مصاحبه

مصاحبه با لیلا علمی رتبه ۲۰۲ انسانی دانشجوی حقوق شهید بهشتی

دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

 

رشته حقوق از گذشته تا کنون پرطرفدار ترین رشته از علوم انسانی بوده و از لحاظ تعداد داوطلبان رتبه اول را دارد. حقوق جمع حق است. هر انسانی از بدو تولد دارای یک سری حقوق است و باید نسبت به دیگران نیز آن را رعایت کند. رشته حقوق نیز به حقوق در روابط مردم با یکدیگر ،مردم با دولت و دولت با مردم می پردازد.

رشته حقوق به دو قسمت روابط بین الملل عمومی و روابط بین الملل خصوصی تقسیم می شود. در روابط بین الملل عمومی مسائل بین دولت ها و سازمان ها مطرح است و در روابط بین الملل خصوصی روابط حقوقی بین مردم مطرح می شود. این رشته در جامعه از این جهت دارای اهمیت است که قواعد و مقرراتی را که بر روابط میان اشخاص حاکم است، بررسی می کند. رشته حقوق جزو رشته های پرطرفدار در کنکور انسانی است، با این حال قبولی در این رشته آنچنان دشوار نیست. البته اگر قصد داشته باشید در دانشگاه های برتر ادامه تحصیل بدهید راه آسانی در پیش ندارید.

اما در کل با توجه به تعداد زیاد دانشگاه های ارائه دهنده این رشته در کشور، پذیرش در این رشته اصلا دشوار نیست. دشواری جدی تر تحصیل در این رشته و یادگیری فراوان است تا بتوانید در آزمون هایی مانند وکالت موفق شوید.

این رشته هر ساله در دانشگاه های سراسری، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس بین الملل ارائه می شود.

دوره تحصیل رشته حقوق 4 سال و معادل 8 ترم تحصیلی است و دانشجویان حقوق موظفند که در دوره تحصیل خود 135 واحد درسی را بگذرانند.

دانشجویان این رشته می توانند پس از اتمام دوره ی کارشناسی در آزمون های ورودی مشاغلی مثل وکالت،قضاوت، سردفتری اسنادرسمی و مشاوره ی حقوقی شرکت کرده و بعد ازگذراندن دوره ی کارآموزی هریک وارد این مشاغل شوند .

توانمندی های لازم برای موفقیت در رشته حقوق

توانایی های لازم برای ورود به رشته حقوق فردی که وارد رشته حقوق می شود علاوه بر گذراندن کنکور سراسری خواندن درس های مربوطه باید قدرت استدلال بالایی داشته باشد فن بیان قوی داشته باشد از علوم روانشناسی فلسفه و جامعه شناسی آگاهی کامل داشته باشد. فرد باید دارای دایره لغات گسترده و همچنین روحیه جستجوگری باشد تا بتواند در کارش موفق شود.

مزایا و معایب رشته ی حقوق

رشته حقوق از منزلت و در آمد خوبی در جامعه برخوردار است. به طوری که اگر شما در یک دعاوی موفق شوید، سیل مراجعه کنندگان به دفتر شما سراریز می شود.

از سختی های رشته حقوق کار زیاد و زمان کاری نامشخص آن است. کارشناسان حقوق در دل ماجراهای گوناگون و گاها خشن مثل داستان های جنایی و قتل قرار می گیرند و باید روحیه بالا و توانایی تحمل اضطراب را داشته باشند. همچنین تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق بسیار زیاد هستند و تا حدودی این رشته در جامعه اشباع شده است؛ به همین دلیل بازار رقابتی بین آن ها وجود دارد و وکلا و حقوقدانانی موفق اند که تجربه، مهارت و توانمندی بیشتری داشته باشند.

مصاحبه با لیلا علمی

رتبه ۲۰۲ انسانی

دانشجوی حقوق دانشگاه شهید بهشتی

 

+ بنظرت سبک جدید کنکور و کارنامه ها به نفع بچها بود یا به ضررشون؟ عدالتی توش بود یا نه؟

_ بنظرم نسبت به سال ۴۰۱ ۴۰۲ این عدالته یکم نادیده گرفته شد و ما حتی شاهد ترازای منفی در سوابق تحصیلی بودیم و کارنامه هایی هم بودن که حتی بچها استحقاق تراز کنکور بیشتری رو داشتن نسبت به درصدهاشون‌.

+ بنظرت این فرصت ۱۰ ماهه باقی مونده فرصت مناسبی هس برای قبولی توی رشته انسانی؟

_ بله قطعا حتی من خودم خیلی دیر شروع کردم و فقط ۴- ۵ ماه فرصت داشتم برای رتبه شدن و الان واقعا دیر نیس برای شروع.

+ آیا واقعا ی رتبه دو رقمی به راحتی دو رقمی شده و هیچ مشکلی نداشته تو سال کنکور؟

_ قطعا همه مشکلاتی دارن ولی اکثر کسایی که موفق میشن ناامید نشدن و میدونستن چطوری مشکلات رو کنار بزنن و از سر راهشون بردارن

من همیشه میگم کنکور شبیه مسابقه دوی استقامته، هرکس که استقامت بیشتری داشته باشع، هرکس روش های حل مسئله بیشتری سراغ داشته باشع و بهتر بتونه خودشو چ ازلحاظ درسی و برنامه و چ از لحاظ روحی و ذهنی مدیریت کنه قطعا موفق تره. پس اصلا اینطوری نیس اونایی که موفق ترن ویژگی خاصی داشته باشن اونام شبیه ما هستن که تلاش کردن، ناامید نشدن، جا نزدن، انگیزه داشتن و بالاخره موفق شدن.

+ بنظرت اشتباهی بوده که اگ اونو مرتکب نمیشدی ممکن بود به رتبه تک رقمی برسی؟

_ مشکلی که وجود داشت این بود که من دیر شروع کردم و دچار وسواس تو کمیت مطالعه شده بودم نع کیفیت و انگار کیفیت مطالعه الویتم نبود و فقط میخاستم مطالب رو تموم کنم و این دیر شروع کردنه باعث شد ی کم از تفریحاتم کم کنم. و اگر زودتر شروع میکردم درحد متعادل میتونستم پیش برم و اگر کیفیت رو هم درنظر داشتم فک میکردم بهترازین هم نتیجه میگرفتم.

+ بنظرت باتوجه به تاثیر معدل توی کنکور، بچها باید بیان ۵۰ درصد تستی بخونن ۵۰ تست تشریحی؟ یا نع بیشتر همون تستی رو بخونن و درکنارش حالا تشریحی هم برا امتحاناتشون بخونن؟

_ اولین نکته اینه که بچها قبل اینک سال تحصیلی رو شروع کنن بیان ی نگاهی به امتحانای نهایی سال قبل بندازن و ببینن که طراحا چطور سوال طرح میکنن و منطق طراح برای حل سوال تشریحی رو بفهمن و مطابق همون درسارو تشریحی بخونن و البته دانش اموزا باید بصورت متعادل براش وقت بذارن و امتحاناتشون رو از همین مهرماه جدی بگیرن و درکنار تست زدن و درسنامه خوندن برا امتحاناتشون هم بخونن.

+ بنظرت رتبه های تاپ کنکور اونایین که تو دوران تحصیلشون هیچ مشکلی نداشته و همه درسارو راحت یاد میگرفتن؟

_ نع واقعا. خود من دیر شروع کرده بودم از دی ماه، ولی خب سطح دی ماهم با سطح تیرماه که کنکور دادم خیلی متفاوت بود. اگر میخاستم با سطح دی ماهم کنکور بدم در حد ی رتبه چهاررقمی ۲۰۰۰ بود. و واقعا اینطوری نیس که همه از ابتدا همه چیزو بلد باشن و همونا رتبه بیارن.

+ اگر صحبتی نصیحتی حرف دلی با بچها داری درخدمتت هستیم.

_ بچهایی که امسال به نتیجه دلخواهشون نرسیدن اگر اون اراده و پشتکار رو دارن و حس میکنن میتونن سال بعد رتبه دلخواهشون رو کسب کنن خب پشت کنکور بمونن ولی اگر فک میکنن ممکنه انگیزشون بیفته و نتونن، بهتره که انتخاب رشتشونو انجام بدن.

و بچهایی که سال بعد کنکور دارن باید بدونن افرادی که موفق شدن بارها و بارها شکست خوردن ولی هیچ وقت ناامید نشدن و به خودشون و اهداف و آیندشون باور داشتن و میدونستن که درنهایت به هدفشون میرسن.

 سخن آخر

رشته حقوق از پرطرفدار ترین رشته ها از علوم انسانیست که از منزلت و در آمد خوبی در جامعه برخوردار است. رشته حقوق به حقوق در روابط مردم با یکدیگر ، مردم با دولت و دولت با مردم می پردازد.  با برنامه ریزی منظم ،مطالعه و تحلیل سوالات نهایی سالهای قبل برای گرفتن نتیجه عالی در معدل ، بالابردن کیفیت و کمیت مطالعه  و استفاده ی درست و مفید از سه ماه تابسان که به عنوان یک سکوی پرتاب برای پیشرفت و جبران ضعفهاست ، می توان  به سادگی مسیر رسیدن به رشته ی دلخواه  را پشت سر گذراند وجشن موفقیت را گرفت.برای موفق ماندن در این رشته باید قدرت استدلال بالا،فن بیان قوی ، از علوم روانشناسی فلسفه و جامعه شناسی آگاهی کامل داشته باشیدو همچنین باید دارای دایره لغات گسترده و روحیه جستجوگری باشید تا بتوانید در کارتان موفق شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *