صورت عدم موفقیت در کنکور اردیبهشت ماه مجدد در کنکور سراسری بعدی که زودتر از تیر ماه بعدی برگزار می‌شد شرکت نمایند و در صورت تلاش و سخت کوشی به نتیجه و رویای خود دست پیدا کنند.

فرق کنکور اردیبهشت و تیر ماه در چیست؟

ذهن بسیاری از دانش آموزان در حال مقایسه بین کنکور اردیبهشت و تیر ماه است که این مقایسه برای برنامه ریزی و مدیریت زمان و انتخاب منابع که میخواهند با آن شروع به مطالعه بکنند مهم است. هر دو کنکور در شرایط یکسانی برگزار خواهند شد با این تفاوت که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود دارند .

مزایا کنکور اردیبهشت ماه

1.نزدیکی بازه جمع بندی به آزمون

کنکور اردیبهشت برخلاف کنکور تیر ماه که با وقفه امتحانات نهایی حدود ۲۵ روزه  نسبت به فرآیند جمع بندی همراه است از مزیت نزدیکی بازه جمع بندی به آزمون برخوردار است که این موضوع باعث افزایش بازدهی در دانش آموزان خواهد شد.

2.انرژی روحی بالا

به دلیل فاصله دار بودن نسبت به امتحانات دانش آموزان می توانند با روحیه بالاتری در آزمون شرکت کرده و فشار خراب کردن یا نکردن امتحانات نهایی را به دوش نکشند.

3.رقیبان کمتر

اکثر دانش آموزان کنکور اردیبهشت را به چشم یک محک و آزمایش برای خود می بینند تا با کنکور سراسری و نوع سوالات آشنا شوند. از همین رو دانش آموزانی که کنکور اردیبهشت را هدف قرار دادند می توانند از شانس بالاتری برخوردار باشند.

4.کاهش بار روانی مسیر پرفشار

تقریباً همه دانش آموزان از مسیر و فشار هایی که کنکور بر زندگیشان وارد می کنند خسته می شوند و همیشه سعی دارند از زیر بار این فشار خارج شوند و با زودتر برگزار شدن کنکور آسودگی خیالی به دانش آموزان برای امتحانات نهایی شان می دهد.

5.ارزیابی و امتحان سوالات برای کنکور تیر

بسیاری از دانش آموزان برای ارزیابی کنکور و سطح سوالات در کنکور اردیبهشت حاضر می شوند تا بتوانند خودشان را برای کنکور تیر ماه آماده کنند. تعداد این دسته دانش آموزان کم نیست. اگر تاکنون در کنکور سراسری شرکت نکرده اید کنکور اردیبهشت فرصت خوبی برای محک زدن خود است.

معایب کنکور اردیبهشت ماه

1.دارا بودن زمان کمتر برای آمادگی و مطالعه

از آنجایی که کنکور اردیبهشت ماه زودتر برگزار می شود، طبیعتاً زمانداوطلبان برای مطالعه و مرور و جمع بندی مطالب به مراتب کمتر از کنکور تیر ماه خواهد بود.

2.کم اهمیت در جمع بندی

بسیاری از دانش آموزان به دلیل کمبود زمان بسیاری از مطالب را سرسری می گیرند و به دادن یک یا چند آزمون اکتفا می کنند و تجربه حاصل از سالیان سال مشاوره با شما دانش آموزان می گوید که شما بعد آزمون هایتان به سراغ رفع اشکال نمی روید از همین رو بسیاری از مشکلات تلمبار شده است و سرجلسه کنکور تازه سرتان به سنگ خواهد خورد.

3.عدم مدیریت زمان

بسیاری از دانش آموزان به دلیل اینکه نحوه مدیریت زمان سرجلسه آزمون ها را تمرین نکرده اند و نیاز به زدن آزمون های بسیاری دارند تا بتوانند با این معقوله ارتباط برقرار کرده و بازدهی خود را بهبود ببخشند. با این حال به دلیل محدودیت زمان از نعمت زدن آزمون ها زیاد محروم هستند.

4.برنامه ریزی های خارج از حد توان و دور از واقعیت

به دلیل اینکه زمان کم است داوطلبان  تلاش می کنندکه در زمان کوتاه به حداکثر توان خود در تست زنی  برسند در حالی که این موضوع نیاز به تمرین و تکرار فراوان دارد با این حال راه حل های عجیب و غریب انتخاب می کنید نظیر برنامه روزانه صرفاً یک درس در روز و غیره.

5.افسردگی در صورت شکست

بسیاری از دانش آموزان بعد ازنتیجه نگرفتن و شکست احتمالی در کنکور اردیبهشت درس را رها می کنند و شکست را به جای رفع اشکال و حل مواردی که بالاتر نیز به آن اشاره شد، می پذیرند و مدتی در انزوا هستند و این به شدت صدمه زننده در این مسیر است . پس قبل از انزوا عواقب آن را نیز بررسی کنید.

6.خستگی از فشردگی برنامه

باز هم بدلیل فشردگی برنامه بدن بسیاری از دانش آموزان زیر فشار روانی و مطالعاتی در اصطلاح خالی می کند پس باید حتما برای این موضوع نیز راه حلی بیندیشی

مزایا کنکور تیر ماه

1.زمان برای مطالعه و برنامه بهتر

بین کنکور اردیبهشت و تیر ماه تقریبا  دو ماه فاصله است برای کسانی که می خواهند بهتر مطالعه و جمع بندی کنند و این فرصت ارزشمندی خواهد بود. البته این فرصت توام با امتحان نهایی است.

2.احساس آرامش و اطمینان از خود

شرکت در کنکور تیر ماه به دلیل بهتر مطالعه کردن و جمع بندی و زدن آزمون های بیشتر به شما احساس آرامش و اطمینان بیشتری در جلسه کنکور خواهد داد.

3.تجربه بیشتر

همانطور که پیشتر اشاره شد اغلب دانش آموزان در کنکور اردیبهشت ماه جهت محک خود شرکت می کنند همین موضوع تجربه بیشتری به دانش آموزان در کنکور تیر ماه می دهد که خطاهای قبلی خود را تکرار نکنند و در دام هایی که طراح کنکور برایتان پهن کرده به راحتی مثل خرگوش تیزپا فرار کنند!

4.بار روانی کمتر در صورت عملکرد عالی در امتحانات

در صورتی که شما در امتحانات نهایی عملکرد قوی داشته باشید و بتوانید درصد بالایی از تاثیر سوابق معدل را کسب نمایید، قطعا با بار روانی و روحیه بالاتری وارد کنکور تیر ماه خواهید شد بنابراین نتیجه بهتری خواهید گرفت.

5.انتخاب رشته دقیق‌تر

با شرکت در کنکور تیر، داوطلبان می‌توانند بعد از انجام آزمون، انتخاب رشته خود را بر اساس نتایج بهتر و دقیق‌تر انجام دهند.

معایب کنکور تیر ماه

1.فاصله دوران جمع بندی

تمامی دانش آموزان فروردین و اردیبهشت را در چارچوب برنامه ریزی خود دوران جمع بندی می دانند که به دلیل امتحان نهایی خرداد ماه وقفه ای در حدود ۲۵ روز بین کنکور سراسری و دوران جمع بندی وجود دارد که این وقفه باعث فراموشی بسیاری از نکات می شود.

2.فشار منفی بودن امتحانات نهایی

گاهی اوقات اوضاع آن جورکه شما پیش بینی می کردید پیش نمیرود و نمرات امتحان نهایی دلخواهتان نمی باشد با این حال تنها راه نجات کنکور تیر ماه است پس فشار بیشتری به دانش آموزان در کنکور تیر ماه متوجه شما خواهد بود.

3.عدم مدیریت زمان

این موضوعی تکراری است که پیش تر هم به آن اشاره کردیم با این حال در کنکور تیر ماه نیز با آن مواجه خواهید شد.

4.سطح کنکور سخت تری در انتظارتان خواهد بود

بی منطق است اگر بگوییم همانطور که در کنکور اردیبهشت مواردی در کنکور می آید همان نیز در کنکور تیر ماه تکرار شود. معمولاً طراحان از سوالات تکراری و مشابه استفاده می کنند و هوش طراح سوال را دست کم نگیرید. ساده بگویم طراح تله های بزرگتری در نظر گرفته که شما را به دام بندازد.

5.خستگی بسیار زیاد و انرژی پایین

هرچه به کنکور نزدیکتر می شویم قطعاً حجم خستگی شما بیشتر خواهد شد و این شما را غافل گیر خواهد کرد. و تن  به تسلیم شدن می دهند و بسیاری از دانش آموزان برای این مشکل هیچ راه حلی در نظر نگرفته اند.

6.ماکزیمم رقابت برای رسیدن به اهداف

همه آن دسته از از داوطلبان که خود را محک زدن الان با تمام توان به دنبال رسیدن و کسب رشته تاپ به رقابت واقعی می پردازند.بعد از مقایسه دقیق کنکور اردیبهشت و تیر ماه، تصمیم نهایی بین شرکت در کنکور اردیبهشت یا تیر ماه باید بر اساس شرایط شخصی، سطح آمادگی و توانایی شما اتخاذ شود. مهمترین نکته این است که برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از زمان بهینه برای آمادگی، کلید موفقیت در هر دو حالت است.
سوالات متداول

1.آیا می توان در هر دو مرحله کنکورشرکت کرد؟

بله هیچ محدودیتی در شرکت دو مرحله از کنکور نیست

2.کنکوراردیبهشت بهتر است بدهیم یا تیر؟

در متن مقاله به مزایا و معایب هردو کنکور اشاره شده است

3.فرق بین کنکور اردیبهشت با خرداد در چیست؟

در متن مقاله به طور کامل به این سوال پاسخ داده شده است.

کلام آخر

در این مقاله به مزایا و معایب هر دو کنکور تیر و اردیبهشت اشاره شد و هر داوطلب با توجه به شرایط شخصی خود، سطح آمادگی و توانایی می تواند در یکی از این مراحل و یا هر دوی آن را شرکت کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *