ویژه کنکور

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟

هر داوطلب کنکور این سوال برایش  پیش می آیدکه ا معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد و آیا معدل های پایین برای تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور محاسبه خواهند شد یا خیر؟.

هر ساله در امتحانات نهایی دانش آموزان بسیاری هستند که نمره 20 کسب می‌کنند؛ اما در اکثر موارد همه این دانش آموزان موفق به کسب درصد 100 کنکور در هر درس نشده‌اند؛ همان‌طور که می‌دانید، در کنکور برای هر داوطلب نمره تراز محاسبه می‌شود؛ بنابراین کسب معدل 20 در امتحانات نهایی به معنا موفقیت قطعی افراد در کنکور نیست! براساس آمار منتشر شده از سوی آموزش و پرورش، میانگین معدل داوطلبان شرکت در کنکور سراسری به شرح زیر می‌باشد:

رشته ی تحصیلی میانگین معدل
علوم تجربی 11.5 الی 13.5
ریاضی _ فیزیک 12.5 الی 14.5
علوم انسانی 8.5 الی 11.5

پس بنا بر این اطلاعات، داوطلبانی که به صورت میانگین معدل بالا 14 داشته باشند، از بیش از 50 درصد داوطلبان جلو خواهند بود؛ اما فراموش نکنید که تأثیر معدل در کنکور به صورت مثبت است و هر چقدر معدل بالا 14 بوده و میانگین درصدهای کسب شده بالا 50 باشد، شانس موفقیت در کنکور افزایش خواهد یافت.

تفاوت بین تاثیر مثبت با تاثیر قطعی معدل در کنکور چیست؟

وقتی که تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ و سال‌های بعد قطعی باشد، کلیه نمرات امتحان نهایی چه باعث بهبود تراز و رتبه کنکور شوند و چه باعث بدتر شدن تراز و رتبه کنکور شوند تاثیر داده می شوند. بنابرین در حالت تاثیر قطعی، اهمیت داشتن نمرات بالا در امتحانات نهایی بسیار بیشتر از حالت تاثیر مثبت خواهد بود. طبق اخرین اطلاعیه، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد قطعی خواهد بود.

اما در حال تاثیر مثبت معدل در کنکور، تنها در صورتی نمرات امتحانات نهایی داوطلب در کنکور تاثیر داده می‌شوند که این نمرات باعث بهبود تراز و رتبه کنکور آن داوطلب شود. در این حالت، داوطلبی که معدل پایینی داشته در آزمون تستی کنکور فرصت جبران دارد و می‌تواند با کسب درصدهای بالا در آزمون تستی کنکور، معدل پایین خود را تا حدودی جبران کند.

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟

معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟

پاسخ به این سوال که «معدل چند به بالا در کنکور تاثیر دارد» را باید در دو حالت تاثیر مثبت و قطعی بررسی کرد.

در کنکور ۱۴۰۱ با توجه به تاثیر مثبت معدل در این کنکور، اعمال یا عدم اعمال سوابق تحصیلی برای هر داوطلب به عملکرد وی در امتحانات نهایی و آزمون تستی کنکور بستگی داشت. به طور کلی در حالت تاثیر مثبت، ممکن است تاثیر معدل برای یک داوطلب با معدل ۱۲ در صورتی که درصدهای پایینی در کنکور سراسری کسب کرده باشد اعمال گردد. از طرفی ممکن است معدل ۲۰ برای داوطلب دیگری که درصدهای بالایی در کنکور کسب کرده اعمال نشود یا بالعکس.

در واقع هنگامی که تاثیر معدل مثبت باشد، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور درصورتی اعمال خواهد شد که باعث افزایش تراز داوطلب شود. بنابرین در پاسخ به این سوال که «معدل چند در کنکور تاثیر دارد» باید گفت که به عملکرد نسبی داوطلب در امتحانات نهایی و آزمون تستی جلسه کنکور بستگی دارد. در واقع هنگامی که تاثیر مثبت باشد سوال «معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد» اساسا سوال اشتباهی است و نمی توان عدد خاصی را برای پاسخ به آن تعیین کرد.

اما زمانی که مانند کنکور ۱۴۰۲ تاثیر معدل قطعی باشد، هر معدلی بدون شک در تراز و رتبه کنکور داوطلب اثر خواهد داشت. در حالت تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، هر چه معدل کتبی به ۲۰ نزدیک تر باشد به نفع داوطلب بوده و هر چه از ۲۰ کمتر باشد به ضرر داوطلب خواهد بود.

معدل  کتبی در کنکور تاثیر دارد یا معدل کل دیپلم ؟

دو معدل برای هر دانش آموز  اخذ می گردد یکی معدل کتبی و دیگری معدل کل دیپلم است. اما ابهامی که برای اکثر دانش آموزان پیش می آید این است که کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟

در حال حاضر معدل کتبی فقط بر اساس نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم (سال آخر دبیرستان) محاسبه می‌شود و مستقیما در کنکور تاثیرگذار است. اما معدل دیپلم بر اساس نمرات سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم و حتی با احتساب نمرات مستمر محاسبه می‌شود که تاثیری در کنکور ندارد.معدل کل دیپلم برخلاف معدل کتبی شامل نمرات همه دروس (حتی دروسی که در کنکور از آنها سوال مطرح نمی شود) بوده و همچنین نمرات مستمر و نمرات نیمسال اول نیز در آن لحاظ می گردد. بنابرین معدل کل یا معدل دیپلم هیچ تاثیری در رتبه و تراز کنکور نخواهد داشت و صرفا معدل کتبی امتحانات نهایی در کنکور اثرگذار است.

طبق اطلاعیه‌های اخیر، تاثیر معدل درکنکور ۱۴۰۲ و کنکور ۱۴۰۳ افزایش یافته و این دو کنکور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهند شد.

۱۰ تغییر مهم در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اعمال می گردد :

۱- تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ رشته‌های انسانی، تجربی و ریاضی به میزان ۴۰ درصد قطعی و برای رشته‌های هنر و زبان به میزان ۲۶ درصد قطعی است. تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

۲- دروس عمومی از آزمون تستی کنکور حذف شده‌اند و سهم آزمون تستی کنکور ۶۰ درصد خواهد بود.

۳-  کنکور ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار می‌شود که نوبت اول دی ماه ۱۴۰۱ بود و نوبت دوم تیر ماه ۱۴۰۲ خواهد بود.

۴- داوطلبان می‌توانند در دو رشته متفاوت در کنکور دی و تیر ثبت‌نام کنند.

۵– کنکور ۱۴۰۳ نیز در دو نوبت برگزار می‌شود اما نوبت اول اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم تیر ماه ۱۴۰۳ خواهد بود. بنابراین برخلاف سال گذشته، امسال در دی ماه کنکور برگزار نخواهد شد.

۶- از سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار خواهد بود. همچنین از سال ۱۴۰۵ معدل پایه دهم نیز در کنکو موثر خواهد شد.

۷– برای داوطلب تغییر رشته‌ای که در یک درس فاقد سابقه تحصیلی باشد، نمره صفر در امتحان نهایی آن درس لحاظ می‌گردد.

۸– کلیه داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی، از جمله داوطلبان دارای دیپلم متفاوت از سایر رشته‌ها و همچنین فارغ التحصیلان نظام قدیم ترمی واحدی، جهت استفاده از تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور می‌بایست نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی از طریق شرکت در امتحانات نهایی اقدام کنند.

۹- هر داوطلب کنکور که نمرات پایینی دارد یک‌بار فرصت شرکت در امتحانات ترمیم معدل خرداد یا شهریور یا دی ماه را خواهد داشت.

۱۰- ضرایب دروس در کنکور تغییر کرده و زیرگروه‌ها حذف شده‌اند.

>> تاثیر معدل در کنکور 1403

سخن آخر

باتوجه به تغییراتی که در کنکور سراسری در طی دو سال اخیر اعمال شده است پاسخ به این سوال که «معدل چند به بالا در کنکور تاثیر دارد» را باید در دو حالت تاثیر مثبت و قطعی بررسی کرد.که به عملکرد نسبی داوطلب در امتحانات نهایی و آزمون تستی جلسه کنکور بستگی دارد.در این مقاله به تاثیر مثبت و قطعی معدل و سابقه ی تحصیلی در کنکور داوطلبان اشاره کامل شده است.

2 فکر در مورد “ معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟

  1. دیوید گفت:

    سلام ببخشید برای کنکور ۱۴۰۳ رشته ریاضی اگه معدل بالای ۱۹ باشه ولی درصد نزدیک صفر ، رتبه خیلی بد میشه یا مثلا ریاضیات کاربرد ها دانشگاه تهران قبول میشیم؟

    1. مشاوره گروه گاماس گفت:

      سلام درسته معدل تاثیر قطعی ۵۰٪ ی داره
      ولی خب ۵۰٪ دیگه هم از ازمون کنکور بدست میاد
      پس فقط به معدلتون بسنده نکنید
      و تا جای ممکن سعی کنین توی آزمون هم عملکرد به نسبت خوبی داشته باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *