اخبار کنکور

همه چیز درباره برگزاری کنکور دو مرحله ای آزمون سراسری

جلسه کنکور

چند سال است که ایده ها ، طرح ها و پیشنهادهای  جدید و متفاوتی برای تغییر ساختار کنکور سراسری ارائه شده است ، که بلاخره طرح کنکور دو مرحله ای قطعی و از سال ۱۴۰۲ به بعد اجرایی شد.

مصوبه شورای عالی در رابطه با کنکور دو مرحله ای

مصوبه شورای آموزش عالی کشور تاکید کرد که از سال ۱۴۰۲ کنکور باید دو بار در سال برگزار شود. یک بار این آزمون در نیمه اول تیرماه و بار دیگر  در نیمه دوم دی ماه برگزار می شود. داوطلبان دوبار ثبت نام انجام میدهند و در صورت تمایل در هر دو کنکور شرکت خواهند کرد و برای انتخاب رشته و ثبت نام در دانشگاه نتایج بهتر اعمال خواهد شد. برای ثبت نام در کنکور های دی یا تیر هیچ محدودیتی وجود ندارد و نیازی به داشتن شرایط خاص نیست.

انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی ثبت نام برای هر دو کنکور، مثل سالهای گذشته در مرداد ماه انجام میشود و شرکت در کنکور دی ماه میتواند حالت محک زدن یا فرصت دوباره برای فارغ التحصیلان باشد .

کنکور دو مرحله ای

مزیتهای اجرای کنکور دو مرحله‌ای

دانش آموزان وقت و فرصت زیادی را برای آماده کردن خود جهت شرکت در کنکور سراسری صرف می‌کنند و هزینه‌های مادی زیادی را نیز برای استفاده از منابع مختلف آموزشی متحمل می‌شوند؛ اما ممکن است به دلایل زیر عملکرد و بازده مناسب تلاشهای خود سر جلسه کنکور نداشته باشند:

  • مبتلا شدن به بیماری بستری شدن در بیمارستان شکستن دست و... بیماری در روز‌های نزدیک به کنکور
  • تحت تاثیر قرارگرفتن فشار روانی ناشی ازنتیجه ی کنکور ازدست دادن اعتماد به نفس و تسلط به واسطه استرس و فشار جو حاکم بر حوزه آزمون
  • بروز حوادث غیر قابل پیش بینی اجتماعی برای دانش آموز و قرارگیری وی در شرایط نامطلوب
  • بی خوابی در شب کنکور ویا خواب ماندن در صبح روز کنکور و نرسیدن به جلسه آزمون در وقت تعیین شده

بازخوردهای مثبت اجرای  کنکور در دو مرحله:

  • دانش آموزانی که در کنکور سراسری نتیجه مطلوبی نگرفته اند، می‌توانند سریعتر از بازه یک سال مجدد در این آزمون شرکت کنند.
  • فشار روانی حاصل از استرس و اضطراب ناشی از نتیجه و عملکرد دانش آموزان و خانواده هایشان کاهش پیدا می‌کند.
  • فرصت ۴ ساعته کنکور به 2 فرصت 2 ساعته در سال تبدیل میشود .
  • بافشرده خوانی به دلیل اجرای 2گنگور در سال زمان تلف شدهی  دانش آموزان به حداقل می‌رسد.
  • قبولی وورود به دانشگاه‌ها نسبت به سالهای قبل مقداری ساده‌تر می‌شود.

تغییر و تحولات بزرگ و چشم گیر در کنکور دو مرحله ای :

  1. حذف دروس عمومیاز کنکور سراسری
  2. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد
  3. حذف زیرگروه‌هااز کنکور سراسری
  4. برگزاری دو کنکوردر سال
  5. امکان 1 بار ترمیم معدل
  6. اعتبار 2 ساله ی کنکور دو مرحله ای

حذف دروس عمومی در کنکور دو مرحله ای

طبق گفته های دکتر عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور :

یکی از تغییرات کنکور از سال۱۴۰۲ حذف دروس عمومی می باشد. داوطلبان توجه داشته باشند دروس عمومی تنها برای آزمون سراسری حذف شده است ودروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی که همان امتحانات نهایی پایه ی دوازدهم  است منتقل می شود وسوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی قرار می گیرند .

در طرح جدید آموزش و پرورش  قرار بود که امتحانات نهایی سه سال یعنی دهم ، یازدهم و دوازدهم در کنکور موثر باشند؛ اما چون نظام آموزش و پرورش ساختار برگزاری دقیق در سه سال را ندارد و همچنین زیر ساخت آن را هم ندارد، فعلا در کنکور ۱۴۰۲ سال دوازدهم مد نظر است و سوابق معدل دوازدهم در اولویت قرار دارند.

نکته مهمی که داوطلبان باید با دقت به آن توجه کنند این است که  ۴۰،۵۰ و ۶۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در صورتی خیلی مهم و حائز اهمیت می‌شود که دانش آموز به رشته‌های غیر از پزشکی ، دندان ، دارو ، مهندسی ، حقوق ، فرهنگیان و… فکر کند. پس اگر کسی قبولی در رشته خیلی خوب می‌خواهد، باید با تمام وجود برای کنکور وقت بگذارد و رتبه و درصد خوبی را کسب کند. در غیر این صورت معدل هیچ تاثیری برای موفقیت در بهترین رشته‌ها را ندارد.

کنکور دو مرحله ای

نحوه ی تاثیر سوابق تحصیلی برای سنجش و پذیرش درکنکور دو مرحله ای

  • سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ : فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
  • سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی
کنکور دو مرحله ای

حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری دو مرحله ای

کنکور هر رشته زیرگروههای مختص به خود را دارد . به عنوان مثال کنکور تجربی از 5 زیرگروه تشکیل شده است و هر زیرگروه تعداد مشخصی رشته دارد. هر رشته در زیرگروه دارای ضرایب خاصی است و داوطلبان باید با توجه به این زیرگروه‌ها به دروس تخصصی توجه کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که تفاوت درصدها در کنکور سراسری با زیرگروه‌ها مشخص می‌شد. اما این شرایط نیز در کنکور ۱۴۰۲ دچار تغییراتی شده است. با توجه به آخرین تغییرات کنکور در سال 1402، زیرگروه‌ها از کنکور سراسری 1402 حذف خواهند شد. این بدین معنی است که در کنکور سراسری دیگر هیچ نامی به عنوان زیرگروه وجود ندارد. درکنکور سراسری 1402 با حذف زیرگروه‌ها یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته میشود.

 

اجرای طرح جدیدترمیم معدل برای داوطلبان کنکور دو مرحله ای

با توجه به آخرین اطلاعاتی که در مورد شرایط ترمیم معدل در کنکور 1402 وجود دارد ترمیم معدل تنها برای داوطلبان کنکور به منظور استفاده از تاثیر معدل در نظر گرفته شده است.

شرایط ترمیم معدل شامل سه گروه از داوطلبان است و تنها این داوطلبان می‌توانند از شرایط ترمیم معدل استفاده کنند:

داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را در یکی از رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی بعد از سال 1384 دریافت کرده‌اندمی‌شود.

 

تاثیر معدل برای داوطلبان نظام جدید در کنکور دو مرحله ای ۱۴۰۲

 این گروه از داوطلبان در صورت داشتن معدل بالا تاثیر معدل خود را در کنکور سراسری به صورت تراز و تاثیرمستقیم مشاهده خواهند کرد.

معدل تاثیر منفی در کنکور سراسری داوطلبان نظام جدید نخواهد داشت اما بالا بودن معدل برای داوطلبان امتیاز و تراز ویژه در نظر گرفته خواهد شد .

 

تاثیر معدل برای داوطلبان  نظام قدیم درکنکور دو مرحله ای

طبق اعلام سازمان سنجش تاثیر معدل برای  این گروه از داوطلبان به صورت ۴۰ درصد و با تاثیر قطعی برای آنها در نظر گرفته خواهد شد . قانون تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ برای تمامی فارغ التحصیلان نظام قدیم در رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی صادق و یکسان خواهد بود.

 تنها داوطلبانی که معدل و دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ دریافت کرده اند مشمول قانون تاثیر معدل در کنکور سراسری نخواهند شد .

تاثیر ۴۰ درصدی قطعی بدین صورت است که داوطلبان نظام قدیم در سال دوازدهم در تعدادی درس اعم از زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی که در امتحانات نهایی شرکت کرده اند ، از تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ بهره مند میشوند. داوطلبان در صورت داشتن معدل بالا از تاثیر مستقیم  در کنکور سراسری بهره مند می شوند و در صورت نداشتن نمرات خوب در دروس نهایی سال دوازدهم و داشتن معدل پایین تاثیری در کنکور آنها به صورت منفی و مستقیم خواهد داشت.

کنکور دو مرحله ای

سوالات متداول

آیا نتایج نمره نوبت اول و دوم کنکور به یکدیگر مرتبط است و برهم تاثیر میگذارند؟

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر این قضیه که نمره بالاتر در سوابق تحصیلی ملاک پذیرش در دانشگاه قرار میگیرد، گفت:

نمره کنکور نوبت اول و کنکور نوبت دوم داوطلب کاملا از یکدیگر مجزاست و هیچ تاثیر بر هم ندارند، نمره داولطب در هر نوبت بالاتر باشد آن نمره برای نتایج پایانی کنکور او تاثیرگذار خواهد بود.

آیا هرمرحله ازآزمون سراسری کنکور به یک شکل است وسطح سوالات استاندارد ویکسان اند؟

قطعا در یک سطح اند. بودجه بندی، میزان سختی و تعداد سوالات تغییری نخواهند کرد و هر مرحله به مانند مرحله قبل استاندارد خواهد بود؛ اجرا کننده این طرح سازمان سنجش و آموزش کشور است که وظایف طراحی سوالات و برگزاری آزمون ها را نیز بر عهده خواهد داشت.

آیا در کنکور دو مرحله ای تغییری در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها خواهیم داشت ؟

برگزاری چند مرحله ای کنکور هیچ ارتباطی با کاهش و افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها ندارد؛ ظرفیت ها تغییری نمی کنند مگر این که اعلام شود افزایش ظرفیت داریم، بلکه شانس قبولی افراد افزایش پیدا می کند، از طرفی ممکن است قبولی های هر مرحله به دسته های مجزایی تقسیم شوند، برای مثال قبولی های مرحله اول در بهمن ماه و قبولی های مرحله دوم در تیر ماه وارد دانشگاه شوند.

آیا این شکل از برگزاری کنکور سراسری معایب و ضعفهایی نیز دارد؟

تنها عیب اجرایی شدن این طرح این است که دیگر دانش آموزان فرصت کمتری برای آماده سازی خواهند داشت و زمان یکساله آنها تقریبا نصف خواهد شد و باید با تمرکز و دقت وجدیت بیشتری به مطالعه دروس بپردازند.

اگر در مرحله دوم کنکور سراسری نیز موفق نشویم چه اتفاقی میفتد؟

هیچ مسئله خاصی پیش نمی آید و می تواند در دوره بعدی که این آزمون برگزار می شود شرکت داشته باشید و باز هم توانایی های خود را بسنجید.

آیا تعداد شرکت کنندگان نصف می شوند؟ یعنی بخشی در آزمون اول و بخشی در آزمون دوم مجاز به شرکت هستند؟

این چنین نیست بلکه همه افراد متقاضی می توانند در هر مرحله شرکت داشته باشند.

آیا اجرای طرح کنکور دومرحله ای بر روی مسئله معافیت تحصیلی دانشجویان پسر و خدمت سربازی آنها تاثیری خواهد داشت وبه نفع آنها خواهد بود؟

طبق روال سالهای قبل دانش آموزان پسر اگر در سال اول موفق به ورود در دانشگاه نمی‌شدند، یک سال دیگر نیز مهلت داشتند تا در آزمون کنکور سراسری شرکت کنند و معافیت تحصیلی برای آن‌ها لحاظ می‌شد. اما با اجرای این شکل از کنکور تغییراتی در روند حاصل نخواهد شد و باز هم فرصت یک ساله دانش آموزان پسر برای شرکت در کنکور لحاظ خواهد شد.  با این تفاوت که در کنکور دو مرحله ای، این بار به جای یک بار شرکت در کنکور، دانش آموزان پسر این توانایی را دارند که به دفعات مختلف در کنکور شرکت کنند و شانس قبولی بیشتری نسبت به دوران قبل کسب کند.

در پایان شما عزیزان می‌توانید از مشاوره کنکور گاماس ۲۰ برای انجام برنامه‌ریزی کنکور استفاده کنید تا هم مناسب‌ترین برنامه را بر اساس منابع پیشنهادی برای شما تهیه کند و هم شما را در اجرای برنامه‌ریزی تا روز آزمون سراسری همراهی کند. 

 

13 فکر در مورد “ همه چیز درباره برگزاری کنکور دو مرحله ای آزمون سراسری

  1. فاطمه گفت:

    بردارید این مصوبه را
    بخدا افسردگی گرفتیم با این امتحانا
    سطح سوالات افتضاح
    بعد قراره با اونایی که سالای قبل معدل خوبی کسب کردن از امتحانای اسون سنجیده شیم
    جمع کنید این همه بی عدالتی اموزشی رووووو

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      امیدوارم هرچه زودتر شرایط برای همه دانش آموزان عادلانه بشه. ما در کنارتون هستیم تا کنکور موفق.

    2. پپد گفت:

      تراز شما که در امتحان سخت تر شرکت کردین بالاتره نسب به کسی که در امتحان ساده تر شرکت کرده

  2. مهدی رضایی گفت:

    تاثیر قطعی معدل یک ظلم به دانش آموزان هستش از ما عدالتی آموزشی ودر مناطق مختلف تا امکان ترمیم فقط یکبار و تقلب های گسترده و هزینه های زیاد هم برا ثبت نام در ترمیم و کنکور استرس دوبرابر در سال دوازدهم نبود زیر ساخت مناسب هم از دلایل غیر کار آمدی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی داره لطفاً مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کنید.با تشکر

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      به امید برابری شرایط برای تمام دانش اموزان عزیز

      1. هانیه گفت:

        اشکال نداره بی عدالتی کنین
        خدایی داریم که خیلی عادله و ایمان دارم که حق هرکس رو میده و عدالت و برقرار میکنه …🙂

  3. هانیه گفت:

    اشکال نداره بی عدالتی کنین
    خدایی داریم که خیلی عادله و ایمان دارم که حق هرکس رو میده و عدالت و برقرار میکنه …🙂

  4. محمد رضا گفت:

    سلام وقت بخیر
    من از پیش دانشگاهی سال 1390 فارغ التحصیل شدم و رشته ی دیگری را در دانشگاه خواندم و الآن قصد دارم مجددا در رشته ی جدیدی در مقطع کارشناسی تحصیل کنم. تاثیر معدل و دروس عمومی برای داوطلبینی مثل من به چه شکل است؟ آیا بر اساس فرمول گذشته است یا تغییر پیدا می کند؟
    سپاس

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      سلام دوست خوبم
      تاثیر معدل برای شما هم در کنکور ۴۰۳ همان۵۰٪ هست
      و سابقه تحصیلی سال دیپلمتون در کنکور لحاظ میشه و اگر نمرات خوبی ندارین میتونید ترمیم بزنین

      موفق باشید

  5. مصطفی گفت:

    سلام
    من دیپلم ریاضی در سال 1386 گرفتم. آیا می توانم در آزمون سراسری تجربی شرکت کنم؟ اگر قبول بشم مشکلی بوجود نمیاد؟
    با تشکر

    1. مشاور گروه گاماس 20 گفت:

      سلام دوست عزیزم
      بله میتونید
      و سابقه تحصیلی سال دیپلمتون در کنکور لحاظ میشه
      و سال پیش دانشگاهیتون چون امتحان نهایی برگزار نشده به عنوان سابقه تحصیلیتون در نظر گرفته نمیشه
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *