ویژه کنکور

معرفی رشته فيزيوتراپی | بازار کار و میزان درآمد

فیزیوتراپی رشته ای ست که نقش بسیار زیادی در پیشگیری و نیز درمان  مفاصل ، استخوان ، عصب و معلولیت با استفاده از یک سری وسایل مثل ابزار های الکترونیکی و…دارد. به طورمثلا یک فیزیوتراپیست با آموزش نحوه نشستن صحیح و بلند کردن وزنه های مختلف، از انحرافاتی که می تواند در ستون فقرات به دلیل رعایت نکردن این نکات ایجاد شود ، جلوگیری کند و باعث اصلاح حرکت شود. فیزیوتراپی نیز مانند سایر رشته ها مزایا و معایب خود را دارد.می توان گفت که در 60 درصد از درمان ها و بیماری ها همراه با دارو درمانی به فیزیوتراپی نیاز است.

معرفی رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپی شامل فرایند بررسی، تشخیص، برنامه ریزی، ارزیابی و در نهایت آغاز درمان درد است . مهمترین بخش کارایی فیزیک درمانی در علم پزشکی بعد از عمل های جراحی فیزیوتراپی است. تعریف علمی آن یعنی فعالیت هایی که به دو بخش زیر تقسیم می شوند:

1.فعالیت هایی که در آنها از وسایل و دستگاه های خاص الکتریکی استفاده میشود که این وسایل نیز دو دسته اند:

1-1 وسایلی که باعث تحریک عصب و عضله می شوند و در ضایعات عصبی جهت نوآموزی و باز آموزی به کار برده می شوند.

1-2دستگاه هایی که جهت تسکین درد مورد استفاده قرار میگیرند .

وسایل دیگری نیز هستند که حرکتی و مکانیکی اند که به آنها حرکت درمانی گویند و لازمه انجام آنها، دانستن مکانیسم عصب و عضله و دیگر الگوهای حرکتی است تا فیزیوتراپیست بتواند براساس این اطلاعات در جهت بهبود و یا افزایش توان بیمارانی بپردازد که دچار انواع ضایعات عصبی و انواع فلج ها شده اند و یا دارای درد های مفصلی مثل گردن درد یا دردهای مفصلی هستند و یا به دلیل جراحی یا شکستگی، سفتی و محدودیت حرکتی دارند.

2.فیویوتراپیست برای کسب بهترین نتیجه در فیزیوتراپی بیمار، علاوه بر استفاده از وسایل فوق از حرکات ورزشی و درمانی نیز استفاده می کند چرا که اگر درمان بصورت ترکیب حرکات ورزشی و کار با دستگاه های الکترونیکی باشد، فرد آسیب دیده سریعتر درمان می شود و بهبود می یابد.

 سه روش اصلی درمان در علم فیزیوتراپی

1.الکتروتراپی

در روش درمان الکتروتراپی، درمان توسط دستگاه های مخصوص فیزیوتراپی انجام می شود.

2.تمرین درمانی

تمرین درمانی شامل انجام تمرین های خاص مانند ماساژ، حرکات ورزشی مناسب و آب درمانی است؛ که از طرف فیزیوتراپیست پیشنهاد می شود.

3.درمان با مهارت های دست

در این روش فیزیوتراپیست با انجام تمرینات مفید بر روی بیمار اقدام به درمان می کند.

پس از عمل های جراحی که بر روی اندام انجام می گیرد، علم فیزیوتراپی حرکات نرمشی را شروع می کند، تا اندام های آسیب دیده دچار خشکی نشود و بیمار بتواند به آسودگی حرکت کند.

پذیرش رشته فیزیوتراپی از طریق کنکور سراسری

پذیرش برای رشته ی فیزیوتراپی در تمام دانشگاه های روزانه از طریق شرکت در آزمون سراسری تجربی و کسب رتبه لازم امکان پذیر است و تاکنون هیچ یک از واحد های دانشگاهی روزانه رشته فیزیوتراپی بدون کنکور را ارائه نداده اند.بنابراین یک داوطلب برای پذیرش در دانشگاه روزانه باید رتبه لازم برای رشته فیزیوتراپی را کسب کنید.

برای قبولی در رشته فیزیوتراپی چه درس هایی را باید خواند؟

رشته فیزیوتراپی در زیرگروه 1 قرار دارد؛ به همین علت همانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی، مطالعه و تسلط بر دروس زیست شناسی و شیمی برای کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد.زیرا زیست شناسی ضریب 4 و شیمی ضریب 3 را در کنکور سراسری تجربی دارد.درس های دیگر مثل فیزیک و ریاضیات اهمیت کمتری دارند و ضریب آنها 2 است. زمین شناسی برای رشته فیزیوتراپی برخلاف رشته داروسازی ضریب صفر را دارد.

توانایی های لازم برای دانشجوی رشته فیزیوتراپی

داشتن صبر و حوصله برای یک دانشجوی رشته فيزيوتراپي‌، در درجه اول شرایط مورد نیاز این رشته است ؛ چون در نهایت باید با بیماران مختلفی از جمله افرادی که دچار سکته مغزی یا ضایعه مغزی شده اند و یا عقب ماندگی ذهنی دارند، کار کند. در اغلب مواقع هم نتیجه کارش به تدریج ظاهر می شود.از سوی دیگر چون دانشجوی این رشته با دستگاه های الکتریکی متنوعی کار می کند، باید در درس فیزیک قوی بوده و همچنین به دلیل اینکه با بدن انسان به عنوان یک موجود زنده سروکار دارد، باید به درس زیست شناسی علاقه مند باشد.لازم است که به بیمار و اطرافیان او توضیحاتی در مورد روش نگهداری و تمرینات در منزل داده شود بنابراین مهارت کلامی، از دیگر خصوصیات مهم برای موفقیت هر فارغ‌التحصیل رشته فیزیوتراپی است.به دلیل کار فیزیکی سنگین و طولانی مدت، آمادگی جسمانی، سلامت عمومی و وضعیت مناسب اسکلت و عضلات خود فیزیوتراپ ضرورت دارد. این تخصص علمی، دقت و توجه بالایی می‌خواهد چون انجام یک حرکت اشتباه ممکن است آسیب غیرقابل جبرانی بر سلامت بیمار بگذارد.

گرایش‌های رشته فیزیوتراپی برای ادامه تحصیل

فیزیوتراپی یکی از رشته‌های توانبخشی است که با عنوان طب فیزیکی نیز شناخته می‌شود. در این روش بدون استفاده از هر نوع دارویی، تنها با استفاده از تمرینات اصلاحی و یا گرما، مشکلات عضلانی و اسکلتی فرد بهبود پیدا می‌کنند.گرایش‌های کارشناسی ارشد فیزیوتراپی عبارتند از:

·  فیزیوتراپی

·  فیزیوتراپی ورزشی

آیا تحصیل رشته فیزیوتراپی به صورت ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه علمی کاربردی امکان پذیر است؟

ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته فیزیوتراپی فقط از طریق کنکور سراسری امکان پذیر است. بدون کنکور به هیچ وجه در ایران و در هیچ دانشگاهی در کشور برای متقاضیان و داوطلبان امکان تحصیل در این رشته وجود ندارد.در حال حاضر یک داوطلب متقاضی تحصیل فیزیوتراپی بدون کنکور، فقط می تواند تحصیلات خود در این دوره و رشته تحصیلی را در خارج از کشور و بدون حق بازگشت به ایران انجام دهد و پس از اتمام تحصیل بدون آزمون در رشته فیزیوتراپی می توانند به کشور بازگردند.

رشته فیزیوتراپی بدون آزمون دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد رشته فیزیوتراپی را حتی به صورت با کنکور نیز ارائه نمی دهد. این دانشگاه نیز همانند دانشگاه روزانه، هیچ یک از رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی از قبیل فیزیوتراپی، بدون کنکور ارائه نمی شود. ولی ممکن است در سال های آینده ، امکانات لازم برای تدریس و دایر کردن این رشته در دانشگاه آزاد فراهم شود.

رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشگاه پردیس خودگردان

تعداد معدودی از دانشگاه های پردیس خودگردان در رشته فیزیوتراپی دانشجو پذیرش می کنند اما تعداد این دانشگاه ها به نسبت کمتر از دانشگاه های روزانه و به شرح زیر می باشند :

علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران علوم پزشکی اصفهان – علوم پزشکی بابل -ع لوم پزشکی تبریز – علوم پزشکی تهران – علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران- علوم پزشکی کرمان- علوم پزشکی همدان- علوم پزشکی شیراز و …

تخصص‌های رشته فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها عمدتاً در موارد زیر به بیماران کمک می‌کنند:

مشکلات ارتوپدی:

این مورد رایج‌ترین کاربرد ارتوپدی برای کم به افرادی است که مشکلات مفصلی، عضلانی، استخوانی و موارد مشابه دارند که یا دچار آسیب شده‌اند یا جراحی را پشت سرگذاشته اند.

مشکلات عصبی:

برای کمک به کسانی که سکته مغزی، بیماری‌های دستگاه عصبی مثل پارکینسون، آسیب‌های نخاعی و عصبی مثل سیاتیک و غیره را دارند.

مشکلات سالمندی:

این مورد روی بهبود مشکلات تحرک سالمندان که بخاطر بیماری‌های مختلف یا کهولت سن ایجاد میشود کار می‌کند.

مشکلات قلبی، عروقی و ریوی:

افرادی که دچار این بیماری‌ها هستند ممکن است در حفظ تعادل و استقامت خود مشکل داشته باشند.

فیزیوتراپی کودکان:

با مسائل خاص کودکان مثل مشکلات رشد، تورتیکولی و غیره سروکار دارد و به این کودکان در بازیابی توان آن‌ها کمک می‌کند.

مراقبت از زخم:

فیزیوتراپیست با بهبود روند گردش خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها به تسریع بهبود آن‌ها کمک می‌کند.

درمان‌های دهلیزی:

برای افرادی که بیماری‌های گوش داخلی دارند و در تعادل دچار مشکل هستند.

درمان احتقان زدا:

برای کمک به تخلیه‌ لنف و مایع‌های جمع شده‌ در بدن

فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی در چه کارها و صنفهایی می‌تواند شاغل شود؟

کار اصلی فارغ‌التحصیلان فیزیوتراپی، درمان بیمارانی است که به هر دلیلی مانند حوادث، بیماری یا انجام جراحی، مشکلات عضلانی و اسکلتی دارند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مطب شخصی یا بیمارستان‌های دولتی مشغول به کار شوند. سازمان‌ بهزیستی‌، هلال‌ احمر، کلینیک‌های‌ توانبخشی‌ و سازمان‌های‌ مربوط‌ به‌ توانبخشی‌ از دیگر مراکز جذب فیزیوتراپ‌ها هستند و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، امکان تدریس در دانشگاه هم وجود دارد.

مزایای رشته فیزتراپی

رشته‌ فیزیوتراپی یکی از کاربردی‌ترین رشته‌های فعلی جامعه است و پتانسیل بالایی برای کسب درآمد دارد. این رشته‌ در همه جوامع با هر ویژگی سنی متقاضی دارد و حوزه‌های تخصصی آن هم گسترده‌ است. بنابراین افراد می‌توانند در بخش موردعلاقه خود فعالیت کنند. آن‌ها می‌توانند مستقل کار کنند و ساعت کاری شناور داشته باشند. از دیدگاه دیگر فیزیوتراپی مستقیماً به انسان‌ها کمک می‌کند تا کیفیت زندگی بهتری را تجربه‌ کنند.

معایب رشته فیزیوتراپی

برای فیزیوتراپ شدن حتماً نیاز به تحصیلات دانشگاهی هست و به‌صورت تجربی قابل‌قبول نیست. ممکن است فیزیوتراپیست مجبور باشد ساعت‌های طولانی سرپا بایستد یا به بیماران کم‌توان کمک کند یا وسایل سنگینی را بلند نماید.
یکی از سختی های رشته فیزیوتراپی این است که کار با افراد بیمار چالش‌های خود را دارد مثلاً ممکن است بی‌حوصله یا بداخلاق باشند و فیزیوتراپیست‌ها باید با اخلاق بیمار کنار بیایند. گاهی آن‌ها در معرض انتقال بیماری مثلاً عفونت‌های مسری از بیمار قرار می‌گیرند. با همهی این مشکلات باید صبر و تحمل خود را بالا ببرند تا بتوانند در روند درمان پیش روند.

 بازار کار رشته فیزیوتراپی به چه صورت است؟

زندگی ماشینی باعث کم تحرکی در زندگی و کاهش نرخ فعالیت و ورزش بین مردم و شیوع چاقی، منجر به افزایش مشکلات عضلانی و اسکلتی شده‌اند افزایش امید به زندگی، افزایش جمعیت سالمند در جامعه، و در نتیجه نیاز به فیزیوتراپ‌های متبحر را روز به روز افزایش می‌دهند. بنابراین فیزیوتراپی یکی از رشته‌هایی پر کاربرد در زندگی مردم است درنتیجه بازار کاری رو به رشد خواهد بود.برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند..پس از عمل های جراحی که بر روی اندام انجام می گیرد، علم فیزیوتراپی حرکات نرمشی را شروع می کند، تا اندام های آسیب دیده دچار خشکی نشود و بیمار بتواند به آسودگی حرکت کند.فیزیوتراپیست ها در مراکز مختلفی از جمله بیمارستان ها، آسایشگاه ها، مراکز بهداشت، مدارس، مراکز ورزشی، کارخانجات و بسیاری از این قبیل مکان ها مشغول به کار می شوند.امروزه بازار کار فیزیوتراپی گسترده است و اکثر مراکز درمانی، ورزشی و حتی تولیدی، نیازمند حداقل یک فیزیوتراپیست هستند.

بازار کار رشته فیزیوتراپی برای خانم ها

به دلیل این که فضای کار برای استخدام کارشناس فیزیوتراپی وسیع است، خانم ها نیز می‌توانند در بخش موردعلاقه و تخصص خود مشغول به کار شوند. بسیاری از خانم‌ها علاقه‌مندند که در فضاهایی با تنش کمتر کار کنند بنابراین کار در درمانگاه‌های دولتی، مراکز توان‌بخشی و محیط‌هایی که با بیماران مختلف کم‌توان سروکار دارند و مجبورند برای مدت طولانی با بیماران سخت کار کنند موردعلاقه بسیاری از خانم ها نیست.
این افراد می‌توانند در فیلد موردنظر خود به‌صورت خصوصی کار کنند. اگر بودجه و تجربه کافی (حدود سه سال) داشته باشند می‌توانند درمانگاه شخصی خود را تأسیس کرده و شرایط آن را طبق نظر خود مدیریت کنند تا سختی کمتری ازنظر ایستادن‌های طولانی‌مدت، کار با بیماران سخت داشته باشند و مجبور به بلند کردن بارهای سنگین نشوند.

درآمد کارشناس فیزیوتراپی

درآمد فیزیوتراپی بر اساس عوامل مختلفی تعیین می شود و در محدوده مشخصی قرار ندارد. محل کار کارشناس فیزیوتراپی ، دولتی یا خصوصی بودن محل فعالیت ، تجربه کاری ، میزان تحصیلات ، مهارت و توانایی ها ، نوع برخورد با بیماران و … همگی در تعیین درآمد فیزیوتراپی نقش دارند.اگر یک متخصص فیزیوتراپی مطب و کلینیک شخصی نداشته باشد و فقط در مراکز درمانی و بیمارستان ها فعالیت کند، می تواند متوسط درآمد ماهانه 15 الی 30 میلیون تومان بر اساس تجربه و تخصصی که دارد، کسب کند که البته در مراکز درمانی خصوصی میزان درآمد از مراکز دولتی بیشتر است هم چنین ممکن است بعضی از فیزیوتراپیست ها در منزل هم به درمان و توانبخشی بیماران بپردازند که می تواند به درآمد آن ها اضافه شود.فرضا اگر برای هر بیماری که برای درمان در منزل مراجعه می کند ، 200 هزار تومان دریافت شود و در ماه 50 نفر را معالجه نمایید، حدود 10 میلیون تومان فقط از طریق کار در منزل کسب درآمد می کنید.

 سوالات متدوال داوطلبان

1.کدام یک از دانشگاه ها رشته فیزیوتراپی را بدون آزمون ارائه می دهند ؟

هیچ یک از  دانشگاه های روزانه، پردیس خودگردان و آزاد در رشته فیزیوتراپی پذیرش بدون آزمون ندارند.

2.شرط تحصیل در رشته فیزیوتراپی چیست ؟

متقاضیان تحصیل در رشته فیزیوتراپی تنها در صورت کسب رتبه لازم در کنکور تجربی می توانند وارد این رشته شوند.

3.آیا می توان با پرداخت هزینه و شهریه زیاد ، به صورت بدون کنکور وارد رشته فیزیوتراپی دانشگاه پردیس بین الملل شد ؟

تحصیل در تمام رشته های شاخه علوم پزشکی دانشگاه پردیس خودگردان فقط از طریق شرکت در کنکور تجربی میسر است و پذیرش بدون کنکور در این رشته ها امکان پذیر نیست.

4.کدام یک از دانشگاه ها در رشته فیزیوتراپی بدون کنکور دانشجو می پذیرند؟

هیچ دانشگاهی در رشته فیزیوتراپی پذیرش بدون آزمون ندارد.

5.شرایط تحصیل در رشته فیزیوتراپی چگونه است؟

برای وارد شدن به رشته فیزیوتراپی تنها باید رتبه قبولی را در کنکور تجربی کسب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *