اخبار کنکور, ویژه کنکور

بعد از کنکور چه کار کنیم؟ – نکات مهم بعد از کنکور

بعد از کنکور چه کار کنیم؟

دوران كنكور معمولاً يكى از پر استرس ترین دوران هاي زندگى است.قطعا بخاطرسپردن حجم زيادى از اطلاعات و اهمیت داشتن نتیجه ی  آزمون و تأثير آن بر آينده شما، استرس  و تنشهای زيادى را به داوطلبان وارد می کند.حال كه داوطلبان اين ازمون را پشت سر گذاشته اند، باید بدانند که دورانى كه بايد در انتظار نتايج بمانند نيز خود دورانى پر استرس محسوب ميشود؛ به ویژه درصورتی که ندانند كه نتايج اين ازمون چه خواهد شد، و تا مشخص شدن نتايج، حس بلا تكليفى خواهند داشت؛ ولی بايد بدانند كه مهم نيست كنكور را چطور پشت سر گذاشته اند، و در اين مرحله، استرس هيچ كمكى به آنهانميكند؛ اما صحبت کردن در اين مورد، بسيار اسان تر از عمل كردن به آن است.

بعد از کنکور چه کار کنیم؟

بعد از کنکور چه کار کنیم؟

داوطلبان کنکور پس از آزمون به سه گروه تقسیم میشوند :

گروه اول

آنهایی هستند که بعد از یک عمر مطالعه و تحقيق، درس خواندن و شاگردی، در ازمون به خوبی حضور می یابند واز حاصل کارکرد خود بسیار راضی هستند و اینک هم که با آنها حرف می زنیم اظهار امیدواري ميکنند و نسبت به آينده، بسیار خوشبین هستند.

گروه دوم

افرادی را دربردارد که دچار شک هستند یعنی نه می توانند بگویند حتماً قبول میشوند و نه می توانند بگویند حتماً مردود میشوند و در این وادی سرگردان دست و پا ميزنند .

گروه سوم

افرادی هستند که اعتقاد دارند در این ازمون موفق نمی شوند. این اشخاص براي شرکت در ازمون به مطالعه در چند هفته پایان بسنده کرده و از همان اول بصورت آزمایشی در این آزمون شرکت نموده اند و آنقدر به دنبال کسب نتيجه نیستند.

>> مشاوره رایگان کنکور

دوران بعد از کنکور  برای داوطلبان شامل سه بازه ی زمانی است :

بازه‌ی زمانی اول

اولین بازه‌ی زمانی با دادن کنکور آغاز می‌‌شود و با اعلام نتایج اولیه کنکور به پایان می‌رسد که حدودا ۲۵ روز است.

پس از کنکور پیشنهاد می‌ شود با وجود همه‌ ی تب و تاب کنکور، داوطلب از فضای کنکور فاصله بگیرد و فقط یک هفته استراحت کند. بعد از این استراحت تا روز اعلام نتایج اولیه توصیه می‌ شود که داوطلب به بررسی رشته‌ های گوناگون بدون در نظر گرفتن قبولی و یا عدم قبولی در آن رشته بپردازد.

لازم است در این مرحله بدون پیش داوری عمل شود و همه‌ ی رشته‌ های موجود بررسی شود چرا که ممکن است شما نسبت به یک رشته و زیر مجموعه‌ های آن اطلاعات نادرست داشته باشید و همین موضوع در آینده باعث تصمیم‌ گیری غلط و قضاوت نادرست در مورد آن رشته شود.

بازه‌ زمانی دوم

این بازه با اعلام نتیجه اولیه کنکور آغاز می‌ شود و تا پایان فرصت انتخاب رشته ادامه دارد و معمولا یه بازه زمانی ده روزه است.

با اعلام نتایج ، داوطلبان برای اولین بار با نتیجه سال کنکور خود روبه‌رو می‌شوند و اغلب از این نتیجه ناراضی هستند  ، کاری که اصلا نباید انجام داد تحت تاثیر نتیجه قرار گرفتن است.

اهمیت این بازه زمانی  یک هفته تا ده روزه انتخاب رشته و تاثیرگذاری آن روی آینده فرد بسیار بالاست . اگر داوطلب از بازه زمانی اول به شکل مفید استفاده کرده باشد و با تمامی رشته‌های دفترچه آشنا شده باشد این مرحله برایش راحت‌تر می‌شود و می‌تواند با اطلاعاتی که از رشته‌ها به دست آورده و علاقه‌مندی خود و رتبه کسب کرده به کمک یک یا چند مشاور ، انتخاب رشته خود را به شکلی مطلوب انجام دهد.

 بازه زمان سوم

این بازه با ثبت نهایی انتخاب رشته داوطلبان آغاز می‌شودو تا اعلام نهایی قبولی دانشگاه به طول می‌انجامد.

داوطلب باید در نظر داشته باشد که مرحله پایانی گذر از دانش‌آموزی به دانشجویی است و برای دوران دانشگاه و دانشجویی آماده شود و باید آن را خیلی جدی بگیرند چرا که از یک محیط بسته مانند مدرسه می‌خواهند به یک اجتماع جدیدی مانند دانشگاه بروند این بازه یک ماهه فرصتی است که داوطلبان شناسایی جامعه ، تعاملات و رشد اجتماعی خود را بالا ببرند به گونه‌ای که برای ورود به دنیای بزرگ دانشگاه آمادگی نسبی را کسب کنند چرا که گاها دیده شده بسیاری از داوطلبین علی‌رغم دانش علمی خوبی که داشته‌اند و فقط صرف آماده نبودن و آشنایی نداشتن با فضای دانشگاهی ، دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند و نتوانستند به تحصیل خود بپردازند و انصراف داده‌اند. متفاوت است.

نکات بعد از کنکور

نکات بعد از کنکور

چند نکته برای دوران بعداز کنکور:

نخست این که چه قبول شوید و چه قبول نشوید استرس های قبل از آزمون و پس از آزمون و پس از انتخاب رشته و قبل از انتخاب رشته و… نه تنها به قبولی شما درکنکور اصلاً کمکی نمی کند بلکه یقینا در قبول نشدن تان مؤثر است. شما چه استرس داشته باشید چه استرس نداشته باشید اتفاقی که باید بیفتد می افتد.

دوم این که استرس و نگرانی حجم سنگینی از حافظه شما را اشغال ميکند و بازده ذهني شما را کاهش ميدهد . پس یادگیری شما را مشکل ميکند . درصورتی که دلتان می خواهد قبول شوید راهش این است که مضطرب نباشید و راه‌های مبارزه با استرس و نگرانی را در خودتان تقویت کنید.

سوم این که بزرگ ترين حُسن قبولی درکنکور صرفا این است که براي یک مدتی تکلیف تان روشن ميشود و از دلواپسی های زيادي راحت می شوید؛ اما صرفا براي یک مقطع کوتاه و تا چشم به هم بزنید باید با کاغذ پاره ای که اسمش مدرک است در بازار کار سرگردان بچرخید به امید روزنه ای براي ورود در بازار بی سر و سامان کار و اشتغال. آن گاه می بینید که دانشگاه نرفتن مشکلاتش از دانشگاه رفتن کم تر است.

راهكارهاي مفید برای کاهش استرس دوران بعد از کنکور:

  • خود را با افراد دیگر مقایسه نکن
  • به انتخاب رشته های ديگر هم فکر کن اگر رشته مورد نظرخود قبول نشدی
  • ورزش کن
  • برو دنبال تفریح و سرگرمی و کارهایی که به آن علاقه مندی
  • افکار منفی ممنوع!
  • از اتفاقات، درس بگیر!
  • علت نگرانی هایت رو پیدا کن
  • از زمان اعلام نتیجه کنکور اطلاع پیدا کن
  • قابلیت هایت رو بشناس
  • در مورد رشته ها و دانشگاه های گوناگون تحقيق کن
  • روز کنکورتان را خاطره ساز کنید
  • بعد از کنکور تجربه های جدید کسب کنید
  • تصورتان از دانشگاه را واقعی کنید

 سخن آخر

دوران بعد از کنکور كه بايد در انتظار نتايج بمانيد نيز خود دورانى پر استرس محسوب ميشودبه ویژه زمانی که ندانيد نتايج اين ازمون چه خواهد شد، و تا مشخص شدن نتايج، حس بلا تكليفى خواهيد داشت؛ ولی بايد بدانيد كه در اين مرحله، استرس هيچ كمكى به شما نميكنداما گذراندن چگونگی این دوران  در سه بازه ی زمانی تاثیر مفیدی برای شما داوطلبان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *