مصاحبه

مصاحبه با مرضیه حسنی رتبه ۷ کشوری و رتبه ۲ منطقه کنکور ۱۴۰۲ انسانی

بعد از رشته ی تجربی رشته ی علوم انسانی از رشته های پر متقاضی بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری ست.که رقابت کمتر در کنکور رشته علوم انسانی نسبت به رشته‌ها ی ریاضی و تجربی  باعث شده است که قبولی در آن آسانتر و راحتتر باشد. رشته علوم انسانی به مطالعاتی درحوزه مسائل مربوط به انسان‌ها می‌پردازد. از محورهای اصلی رشته ی علوم اسانی مطالعه ویژگی‌های تمدن اسلامی، ادیان و مذاهب مختلف، زبان و ادبیات ملل مختلف، باستان‌شناسی، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مردم‌شناسی، علوم تربیتی، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، منطق، اقتصاد، علوم ورزشی، مدیریت در حوزه‌های مختلف و… می‌باشد.

داوطلبان با دو هدف درکنکور انسانی شرکت می کنند: یکی اینکه امکان اشتغال در طیف وسیعی از مشاغل بدون وجود محدودیت در این رشته وجود دارد و دوم اینکه داوطلبان بخصوص خانمها با هدف معلم شدن وارد رشته ی علوم انسانی می شوند.

برای قبولی در بهترین رشته های  علوم انسانی  باید حتما یک برنامه ریزی دقیق و اصولی را درپیش گرفت  و به هدف واقعی رسید.باید تمام شرایط و امکانات موجود رادرنظر گرفت و حتی باید از روحیات و ویژگیهای اخلاقی خود آگاهی کامل را داشت تا بتوانید برنامه ی شخصی مختص به خودتان را داشته باشید و با عمل به آن مسیر رسیدن به هدف خود را هموار و مطمئن کرد.

 با برنامه ریزی صحیح و اصولی، داوطلبان می‌توانند:

  • زمان خود را به طور بهینه مدیریت کنند.و تقسیم بندی خوبی بین زمان مطالعه، تمرین و استراحت داشته باشند.
  • با عمل دقیق به برنامه داوطلبان می‌توانند به طور موثرو مفیدو با اعتماد به نفس بالاتری برای آزمون آماده شوند و از نگرانی‌های ناشی از عدم توجه به موضوعات مختلف جلوگیری کنندو استرس و فشار را به حداقل برسانند
  • برنامه ریزی صحیح، باعث می شود داوطلب بهترین عملکرد را در آزمون کنکور ایفاکند
  • با برنامه ریزی صحیح، داوطلب از آمادگی خود برای آزمون مطمئن خواهدشد و می داند که بهترین عملکرد را خواهد داشت از این رو باعث افزایش اعتماد به نفس در وی می شود.

 

اصول مهمی که در یک برنامه ریزی درست برای کنکور باید رعایت کرد

  • تعیین هدف

برای برنامه ریزی موثر ساختن یک هدف بزرگ خیلی مهم است . این هدف می تواند شامل  کسب رتبه برتر، ورود به دانشگاه تاپ مورد نظر یا قبولی رشته تحصیلی خاص باشد.

  • تعیین و مدیریت زمان

برای برنامه ریزی موثر،داوطلب باید کل زمان خودرا تقسیم بندی کند و در هر تقسیم بندی  باید زمان مطالعه، تمرین و استراحت خود را به طور دقیق بگنجاند.

  • تعیین منابع برتر و مفید

برای برنامه ریزی موثر، داوطلب باید از ابتدا منابع درسی و کمک درسی که شامل کتابهای تستی تشریحی ، جزوات ، سی دی های آموزشی ،منابع آنلاین و کلاسهای آموزشی است تعیین و زمان مورد نیاز برای هریک را تعیین و مدیریت کند.

  • تعیین برنامه مطالعه

داوطلب  باید برنامه مطالعه خود را برای هر درس و موضوع و تست زنی مشخص کند.تنوع در مطالعه را بایدجدی گرفته شود تا داوطلب دچار خستگی و یک نواختی نشود.

  • اجرا و پایبندی به برنامه

داوطلب باید بادقت و جدیتی راسخ برنامه ی خود را اجراکند وبه زمانبندی خود و تعهدات خود به هدف و برنامه پایبند باشد.  عمل و اجرای درست و تک به تک بندهای آن از خود برنامه مهمتر است. یک برنامه ریزی بدون اجرا و عمل به آن معنا و نتیجه ای نخواهد داشت.

  • بازبینی و اصلاح برنامه

بعد از مدتی از اجرای برنامه ، داوطلب باید یک بازبینی کلی و جدی به برنامه خود داشته باشد تا بتواند بعضی از موارد که نیاز به اصلاح و یا تغییر دارد در برنامه اعمال کند.

مصاحبه با مرضیه حسنی

رتبه ۷ کشوری و رتبه ۲ منطقه کنکور ۱۴۰۲ انسانی

 

 + از روال درس خوندنت بهمون بگو و اینکه از کی شروع کردی به خوندن؟

_ از سال دهم شروع کردم به خوندن و همپای معلم ها پیش میرفتم و درسارو جمع می‌کردم.

+  حالا از روال درس خوندنت توی تابستون بگو که تمرکزتو بیشتر روی چی می‌گذاشتی؟

_ توی تابستون بیشتر سعی کردم پایه رو جمع بندی کنم تا درطول سال تحصیلی دوازدهم به مشکل نخورم.

+  آزمون دادن رو از کی شروع کردی؟

_ دقیقا از تابستون سال دوازدهم ازمون ثبت نام کردم.

+ بیشتر به چه صورت درس میخوندی؟ تشریحی یا تست محور؟

_ قطعا بصورت تست محور چون کنکور و آزمون های آزمایشی همه تستی هستن.

+ از کی شروع به مطالعه دروس عمومی برای امتحانات نهایی کردی؟

_ خب من مطالعه ادبیات و زبان رو از اول سال شروع کردم اما دروسی مثل دینی و سلامت بهداشت رو از نیمه دوم سال بیشتر خوندم.

+ توی کلاسای کنکوری هم شرکت می‌کردی؟

_ نه من از کلاسای کنکوری استفاده ای نمیکردم و مطالعه شخصیم رو ترجیح میدادم و اگر حین درس خوندن اشکالی برام بوجود میومد از معلما برای رفع اشکال استفاده میکردم.

+ بنظرت کنکور که ۲نوبت شد به نفع بچه ها بود یا به ضررشون؟

_ بنظرم به نفشون بود و کنکور ۲نوبتی به کاهش استرس بچها خیلی کمک کرد.

+ شما خودت کدوم کنکور رو بهتر دادی؟ دی ماه رو یا تیرماه رو؟

_ من خودم به شخصه نتیجه کنکور تیرم بهتر از دی ماه بود ولی کنکور دی ماه هم خالی از لطف نبود و تجربه های خوبی مثل مدیریت زمان، مدیریت استرس و نحوه ازمون کنکور رو یاد گرفتم.

سخن پایانی

رشته ی انسانی هرچند نسبت به رشته هایی همچون تجربی رقابت کمتری درآن هست ولی به دلیل داشتن درسهای حفظیاتی باید خیلی درست ،با برنامه ای اصولی و هدفمند شروع به مطالعه ی عمیق وبا کیفیت کرد تا به نتیجه ی دلخواه رسید. بدون برنامه ریزی و داشتن نقشه راه،و همچنین اجرای دقیق آن رسیدن به موفقیت امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل باید یک برنامه ریزی اصولی و جامع که مختص به هر داوطلب باشد، داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *